Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så jävla sorgligt! Vi har ju gott om hundar i hotellet, men det slår liksom aldrig fel om man HÖR hunden närma sig från andra sidan korridoren (det är ett stort hotell med långa korridorer.) Det är en fralla eller en engelsk bulldog. Hur kan man intala sig själv att det är en frisk och fin hund man har?
Jag var in och röntgade shiban förra veckan för att hon börjat väsa när hon sover och har det svart på vitt, hon är Sjuk. En frisk hund låter inte så. :(
Nej men Shibaprinsessan då (eller mer drottning i hennes egna ögon?). Så tråkigt att höra @Sel :heart
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Det är så jävla sorgligt! Vi har ju gott om hundar i hotellet, men det slår liksom aldrig fel om man HÖR hunden närma sig från andra sidan korridoren (det är ett stort hotell med långa korridorer.) Det är en fralla eller en engelsk bulldog. Hur kan man intala sig själv att det är en frisk och fin hund man har?
Jag var in och röntgade shiban förra veckan för att hon börjat väsa när hon sover och har det svart på vitt, hon är Sjuk. En frisk hund låter inte så. :(
Nämen precis, det skall vara ett orostecken. Har precis vetkollat och röntgat västgöten för att han börjat snarka när han sover. Tack och lov hittade de inget, men vi håller koll.
 
Nej men Shibaprinsessan då (eller mer drottning i hennes egna ögon?). Så tråkigt att höra @Sel :heart
Hon har pålagringar av calcium i lungorna. "calcified lungs" (jag har ingen aning om vad det heter på svenska.) tyvärr inte någonting man kan göra något åt, så hon kommer att få leva med det. Hon är tack och lov inte jättepåverkad, men ändå... som hon låter på nätterna ibland är helt enkelt inte okej. Sunda hundar gör inte sådana ljud.
 
Senast ändrad:
Jag är så uppgiven! Jag tillbringade ett par timmar med en fralla idag. Där skulle vi göra "avslappnade andningsövningar" men det enda min energi var fokuserad på att den där stackars hunden INTE KUNDE ANDAS. Det var så plågsamt att se att när den försökte vila så sträckte den ut sig men så fort den slappnade av ordentligt och nosen landande i golvet så ryckte hunden till, inte sällan med ett snörvlande tills huvudet sjunk ned, nosen vilade på golvet och så RYCK *gruff upp igen. Det var så illa så jag var tvungen att påtala det och fick till svar att den var opererad - han hade låtit värre tidigare. Hunden grymtade och gruffade kanske inte konstant men tillräckligt mycket för att det skulle vara direkt störande.
Hur STÅR MAN UT att se sin hund sådär? Speciellt om man predikar om hur viktigt det är att vi människor "andas rätt" och slappnar av? Ägare kommenterade "ja dom låter mycket, det är mycket fisande,snarkande och grymtande"...
En annan i sällskapet som gillar liknande hundraser (men har ingen hund) menade att hon gärna ville ha en sådan men hade inte kunnat sova i samma rum som en sådan... Som om det vore ägarens störda sömn som vore problemet?!

Det är verkligen helt galet. Jag har aldrig träffat en trubbnos oavsett ras som andats på ett sätt som jag hade varit bekväm med. En gång var jag på en kurs som handlade om hundars anatomi och en kvinna som hade boxer berättade att hennes hane hade så bra nos och luftvägar. Andra dagen var hunden med, en fantastisk hund på flera sätt men den lät konstant, snörvlade, snarkade mm. Inte ens när den sov var den tyst utan andades väsande. Dessutom påtalade lärarna att det hade knipta näsborrar. Man verkar verkligen bli hemmablind när man har en sådan ras.
 
Det är så jävla sorgligt! Vi har ju gott om hundar i hotellet, men det slår liksom aldrig fel om man HÖR hunden närma sig från andra sidan korridoren (det är ett stort hotell med långa korridorer.) Det är en fralla eller en engelsk bulldog. Hur kan man intala sig själv att det är en frisk och fin hund man har?
Jag var in och röntgade shiban förra veckan för att hon börjat väsa när hon sover och har det svart på vitt, hon är Sjuk. En frisk hund låter inte så. :(

Nämen precis, det skall vara ett orostecken. Har precis vetkollat och röntgat västgöten för att han börjat snarka när han sover. Tack och lov hittade de inget, men vi håller koll.

Doris har börjar snarka litegrann ibland när hon sover, hon kan låta lite om hon ligger mer på bröstet eller med huvudet uppe på något, tex armstödet. Hon får ett lite väsande eller visslande ljud.

Är det alltså något man borde kolla upp hos veterinären? Jag har tänkt att det är en naturlig åldersgrej men tolkar era inlägg som att jag kanske borde kolla upp det?
 
Okej, googlade direkt efter att jag skrev inlägget ovan och första träffen var det här 😁
Det är helt normalt att gamla hundar snarkar. Muskulaturen i mun och svalg blir slappare, mjuka gommen blir slappare och då uppstår det lättare snarkljud. Om hunden för övrigt mår bra är det inget att söka veterinärvård för.

Så jag känner mig lugnare igen. Antar att era hundar är yngre eller hade en mer plötslig förändring @Sel och @Vastgota 😊


Angående trådens ämne så förstår jag inte heller hur man klarar av att ha hundar som inte kan andas ordentligt, jag skulle må så dåligt för hundens skull. Jag antar att de flesta blir hemmablinda väldigt fort och tänker att det inte är så farligt pga att hunden i övrigt är pigg eller att man tror att det är normalt.
 
Det är verkligen sorgligt att se hur uppfödare mfl hanterar andningsproblem inom raser.

Jag har ju chihuahua som i sina yngre dagar hade problem med trakealkollaps. Attackerna kom vid upphetsning eller om han var trött. Vi tyckte det var ganska obehagliga attacker och han såg så rädd och besvärad ut. Vi åkte såklart till veterinären då vi inte visste var det var för nåt. Han kollades i svalg och hade något lång gom osv, men inte så mycket att det behövdes opereras. Som tur är verkar hans problem ”växt” bort för han får aldrig attacker längre.

Vi ringde uppfödaren om det här flera gånger och hon sa gång på gång att det är helt normalt för chihuahua och att hans mamma/hennes andra hundar gör precis likadant. Hon blev nästan upprörd och irriterad över att vi sökt veterinärvård för det här, som att vi var tramsiga. Även på rasklubbens hemsida står det att dessa attacker och snorkningar är helt normala och ofarliga. Det känns tråkigt, då de veterinärer jag pratat med säger att det finns ingen som helst anledning att avla på hundar som uppvisar dessa problem 😕
 
Okej, googlade direkt efter att jag skrev inlägget ovan och första träffen var det här 😁


Så jag känner mig lugnare igen. Antar att era hundar är yngre eller hade en mer plötslig förändring @Sel och @Vastgota 😊


Angående trådens ämne så förstår jag inte heller hur man klarar av att ha hundar som inte kan andas ordentligt, jag skulle må så dåligt för hundens skull. Jag antar att de flesta blir hemmablinda väldigt fort och tänker att det inte är så farligt pga att hunden i övrigt är pigg eller att man tror att det är normalt.
Chika snarkar inte, hon har väsande/pipande/ansträngda andningsljud när hon sover som vi först provade medicinera, men när det inte gick till sig valde jag att röntga för att vara helt säker på att det inte fanns någon massa eller liknande i lungorna. Det var det tack och lov inte, men diagnosen är ju inte rolig ändå. :heart
Hon är inte särskilt allmänpåverkad annars, men det är klart att syresättningen är sämre även om hon inte väljer att tala om det för mig. Jag får börja tänka mig för med motionen, särskilt nu när det blir varmare. Hon blir 12 år i år. :)

Edit: diagnosen jag fått kallas även i folkmun för "old dogs lung", du får känna efter själv om du vill undersöka eller inte. :heart
 
Det är verkligen helt galet. Jag har aldrig träffat en trubbnos oavsett ras som andats på ett sätt som jag hade varit bekväm med. En gång var jag på en kurs som handlade om hundars anatomi och en kvinna som hade boxer berättade att hennes hane hade så bra nos och luftvägar. Andra dagen var hunden med, en fantastisk hund på flera sätt men den lät konstant, snörvlade, snarkade mm. Inte ens när den sov var den tyst utan andades väsande. Dessutom påtalade lärarna att det hade knipta näsborrar. Man verkar verkligen bli hemmablind när man har en sådan ras.

Aldrig, oavsett situation? Jag har väldigt svårt att se det själv, men jag tycker heller inte att det är ett problem om hunden ibland snarkar när den sover, det gör ju vi människor också beroende på position. Men det ska självklart vara en mindre procent av tiden, inte alltid.
 
Egentligen borde jag kanske starta en ny tråd, men såhär lät shiban som värst. Inte alltid, men egentligen oberoende av hur hon ligger kan andningen bli såhär. Det är gräsligt, jag förstår verkligen inte hur folk bara kan ligga och lyssna och rycka på axlarna.
Ibland hör man ingenting alls på avstånd, men eftersom hon ofta sover på min kudde ligger jag halvvägs på bröstkorgen hennes och det behövs inget stetoskåp för att höra väsandet.
Ibland grymtar hon bara liksom till när man väcker henne och hon ändrar ställning.

 
Aldrig, oavsett situation? Jag har väldigt svårt att se det själv, men jag tycker heller inte att det är ett problem om hunden ibland snarkar när den sover, det gör ju vi människor också beroende på position. Men det ska självklart vara en mindre procent av tiden, inte alltid.

Den lät konstant en hel dag men på olika sätt beroende på energinivå. Om det var en boxer som andas bra undrar jag hur resten andas. Den hade dock knipta näsborrar och det vet jag att inte alla boxrar har.
 
Egentligen borde jag kanske starta en ny tråd, men såhär lät shiban som värst. Inte alltid, men egentligen oberoende av hur hon ligger kan andningen bli såhär. Det är gräsligt, jag förstår verkligen inte hur folk bara kan ligga och lyssna och rycka på axlarna.
Ibland hör man ingenting alls på avstånd, men eftersom hon ofta sover på min kudde ligger jag halvvägs på bröstkorgen hennes och det behövs inget stetoskåp för att höra väsandet.
Ibland grymtar hon bara liksom till när man väcker henne och hon ändrar ställning.


Det där lät inte alls kul, huvva 😞

Upplever du att det påverkar henne även när hon är vaken?
 
Det där lät inte alls kul, huvva 😞

Upplever du att det påverkar henne även när hon är vaken?
Inte alls! Det är väl det som är så knepigt. Eventuellt blir hon andfådd lite snabbare när vi klättrar över kullarna, men det kan lika gärna vara hjärnspöken hos mig eller för att hon faktiskt börjar vara till åren. Svårt att säga.
När hon är uppe och igång hörs ingenting alls med bara örat, det måste vara stilla och tyst i rummet.
 
Det har tidigare nämnts i andra trådar kring oseriös avel gällande en skk-reggad uppfödare som frekvent föder upp blandraser. Nu har det enligt uppgift på dennes sociala medier blivit en tjuvparning mellan de renrasiga hundarna och där uppfödare skriver att valparna INTE får registreras då kenneln ej är i bruk, och att detta är SKK regler. För mig låter det skumt, utan borde väl mer handla om att uppfödare tex kan vara utesluten ur SKK, har registreringsförbud eller faktiskt ej längre är medlem i SKK?
 
Det har tidigare nämnts i andra trådar kring oseriös avel gällande en skk-reggad uppfödare som frekvent föder upp blandraser. Nu har det enligt uppgift på dennes sociala medier blivit en tjuvparning mellan de renrasiga hundarna och där uppfödare skriver att valparna INTE får registreras då kenneln ej är i bruk, och att detta är SKK regler. För mig låter det skumt, utan borde väl mer handla om att uppfödare tex kan vara utesluten ur SKK, har registreringsförbud eller faktiskt ej längre är medlem i SKK?
Oj.
Vilka raser gäller det här?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 690
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp