Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Kan du aldrig säga åt din hund? Blir hon "blockerad" även i vardagen? Om det gäller andra problem så att säga.

Det vet jag inte, för vi har faktiskt inga andra problem. Det enda är väl att hon kan få för sig att stjäla mat från unghunden när de äter, och det har jag löst med att ge dem mat på olika ställen.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Neutral, bryr mig inte alls, förrän Zala reagerar och då försöker jag bryta hennes beteende.

Nu kan jag ha helt och hållet fel, men jag har fått lite intrycket att du är ganska orolig som person. Jag tycker att trådarna eller svaren i olika trådar du ger om dina hundar ofta är skrivna i någon form av ängslan eller oro (utan att ta till överdrifter). Du verkar väldigt analytisk och kanske överanalyserar en del? Som sagt, jag vet inte då jag inte känner dig. Men jag har fått den uppfattningen i trådar/svar på buke. Min poäng är att, du kanske inte är så neutral som du tror?
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Nu kan jag ha helt och hållet fel, men jag har fått lite intrycket att du är ganska orolig som person. Jag tycker att trådarna eller svaren i olika trådar du ger om dina hundar ofta är skrivna i någon form av ängslan eller oro (utan att ta till överdrifter). Du verkar väldigt analytisk och kanske överanalyserar en del? Som sagt, jag vet inte då jag inte känner dig. Men jag har fått den uppfattningen i trådar/svar på buke. Min poäng är att, du kanske inte är så neutral som du tror?

Absolut är det så att jag överanalyserar, det brukar jag vara duktig på.
Vad jag menar med "neutral" är att jag inte beter mig olika när jag går med unghunden och när jag går med Zala om jag går med dem var och en för sig. Jag går bara. Sedan håller jag extrem koll på omgivningen, oavsett om jag har hund med eller inte. Jag märker småfåglar i buskar, en insekt som kryper på marken, en liten katt uppe i ett träd måånga meter bort. Det är sådant jag fått vänja mig vid att lägga märke till för att det ska fungera med hundarna. Det går nämligen inte att släppa dem lösa om det finns någonting i närheten de kan få för sig att jaga, så jag märker allt.

Senast för en halvtimme sedan var jag ute och gick med mina hundar och en vän och hennes hund.
Vi såg en hund som gick på trottoaren på andra sidan vägen. Unghunden gick längst ut mot vägen, sedan gick jag, sedan Zala, sedan min vän och längst in mot kanten gick vännens hund.
Jag gick och pratade för fullt med min vän och fortsatte med det trots hundmötet. Jag tittade inte på Zala, sa inget till henne, gjorde ingenting.
Zala hoppade, studsade, drog, skällde och morrade. Inte extrema mängder, men tillräckligt för att det ska vara "för mycket".
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Senast för en halvtimme sedan var jag ute och gick med mina hundar och en vän och hennes hund.
Vi såg en hund som gick på trottoaren på andra sidan vägen. Unghunden gick längst ut mot vägen, sedan gick jag, sedan Zala, sedan min vän och längst in mot kanten gick vännens hund.
Jag gick och pratade för fullt med min vän och fortsatte med det trots hundmötet. Jag tittade inte på Zala, sa inget till henne, gjorde ingenting.
Zala hoppade, studsade, drog, skällde och morrade. Inte extrema mängder, men tillräckligt för att det ska vara "för mycket".

Ta det som konstruktiv kritik nu. :) Men av det jag fått fram när jag läst och skrivit i dina senaste trådar är du förmodligen brister i konsekvensen.

Du har tränat med godis och avleda uppmärksamhet, men nu testade du att ignorera. Du kommer inte att få ett bra resultat förrän du bestämmer dig för en metod och sedan är envis och jobbar med den. Är det avledning som gäller kan du inte ignorera "ibland" utan måste varje gång vara beredd att bryta henne innan hon börjar hoppa/studsa/morra. För varje gång du inte gör detta tar du två steg bakåt.

Det finns inga genvägar. :)
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Ta det som konstruktiv kritik nu. :) Men av det jag fått fram när jag läst och skrivit i dina senaste trådar är du förmodligen brister i konsekvensen.

Du har tränat med godis och avleda uppmärksamhet, men nu testade du att ignorera. Du kommer inte att få ett bra resultat förrän du bestämmer dig för en metod och sedan är envis och jobbar med den. Är det avledning som gäller kan du inte ignorera "ibland" utan måste varje gång vara beredd att bryta henne innan hon börjar hoppa/studsa/morra. För varje gång du inte gör detta tar du två steg bakåt.

Det finns inga genvägar. :)

I know. Problemet var att jag nu inte hade något godis med mig och då testade det som jag såg som "näst bäst".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 220
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 459
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hitta tillbaka till varann?
  • Köpa hus
  • 112 Appen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp