Oseriös avel 2023

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I det fallet föddes den inte bara utan behölls och på den tiden var det ok, även om hon fick en del gliringar
Jaha? Jag förstår inte vad det har med saken att göra?
Det händer att de föds och man har dem som vilken valp som helst - men ingen seriös avlar aktivt på dem. Färgen måste ha slutat vara godkänd redan på din tid som dobermannmänniska liksom.

Dilute är inte poppis någonstans inom FCI eftersom färgen inte är godkänd hos dobermann. Många hanhundsägare färgtestar för att undvika ge blått/fawn.
Jag kan nog räkna på ena handen hur många blå valpar jag sett hos uppfödare sen jag började med dobermann 2012.
Skönt att höra. Snabb googling säger att färgerna finns och gör ingen skillnad på vad som är godkänt och inte, och de är ju tydligen helt okej i USA tex. Uppskattar infon!

Jo precis. Men efter att ha blivit halvt lynchad på både forum och facebook för att jag har skrivit albino om djur och/eller människor som inte saknar 100% av sitt pigment så skriver jag numera alltid ”albino”, men som du ser så funkar det inte alltid ändå 😅
Lite därför jag ville komma in och backa upp din korrekta benämning med mer fakta ;)

Skönt att höra. Snabb googling säger att färgerna finns och gör ingen skillnad på vad som är godkänt och inte, och de är ju tydligen helt okej i USA tex. Uppskattar infon!

Lite därför jag ville komma in och backa upp din korrekta benämning med mer fakta ;)
"Dobermann förekommer i två olika färgvarianter: svart med tanteckning eller brun med tanteckning." Säger rasstandarden i dagsläget. Blått/fawn nämns inte alls i standarden :)
Men ja, googlar man på engelska dyker mycket amerikansk info upp tyvärr. USA har sin egen standard, som till stor del är samma som FCI - men med vissa skillnader som tex det med färgen.

Om man vill läsa mer om just albino dobermanns kan man hitta mycket info här: https://dpca.org/albino/

Brinner ju för dobermann så delar gladeligen med mig om infon jag har :D

Såg precis en kennel som föder upp både welsh corgi cardigans och welsh corgi pembrokes här i Sverige. Just nu har dom två kullar, skulle ha haft 3 men en tik absoberade fostrerna. En tredje tik är parad och de inväntar löp på en fjärde tik. Känns helt galet? 4 valpkullar som annonseras, känns lite som en valpfabrik😅 Vad skulle ni säga är gränsen för en seriös uppfödare?

Såg precis en kennel som föder upp både welsh corgi cardigans och welsh corgi pembrokes här i Sverige. Just nu har dom två kullar, skulle ha haft 3 men en tik absoberade fostrerna. En tredje tik är parad och de inväntar löp på en fjärde tik. Känns helt galet? 4 valpkullar som annonseras, känns lite som en valpfabrik😅 Vad skulle ni säga är gränsen för en seriös uppfödare?
Finns en pudeluppfödare som pumpar ut minst det dubbla om året 🙈
Hon är dessutom starkt emot ”gifter” så folk får inte vaccinera sina hundar köpts av henne och blir dom sjuka ska dom behandlas med uppfödarens örter.

Beror på tycker jag. Avlar man så jämt eller har det råkat bli så denna gången.

Beror på tycker jag. Avlar man så jämt eller har det råkat bli så denna gången.
Jag skulle inte säga att ovan nämnda uppfödare av pudlar föder upp dåliga hundar, hundarna verkar enormt trevliga och med bra mentaliteter även om uppfödare verkar lite hokuspokus och det är många kullar så verkar personen ändå leva för det.

Jag skulle inte säga att ovan nämnda uppfödare av pudlar föder upp dåliga hundar, hundarna verkar enormt trevliga och med bra mentaliteter även om uppfödare verkar lite hokuspokus och det är många kullar så verkar personen ändå leva för det.
Tror jag vet vilken uppfödare det är. Kollade lite på pudeluppfödare innan jag bestämde mej för västgötaspets. Verkar vara bra hundar men jag tyckte det kändes lite obehagligt med en sån uppfödare. Har även för mej att hon gav hundarna kollodialt silver.

Tror jag vet vilken uppfödare det är. Kollade lite på pudeluppfödare innan jag bestämde mej för västgötaspets. Verkar vara bra hundar men jag tyckte det kändes lite obehagligt med en sån uppfödare. Har även för mej att hon gav hundarna kollodialt silver.
Ja jag gjorde detsamma, jag gick så långt att jag pratade med henne ett par gånger men jag kände att nej det här känns för konstigt.

Men hundarna verkar som sagt trevliga.

Ja hon ger både det och mycket annat 🙈

Överlag är det lite tråkigt när uppfödare istället för att vara oseriösa ska vara allt för seriösa och ställa allt för mycket krav på valpköpare.
Jag har varit i kontakt med uppfödare som haft som krav att man ska gå valpkurs tex.
Visst det är toppen när man säljer till någon som köper sin första hund men för oss som har hundar som livstil känns det lite si och så med ett sånt krav.
Mina valpar får ju all miljö och socialträning ändå och jag tränar hellre lite bebisagility och tränar in lite ”fot” än att sitta och göra ryggsäcken och träna inkallning för flera tusen kronor 🙈

Överlag är det lite tråkigt när uppfödare istället för att vara oseriösa ska vara allt för seriösa och ställa allt för mycket krav på valpköpare.
Jag har varit i kontakt med uppfödare som haft som krav att man ska gå valpkurs tex.
Visst det är toppen när man säljer till någon som köper sin första hund men för oss som har hundar som livstil känns det lite si och så med ett sånt krav.
Mina valpar får ju all miljö och socialträning ändå och jag tränar hellre lite bebisagility och tränar in lite ”fot” än att sitta och göra ryggsäcken och träna inkallning för flera tusen kronor 🙈
När jag skulle köpa nuvarande hund var jag i kontakt med en uppfödare som visade sig vara sån.
Jag skickade först ett kortare standardmail med lite info om oss och vad vi sökte.
Fick det längsta mail jag någonsin läst tillbaka. En hel bok med en massa oviktigt trams. Orkade knappt läsa igenom det (men gjorde det)

Hen ville att man skulle gå en del kurser hos hen och betonade i var och varannan mening hur betydelsefullt det var att vara en del av XXXXXX-familjen och att man var delaktig i kurser, läger, uppdateringar mm.

Jag såg en massa varningsflaggor men kollade ändå upp de hundar som skulle paras på avelsdata. Tre kombinationer låg i planeringsstadiet i kenneln.
När 5 av 6 hundar hade 4 och 5 på skott så svarade jag att jag inte var intresserad pga detta.

Fick ett låååångt surt mail om hur jag upptagit henns tid :angel:
Hen hade kunnat svara på mitt mail med ett normalt mail på 5-10 min.

Senare kom ännu ett långt mail där hen svamlade och verkade bitter och sur.

Är väldigt glad att vi inte köpte från det kontrollfreaket.

När jag skulle köpa nuvarande hund var jag i kontakt med en uppfödare som visade sig vara sån.
Jag skickade först ett kortare standardmail med lite info om oss och vad vi sökte.
Fick det längsta mail jag någonsin läst tillbaka. En hel bok med en massa oviktigt trams. Orkade knappt läsa igenom det (men gjorde det)

Hen ville att man skulle gå en del kurser hos hen och betonade i var och varannan mening hur betydelsefullt det var att vara en del av XXXXXX-familjen och att man var delaktig i kurser, läger, uppdateringar mm.

Jag såg en massa varningsflaggor men kollade ändå upp de hundar som skulle paras på avelsdata. Tre kombinationer låg i planeringsstadiet i kenneln.
När 5 av 6 hundar hade 4 och 5 på skott så svarade jag att jag inte var intresserad pga detta.

Otroligt att såna får hundar sålda. Eller köparna kanske bryter med säljaren när dom fått hem valpen.

Men hjälp 🙈

Snälla berätta i PM vem det var 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Aktiva ledarhundar (utbruten från Oseriös avel 2023)
  • Oseriös avel 2022
  • Alaskan malamute

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka