Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet så jag ska inte svara. Men väldigt tydligt vad den ena är! Man behöver bara titta på ögonen
Eller ja, båda är rätt uppenbara, men man kan få typ samma pälsresultat med andra raserJag vet så jag ska inte svara. Men väldigt tydligt vad den ena är! Man behöver bara titta på ögonen
Doodel?
Japp, pudel och varg. Från Zimen's Wolf-Dog Experiment.Doodel?
Japp, pudel och varg. Från Zimen's Wolf-Dog Experiment.
Jag tycker det syns mer på kroppsspråket. Särskilt svansarna på något vis. De ser inte så "hundiga" ut.Jag vet så jag ska inte svara. Men väldigt tydligt vad den ena är! Man behöver bara titta på ögonen
Jag tycker det syns mer på kroppsspråket. Särskilt svansarna på något vis. De ser inte så "hundiga" ut.
Det är ingen albino till att börja med,och dobbisar har faktiskt 4 färger även om vi i sverige inte avlar på mer än brun o svart.För er som inte sett ”albino” dobermann. Här snackar vi oseriös avel! De är oerhört osunda, sjuka och har ofta dåligt temperament
Visa bifogad fil 169348
Jag är fascinerad av dem. Men sen är jag också en som springer efter en huggorm om jag ser en <.<Som sagt, jag reagerade med en rysning bara jag såg bilden. De var liksom "fel"... det var väl någon rest av stenåldersmänniska som kickade igång![]()
Därför har jag överallt skrivit ”albino” och inte albino. Men jo, de är faktiskt en sorts albino. Inte alla albinos tappar 100% av pigmentet. Och jag vet att dobermann finns i blått och fawn/isabella också, men de är inte lika sjukliga utan vad jag har förstått så får de bara coat color alopecia så därför har jag inte tagit upp demDet är ingen albino till att börja med,och dobbisar har faktiskt 4 färger även om vi i sverige inte avlar på mer än brun o svart.
Tycker gott man kan skriva albinism ändå. Samma mutation som skapar OCA i människor och andra djur och den kommer med samma negativa hälsoeffekter (ökad risk för tumörer, känslig hud och synnedsättning/extrem ljuskänslighet). Same same liksom.Därför har jag överallt skrivit ”albino” och inte albino. Men jo, de är faktiskt en sorts albino. Inte alla albinos tappar 100% av pigmentet. Och jag vet att dobermann finns i blått och fawn/isabella också, men de är inte lika sjukliga utan vad jag har förstått så får de bara coat color alopecia så därför har jag inte tagit upp dem
Vi avlar inte på dilute någonstans inom FCI, enbart i USA som man gör det. Det borde du ju veta som är gammal i gemetDet är ingen albino till att börja med,och dobbisar har faktiskt 4 färger även om vi i sverige inte avlar på mer än brun o svart.
Dilute är inte poppis någonstans inom FCI eftersom färgen inte är godkänd hos dobermann. Många hanhundsägare färgtestar för att undvika ge blått/fawn.Skönt också att dilutes inte är poppis att avla på i Sverige, vi kan gott hålla oss till de två färger som inte skapar extra hälsoproblem.
Jo precis. Men efter att ha blivit halvt lynchad på både forum och facebook för att jag har skrivit albino om djur och/eller människor som inte saknar 100% av sitt pigment så skriver jag numera alltid ”albino”, men som du ser så funkar det inte alltid ändåTycker gott man kan skriva albinism ändå. Samma mutation som skapar OCA i människor och andra djur och den kommer med samma negativa hälsoeffekter (ökad risk för tumörer, känslig hud och synnedsättning/extrem ljuskänslighet). Same same liksom.
Dilute är inte poppis någonstans inom FCI eftersom färgen inte är godkänd hos dobermann. Många hanhundsägare färgtestar för att undvika ge blått/fawn.
Jag kan nog räkna på ena handen hur många blå valpar jag sett hos uppfödare sen jag började med dobermann 2012.
Minns jag fel eller drabbas i princip alla dilute dobermanns av alopecia eller är det bara vissa? Jag vet att på vissa raser så verkar det finnas två olika blåa anlag eller någon form av modifierare som man (sist jag kollade) inte har hittat ännu där den ena ger alopecia och den andra normal päls. Tex weimaraner har väl inte alopecia?Skönt också att dilutes inte är poppis att avla på i Sverige, vi kan gott hålla oss till de två färger som inte skapar extra hälsoproblem.
Och ja det är ju den mest extrema formen av oseriös avel. Man tar ett sjukt djur och börjar inavla för att skapa fler sjuka djur, sen marknadsför man dem som speciella och coola och massor med folk går på det.
Jag tycker att de är oerhört vackra, men eftersom det är helt omöjligt att avla dem friska iom att det är själva anlaget i sig som ger alla problem så borde man verkligen sluta avla på dem! Jag tycker till och med att någon som avlar dem borde dömas för djurplågeri. Om det dessutom går att testa avelsdjuren för anlaget så borde det ge minst böter om det föds en vit valp från normalfärgade föräldrar."Vita" dobermanns (som bilden visar) kommer dessutom ur en mor/son parning och reggas med extra notis i registreringen i USA. Färgen är automatiskt oseriös iom detta.
Då är du inte gammal nog för att ha sett origostams blåDilute är inte poppis någonstans inom FCI eftersom färgen inte är godkänd hos dobermann. Många hanhundsägare färgtestar för att undvika ge blått/fawn.
Jag kan nog räkna på ena handen hur många blå valpar jag sett hos uppfödare sen jag började med dobermann 2012.
Har för mig att typ 50-70% drabbas av CDA, det är därför färgen inte är godkänd.Minns jag fel eller drabbas i princip alla dilute dobermanns av alopecia eller är det bara vissa? Jag vet att på vissa raser så verkar det finnas två olika blåa anlag eller någon form av modifierare som man (sist jag kollade) inte har hittat ännu där den ena ger alopecia och den andra normal päls. Tex weimaraner har väl inte alopecia?
Jag tycker att de är oerhört vackra, men eftersom det är helt omöjligt att avla dem friska iom att det är själva anlaget i sig som ger alla problem så borde man verkligen sluta avla på dem! Jag tycker till och med att någon som avlar dem borde dömas för djurplågeri. Om det dessutom går att testa avelsdjuren för anlaget så borde det ge minst böter om det föds en vit valp från normalfärgade föräldrar.
Alltså jag vet att det har fötts, även Briskas ha fått - men färgen har inte varit godkänd på länge och ingen seriös uppfödare avlar aktivt på den.Då är du inte gammal nog för att ha sett origostams blå