Osålda valpar

Jag kan inget om får men för några år sedan pratade jag med en kvinna som födde upp en gammal fårras. Vi småpratade lite om fåren och eftersom jag är intresserad av avel (som total amatör) frågade jag lite om hur de gjorde när de valde bagge och vilka egenskaper de var ute efter.
Hon svarade mig (skämtsamt) som om jag vore nazist ungefär. Hon sa att hela rasen skulle bli totalförstörd om man försökte avla på det viset. Det viktiga var att ha så många gener som möjligt och om man började försöka avla på specifika egenskaper så skulle hela rasen bli förstörd.

Jag kom bara att tänka på det nu när jag läste tråden. Även om jag vet mycket om avel jämfört med någon som inte är intresserad av djur så vet jag långt ifrån tillräckligt för att kunna värdera hennes påstående eller ens veta om jag förstod henne rätt.

För mig som glad amatör har jag en känsla av att det är mycket värre att överanvända en frisk och välutvärderad hane än att använda en outvärderad till ett par kullar. Tar man orimligt många kullar på samma hanne så har man ju utarmat rasens genetiska material även om den hannen inte nedärvde något uppenbart dåligt.
 
Nej, jag ser det inte heller som oseriöst i sig att ta två kullar med samma hane, beroende på orsaken till valet att göra så. (Sen har jag skrivit en del om de konsekvenser jag kan se utifrån det jag vet om hur mycket seriösa och erfarna uppfödare resonerar i min ras). Det jag tycker är oseriöst är de orsaker @Lillo nämner till varför uppfödare kan göra såhär. Jag tänker att det är motsatsen till vad du pratar om @Migo :)
 
Lika trevliga som vad?
Och för vem?

En brukshund testad från alla håll och kanter kommer oavsett inte vara en trevlig sällskapshund.
En riktigt bra hund är komplett - men det är hönständer och enhörningar. En brukshund/arbetande hund SKA inte vara jobbig - men en brukshund KAN vara jobbig för att den hanteras av hundkunnigt folk. Och av folk som har valt att prioritera prestation högt - att hunden kräver jobb är för dem en acceptabel kompromiss.

Jag skulle säga att den trevliga, friska familjehunden är nog det svåraste avelsmålet. Det finns ont om vettiga test, definitionerna är vaga (vad är trevlig? Vilka hälsproblem är viktigast att arbeta med?), och det svårare att veta vilja kompromisser som är acceptabla.

Det är som med hästar - den perfekta sällskapshunden eller tanthästen händer inte bara. Det handlar inte om lägre krav utan om andra krav.
 
Vill dom? Intressant. Det känner jag inte igen. Varför vill man så gärna göra det? För att göra sin uppfödning mer homogen? :) I min ras vill uppfödarna gärna ha två av varandra helt oberoende linjer. Ifall att en linje skulle bli sjuk.

I övrigt så håller jag med om de du och många andra skriver, att det inte låter som speciellt seriös avel..
De flesta uppfödare i min ras använder sina egna hundar i avel med varandra - men att det gör ju att man inte vill ha två för besläktade linjer.
Det handlar inte så mycket om att göra den homogen utan för att man ju har ett avelsmål som båda linjerna uppfyller och då vill man ibland korsa dem.
Ammo är en sån hund tex.
 
Jag kan inget om får men för några år sedan pratade jag med en kvinna som födde upp en gammal fårras. Vi småpratade lite om fåren och eftersom jag är intresserad av avel (som total amatör) frågade jag lite om hur de gjorde när de valde bagge och vilka egenskaper de var ute efter.
Hon svarade mig (skämtsamt) som om jag vore nazist ungefär. Hon sa att hela rasen skulle bli totalförstörd om man försökte avla på det viset. Det viktiga var att ha så många gener som möjligt och om man började försöka avla på specifika egenskaper så skulle hela rasen bli förstörd.

Jag kom bara att tänka på det nu när jag läste tråden. Även om jag vet mycket om avel jämfört med någon som inte är intresserad av djur så vet jag långt ifrån tillräckligt för att kunna värdera hennes påstående eller ens veta om jag förstod henne rätt.

För mig som glad amatör har jag en känsla av att det är mycket värre att överanvända en frisk och välutvärderad hane än att använda en outvärderad till ett par kullar. Tar man orimligt många kullar på samma hanne så har man ju utarmat rasens genetiska material även om den hannen inte nedärvde något uppenbart dåligt.
OT, men...

Jag håller på med bevarandeavel av gammal fårras, och att spara så mycket genetiskt material som möjligt, är något som är väldigt viktigt när det finns 10-20-50, kanske några hundra individer i avel.

Redan där så behöver man ändå se till att ärftliga problematiska egenskaper inte blir dominerande, alltså sådant som leder till sämre hälsa, kortare liv och allmänt sämre djurvälfärd. Här pratar vi om t.ex. större bettfel, väldigt dåliga ben/klövar eller usla modersegenskaper.

Men när det finns 1000 individer i rasen eller fler, då måste man börja sovra, så att även lite mindre problem kan avlas bort, t.ex. mindre bettfel, halvdåliga ben/klövar, och tveksamma modersegenskaper, men samtidigt bibehålla en stor genetisk variation och rasens grundläggande egenskaper.

Ett slags problem som ofta uppstår i bevarandeavel, är om man fortsätter att hantera avel i en en ras som vuxit i numerär, på samma sätt som om det endast finns några dussin djur, och det därför blir en sjuklig ras med mycket defekter, och naturligtvis det omvända, att man råkar släcka avelslinjer "av misstag" i den numerärt stora rasen, för att få bort dåliga egenskaper.

Det gäller verkligen att balansera det här!

Hur som helst: det är olämpligt att avla på vilken skit som helst, det finns alltid en gräns för vad som är så dåligt, så att det inte ska avlas på alls...
 
Inom min ras så verkar det som en del avlar mest på en hane åt gången. Att en hane blir populär och så vill de flesta para sina tikar med den och så vidare. Jag tänker att borde det inte vara bättre för rasen om man hade valt lite olika? Just för genpoolen skull?
Just nu ligger det ute 4 kullar där tre av dem har samma pappa och den fjärde kullen är den hanen pappa till tiken. Det vill säga morfar till den kullen. Så alla de fyra kullarna kommer bli släkt med varandra.
Vet även att denna hanen har flera kullar sedan tidigare. Är en jättefin och meriterad hane men tycker det är synd så många använder just honom.
 
De uppfödare jag känner tänker i många generationer framåt. Dvs planen är kanske att göra kull a och kull b och c och para en valp i kull a och få kull a2 och a3 och för att en valp i kull c ska kunna paras med en i kull a3 som sen ska kunna kombineras med kull k3 eller k5 eller u eller ö osv osv för att förstärka och bygga vidare på goda resultat i mentalitet, arbetsegenskaper och hälsa. Så ja obesläktade linjer för att de ska kunna kombineras på olika sätt om tre, fyra eller sju generationer beroende på utfallet av olika kombinationer samtidigt som det såklart paras med utomstående hanar också. Alla tänker säkert inte såhär strategiskt förstås och det bygger nog på rätt lång erfarenhet som uppfödare.
Ja jag förstår att de inte planerar att para a+b utan att det är långsiktigt :D Jag känner såna också. Men jag känner också många som absolut inte vill beblanda sina linjer.
 
Inom min ras så verkar det som en del avlar mest på en hane åt gången. Att en hane blir populär och så vill de flesta para sina tikar med den och så vidare. Jag tänker att borde det inte vara bättre för rasen om man hade valt lite olika? Just för genpoolen skull?
Just nu ligger det ute 4 kullar där tre av dem har samma pappa och den fjärde kullen är den hanen pappa till tiken. Det vill säga morfar till den kullen. Så alla de fyra kullarna kommer bli släkt med varandra.
Vet även att denna hanen har flera kullar sedan tidigare. Är en jättefin och meriterad hane men tycker det är synd så många använder just honom.
Om inte annat hade det ju varit klokt av folk att använda något syskon istället, om det nu verkligen är så att inga andra linjer osv lever upp till ens krav.
 
Inom min ras så verkar det som en del avlar mest på en hane åt gången. Att en hane blir populär och så vill de flesta para sina tikar med den och så vidare. Jag tänker att borde det inte vara bättre för rasen om man hade valt lite olika? Just för genpoolen skull?
Just nu ligger det ute 4 kullar där tre av dem har samma pappa och den fjärde kullen är den hanen pappa till tiken. Det vill säga morfar till den kullen. Så alla de fyra kullarna kommer bli släkt med varandra.
Vet även att denna hanen har flera kullar sedan tidigare. Är en jättefin och meriterad hane men tycker det är synd så många använder just honom.
Samma med BC. Tanhill Glen har 132 barnbarn i Sverige. En av hans söner, Derwen Doug, har 291 barnbarn här, varav sonen Don har fått 106 avkommor i sverige under 21-22. Han används dessutom fortfarande MASSOR i avel.

Linjen ser jävligt stylish ut på bild...
 
Samma med BC. Tanhill Glen har 132 barnbarn i Sverige. En av hans söner, Derwen Doug, har 291 barnbarn här, varav sonen Don har fått 106 avkommor i sverige under 21-22. Han används dessutom fortfarande MASSOR i avel.

Linjen ser jävligt stylish ut på bild...

Kan man på något sätt se mest använda hanar inom en ras ett visst år.

Är väll flera T. Glen barnbarn som fått väldigt många avkommor senaste åren?
 
Kan man på något sätt se mest använda hanar inom en ras ett visst år.

Är väll flera T. Glen barnbarn som fått väldigt många avkommor senaste åren?
Ja, han har inte ens avlat speciellt bra, men finns i ALLT, både här och i UK. Jag har kikat på auktionerna under året och han finns i nästan varenda hund som sålts!

Tror att det finns statistik över sånt på Avelsdata hos SKK? Eller om man är väldigt haj på Vallreg går det säkert göra en databasförfrågan... (Sprout har ju över 100 barnbarn, varav en, Miderry Frank, avlas en massa på just nu och har redan över 60 egna avkommor födda 21-22)(och en av Franks söner annonseras i sin tur ut som avelshane redan).) Frank har just nu 37.5% HD-fel i sina kullar...
 
Kan man på något sätt se mest använda hanar inom en ras ett visst år.

Är väll flera T. Glen barnbarn som fått väldigt många avkommor senaste åren?
Om du går in på hunddata, på första sidan längre ner finns Avelsdata, klicka där och INTE i kolumnen till vänster.
Jag kommer aldrig ihåg och trycker alltid fel.
 
Ja, han har inte ens avlat speciellt bra, men finns i ALLT, både här och i UK. Jag har kikat på auktionerna under året och han finns i nästan varenda hund som sålts!

Tror att det finns statistik över sånt på Avelsdata hos SKK? Eller om man är väldigt haj på Vallreg går det säkert göra en databasförfrågan... (Sprout har ju över 100 barnbarn, varav en, Miderry Frank, avlas en massa på just nu och har redan över 60 egna avkommor födda 21-22)(och en av Franks söner annonseras i sin tur ut som avelshane redan).) Frank har just nu 37.5% HD-fel i sina kullar...
Om jag skickar ett PM om min bc's stamtavla, du har inte lust att titta på den och säga vad du tycker?
Jag har ju ingen större koll (än).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 739
Senast: Nattfjäril
·
Hundavel & Ras Valpen jag tingat var på vet.besiktning idag och det visade sig att hon saknar en tand i överkäken. Det är inget som påverkar hunden i...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 860
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 748
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har precis fått veta att en av mina "valpar" högst troligt hamnat hos Pia Snellman eller en dylik person :cry: I februari fick jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 755
Senast: JosseMandy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp