Oseriösa uppfödare

Jag sparkar inte på ts,utan dig just nu,då ditt påstående är helt åt skogen.
Om man har bestämt att man vill ha en schäfer tex så räcker det att man googlar så får man all info,ang kennel klubb,ras klubb,hälsotester,mental tester, det är inte hjärnkirurgi ;):idea:

Vilket påstående? Att man som nybörjare tror att folk inte avlar på sjuka djur?

Vad spelar det ens för roll här? Ts har redan köpt hunden, hunden är sjuk.

Om Ts köper en till hund är jag övertygad att hon kommer kolla upp mer. Det är redan för sent att läxa upp henne.
 
Google är inte alltid bra, men många gånger är det faktiskt väldigt bra! Jag köpte min första katt någonsin i maj, googlade massor om rasen, hälsotester, uppfödare, skrev i rasens facebook-forum osv. Det är idag ganska så lätt, även som nybörjare, att ta reda på rasens sjukdomar. Sen spelar det absolut ingen roll vad djuret man köper är för ras, stamtavla osv, för det gör exakt lika ont i själen när ens djur blir sjukt. Men med dina påståenden förstår jag att buskisavel fortfarande pågår och att det är lätt att lura på folk diverse djur...

Vilka påståenden?
Alla nybörjare är inte bra nybörjare som läser på om allt. Jag förtår er som varit på buke, ni förstår ju vikten av en bra avel. Men alla förstår inte att folk vill avla på sjuka djur.
 
Vilka påståenden?
Alla nybörjare är inte bra nybörjare som läser på om allt. Jag förtår er som varit på buke, ni förstår ju vikten av en bra avel. Men alla förstår inte att folk vill avla på sjuka djur.
Det är så sant att alla har varit nybörjare nån gång, men just schäfer är ju ökända för att ha dåliga höfter och om man då väljer att köpa en oreggad hund på Blocket så borde man veta att man tar en väldigt stor risk.

Tyvärr är det ju köpare av det här slaget som gör att folk kan fortsätta med sin skitavel och det är hundarna som blir lidande.

Ja, det är jättesynd om TS, hunden och alla andra hundar som säljs såhär. Vill man ha en kompis att träna med, kanske tävla, men framförallt behålla i många år så är det inte för mycket begärt att man som köpare lägger ner lite jobb på att kolla upp vad man planerar att köpa.
 
Det är så sant att alla har varit nybörjare nån gång, men just schäfer är ju ökända för att ha dåliga höfter och om man då väljer att köpa en oreggad hund på Blocket så borde man veta att man tar en väldigt stor risk.

Tyvärr är det ju köpare av det här slaget som gör att folk kan fortsätta med sin skitavel och det är hundarna som blir lidande.

Ja, det är jättesynd om TS, hunden och alla andra hundar som säljs såhär. Vill man ha en kompis att träna med, kanske tävla, men framförallt behålla i många år så är det inte för mycket begärt att man som köpare lägger ner lite jobb på att kolla upp vad man planerar att köpa.

Håller med dig totalt.

Blir bara ledsen av allt hackande på Ts, hon öppnar sig här och vill få stöd och istället får hon nöstan enbart kommentarer om hur hon borde skylla sig själv.
Herregud hon fattar väl nu i efterhand att hon skulle kollat upp mer men just nu hjälper det henne inte. Nästa hundköp lär hon kolla upp så jag ser ingen mening i att vara nedlåtande.

Låt människan vara ledsen för fan
 
Håller med dig totalt.

Blir bara ledsen av allt hackande på Ts, hon öppnar sig här och vill få stöd och istället får hon nöstan enbart kommentarer om hur hon borde skylla sig själv.
Herregud hon fattar väl nu i efterhand att hon skulle kollat upp mer men just nu hjälper det henne inte. Nästa hundköp lär hon kolla upp så jag ser ingen mening i att vara nedlåtande.

Låt människan vara ledsen för fan

Det är absolut onödigt att vara nedlåtande mot TS, men det är samtidigt bra att kloka bukare har gått in i tråden och öppnar upp ögonen för att man har ett ansvar som valpköpare också, hade alla suttit och enbart beklagat Ts situationen utan att upplysa om vad som faktiskt är snett i historien hade det ju Ts levt i tron om att det enbart handlar om oseriös uppfödare, när det faktiskt även handlar om otillräcklig research innan valpköp.

Hela historien är såklart tråkig, och jag tror inte någon här önskade detta för Ts och hennes hund.
 
Det är absolut onödigt att vara nedlåtande mot TS, men det är samtidigt bra att kloka bukare har gått in i tråden och öppnar upp ögonen för att man har ett ansvar som valpköpare också, hade alla suttit och enbart beklagat Ts situationen utan att upplysa om vad som faktiskt är snett i historien hade det ju Ts levt i tron om att det enbart handlar om oseriös uppfödare, när det faktiskt även handlar om otillräcklig research innan valpköp.

Hela historien är såklart tråkig, och jag tror inte någon här önskade detta för Ts och hennes hund.

Självklart ska vi inte bara beklaga. Men Ts har ju redan blivit tillsagd vilken idiot hon ör och dum i huvudet och allt är hennes fel.
Just det inlägget finns inte längre kvar men Ts har säkert läst det, och jag förstår att hon inte vill svara i tråden längre.

Tyckte bara det var otroligt onödigt att fortsätta hacka på henne:down:
 
Fast det är ju tydligen bara med djur som folk blir så satans nybörjarblinda.

Det är ju som att man som förstagångsköpare av bil går till första bästa blocketannons, sväljer allt säljaren säger med hull och hår och köper bilen rakt av bara för det kändes bra och bilen var så fin och såg så fräsch ut. Då kan man inte komma och klaga sen när det visar sig att motorn/bromsarna/whatever är helt slut och bilen inte kan köras och det måste läggas en massa pengar på reparation.

Gör man inte sin läxa så får man vara beredd på att det kan komma att svida rejält. I dagens samhälle där information finns så pass lättillgängligt så existerar inga ursäkter.
 
Det är så sant att alla har varit nybörjare nån gång, men just schäfer är ju ökända för att ha dåliga höfter och om man då väljer att köpa en oreggad hund på Blocket så borde man veta att man tar en väldigt stor risk.

Tyvärr är det ju köpare av det här slaget som gör att folk kan fortsätta med sin skitavel och det är hundarna som blir lidande.

Ja, det är jättesynd om TS, hunden och alla andra hundar som säljs såhär. Vill man ha en kompis att träna med, kanske tävla, men framförallt behålla i många år så är det inte för mycket begärt att man som köpare lägger ner lite jobb på att kolla upp vad man planerar att köpa.
Tyvärr tror jag att när det gäller just schäfer tror icke insatta hundmänniskor att de oreggade, rakryggade schäfrarna (ofta långhåriga) på något sätt är den friska varianten av schäfer. De har nog ganska ofta känt någon person för länge sedan som hade en rakryggad schäfer som fungerade som enbart gårdshund och som var "sååå frisk". Sedan är det den typen av hund de tror att de får när de ser annonsen på blocket.

Sen kan man tycka att idag när all information finns så lättillgänglig på internet så borde man vara betydligt mer påläst och förstå bättre än vad man gjorde för 20-30 år sedan.

TS - jättetråkig situation. Om du bestämmer sig för att köpa en hund till så ta gärna hjälp av alla duktiga medlemmar på Buke. Nästan alltid finns det någon med goda kunskaper om den ras man är intresserad av.
 
Som sagt, man ska lära sig av andras misstag, för man hinner inte göra alla själv.
Så länge det finns köpare som TS så kommer ju buskaveln att finnas kvar. Det finns en marknad helt enkelt.
Är nog böjd att hålla med om att Google och 10 minuter borde räcka för att konstatera att det är ett korkat köp.
 
Fasen vad ni är elaka. Här finns ju en hel evighetstråd om oseriös avel. Så har den här tjejen köpt valp av en oseriös avlare och då är buskaveln helt plötsligt hennes fel.

Självklart har uppfödarna ett större ansvar än köparna. Och den här tjejen har garanterat lärt sig en tragisk läxa så frågan är väl hur många varv till ni ska vrida om kniven.
 
Fasen vad ni är elaka. Här finns ju en hel evighetstråd om oseriös avel. Så har den här tjejen köpt valp av en oseriös avlare och då är buskaveln helt plötsligt hennes fel.

Självklart har uppfödarna ett större ansvar än köparna. Och den här tjejen har garanterat lärt sig en tragisk läxa så frågan är väl hur många varv till ni ska vrida om kniven.
Oseriös avel och Oseriös köpare går ju hand i hand för hade den ena inte funnits så hade den andra inte funnits kvar, det sorgliga är ju när ett djur kommer i kläm.
 
Man kan inte kalla uppfödaren oseriös när man själv är oseriös nog att köpa en oregg brukshund. Och därmed gynnar buskaveln.
Tyvärr finns det SÅ många som är oerfarna hundköpare som försöker vara seriösa, men som inte lyckas hela vägen och dessutom blir vilseledda av oseriösa uppfödare som kan snacka för sig.
De säger att föräldrarna är testade, inte säkert att man vill verka dryg och begära bevis.. Man tycker att man inte ska tävla på hög nivå så det gör inget om valparna ej är reggade, SÅ lätt att resonera så.
 
Tyvärr finns det SÅ många som är oerfarna hundköpare som försöker vara seriösa, men som inte lyckas hela vägen och dessutom blir vilseledda av oseriösa uppfödare som kan snacka för sig.
De säger att föräldrarna är testade, inte säkert att man vill verka dryg och begära bevis.. Man tycker att man inte ska tävla på hög nivå så det gör inget om valparna ej är reggade, SÅ lätt att resonera så.
Fast att någon säger att hundarna är testade kan ju vara sant, däremot så vet man som köpare inte vad resultatet av testet blev om säljaren inte talar om det och man inte frågar.

Är man seriös så tycker jag man talar om det utan att en köpare ska behöva fråga och likaså avlar man inte på ett dåligt resultat om man är seriös. Är man oseriös kan hundarna vara testade men man väljer att inte publicera resultatet, tar valpar ändå och reggar inte i SKK "för man inte vill sälja till utställningsintresserade". :down:
 
Man ska veta att det finns oseriösa uppfödare som kan snacka brallorna av även hyffsat insatta köpare precis som även vi luttrade uppfödare ibland går på nitar med oseriösa köpare. Så att säga att oseriösa uppfödare och oseriösa köpare går hand i hand är att göra det för enkelt sig. Så svartvitt är det inte!
 
Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015.
Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på Blocket.
Vi blev förälskade direkt när vi såg dig, den lilla valpen med full av energi.
Uppfödaren verkade seriös med stor vana o många års erfarenhet av rasen, dina föräldrar träffade vi också el snarare såg dom i hundgården. Du var inte registrerad i SKK( utan stamtavla), Vi betalade vad dom hade begärt o åkte hem till ditt nya hem o familj. Vi anmälde oss till valpkurs o fortsättningskurs.
Vi lärde oss att, ut o spåra osv. När du var ca 18 mån gammal, tyckte matte o husse att vi skulle göra en höftled o armbågsled röntgen på dig , innan vi fortsatte med träningen. Jag (matte) tyckte du var orkeslös.
Röntgen bilderna var inget roligt att se, du hade väldigt dåliga höfter. Utslaget blev E- höfter. Allt blev nattsvart med tårarna rann, åkte vi hem tysta. Jag försökte ringa Uppfödaren ifrån Ljung / annerlund, men telefonnr,fanns ej mer. Borttaget. Vi skrev brev, o bad om hjälp,hon ringde o gav mig försäkringsnr på Zorro ( dolda fel försäkringen) men den tar inte hd fel, det visste jag. Vi kontaktade en veterinär, som remitterade oss till en fysioterapeht , där vi får råd om olika övningar, för att bygga muskler. Men prognosen ser dålig ut för våran" lilla ängel" all träning inom bruks fick avslutas o vi vet att du ej kommer att finnas hos oss, så länge till. Vi vill inte att du skall gå och ha ont. Är så ledsen o arg på mig själv, att vi trodde på att det var en seriös uppfödare. Och det finns säkert flera valpköpare som har köpt hund där, känner kanske likadant. Skickade ett brev till och talade om var vi tyckte, och att sluta föda upp hundar med dåliga höfter. Att som uppfödare ta sitt ansvar...Och inte bara föda upp för att tjäna pengar!!!!!!! Vi älskar vår nallebjörn, så otrolig lugn o go hund.....Vår älskade Zorro....... Ville bara ventilera känslorna Tack...

Gammal tråd men gör en chansning då jag tror att det är samma uppfödare som nyligen sålde oreggade schäfer valpar för 17' där alla valpar såldes inom en vecka från utlagd annons. En yngre influenser som ofta säljer oreggade valpar.

Tragiskt hur som haver och jag vet inte varför jag missat tråden.
 
Gammal tråd men gör en chansning då jag tror att det är samma uppfödare som nyligen sålde oreggade schäfer valpar för 17' där alla valpar såldes inom en vecka från utlagd annons. En yngre influenser som ofta säljer oreggade valpar.

Tragiskt hur som haver och jag vet inte varför jag missat tråden.
Kan hon ha börjat föda upp hundar så pass tidigt? Hon är ju ung.
Men ja det låter absolut som samma.
 
Gammal tråd men gör en chansning då jag tror att det är samma uppfödare som nyligen sålde oreggade schäfer valpar för 17' där alla valpar såldes inom en vecka från utlagd annons. En yngre influenser som ofta säljer oreggade valpar.

Tragiskt hur som haver och jag vet inte varför jag missat tråden.
Obs såg att tråden inte var så gammal som jag först trodde.
 
Kan hon ha börjat föda upp hundar så pass tidigt? Hon är ju ung.
Men ja det låter absolut som samma.

Såg även ditt sista inlägg, så jag kollade på SKK när hon fick första kullen av renrasiga hundar. Det var i slutet av 2014, och jag tror inte att det är hennes första kull om man ser till alla hundar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 137
Senast: Devinie
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 632
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Drömmer om en schäfer någon gång i framtiden, men vill ha en så rak så möjligt. Har tittat runt lite på olika uppfödare men tycker bara...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: marshall
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 598
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp