Oseriös avel hösten 2018

Tikägare, har ni upplevt att folk (gärna vilt främmande) kommer fram och säger saker i stil med "åh, en tik! Har hon haft valpar? Alla tikar måste få en kull!"? Tre(!!) olika personer har sagt detta på fyra dagar. En kom med ett riktigt slående argument när jag berättade att hon tagits ur avel pga allergi: "Äsch, alla hundar har ju problem nu för tiden!" :up:
Oh yes. Jag får liknande frågor då och då. En sak är ju när seriöst intresserade tar kontakt och frågar om det finns valpplaner (sådant har hänt och det ser jag som komplimanger), men när det kommer fram random folk på stan och säger "ÅH så söt! Ska hon bli mamma någon gång?" då vill jag mest bara dunka huvudet i väggen. Jag försöker mig dock alltid på någon liten förklaring om att det är viktigt att vara noga vid både avel och valpköp osv. Inte för att jag tror att det hjälper, men ja, då har jag åtminstone gjort det bästa av situationen.
 
Tikägare, har ni upplevt att folk (gärna vilt främmande) kommer fram och säger saker i stil med "åh, en tik! Har hon haft valpar? Alla tikar måste få en kull!"? Tre(!!) olika personer har sagt detta på fyra dagar. En kom med ett riktigt slående argument när jag berättade att hon tagits ur avel pga allergi: "Äsch, alla hundar har ju problem nu för tiden!" :up:

Hade en släkting som tyckte vi skulle para pudeln med deras JRT, för de förtjänade ju valpar! Terriern har beteendeproblematik och pudeln har anlag för PRA och allergier :angel:
 
Ja, och? De där problemen hade ju inte valparna fått. Blandrashundar är ju mycket friskare :idea:
Till blandrasernas försvar så är vår irländare mycket friskare än den dyra renrasiga pudeln! Men de hypotetiska jackapoo-valparna hade varit små, arga och allergiska mardrömmar med osäkert OCH aggressivt beteende. Låter som en drömkull!
 
Till blandrasernas försvar så är vår irländare mycket friskare än den dyra renrasiga pudeln! Men de hypotetiska jackapoo-valparna hade varit små, arga och allergiska mardrömmar med osäkert OCH aggressivt beteende. Låter som en drömkull!

Jag har haft två blandraser och de var de sjukaste, dyraste och också de mest kassa mentalt (trots att den sista hade en polishund till far)
Nu föder jag upp renrasigt och hittills har jag lagt mindre i veterinärvård på alla våra än vad jag gjorde på mina två första.
Och totalt ägde jag dem bara i 5 år ihop :o
 
Vår första hund var resultatet av 2 generationer av "oops". 75% boxer, 25% gråhund. Han blev inte så gammal (7), men det har vi å andra sidan råkat ut för med två renrasiga boxrar också, fast han var aldrig sjuk innan han gick bort väldigt hastigt (hjärtfel). En väldigt snäll, lättlärd och trevlig hund som gjorde att jag ett tag hade en "blandrasfas" (jag var runt 14 när han gick bort) men den är jag över för länge sen. ;)
 
Alltså självklart kan ju blandrasindivider vara kärnfriska, mentalt perfekta och de bästa hundarna någon stött på, men "aveln" i stort är fortfarande egoistisk och bedrövlig.
Och självklart är inte all renrasavel bra heller, man har bara så många fler möjligheter att kolla upp hundarna och välja en uppfödare som hälsotestar samt går MH/BPH med hundarna. Detta går ju inte alls in hos en hel del folk dock.
Fick avfölja en person på sociala medier som skaffade en helt random hund från första bästa reggade uppfödare, och som på riktigt trodde att bara för att personens kennel var reggad så sysslade uppfödaren med perfekt avlande. Hunden var ett nervöst vrak och ägaren började klaga på renrasaveln, SKK och allt möjligt utom just uppfödaren. Detta är ju långt ifrån ett ovanligt scenario. :(

Tyvärr är ju inte renras nån garanti för att hunden inte ska ha nåt helt random fel eller sjukdom som bara handlar om otur. Min första hund levde bara i ett och ett halvt år men det hade ju absolut inget med aveln att göra. Föräldrarna och syskonen är alla friska och stabila hundar. Vi hade bara helt sjuk jävla otur.
 
Aussieuppfödare som tagit sin egenuppfödde hane i avel 3 ggr innan hunden fyllt 2 år... hanen född augusti 2016, första kullen född december 2017, de andra två i feb och april 2018.

Rasklubbens rekommendation är att vänta till minst 3 års ålder innan man avlar på djuren pga sjukdomar så som epilepsi som ofta inte visar sig förns vid den åldern.

Blir så trött på folk...
 
Aussieuppfödare som tagit sin egenuppfödde hane i avel 3 ggr innan hunden fyllt 2 år... hanen född augusti 2016, första kullen född december 2017, de andra två i feb och april 2018.

Rasklubbens rekommendation är att vänta till minst 3 års ålder innan man avlar på djuren pga sjukdomar så som epilepsi som ofta inte visar sig förns vid den åldern.

Blir så trött på folk...
Det verkar bli mer och mer accepterat i min ras med, trots samma rekommendationer i RAS och problem med ep... Jag är så trött och bitter på allt tomt snack inom uppfödarkåren att jag funderar på att helt sonika dra mig ur
 
Det verkar bli mer och mer accepterat i min ras med, trots samma rekommendationer i RAS och problem med ep... Jag är så trött och bitter på allt tomt snack inom uppfödarkåren att jag funderar på att helt sonika dra mig ur

Vi har fått upp samma frågeställning i vår ras. Att använda hundar som inte ens är 1,5 år i avel i en ras där både EP och hjärtfel inte är ovanligt känns ju som ett extremt risktagande från uppfödarens sida. Rasklubben rekommenderar att avelshundar är minst 3 år samt har gjort hjärtultraljud (helst tidigast vid 3 års ålder eftersom hjärtfel ofta kommer med åldern). Det enda rasklubben kan göra utöver det är ju att ha det som krav för valphänvisning men i en ras där efterfrågan är enorm och de flesta valpar säljs utan valphänvisning känns det rätt så ineffektivt.

Går det att få SKK att ändra så att även hanar måste vara 18 månader innan avel? Eller helst att både tikar och hanar måste vara minst 24 månader innan parning. Det är nog svårt men skulle gynna massor av raser tror jag.
 
Det verkar bli mer och mer accepterat i min ras med, trots samma rekommendationer i RAS och problem med ep... Jag är så trött och bitter på allt tomt snack inom uppfödarkåren att jag funderar på att helt sonika dra mig ur
Vi har fått upp samma frågeställning i vår ras. Att använda hundar som inte ens är 1,5 år i avel i en ras där både EP och hjärtfel inte är ovanligt känns ju som ett extremt risktagande från uppfödarens sida. Rasklubben rekommenderar att avelshundar är minst 3 år samt har gjort hjärtultraljud (helst tidigast vid 3 års ålder eftersom hjärtfel ofta kommer med åldern). Det enda rasklubben kan göra utöver det är ju att ha det som krav för valphänvisning men i en ras där efterfrågan är enorm och de flesta valpar säljs utan valphänvisning känns det rätt så ineffektivt.

Går det att få SKK att ändra så att även hanar måste vara 18 månader innan avel? Eller helst att både tikar och hanar måste vara minst 24 månader innan parning. Det är nog svårt men skulle gynna massor av raser tror jag.


Jag tycker det är så jävla hemskt när unga (och då oftast i stort sett näst intill outvärderade hundar med lika outvärderade kullar pga ålder) hundar ska in i avel så snabbt som möjligt. Jag kan personligen inte se anledningen till denna hets, och särskilt inte i raser med sjukdomar som ofta har en åldersparameter, så som EP, att räkna med.

Eller jo. Att man ska kunna säga "ja men det fanns ingen skit i stamtavlan när jag parade" och därmed kunna skylla ifrån sig om något går snett när hundarna blir äldre... #bitter
 
Får upp den här på blocket eftersom jag prenumerar på dvärgschnauzer...

Väntar valpar: Chonzer
Kärleksparet väntar valpar. Jag skriver denna annons för att se intresset för våra valpar.

På bilden: mamma hund är 100% renrasig dvärgschnauzer i svart och silver och pappan är den ljusa med 50% Bichon Frisé och 50% långhårig (röd) tax.

Valparna är beräknade till världen ca 16 december och är leveransklara 8 veckor (+) efter det = ungefär vecka 7.

Om ni vill se hur valparna kan komma att se ut kan ni googla "Chonzer".

Om raserna:
Dvärgschnauzer är en trimras. Man rycker eller trimmar. Den fäller inte om pälsen är skött.
Bichon Frisé är också en trimras. Antingen håller du pälsen lång och du har en krullig boll som behövs borstas ofta, eller så trimmar du ner den så som jag brukar göra på pappa hund. Rasen fäller inte.
Det är få som blir allergiska mot dessa pälstyper, men man ska inte skaffa en hund om man tror att man har anlag för allergier.

Det går bra att lämna intresseanmälan nu. Men än så länge vet vi inte hur många det blir.

Vid leverans är valparna besiktigade, avmaskade, vaccinerade, dolda fel-försäkrade i Folksam, chipmärkta och kommer bli registrerade i jordbruksverket.

Tikar 8000 kr
Hanar 7500 kr

Vi söker fina och goa familjer åt våra älskade valpar.
 
Det verkar bli mer och mer accepterat i min ras med, trots samma rekommendationer i RAS och problem med ep... Jag är så trött och bitter på allt tomt snack inom uppfödarkåren att jag funderar på att helt sonika dra mig ur

Ju mer insatt man blir som uppfödare i organisationen och "kollegor" ju mer av dessa tråkiga typer får man se. I bland visar det sig att någon man trodde gott om visar sig göra en hel del riktigt sunkiga val.
Det är otroligt frustrerande och stundvis vill man bara kasta in handuken i ren ilska.
Men i nästa stund känner man i stället att man ska fanimej vika sig.
 
Aussieuppfödare som tagit sin egenuppfödde hane i avel 3 ggr innan hunden fyllt 2 år... hanen född augusti 2016, första kullen född december 2017, de andra två i feb och april 2018.

Rasklubbens rekommendation är att vänta till minst 3 års ålder innan man avlar på djuren pga sjukdomar så som epilepsi som ofta inte visar sig förns vid den åldern.

Blir så trött på folk...
Men alltså. Vilken fullständig idioti. Låt mig gissa att hanen inte heller har någon jätteunik stam, inte parat gamla tikar heller eller något annat som gör att det inte hade gått att vänta några år? :grin: (för i sådana fall kan jag förstå om man använder ung hane, om det är en kombination som verkligen skulle gynna rasen och som inte går att göra senare pga tikens ålder)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 082
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 616
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 243
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp