Oseriös avel hösten 2018

Men alltså. Vilken fullständig idioti. Låt mig gissa att hanen inte heller har någon jätteunik stam, inte parat gamla tikar heller eller något annat som gör att det inte hade gått att vänta några år? :grin: (för i sådana fall kan jag förstå om man använder ung hane, om det är en kombination som verkligen skulle gynna rasen och som inte går att göra senare pga tikens ålder)

Exakt så, det är en extremt vanlig stam med hundar som man ser i otaliga (utställsnings)stamtavlor. Tikarna födda -13, -14 och -16.
 
Varför brukar vissa av dessa annonser tillägga att dom är "dolda fel-försäkrade"? Det är väl bara något uppfödaren i sig behöver bry sig om?
 
Alltså. Det där med att tydligt annonsera att en tänkt avelshund gått BPH, trots att hunden där visat sig vara lite väl osäker (och utan efterföljande nyfikenhet) i flera moment... Förstår folk inte vad BPH-resultaten innebär? Hoppas de på det bästa och tänker att köparna ändå inte har koll? Vad är problemet?!
 
Alltså. Det där med att tydligt annonsera att en tänkt avelshund gått BPH, trots att hunden där visat sig vara lite väl osäker (och utan efterföljande nyfikenhet) i flera moment... Förstår folk inte vad BPH-resultaten innebär? Hoppas de på det bästa och tänker att köparna ändå inte har koll? Vad är problemet?!

Väldigt många har dålig insikt i vad MH/ BPH innebär. Många tror att det är en form av godkännade av mentaliteten och att den är bra bara för att hunden har närvarat på ett prov.
Gäller både köpare och uppfödare.

Att tyda siffrorna och tyda hunden är ännu färre som kan.
 
Väldigt många har dålig insikt i vad MH/ BPH innebär. Många tror att det är en form av godkännade av mentaliteten och att den är bra bara för att hunden har närvarat på ett prov.
Gäller både köpare och uppfödare.

Att tyda siffrorna och tyda hunden är ännu färre som kan.
Men som på BPH, där det på "trygg" vid hantering står 1 eller 2, det borde ju inte kunna missförstås?

Och visst, nu fick min Wahidah som var helt(!) trygg med hanteringen just en 2a på trygg vid hantering, men tittar man i protokollet så ser man att hon var helt trygg och tittar man på filmen så ser man detsamma. Var man dessutom på plats så kunde man höra att testledaren(?) förklarade att hon inte hade fått en 4a för att hon inte rusat fram och hälsat överdrivet glatt som tex en golden retriever :banghead: Meeen sådana bedömningar är troligtvis (förhoppningsvis) ovanliga.
 
Men som på BPH, där det på "trygg" vid hantering står 1 eller 2, det borde ju inte kunna missförstås?

Och visst, nu fick min Wahidah som var helt(!) trygg med hanteringen just en 2a på trygg vid hantering, men tittar man i protokollet så ser man att hon var helt trygg och tittar man på filmen så ser man detsamma. Var man dessutom på plats så kunde man höra att testledaren(?) förklarade att hon inte hade fått en 4a för att hon inte rusat fram och hälsat överdrivet glatt som tex en golden retriever :banghead: Meeen sådana bedömningar är troligtvis (förhoppningsvis) ovanliga.

Tja, många hittar ursäkter för dagen för siffrorna, andra tror att alla siffror är "godkända" oavsett om de är ettor eller femmor och en del bryr sig inte för hunden/föräldrarna är trevliga, vissa "tror inte" på MH/BPH osv, osv....
 
Kollade upp en kull eftersom jag tyckte att den kombon gjorts tidigare. Jodå, detta var tredje gången samma kombo gjordes. Totalt 1 röntgad valp. 1 med konstaterad allergi i första gången kombinationen gjordes.
Kollade sen hanen. 52 valpar. 3 röntgade. :banghead:
 
Men som på BPH, där det på "trygg" vid hantering står 1 eller 2, det borde ju inte kunna missförstås?

Och visst, nu fick min Wahidah som var helt(!) trygg med hanteringen just en 2a på trygg vid hantering, men tittar man i protokollet så ser man att hon var helt trygg och tittar man på filmen så ser man detsamma. Var man dessutom på plats så kunde man höra att testledaren(?) förklarade att hon inte hade fått en 4a för att hon inte rusat fram och hälsat överdrivet glatt som tex en golden retriever :banghead: Meeen sådana bedömningar är troligtvis (förhoppningsvis) ovanliga.
Så du har själv fått en 2a och så sitter du o anklagar någon annan som fått det?! Dom kanske tycker som du att deras hund var helt trygg med hanteringen, och så finns det raser som är helt cola med hanteringen men som inte anser främmande människor värda att lägga energi på.
 
Så du har själv fått en 2a och så sitter du o anklagar någon annan som fått det?! Dom kanske tycker som du att deras hund var helt trygg med hanteringen, och så finns det raser som är helt cola med hanteringen men som inte anser främmande människor värda att lägga energi på.
Fast just därför är det väl viktigt att veta hur de olika rasernas spindlar ser ut och bör se ut. För vissa hundraser är kanske en lägre poäng det optimala på t.ex. kontaktmomenten, eftersom man kanske vill ha mer reserverade individer (hm, vissa azawakh-människor tycker nog att 1 är det optimala där). Lika så kan jag tänka mig att det borde finnas en önskvärd spridning mellan raserna på de moment som mäter jaktlust (azawakh-folket önskade just 8 av 5). Det handlar om mentalbeskrivningar och inte om mentalfacit. Vore samma mentalitet den önskvärda för alla hundar kan man undra varför vi öht sitter och joxar med 400+ raser - då räckte det med sex varianter: tre storlekar och två hårlag (Åh, jag visste det: vi ska alla ha podengo!:D )

Bland annat Per Jensen påpekar hur tester som MH kan bli väldigt missvisande för den enskilda individen (Bäst beskrivet i Hundens tankar och språk - den är äldre, men han sa samma sak när jag hörde på honom tidigare i år)). Däremot kan MH/BPH vara bra verktyg på populationsnivå.

Om man har tillräckligt många spindlar som beskriver den mentala typ man vill ha på avkomman, så ska inte samma avvikelse från idealet kunna visas på flera släktingar (men det kanske är lika illa att avla på den skottfasta ur en skotträdd familj, som på den skotträdda ur en skottfast familj). Och så ska en hund som används i aveln trots en oönskad avvikelse ha bevisade kvalitéer som uppväger. Och om den genetiska basen är bred - då ska hundarna ticka fler boxar för att bli föräldrar.

Jag tror inte att MH och BPH är lätta verktyg att använda. (fast genom att skriva det har jag nog stämplat mig själv som en otrogen). Jag skulle lita helt på t.ex. Voff om hon uttalar sig om värdet på MH när det gäller schäfer och hur spindlarna bör se ut - men jag skulle lita lika mycket på t.ex. Migo om hon sa att beskrivningen var av mindre värde för vallhundar (mina ursäkter om jag minns fel när det gäller vem som tycker vad).

(PS jag ska ALDRIG mer raljera om vinthundar. Jag LOVAR :angel:)
 
Man måste ha sett MH/BPH irl för att säkert se vad som hänt.
Det är inte ovanligt med 3:a på skott i min ras (Schäfer) om man kört skydd. Skotten driver upp hunden i skall och förväntan, den börjar söka efter skyddsfiggurant. Vissa blir tom svåra att hålla för de vill inget hellre än att få rocka loss.
Är de rädda? NOPP.
Medans en annan hunds trea kan betyda att den blir ängslig, orolig och den vill bara att eländet ska upphöra.
 
Man måste ha sett MH/BPH irl för att säkert se vad som hänt.
Det är inte ovanligt med 3:a på skott i min ras (Schäfer) om man kört skydd. Skotten driver upp hunden i skall och förväntan, den börjar söka efter skyddsfiggurant. Vissa blir tom svåra att hålla för de vill inget hellre än att få rocka loss.
Är de rädda? NOPP.
Medans en annan hunds trea kan betyda att den blir ängslig, orolig och den vill bara att eländet ska upphöra.


Det märkte jag på Tönten efter att vi började träna skydd.

Han hade en etta på sitt MH, men sköt under patrullträningen så hade han helt klart byggt upp en förväntan på skott. Skott var spännande och roliga saker hände då.
 
Så du har själv fått en 2a och så sitter du o anklagar någon annan som fått det?! Dom kanske tycker som du att deras hund var helt trygg med hanteringen, och så finns det raser som är helt cola med hanteringen men som inte anser främmande människor värda att lägga energi på.
Ok, om du inte hängde med så kan jag förklara skillnaderna igen.
Min hund: Det finns film på hur momentet såg ut. Där syns det tydligt att det inte finns någon osäkerhet. På samtliga andra moment så syns det att det handlar om en trygg hund som inte blir rädd för något. På sammanfattningen av hur hunden är under hela beskrivningen så beskrivs hon som så trygg det öht går att vara.

Andra hunden: Jag har inte sett någon film. Hunden visar osäkerhet på hanteringen och ett flertal andra moment. Som helhet beskrivs hunden som otrygg.

Tycker du verkligen att det är precis samma sak då?
 
Julklappstips. 2 bichon frisevalpar hanar. Allergivänliga. Vaccinerade. Reggade. Allt som stod i annonsen. Undra om dom blev spontana julklappar eller hamnade hos vettigare människor än annonsören. :(:(
 
Indexstatistiken för de kullar som fötts under 2018 sen index infördes är klar.
65% av uppfödarna följde rekommendationen på HD. 65% lät även ED uppgå till minst 100.
Sorgligt att hela 35% struntade i rekommendationen.

Totalt föddes 159 kullar från det indexet infördes i mars fram till årets slut.
Av dessa uppfyllde 103 kullar HD och 104 ED.
6 st hamnade på 100 HD (4%) och 12 (8%)på 100 ED.
50 (31%) st hamnade under indexrekommendationen på HD och 43 (27%) st under på ED.

Jag kunde givetvis inte låta bli att kolla vad det var för uppfödare som valde att inte följa rekommendationen föd HD vid parning.
41 st var Exteriörkennlar.
5 st var Bruksuppfödare
6 st kunde jag inte identifiera då det var utan kennelsufix.

Av E-uppfödarna hade en viss massuppfödare satt hela 9 kullar till världen under året. 5 av dessa låg under rekomendationen.

Av B-uppfödarna var det de stora erkända kennlarna som "genat i kurvorna". Jag blev inte förvånad över vilka 5 kennlar det var.


Jag får gratulera @linnsan som är ägare till den Schäfer som innehar 18 plats över indextopplista (118 i index). Det finns några tusen Schäfrar i Sverige så detta är :bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 214
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 643
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 266
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
967
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp