Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så fort någon påstår att deras hund är "pure" (eller på svenska säga att den är 100% renrasig) så förstår jag att det inte handlar om en hund med stamtavla och då kan det ju faktiskt vara vad som helst. Det enda som bevisar att en hund tillhör en viss ras är faktiskt stamtavla, då rastillhörighet handlar mer om papper än om genetik. Det är stamboken som definierar hundrasen.
Jag tror att det där är kulturellt och inte så mycket att man försöker luras. Jag har bott i länder där man pratar om pure bred, och att det då är att de har papper. Vi säger att hundarna är reggade, men de säger att de är renrasiga. Kulturell skillnad.
 
Jag upplever precis som @Ramona att "pure bred" är detsamma som en hund med pedigree/stamtavla. Här i UK i alla fall.
Jag undrar ju verkligen över de här två corgisarna som mina bekanta har kring det, om de är reggade eller inte. De ser verkligen inte det minsta ut som pembrokes. Jag tror faktiskt att de bara är uselt avlade men med stamtavla, men hur lyckas man misslyckas så kapitalt?
 
"Admin får ta bort om detta inte är okej! Jag behöver hjälp att hitta ett jourhem eller helst ett adoptionshem åt en rescuehund vid namn Felicia. Felicia är ifrån Rumänien, ett år gammal. Hon är vaccinerad, chippad och har EU-pass. Hon kom till mig för en vecka sedan. När hon bodde i Rumänien var hon mycket ute och var en glad tjej. Nu är hon rädd vilket visar sig som aggressivitet. Transporten hit har gjort henne traumatiserad. Det är svårt att gå nära henne, kan i dagsläget inte ens gå ut med henne eftersom att jag inte kan gå nära alls. Bor i lägenhet mitt i stan i Malmö. Jag söker en eldsjäl med stor erfarenhet av hundar, gärna på landet, eller någon med Kennel som vill ge lilla Felicia en chans. Skriv PM till mig vid intresse. Jag och organisationen som tog hit henne kan ordna med transport. Dela gärna med alla ni känner så att vi kan rädda och rehabilitera denna fina hund."

Stor. Jävla. Suck.
 
"Admin får ta bort om detta inte är okej! Jag behöver hjälp att hitta ett jourhem eller helst ett adoptionshem åt en rescuehund vid namn Felicia. Felicia är ifrån Rumänien, ett år gammal. Hon är vaccinerad, chippad och har EU-pass. Hon kom till mig för en vecka sedan. När hon bodde i Rumänien var hon mycket ute och var en glad tjej. Nu är hon rädd vilket visar sig som aggressivitet. Transporten hit har gjort henne traumatiserad. Det är svårt att gå nära henne, kan i dagsläget inte ens gå ut med henne eftersom att jag inte kan gå nära alls. Bor i lägenhet mitt i stan i Malmö. Jag söker en eldsjäl med stor erfarenhet av hundar, gärna på landet, eller någon med Kennel som vill ge lilla Felicia en chans. Skriv PM till mig vid intresse. Jag och organisationen som tog hit henne kan ordna med transport. Dela gärna med alla ni känner så att vi kan rädda och rehabilitera denna fina hund."

Stor. Jävla. Suck.
Glad, jojo! Det syntes direkt på fotot och stod i beskrivningen.
 
"Admin får ta bort om detta inte är okej! Jag behöver hjälp att hitta ett jourhem eller helst ett adoptionshem åt en rescuehund vid namn Felicia. Felicia är ifrån Rumänien, ett år gammal. Hon är vaccinerad, chippad och har EU-pass. Hon kom till mig för en vecka sedan. När hon bodde i Rumänien var hon mycket ute och var en glad tjej. Nu är hon rädd vilket visar sig som aggressivitet. Transporten hit har gjort henne traumatiserad. Det är svårt att gå nära henne, kan i dagsläget inte ens gå ut med henne eftersom att jag inte kan gå nära alls. Bor i lägenhet mitt i stan i Malmö. Jag söker en eldsjäl med stor erfarenhet av hundar, gärna på landet, eller någon med Kennel som vill ge lilla Felicia en chans. Skriv PM till mig vid intresse. Jag och organisationen som tog hit henne kan ordna med transport. Dela gärna med alla ni känner så att vi kan rädda och rehabilitera denna fina hund."

Stor. Jävla. Suck.
Vad ska en uppfödare med en sån hund till?! :confused:
 
Förlåt men.
Rubrik-Cockerpoo 10 000
I annons - handpenning 10 000 resterande 30 000 vid hämtning.

40 000??
Ändå tycker jag annonserna med de mest hysteriska priserna har minskat drastiskt (på Blocket iaf). Marknaden är väl mättad och jag antar att folk börjar dra åt svångremmen i.o.m. ökande inflation och ekonomisk instabilitet.
 
Jag är så uppgiven! Jag tillbringade ett par timmar med en fralla idag. Där skulle vi göra "avslappnade andningsövningar" men det enda min energi var fokuserad på att den där stackars hunden INTE KUNDE ANDAS. Det var så plågsamt att se att när den försökte vila så sträckte den ut sig men så fort den slappnade av ordentligt och nosen landande i golvet så ryckte hunden till, inte sällan med ett snörvlande tills huvudet sjunk ned, nosen vilade på golvet och så RYCK *gruff upp igen. Det var så illa så jag var tvungen att påtala det och fick till svar att den var opererad - han hade låtit värre tidigare. Hunden grymtade och gruffade kanske inte konstant men tillräckligt mycket för att det skulle vara direkt störande.
Hur STÅR MAN UT att se sin hund sådär? Speciellt om man predikar om hur viktigt det är att vi människor "andas rätt" och slappnar av? Ägare kommenterade "ja dom låter mycket, det är mycket fisande,snarkande och grymtande"...
En annan i sällskapet som gillar liknande hundraser (men har ingen hund) menade att hon gärna ville ha en sådan men hade inte kunnat sova i samma rum som en sådan... Som om det vore ägarens störda sömn som vore problemet?!
 
Jag är så uppgiven! Jag tillbringade ett par timmar med en fralla idag. Där skulle vi göra "avslappnade andningsövningar" men det enda min energi var fokuserad på att den där stackars hunden INTE KUNDE ANDAS. Det var så plågsamt att se att när den försökte vila så sträckte den ut sig men så fort den slappnade av ordentligt och nosen landande i golvet så ryckte hunden till, inte sällan med ett snörvlande tills huvudet sjunk ned, nosen vilade på golvet och så RYCK *gruff upp igen. Det var så illa så jag var tvungen att påtala det och fick till svar att den var opererad - han hade låtit värre tidigare. Hunden grymtade och gruffade kanske inte konstant men tillräckligt mycket för att det skulle vara direkt störande.
Hur STÅR MAN UT att se sin hund sådär? Speciellt om man predikar om hur viktigt det är att vi människor "andas rätt" och slappnar av? Ägare kommenterade "ja dom låter mycket, det är mycket fisande,snarkande och grymtande"...
En annan i sällskapet som gillar liknande hundraser (men har ingen hund) menade att hon gärna ville ha en sådan men hade inte kunnat sova i samma rum som en sådan... Som om det vore ägarens störda sömn som vore problemet?!
Det är så jävla sorgligt! Vi har ju gott om hundar i hotellet, men det slår liksom aldrig fel om man HÖR hunden närma sig från andra sidan korridoren (det är ett stort hotell med långa korridorer.) Det är en fralla eller en engelsk bulldog. Hur kan man intala sig själv att det är en frisk och fin hund man har?
Jag var in och röntgade shiban förra veckan för att hon börjat väsa när hon sover och har det svart på vitt, hon är Sjuk. En frisk hund låter inte så. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 688
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp