Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Red_Chili

Trådstartare
Nu har jag ett "nytt" hundproblem att rådfråga om :p
Jag har en 8½ år gammal tik vid namn Zala, som är helt fantastisk på alla punkter, förutom att hon är otroligt osäker på andra hundar.

Hennes liv började med 6 månader på en kennel i Danmark hos en underbart trevlig uppfödare som jag har kontakt med. Under dessa 6 månader var Zala en glad och trevlig hund.
Sedan flyttade hon till en kennel i Sverige. Hon var trevlig i början och under sin första utställning var hon glad och trevlig, men en tjej som jobbade på kenneln med att ta hand om hundarna tyckte att Zala var jobbig (unghundar är ju som bekant inte alltid underbart lätta) och istället för att då ta med Zala ut och sysselsätta henne så blev hon "undanskuffad" och "bortglömd". När hon ett halvår senare (på ett ungefär) skulle ställas ut så fick domaren knappt ta i henne och hon tyckte att det mesta var läbbigt.
Så redan där började det gå fel.

Sedan har Zala blivit attackerad av andra hundar vid minst 3 olika tillfällen och det har samtliga gånger lett till minst ett dygn på djursjukhus för att lappa ihop kroppen...

När jag lärde känna henne var hon hysterisk när hon såg andra hundar än de hon bodde med på kenneln. Såg hon en hund som en liten prick långt borta så flippade hon ut. Det har vi fått bättre och jag har jobbat på detta enormt mycket under tiden jag haft henne hemma.

Nu äntligen har Zala flyttat hem till mig och har bott här i några månader.
När jag är ute och går med henne själv så kan vi få det såpass bra att hon bara morrar lite på mötande hund om det är så att hunden inte tittar på henne. Tittar hunden på henne så börjar hon hoppa, skälla och reser oftast ragg. Hon försöker samtidigt att gömma sig bakom mig. Hon är ju trots allt bara osäker.

När jag är ute med både Zala och unghunden så är hon värre. Troligtvis vill hon väl försvara även unghunden mot "den mötande, farliga hunden". Det går inte att få henne att gå lugnt förbi om den unga är med.


Jag har funderat mycket på hur man kan göra, men inte lyckats bestämma mig för någon metod att köra på.

Mitt mål är att få henne såpass trygg i sig själv och situationen att vi ska klara enkla hundmöten på gångväg utan att hon ska behöva bli spänd och orolig.
Jag vet dock inte hur jag ska komma dit.

Zala har ett enormt intresse för mat och godis. Det känns som om man borde kunna utnyttja det på något vis. Går det? Hur?

Alla tips är välkomna!
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Jag har en som har samma "problem".Jag har löst det med att han är okopplad, då är han tryggare, går naturligtvis fot vid andra närmare möten, Men det är skillnad på natt o dag med o utan koppel.
Jag tror det sitter mycket i ens eget psyke det där, att man medvetet eller omedvetet spänner sig vid möten. Jag VET att min hund är 100 % säker när han är lös, därför litar jag på honom, med koppel VET jag att han blir osäker o därmed i försvar , då blir han ju sån....

Så mitt tips är att komma på hur din hund litar på dig och hur du litar på din hund...lätt va :D
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Hej
Min omplaceringstik är ju likadan eller nästan, hon har ju blivit mycket bättre än hon var när hon kom. Då vart hon helt rabiat så fort hon såg eller kände lukten av en annan hund, man såg hur hon eldade upp sig, och hon var ju otroligt osäker men det har börjar släppa. Nu så kan vi gå förbi flera hundar utan att hon säger något, visst visar hon intresse och drar lite mot hunden och jag måste för det mesta ha kort koppel.

Jag började att stoppa godis i munnen poå henne så att hon inte kunde skälla så fort jag såg en annan hund, efter ett tag så började man få lite kontakt då fick hon sitta framför mig så att hunden gick förbi bakom mig och naturligtvis godis. Idag kan hon sätta sig själv när det kommer andra hundar mot oss, när hon känner sig osäker, eller bara trippa lite extra högt med benen. Men hon kollar alltid om hon inte ska få sitt godis vilket hon får i 75% av fallen numera.

Är ju en form av skvaller träning, som har fungerat jättebra på Doris.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Att vara lös är tyvärr inte en möjlighet.. Mest för att hon sticker iväg om hon ser annan hund. Jag har ju märkt att hon gärna springer iväg om möjligt, men i koppel känner hon att hon inte kan fly och då är det "anfall är bästa försvar" som gäller...

Jag försöker verkligen att inte tänka mer "okay, en hund, nu går vi som vanligt", samtidigt märker jag när jag är ute med unghunden att jag inte är helt lugn när jag går med Zala.
Senast häromdagen var jag ute med bara unghunden. La då märke till att jag tittade mig noga för innan jag gick ut ur en hiss, att jag ständigt kollade runt när vi skulle gå på/av tåg/bussar och i folksamlingar - för att upptäcka ev hundar... När jag insåg att jag gjorde så, så tänkte jag "men vafan är jag så spänd för?!" och kom snabbt på att det är för att jag är van vid att gå med en hund som inte är helt avslappnad vid hundmöten...
Det blir en ond cirkel.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Hej!
Vi har en omplacerings hane med liknande problem. Han har nu varit hos oss i två år och nu känner jag att vi börjar få iaf 97 % kontroll på det. Således är mitt bästa tips, tid och tålamod, ju fler hundar hon möter och det går bra desto bättre kommer det att gå. Låt det ta tid för att det tog tid för henne att bli sådan!
Mat eller godis är en jättebra ide vi använder det och det funkar jättebra - ibland. Bli inte arg eller upprörd när det inte går utan fortsätt bara....
Lycka till! bra jobbat att ta hand om henne!!
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Habiutering eller flooding är väl vanligast vid problem som du beskriver.

Habiutering; att utsätta hunden för det den tycker är äckligt, fast på så långt avstånd att den precis står ut. På så sätt kan du flytta "stå ut gränsen" närmare och närmare en annan hund.
Sätt dig och fika i skogen i närheten av en brukshundsklubb de kvällar de har friträning tex.

Flooding, innebär att du ställer dig mitt i smeten på brukshundsklubbens värsta övningskväll, efter ett tag så kroknar hjärnan och hunden orkar inte bry sig. Något som C. Millan utövar i sina program. Jag är själv inte så förtjust i flooding, däremot habiutering.

Vi skulle väl även kunna utgå från att din hund har dåligt självförtroende, de finns forskning på att hundar med bättre kroppkontroll har bättre självförtroende. Så om den inte redan har superbalans och så, be den hoppa upp på närmast sten nästa gång ni är ute.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Vi har en brukshundklubb bara 20-30min härifrån och det verkar vara i alla fall någon hund där varje kväll.. Nu när det börjar bli trevligare kvällar så skulle man ju faktiskt kunna gå dit... Skulle även kunna fortsätta hennes lydnadsträning då och passivitetsträna unghunden... Zala har förut kunnat koncentrera sig hyfsat bra på lydnadsträningen trots andra hundar i närheten. Det kanske kan få henne att inse att andra hundar inte är farliga...

Jag höll förut på med saker för att få hennes självförtroende bättre och höll på med kontaktövningar i mängder, mest för att hon hade uselt självförtroende och var svår att få kontakt med när jag fick hem henne första gången. Det blev bättre vid hundmöten då, men nu har jag slutat jobba med henne på det viset... Troligtvis för att jag mest koncentrerar mig på unghunden :o
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Det blev bättre vid hundmöten då, men nu har jag slutat jobba med henne på det viset... Troligtvis för att jag mest koncentrerar mig på unghunden :o

På senaste kursen jag var på gick vi igenom en del träningsmetoder; couping, självförstärkning, bridging och shejping bland annat. Vi snackade utlösare och arousalnivåer. Men den träning han varmaste rekommendrade var: stubbträning. Då såg de flesta ut så här: :confused:

Stubbträning: Gå ut i skogen med hunden, hitta valfri stubbe, gärna av större storlek utan att vara för nära en myrstack. Slå dig ner på stubben och fundera på vad du ska ändra på i ditt beteende så att din hund ska förstå dig.

Du verkar ha kommit en bit utan stubbe! :D

Och bor du så nära en hundklubb är det ju klockrent. Jag skulle variera, båda köra lite lydnad så långt bort från de andra att hon klarar det. Sen gå närmare, precis vid gränser för vad hon klarar, och där bara stå väldigt stilla.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Stubbträning låter bra :D Hoppas att stenträning kan fungera lika bra, för alla skogar häromkring är naturreservat så det finns inte direkt några stubbar någonstans ;)
Jag ska nog gå ut och sätta mig ner och fundera på vilka saker jag gör olika med hundarna, för det finns nog en hel del som kan göras bättre, som alltid..

Ska ge mig ner till bruksklubben imorgon kväll och börja! Kan dessutom passa på att kolla om de har några kurser på G som kan vara bra/kul för någon av hundarna :idea:
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Zala har förut kunnat koncentrera sig hyfsat bra på lydnadsträningen trots andra hundar i närheten. Det kanske kan få henne att inse att andra hundar inte är farliga...

Det här visar också på att om du troligen kan distrahera henne genom att be henne göra något. Som jag ofta säger, det är lättare att lära en hund vad den ska göra (gå fot med ögonkontakt) än att lära den vad den inte får göra (du får inte dra i koppel, resa ragg, morra, stirra, stelna till, skälla, hoppa osv.)
Om hon är osäker behöver hon kanske känna att "matte har koll" och jag kan göra som hon säger istället.

Det kombinerat med mycket tid på BK:n och runt andra hundar tror jag på.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Nu känner jag mig jättepepp! :banana:

Jag har idag vid varje hundmöte provat att locka henne till mig, gå åt andra hållet, försökt få henne att hålla fokus på mig när vi varit tvungna att gå förbi och sedan försökt få med henne utan att hon vänder sig om när vi gått förbi hunden.
Det har gått skitbra! Trots att jag dumt nog inte hade med mig godis :bump:
Det är jättelätt att bryta henne om jag börjar direkt när jag ser att hon reagerar på den andra hunden.
Vi var ute i stan och gick. Mötte många hundar och de flesta gånger gick det mycket bättre än vanligt. När vi sedan gick genom centralen på väg hem så blev det ett hundmöte där den andra hunden gick ca 5-6 meter bort. Zala morrade till lite i 2 sekunder, mer blev det inte! :D Då gjorde jag ändå ingenting annat än att försöka få henne att gå rakt framåt ordentligt.

Det här kommer nog gå bra, bara jag får med mig hundgodis ut och fortsätter jobba.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Jag tror att lösningen för dig är egentligen att välja en metod och sedan köra på den. Av det jag tolkat så tvekar du om du gör rätt eller inte och det är klart hunden/hundarna märker av det. Så fort du bestämt dig för metod och går in för det går det ju jättebra och du märker framsteg nästan direkt! :) Dina hundar läser verkligen av dig, det märks.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Toppen med framsteg! Det är bara att jobba vidare! Tänkte bara skicka med ett "kom ihåg"... Slakt koppel är ofta nyckeln. Om hunden känner att du "plockar in" på längden så spänner den sig... låter du det förbli löst känner hunden ditt lugn! Lycka till!
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Nu under sista promenaden så såg jag till att "ropa in henne" så att hon kom till mig så fort jag märkte att hon började fokusera lite väl mycket på en hund som stod stilla med en grupp människor längre fram. Vi hade tur, för den hunden var helt knäpptyst och lugn.
Zala fick ha långt koppel hela tiden, men gick efter tillsägelser bredvid mig (herregud, det trodde jag inte ens att hon kunde!).
Vi gick mot hunden som vi skulle förbi, vände och gick tillbaka så några steg så att hon tappade fokus på den, gick mot hunden, vände och höll på så ett tag. Till sist, när vi var nära så traskade jag på i rask takt och sa bara "kom nu!" till Zala som faktiskt följde med. Fick påminna henne lite då och då om att vi skulle gå rakt fram och inte stirra på den andra hunden och var snabb med att berömma när hon gick som jag ville att hon skulle gå.
Det slutade iaf med att det inte blev mer än lite morr trots att unghunden också var med.
Nu sover båda, men om de verkar vara sugna på att gå ut senare så ska vi till bruksklubben och träna :D
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

:D

Det var bara EN hund på brukshundklubben! EN! Jag är inte ens säker på att Zala såg den, för den låg helt stilla i gräset, några meter från en grupp människor som verkade diskutera dagens träning.
Vi tränade lite i alla fall och jag har insett att jag borde träna mer utomhus med Wahidah eftersom hon inte kan koncentrera sig öht om hon har minsta lilla störning (ett blåsande löv räcker för att hon ska glömma mig).
Zala däremot klarade av att hoppa och studsa och göra det lilla hon nu kan trots att vi hörde hundskall längre bort (dock utan att se någon hund)
På vägen hem såg vi en liten terrier en bit bort, kanske 5-10 meter. Zala tänkte börja morra, men hon gick även då att distrahera med godis :D Det tog dock några sekunder innan jag kom ihåg att godiset faktiskt var med.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Jahapps. Nu har jag varit på brukshundklubben igen. Den här gången var det så många hundar överallt att jag hade svårt att hålla koll på alla. Det visade sig dessutom att det skulle vara skott-träning där och jag fick åter igen bevisat för mig att mina hundar inte reagerar det minsta på sådant.

Efter mycket morr, hopp och skäll från Zalas sida verkade hon tycka att det hela var hyfsat okay i alla fall, så vi skulle gå hemåt och på vägen därifrån gick vi förbi en stor rottis som satt ca 5 meter från oss. Zala morrade lite, men det blev inte mer än så.

Sedan fick jag tyvärr bevisat för mig att hon i alla fall inte skadar någon hund när hon gör utfall :crazy:
Vi mötte en Bichon Frisé och trots att Zala tydligt visade att hon inte var glad på den så hade ägarna bestämt sig för att komma fram till oss - trots att det var i en stor korsning och därför lätt att gå runt så att vi inte hade behövt komma nära varandra. :mad:
Plötsligt var Zala lös! Hon hade lyckats ta sig ur kopplet och kastade sig fram mot den lilla hunden. Chockad såg jag hur Zala stod över den lilla, skällde som fan och högg i luften. Som tur var så var den lilla helt kolugn...
Till sist sprang hon iaf tillbaka till mig, gömde sig bakom mig och jag kunde koppla henne... Ägaren stannade kvar och jag förklarade för henne varför Zala gjort som hon gjort. Det visade sig att ägaren kände en saluki, därför hade velat komma fram och hälsa.. Men jävlar vad rädd jag blev. Att se sin hund stå över en liten, liten hund, hugga i luften och skälla som fan är ingen rolig syn... :crazy:
Jag vet i alla fall vilket halsband jag aldrig mer ska använda på henne...

Hur ska jag nu lyckas slappna av vid hundmöten?
Om inte jag kan det - hur ska då Zala lyckas?
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Hur ska jag nu lyckas slappna av vid hundmöten?
Om inte jag kan det - hur ska då Zala lyckas?

Men hon gjorde ju inget? :) Förvisso gick hon efter "anfall är bästa försvar" men hon läxade bara upp den andra hunden, hon anföll inte.
Hur många gånger har Zala hamnat i slagsmål på eget bevåg?

Min helgalna Billie kom lös på pendeln en gång när halsbandet gick över. Det första jag gjorde, efter att jag köpt ett nytt halsband, var att åka mera pendel!
Så på med ett bra halsband och ner till BK:n igen, marsch! Det här var bara en incident, inte domedagen. ;)

Kom ner till Tyresö i helgen så kan du få träna på min tik.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Jo, sant...
Hon har aldrig hamnat i riktigt slagsmål om ingen annan attackerat först, det enda hon gjort var att bita en hund i bakdelen och det skedde för att hundägaren sa till andra hunden att hoppa upp i en säng där Zala låg och sov (och Zala kände sig nog både trängd och förolämpad samt kände knappt hunden..).
Annars har hon bara försvarat mat, men det har aldrig blivit värre än så som hon gjorde igår med den lilla bichonen.

Jag har planerat halsbandsköp ganska länge nu pga att jag inte gillar de som jag har, är nog dags att sluta prata om det och faktiskt köpa nu.. Och ner till BK ska jag absolut, de var faktiskt mycket trevligare där än jag hade väntat mig :angel:

I helgen ska jag ut på äventyr (ska till Pite på hundutställning och sedan tömma lägenheten som jag har där uppe). Blir skönt med en liten paus från hundarna också, som ska vara hos hundvakter, men nästa helg har jag gärna liten buketräff!
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Exakt sån var min hund, han blev bortglömd och bortprioriterad av förra ägaren. Detta gjorde att han blev misstänksam mot allt, osäker & lite bitter. Han hamnade då hos oss, en barnfamilj som erbjuder kärlek från alla håll. Han blev överväldigad och stortrivdes såvida det inte blev för mycket enligt honom. Men andra hundar fick han inte förtroende för. Inte katter heller. Han sprang fram till dom och skällde som en galning.
Nu är det problemet löst. Vi började så småningom inse att sålänge vi hetsar upp oss gör han det, för han har ju ett sådant förtroende för oss. Så mötte jag någon var jag precis som vanligt och gjorde ingen som helst grej utav att det gick förbi en hund. Gick jag med någon började jag prata med den personen. Alfons lärde sig jättesnabbt att det här med hundar och katter inte alls är farligt. Nu tycker han bara att det är spännande!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 459
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp