Osålda valpar

Varför då? Är det skitavel är detju inte konstigt. Och är det inte en suverän hane så låste man liksom inte para två tikar, samtidigt, med den. Redan det får mig att tänka att det inte är så seriöst.
I min ras är obesläktad hårdvaluta. Hundarna är så få och hårt linjeavlade. Kullarna är oftast små och beprövat blir en för hård avgränsning - om tio kullar föds och tre har samma pappa :-/. Detta trots att genpoolen är internationell (fast samma portugisiska gårdsplan har producerat både de amerikanska, de tyska och de ryska hundarna, de ryska är ju dessutom utom räckhåll nu). Jag tar då gärna en valp efter grannens friska, fungerande hane (särskilt om mödernet är mer beprövat).

Jag blir lite mörkrädd när jag hör hur amerikanerna sållar i sitt avelsmaterial - bort med alla med oönskad färg, bort med alla för stora pequeno, bort med alla med runda ögon...eh, ni har (trots att ni får mixa varianterna) 300 hundar att spela på och ni sållar efter kosmetiska detaljer.

Avel är långsiktig
 
Aha, då förstår jag. Tyckte det var lite märkligt att hanhundsägaren var oseriös för att hen lånade ut sin hane till två olika tikar under samma period. :) Men att i samma kennel ta två kullar med samma hane samtidigt känns ju onekligen rätt ogenomtänkt. Bättre att åtminstone vänta tills nästa löp med en av tikarna och tills hanen kanske till och med hunnit få någon kull utvärderad.
 
Aha, då förstår jag. Tyckte det var lite märkligt att hanhundsägaren var oseriös för att hen lånade ut sin hane till två olika tikar under samma period. :) Men att i samma kennel ta två kullar med samma hane samtidigt känns ju onekligen rätt ogenomtänkt. Bättre att åtminstone vänta tills nästa löp med en av tikarna och tills hanen kanske till och med hunnit få någon kull utvärderad.
Dom hade väl använt hannen tidigare?
 
Nja. Seriöst är det nog. Hanen är välstammad men ingen avelsmatador, de finns inte i rasen för den är så liten,
Vad skulle det vara för fel av en uppfödare att betäcka två obesläktade tikar som råkar löpa samtidigt?
Har ingen koll på din granne, aveln osv men varför skulle det inte finnas någon avelsmatador bara för att rasen är liten? Det är ju snarare där de märks först eftersom det så lätt blir att alla är släkt med alla :) I min ras tex är det rekommenderat att en hane får max(!) 30 avkommor under sin livstid, men de flesta som används i avel får bara 1-2 kullar just för att undvika hög inavelsgrad i framtiden.
 
Har ingen koll på din granne, aveln osv men varför skulle det inte finnas någon avelsmatador bara för att rasen är liten? Det är ju snarare där de märks först eftersom det så lätt blir att alla är släkt med alla :) I min ras tex är det rekommenderat att en hane får max(!) 30 avkommor under sin livstid, men de flesta som används i avel får bara 1-2 kullar just för att undvika hög inavelsgrad i framtiden.
Ja precis. Nu beror det ju på ras förstås, men jag ser nog inte riktigt poängen i att använda samma kombination eller samma hane flera gånger. Speciellt på samma gång inom samma kennel.
 
Har ingen koll på din granne, aveln osv men varför skulle det inte finnas någon avelsmatador bara för att rasen är liten? Det är ju snarare där de märks först eftersom det så lätt blir att alla är släkt med alla :) I min ras tex är det rekommenderat att en hane får max(!) 30 avkommor under sin livstid, men de flesta som används i avel får bara 1-2 kullar just för att undvika hög inavelsgrad i framtiden.
Rasen om jag kommer ihåg rätt är inte liten i världen/europa, men liten i sverige pga djurskyddsskäl
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 726
Senast: Nattfjäril
·
Hundavel & Ras Valpen jag tingat var på vet.besiktning idag och det visade sig att hon saknar en tand i överkäken. Det är inget som påverkar hunden i...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 843
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 740
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har precis fått veta att en av mina "valpar" högst troligt hamnat hos Pia Snellman eller en dylik person :cry: I februari fick jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 752
Senast: JosseMandy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad läser du just nu?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp