Oseriösa uppfödare

Zorro_nettis

Trådstartare
Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015.
Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på Blocket.
Vi blev förälskade direkt när vi såg dig, den lilla valpen med full av energi.
Uppfödaren verkade seriös med stor vana o många års erfarenhet av rasen, dina föräldrar träffade vi också el snarare såg dom i hundgården. Du var inte registrerad i SKK( utan stamtavla), Vi betalade vad dom hade begärt o åkte hem till ditt nya hem o familj. Vi anmälde oss till valpkurs o fortsättningskurs.
Vi lärde oss att, ut o spåra osv. När du var ca 18 mån gammal, tyckte matte o husse att vi skulle göra en höftled o armbågsled röntgen på dig , innan vi fortsatte med träningen. Jag (matte) tyckte du var orkeslös.
Röntgen bilderna var inget roligt att se, du hade väldigt dåliga höfter. Utslaget blev E- höfter. Allt blev nattsvart med tårarna rann, åkte vi hem tysta. Jag försökte ringa Uppfödaren ifrån Ljung / annerlund, men telefonnr,fanns ej mer. Borttaget. Vi skrev brev, o bad om hjälp,hon ringde o gav mig försäkringsnr på Zorro ( dolda fel försäkringen) men den tar inte hd fel, det visste jag. Vi kontaktade en veterinär, som remitterade oss till en fysioterapeht , där vi får råd om olika övningar, för att bygga muskler. Men prognosen ser dålig ut för våran" lilla ängel" all träning inom bruks fick avslutas o vi vet att du ej kommer att finnas hos oss, så länge till. Vi vill inte att du skall gå och ha ont. Är så ledsen o arg på mig själv, att vi trodde på att det var en seriös uppfödare. Och det finns säkert flera valpköpare som har köpt hund där, känner kanske likadant. Skickade ett brev till och talade om var vi tyckte, och att sluta föda upp hundar med dåliga höfter. Att som uppfödare ta sitt ansvar...Och inte bara föda upp för att tjäna pengar!!!!!!! Vi älskar vår nallebjörn, så otrolig lugn o go hund.....Vår älskade Zorro....... Ville bara ventilera känslorna Tack...
 
Spår är en utmärkt träningsform för hundar med höftproblem. DF försäkringen skyddar uppfödarens plånbok, inte köparens, under förutsättningen att föräldradjuren är röntgade UA.
@Voff kanske kan bidra med träningstips?
 
Spår är en utmärkt träningsform för hundar med höftproblem. DF försäkringen skyddar uppfödarens plånbok, inte köparens, under förutsättningen att föräldradjuren är röntgade UA.
@Voff kanske kan bidra med träningstips?
Fast varför lägga ner tid på en E röntgad oregg hund där matte redan tycker hunden är påverkad?
 
Jag beklagar att Zorro har ont och kanske inte kan leva ett fullvärdigt hundliv, och att ert liv tillsammans inte blev som ni hade tänkt er:heart

Men tyvärr blir det ofta så när man gör ett oseriöst köp hos en oseriös "uppfödare", för man bör dra öronen åt sig när det inte finns stamtavla på valparna, då är det oftast något lurt.
Genom att köpa en hund med stamtavla kan man ganska enkelt se upp för sådant här, det är självklart ingen garanti hundar kan ändå bli sjuka, men man har oddsen mer på sin sida.
 
Fast köpa en hund med stamtavla ger ju knappast någon garanti för en hund med friska höfter. Finns gott om SKK-reggade som inte tar någon direkt hänsyn till HD-resultat i sin avel. Bland annat en av de största Schäferuppfödarna i Sverige...
 
Senast ändrad av en moderator:
Fast köpa en hund med stamtavla ger ju knappast någon garanti för en hund med friska höfter. Finns gott om SKK-reggade som inte tar någon direkt hänsyn till HD-resultat i sin avel. Bland annat en av de största Schäferuppfödarna i Sverige...
Förhoppningsvis tar man hjälp av kunniga om man inte kan själv, när det gäller att välja kennel. Jag vet ju att så inte alltid är fallet tyvärr, men skulle önskat det.
Med en registrerad uppfödning har man ju större chans att kolla linjerna själv och därmed sålla. Sen sker det ju tyvärr ändå att hundar får hd E men risken minskar ju med rätt avelsdjur.
 
Fast köpa en hund med stamtavla ger ju knappast någon garanti för en hund med friska höfter. Finns gott om SKK-reggade som inte tar någon direkt hänsyn till HD-resultat i sin avel. Bland annat en av de största Schäferuppfödarna i Sverige...

Fast det kan man enkelt kolla statistiken för när man köper en reggad hund och är man då så urbota korkad att man köper en valp från en kennel med stor del HD/ED-fel så får man ju stå sitt kast. Vilket uppenbarligen många är om man kan producera HD-linjer år efter år och vara "en av de största" i Sverige inom rasen. Det är korkade/okunniga människor som gör att såna och för den delen buskavel frodas.

En oreggad hund finns däremot ingen som helst möjlighet för någon att kunna se huruvuda "linjerna" är behäftade med fel eller inte, så snacka om att köpa grisen i säcken.
 
Förhoppningsvis tar man hjälp av kunniga om man inte kan själv, när det gäller att välja kennel. Jag vet ju att så inte alltid är fallet tyvärr, men skulle önskat det.
Med en registrerad uppfödning har man ju större chans att kolla linjerna själv och därmed sålla. Sen sker det ju tyvärr ändå att hundar får hd E men risken minskar ju med rätt avelsdjur.

Abslout jag håller med. Tyvärr är det många som inte förstår hur och vad de ska kolla på vid valet av uppfödare/valp även om de köper reggat. Att köpa reggat är en självklarhet för mig för att jag vill kunna kolla upp hälsoresulatat bland annat.
 
Fast det kan man enkelt kolla statistiken för när man köper en reggad hund och är man då så urbota korkad att man köper en valp från en kennel med stor del HD/ED-fel så får man ju stå sitt kast. Vilket uppenbarligen många är om man kan producera HD-linjer år efter år och vara "en av de största" i Sverige inom rasen. Det är korkade/okunniga människor som gör att såna och för den delen buskavel frodas.

En oreggad hund finns däremot ingen som helst möjlighet för någon att kunna se huruvuda "linjerna" är behäftade med fel eller inte, så snacka om att köpa grisen i säcken.

Håller med, invände mot formuleringen som kunde tolkas som att hade hon köpt en hund med stamtavla så hade hon sluppit detta och det är INTE sant. Tyvärr så lever många uppfödare på valpköparnas okunnighet och kan kränga valpar efter vilka hundar som helst. Såg en hane vars alla syskon utom ett i en ganska stor kull hade hela skalan av HD, han hade 64 avkommor och fler på G. Den andra fria i den kullen hade också ett par kullar. Resten hade HD och någon var oröntgad. Uppenbarligen lyckas de sälja valpar efter dessa hundar, helt obegripligt enligt mig...

Skulle aldrig köpa en oreggad valp eftersom jag vill kunna kolla upp ledhälsan hos föräldradjuren och deras nära släktingar.
 
Fast köpa en hund med stamtavla ger ju knappast någon garanti för en hund med friska höfter. Finns gott om SKK-reggade som inte tar någon direkt hänsyn till HD-resultat i sin avel. Bland annat en av de största Schäferuppfödarna i Sverige...

Den största E-uppfödaren i Sverige är den med troligtvis sämst statistik. En riktig schäferfarm. Avlar helt utan samvete. Men får det att se seriöst ut med snygg hemsida och eget foder. Tyvärr går många oerfarna på hens trick :(
 
Man kan inte kalla uppfödaren oseriös när man själv är oseriös nog att köpa en oregg brukshund. Och därmed gynnar buskaveln.

Jo, det tycker jag faktiskt att man kan. Även om buskaveln skulle minska drastiskt om folk inte köpte dessa valpar så anser jag att den som föder upp och säljer valpar har ett större ansvar att vara påläst och kunnig om det man gör än en valpköpare som kanske köper sin allra första hund. Inte minst eftersom oseriösa uppfödare - både inom och utom SKK - inte direkt är ärliga med vad de avlar på.
 
Spår är en utmärkt träningsform för hundar med höftproblem. DF försäkringen skyddar uppfödarens plånbok, inte köparens, under förutsättningen att föräldradjuren är röntgade UA.
@Voff kanske kan bidra med träningstips?

Jag kan inget som deras fysio säkert redan hjälpt dem med. Tyvärr....

Beklagar @Zorro_nettis din hund. Tyvärr är detta vanligt på sk "köksavel".
 
Den största E-uppfödaren i Sverige är den med troligtvis sämst statistik. En riktig schäferfarm. Avlar helt utan samvete. Men får det att se seriöst ut med snygg hemsida och eget foder. Tyvärr går många oerfarna på hens trick :(

Är precis den jag tänker på, så jäkla vidrig avel. Stackars hundar och valpköpare :cry:

Det kan inte följa jordbruksverkets regler att avla på individer i en kull där alla har mer eller mindre allvarliga fel på lederna utom en eller två stycken. Även om hunden i sig inte har ledfel så finns det ju garanterat predisponerat i generna.
 
Jag tror inte att jag kan lämna ut hens namn, risk för anmälning då. Har funnits på blocket 2015 o 2016 med annons( Schäfervalpar,Schäfervalpar) rakryggade,långhåriga valpar)

Min fråga var riktad till den stora kenneln @Voff syftade på. Hon har skickat PM till mig.
Brukar dock stöta på annonser med "rakryggade schäfrar" på blocket så är säkert samma uppfödare du menar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 138
Senast: Devinie
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 633
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Drömmer om en schäfer någon gång i framtiden, men vill ha en så rak så möjligt. Har tittat runt lite på olika uppfödare men tycker bara...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: marshall
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 602
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp