Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Jag kanske är ond, men mina hundar blir trygga vid hundmöten för att jag säger åt dom att bete sig och vara lugna. Ibland mer barskt än andra gånger. Tycker fortfarande att folk komplicerar, säg åt hunden att det är bannemej inte ok att göra såhär? Så fort hon släpper så kan man klappa om och bekräfta att det var rätt att lägga av.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Jag kanske är ond, men mina hundar blir trygga vid hundmöten för att jag säger åt dom att bete sig och vara lugna. Ibland mer barskt än andra gånger. Tycker fortfarande att folk komplicerar, säg åt hunden att det är bannemej inte ok att göra såhär? Så fort hon släpper så kan man klappa om och bekräfta att det var rätt att lägga av.

Jag har provat - det fungerar inte på min dam.
Nu vet jag inte varför dina hundar betett sig dåligt vid hundmöten, men min gör det pga att hon blivit attackerad vid flera tillfällen och inte ens blev ordentligt socialtränad som unghund. Det är dessutom en hund som är mycket självständig och mycket egna tankar om världen.

Jag har dock insett att en metod fungerar bra(!) nämligen att avleda fokus från annan hund med hjälp av godis. Provade ikväll och det gick super!
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

För mig spelar det ingen som helst roll varför hunden beter sig på ett visst sätt. Nu är det så att beteendet är oönskat, även om Zala blivit påflugen tidigare. En hund lever inte i det förflutna, det är vi som gör det. Och just därför tror jag många tränar sina hundar beroende på vad som hänt "förr". Det blev lite tveksamt och osäkret, för att en hund haft det jobbigt "för ett tag sen".

Hundarna blir lugna av en fin relation med sin ägare och en trygg förare helt enkelt. Någon som talar om att; "Nu skärper du fan till dig".
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Stämmer visserligen bra, men jag tror att det dåliga beteendet är olika djupt rotat beroende på vad hunden varit med om förut.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Stämmer visserligen bra, men jag tror att det dåliga beteendet är olika djupt rotat beroende på vad hunden varit med om förut.

Vad spelar det för roll? Vad spelar det för roll om man vet om anledning till ett felbeteende? Hur kan du veta att Zala inte hade börjat med utfall ändå om hon inte blivit påflugen? Hur gör du träningen annorlunda för att hunden varit med om något i det förflutna? Spelar det någon roll för hundens del, i själva rehabliteringen?
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Om det bara är en "fix idé" som hunden har, så tror jag att det är lättare att det hjälper med att ryta till och säga åt den att skärpa sig.

Sedan är det bara att inse - alla hundar går inte att träna på samma sätt. Min Zala går det inte att ryta till att "nu fan skärper du dig" - oavsett vad det gäller. Resultatet blir nämligen då att man får en hund som blir okontaktbar.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

En sak som kanske skulle funka på din hund är skvallerträning eller en mer anpassad variant? Eftersom hon är så godis intresserad skulle det kunna funka bra.

Du köper något RIKTIGT gott godis, jag handlade in en mjukost tub eftersom det var väldigt fördelaktigt att bara kunna ta ut tuben ur fickan och sticka den framför hundens nos. Det man gör är att varenda gång hunden ser en annan hund så sticker man fram belöningen och berömmer. Detta får hunden att koppla den andra hunden till något positivt och att man får alltid godis när man ser hunden. Tillslut så kommer hunden att, när den ser en annan hund, fokusera på dig eftersom den vet att den kommer att få godis.

Jag kombinerade detta med klickerträning och klickade varenda gång min hund såg en hund/människa eller något som jag ville att hon skulle "skvallra" om och sedan gav henne mjukosten. Höll på så ett tag och tillslut så vände hon om sig mot mig när hon hörde klickerljudet och tappade fokus på den andra hunden totalt. Tog inte alls lång tid att lära henne detta heller. (Positiv förstärkning funkar allra bäst)
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Låter som en bra idé och det är väl lite så jag börjat nu, fast med löst godis istället för mjukost-tub :)
Ska se till att klicka in henne ordentligt också, men jag har bara nu senaste dagarna märkt att hon blivit mycket bättre efter att jag försökt stjäla hennes uppmärksamhet.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Om det bara är en "fix idé" som hunden har, så tror jag att det är lättare att det hjälper med att ryta till och säga åt den att skärpa sig.

Sedan är det bara att inse - alla hundar går inte att träna på samma sätt. Min Zala går det inte att ryta till att "nu fan skärper du dig" - oavsett vad det gäller. Resultatet blir nämligen då att man får en hund som blir okontaktbar.

Fast en tankeställare;

Man ska gå över en gallerbro.

Hund1 har en gång i tiden fastnat med en tå i en sådan bro. Och gjort sig rejält illa, fått panik och dragit sönder sig.

Hund2 har aldrig gått över en gallerbro. Och kommer förmodligen tycka det är lite otäckt.

Hund3 är en van gallerbrobestigare.

Jag själv, gör samma med dessa 3 hundar. Tar kopplet och går. Ingen får någon som helst särbehandling för att den varit med om eller inte varit med om.

Och en hund som blir okontaktbar vid en korrigering? Om det nu är en rejäl muntlig eller ett nyp fysiskt är ju helt olika. Beroende på vad för hund man har.

Det felet jag ser många gör med sina hundar är att säga till för sent. När hunden spetsar ett öra så säger man åt dom. Inte när svansen ligger över ryggen och det gurglar i magen.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Ja en tumregel är ju att så länge du kan få henne kontaktbar så har du vunnit jättemycket. En hund som är helt blockerad går inte att jobba med, tar du bort hennes intresse från den andra hunden innan hon lyckats stressa upp sig till ett stadium där hon blir blockerad så har du gjort det mesta av jobbet egentligen.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Och en hund som blir okontaktbar vid en korrigering? Om det nu är en rejäl muntlig eller ett nyp fysiskt är ju helt olika. Beroende på vad för hund man har.

Det felet jag ser många gör med sina hundar är att säga till för sent. När hunden spetsar ett öra så säger man åt dom. Inte när svansen ligger över ryggen och det gurglar i magen.

Ang gallerbro så gör jag samma sak. Men då skulle jag inte försöka korrigera hunden om den inte ville gå över och därför anser jag att situationerna inte är helt jämförbara.

Det spelar ingen roll om jag ryter åt henne eller drar till i ett öra (vilket är enda stället hon reagerar på om man tar tag i henne), ens när hon bara spänner sig för att hon ser något. Det enda som får henne att bryta fokus på andra hunden är att locka henne med något roligt, att få henne att sysselsätta sig med någonting annat.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Ang gallerbro så gör jag samma sak. Men då skulle jag inte försöka korrigera hunden om den inte ville gå över och därför anser jag att situationerna inte är helt jämförbara.

Det spelar ingen roll om jag ryter åt henne eller drar till i ett öra (vilket är enda stället hon reagerar på om man tar tag i henne), ens när hon bara spänner sig för att hon ser något. Det enda som får henne att bryta fokus på andra hunden är att locka henne med något roligt, att få henne att sysselsätta sig med någonting annat.

Vad skulle du göra om hunden inte ville gå? Låt säga att hunden helt enkelt vägrar att gå, fötterna är fastfrusna i marken. Hur gör du då?

Men jag tror fortfarande man säger åt henne för sent. Eller helt enkelt väljer att inte lyssna? Eftersom hon uppenbarligen inte är så blockerad för att ignorera en godis menar jag.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Går, eller visar hunden en godis, lägger godisen en bit ut på gallerbron och så får hunden gå och hämta godisen själv.

Hon väljer att inte lyssna, ja.
Hon är inte helt blockerad, men hon blir det om man ryter åt henne/drar tag i henne istället för att försöka förstärka ett positivt beteende.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Fast jag är inne på Aliides spår också, jag har haft att göra med rädslor på två av mina tidigare hundar som var extremt olika. Taxen var rädd för stora hundar, hanar, och värst om dom var svarta, reaktionen var utfall. Han fäktade hellre än flydde och tog till tänder mot allt som kom föra nära.
Beteendet korrigerade jag bort, och naturligtvis beröm när han skötte sig rätt.

Harley var rädd för skott, överlag en väldigt vek hund och dessutom oförig och självständig. Jag korrigerade faktiskt bort en del av skotträdslan också, men naturligtvis ignorerades det mesta. Började han klänga/blocka tog jag bestämt ner honom och "NEJ".

Viktigt är väl att inte bli hysteriskt arg, mer bestämd. Sedan ska jag inte sitta och säga att det finns universalmetoder för allt, det gör det inte. Men så kan man också tänka. Bara för att man själv inte kan lösa ett problem på ett sätt med sin hund, behöver det inte betyda att metoden inte funkar. Den kan helt enkelt vara opassande för att man själv inte "synkar" med metoden, hur vet man då att hunden inte gör det?
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Du kan låna Zala och prova någon gång om du vill.. Dock är Zala till skillnad från din tax, sådan att hon hellre flyr - om möjlighet finns. Är hon lös och det kommer en annan hund så sticker hon (och inte bara någon meter bort, hon flyr)

Jag håller med dig. Men som det är nu känns det som om jag provat "allt" (m.a.o. allt jag har kommit på att man kan prova) och det enda som gett resultat i rätt riktning har varit att enbart leda bort uppmärksamheten och belöna när man får kontakt med henne. Om korrigering inte fungerar för att jag inte fungerar med det eller för att hunden inte fungerar med det, spelar det egentligen någon roll?
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Jo, det har jag förstått, och jag jämförde inte zala med taxen. Jag gav mina hundar som exempel på två väldigt olika hundar. Min terrier reagerade ocksp med flykt.

Och vadå "spela det då någon roll?", det är ju precis det jag sitter och skriver.
Att många metoer kan hjälpa på en hund, men att mycket beror på föraren.
Synkar inte metoden med en av parterna funkar den ju inte alls.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Hm. Skit i vad jag skrev nyss. Jag är så trött att jag knappt vet vad jag heter och tydligen tröttare än jag förstår själv att jag är. Ska sova nu och återkommer imorgon istället.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Går, eller visar hunden en godis, lägger godisen en bit ut på gallerbron och så får hunden gå och hämta godisen själv.

Hon väljer att inte lyssna, ja.
Hon är inte helt blockerad, men hon blir det om man ryter åt henne/drar tag i henne istället för att försöka förstärka ett positivt beteende.

Det är stor skillnad på att ta hunden och gå. Om hunden så ligger ner. Jag kan tillägga att jag går oavsett vad hunden gör. Om den så skriker i panik så går jag. För det går faktiskt över. Och det kan tyckas som en korrigering också. Hunden får ett obehag för att den inte går.

Kan du aldrig säga åt din hund? Blir hon "blockerad" även i vardagen? Om det gäller andra problem så att säga.

Jag förstärker också ett positivt beteende, men först bryter jag det negativa.

Och jag förstår helt och hållet MrsS. Vissa metoder kan fungera för hunden, men inte för dess ägare. Då blir det bara knas och pannkaka av allt. Medans vissa metoder fungerar och känns bra för ägarna men inte hunden.

Alla sätt är bra utom de dåliga. Så länge din hund slutar göra utfall så har du ju nått målet.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

Sen betvivlar jag inte alls att någon annan skulle låna din hund och få bort utfallen på några minuter. Likadant som att min vän kan ta min hund och tävla honom utan att få konflikter.

Men utfallen måste ju ni hantera ihop. Det har också med relation att göra.

Jag tar sällan i andras hundar, jag tycker inte om att göra det överhuvudtaget och det hjälper inte ekipaget i sig. Andra kan faktiskt inte laga andras hundar. För problemet sitter till 99% hos hund - förare. Inte hos hund.
 
Sv: Osäkerhet mot andra hundar. (långt)

För mig spelar det ingen som helst roll varför hunden beter sig på ett visst sätt. Nu är det så att beteendet är oönskat, även om Zala blivit påflugen tidigare. En hund lever inte i det förflutna, det är vi som gör det. Och just därför tror jag många tränar sina hundar beroende på vad som hänt "förr". Det blev lite tveksamt och osäkret, för att en hund haft det jobbigt "för ett tag sen".

Hundarna blir lugna av en fin relation med sin ägare och en trygg förare helt enkelt. Någon som talar om att; "Nu skärper du fan till dig".

Precis. Min fixar oftast hundmöten när han går med någon annan. Men eftersom han blivit rejält påflugen när jag gått med honom med veterinärbesök som följd, så fixar han oftast inte det med mig för att jag spänner mig. :crazy:

Hur är DU vid hundmöten?

I övrigt håller jag med Aliide helt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 222
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 459
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp