Manchego, parmesan och brie - mer ost än så behövs inte.
Plock utöver ost; tapenade, fikonmarmelad, tunna skivor av päron och oliver.
Salta kex, gärna Breton, finn crisp och Tuc paprika.
Chark - jag är noggrann med att det ska vara svenskt kött, gillar Jacobdahls chark. Gärna lufttorkad skinka och coppa. Hittar jag inte Jacobdahs så avstår jag charken om ursprung och tillverkning är oklart.

Vad glad jag blev när jag läste, köper också helst svenskt kött, men har nog gett upp lite vad det gäller sådan chark tyvärr :sorry:. Men nu vet jag vad jag ska titta efter! :up:
 
Äter jag frukost med ost MÅSTE jag ha någon Kvibille cheddar till, jag ÄLSKAR deras ostar. Den marmelad jag äter har jag alltid gjort själv och till den osten är det jättegott med en inte så söt apelsinmarmelad (med rätt mycket skalbitar så den blir rätt bitter). Krikonmarmelad är också god till.

Till en ostbricka gärna följade:

St Agur, Montagnolo, Stilton + päron-ingefärsmarmelad
Delice + rosenmarmelad (enda osten jag hittat som går riktigt bra med rosenmarmeladen!)
Kaltbach Creamy, Comté, Appenzeller, Gruyère, Västerbotten + rabarbermarmelad

Jag älskar tryffelcheddar också men använder den helst till matlagning.

Sedan tittar jag alltid efter lokal hantverksost men tyvärr har vi ingen här som jag tycker är helt klockren. Jag gråter fortfarande över att Oviken Ost lagt ner :(
 
Vad glad jag blev när jag läste, köper också helst svenskt kött, men har nog gett upp lite vad det gäller sådan chark tyvärr :sorry:. Men nu vet jag vad jag ska titta efter! :up:
Jokkmokks rökeri har oxå en del svensk chark i manuella diskar. Vet inte hur utbudet ser ut i alla butiker. Men finns en del svensk chark iaf 😊
 
Jokkmokks rökeri har oxå en del svensk chark i manuella diskar. Vet inte hur utbudet ser ut i alla butiker. Men finns en del svensk chark iaf 😊

Fast jag tycker deras varianter av "utländsk" chark inte är goda eller värda sitt pris... bättre att de håller sig till det de är duktiga på (och de är väldigt duktiga).
 
Gillar hårdostar.. Mögelostar får gärna hålla sig långt bort från mig!

Fransk bondost är en ny favorit!
Gruyere, kaltbach creamy, tryffelcheddar, comté, manchego, havarti...
Och hederlig långlagrad svensk herrgårdsost :D

Den mjukaste jag gillar är nog castello marquis! Riktigt god. Men avskyr brie 😅

Sedan är mjukost med vitlök, typ boursin, alltid gott!

Edit: applewood smoked cheddar :d
Vi skulle kunna äta ostbricka tillsammans, det hör jag det! :d
 
Vad finns på era ostbrickor, vilka ostar är era favoriter och vilka tillbehör är ett måste?

Behöver inspiration! :)

Manchego och Gruyere.
Gärna någon italiensk bondost.
En cheddar, kanske någon fin färskost med örter.
Oliver är nödvändigt. Helst naturellt inlagda i bara saltlag som man ofta gör i Italien.
Körsbärs eller fikonmarmelad.

De bästa ostarna har jag dock ätit på plats i Frankrike med guide tillgänglig och jag hittar sällan rätt varianter här.

Tillägg, Morbier är ofta gott med nu har jag två gånger fått smaklös ost av den så tveksamheten har ökat (kostar också hyfsat)
 

Liknande trådar

Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 228
Senast: AI62
·
IT & mobiler Tänkte försöka skaffa en hemsida till en mindre kennel. Önskar en ren design med inte alltför mycket detaljer. Lättnavigerad. Någon...
Svar
5
· Visningar
319
Senast: Lyan
·
Samhälle Langa in era bästa! Järnspikar är en gammal favorit som jag borde använda mer men behöver inspiration;):banana:
2
Svar
38
· Visningar
1 784
Senast: Waco
·
Mat med en ost som smakar NADA? Finns det något djur som gillar ost? Kan man ha det i matlagning? Man brukar väl vilja ha stark ost i...
Svar
16
· Visningar
963
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp