Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

Generellt så är sjukdomsgener recessiva, eller en kombination av dåliga gener som ihop blir sjukdomar. När man då inte dubblerar dessa gener eller tar bort en bit av de dåliga generna som behövs för att sjukdom ska utvecklas så blir avkomman friskare. Alla sjukdomar är givetvis inte sådana, men många.

Med det i bakhuvudet så är det väl oftast så att inte de friskaste individerna används i blandrasaveln, vilket givetvis ökar riskfaktorn. Gissningsvis så är det därför de blir sjukare i F2 korsningar?

MEN! Korsar man två raser som är närbesläktade med varandra och har samma sjukdomar så kan det här givetvis inte appliceras.

Samtliga korsningar jag har sett av plattnosade hundar (med normal annan ras) så har valparna fått bättre näsa - bara som exempel. Där är det väldigt lätt att se förbättringen. Andra sjukdomar som hjärtfel osv måste man göra lite mer med för att dra slutsatser :D

Det är viktigt att tänka på att det här inte handlar om individnivå. En individ kan bli hur sjuk som helst ändå, eller vara världens otursfågel. Alla sjukdomar handlar inte om dålig avel.
Tyvärr har ju både cavalier och fralla problem med BOAS, förutom andningsproblem och utstående ögon har båda hjärnor som inte får plats i skallen så det blir ju definitivt att dubbla anlag där…En av de värsta korsningarna jag kan tänka mig ur hälsoaspekt.

Ska vara en BC x Chihuahua. Är det bara jag som tänker att det kanske kan bli en rätt rolig hund? 😅 I rätt händer givetvis. Beskrivs som liten/mellanstor.
1785967293742.webp

Ska vara en BC x Chihuahua. Är det bara jag som tänker att det kanske kan bli en rätt rolig hund? 😅 I rätt händer givetvis. Beskrivs som liten/mellanstor.
Visa bifogad fil 189157
Visa bifogad fil 189157
Chihuahua känns för mig rätt menlösa jag vet inte varför men jag uppfattar dom som helt utan personligheter 🙈
Så jag tänker det blir som en border collie helt enkelt 😅

När man tror man har sett allt dyker det upp en Planerad parning mellan Old English Sheepdog och St Bernard... och i annonsen precis nedanför en BC x italiensk/fransk mastiff (fast den ser mest ut som en helt vanlig buskavlad am bulldog eller bully eller något.).

Fick upp en annons igår på en blandras mellan malle och dobberman. Två fina och trevliga raser var för sig ja, men tillsammans? Men hos rätt ägare kanske det kan bli en trevlig hund ändå
Sett den blandningen förut och det verkar finnas en uppfödare som aktivt föder upp dessa, varför vet jag inte men hennes valpr hade åtminstone hamnat i bra hem.

När man tror man har sett allt dyker det upp en Planerad parning mellan Old English Sheepdog och St Bernard... och i annonsen precis nedanför en BC x italiensk/fransk mastiff (fast den ser mest ut som en helt vanlig buskavlad am bulldog eller bully eller något.).
Jag undrar alltid hur det blir när man parar en tung ras med en tunn ras.
Ta alla labradorer och pudlar tex, bara där skiljer det sig en del.
Labrador kropp på pudelben?

Vad kan en pudel väga 20 kg om den är stor 10 kg om den är mellan?
En labrador 40 kg?

Jag undrar alltid hur det blir när man parar en tung ras med en tunn ras.
Ta alla labradorer och pudlar tex, bara där skiljer det sig en del.
Labrador kropp på pudelben?

Vad kan en pudel väga 20 kg om den är stor 10 kg om den är mellan?
En labrador 40 kg?
Det är ändå inte gigantisk skillnad på pudel och labbe, bara det att labben oftast är fet. Bantar man ner dem till hur de SKA se ut så är de inte så grova.

1786091817617.webp

Men man måste i princip googla på "thin labrador" för att hitta de normalviktiga...

Det är ändå inte gigantisk skillnad på pudel och labbe, bara det att labben oftast är fet. Bantar man ner dem till hur de SKA se ut så är de inte så grova.

Visa bifogad fil 189220
Men man måste i princip googla på "thin labrador" för att hitta de normalviktiga...
Nej, det är stor skillnad på jaktlabbe och utställningslabbe i typ även om de senare ofta är feta. Utställningslabben är grövre än den du har på bild.

Nej, det är stor skillnad på jaktlabbe och utställningslabbe i typ även om de senare ofta är feta. Utställningslabben är grövre än den du har på bild.
Absolut, men inte hälften så grova som de ser ut, de har ofta rätt mycket päls med vilket förvillar intrycket ytterligare. Inlägget jag svarade preciserade inte vilken typ det var blandning med.

Och när jag skriver fet så menar jag fet, inte lite överviktig (jag gissar att du menar samma sak, men för andra som läser).

Absolut, men inte hälften så grova som de ser ut, de har ofta rätt mycket päls med vilket förvillar intrycket ytterligare. Inlägget jag svarade preciserade inte vilken typ det var blandning med.

Och när jag skriver fet så menar jag fet, inte lite överviktig (jag gissar att du menar samma sak, men för andra som läser).
Jag har släktingar som haft labbar i 40 år och en fd kompis som haft båda typerna + jag träffat flera både på klubben och på utställningar, så mycket päls har de inte så det är pälsen som gör att de ser grova ut.

Jag har släktingar som haft labbar i 40 år och en fd kompis som haft båda typerna + jag träffat flera både på klubben och på utställningar, så mycket päls har de inte så det är pälsen som gör att de ser grova ut.
Det skrev jag inte heller.

@Mia_R Exakt. Förvillar intrycket ytterligare, inte att det skulle vara hela orsaken.
Och jo, det gör att de ser grövre ut. Jämför tex nordsvenskar med halvblod - nordsvenskarna ser ut att ha grövre ben. Men rakar man ner dem så är de ofta i samma storlek som halvbloden. Lite extra päls kan göra stor skillnad, framförallt på benen.

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...
  • Kai Ken

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn