Ostfondue till förrätt?

FadeAway

Trådstartare
Vi har fått förrätt på årets cykelfest och funderar på ostfondue. Vad har man till? Bröd förstår jag och jag kan ju googla men det verkar vara lite gott och blandat. Hur svårt är det? Stor risk att misslyckas?
Vi har aldrig gjort det innan alltså :angel:
 
Inspirerad av ditt inlägg har jag börjat med en inköpslista. Jag har inte ätit ostfondue innan men nu är det dags!
 
Bröd är ju det traditionella, men kanske är gott att doppa grönsaker i? Men tänk på att de bör vara tillräckligt fasta, eftersom osten kan bli lite trögflytande (beroende på hur varmt man eldar på). Det gäller även brödet, det är enklare att få dem att sitta kvar/inte gå sönder om det är en rejälare kant på.

Jag tycker man blir jättemätt på ostfondue, så man får kanske hålla igen lite om det är förrätt ;)
 
Som hälsning från min schweiziske man (som blir jättestressad av att äta ostfondue ihop med svenskar som inte följer 'reglerna'): Minst en person måste röra med sin gaffel hela tiden (uppenbarligen mycket viktigt). Så man får inte bara doppa och käka, utan måste veva runt tills nästa person är redo och börjar röra istället.
 
Vi har fått förrätt på årets cykelfest och funderar på ostfondue. Vad har man till? Bröd förstår jag och jag kan ju googla men det verkar vara lite gott och blandat. Hur svårt är det? Stor risk att misslyckas?
Vi har aldrig gjort det innan alltså :angel:

Jag är uppvuxen med att äta det då och då. Jag tycker att det är på tok för mättsamt för att fungera som förrätt.
 
Jag är uppvuxen med att äta det då och då. Jag tycker att det är på tok för mättsamt för att fungera som förrätt.

Det är ju en längre stund än normalt mellan rätterna i och med att man ska cykla till nästa ställe och förra året så hängde vi ju rätt länge innan vi cyklade vidare till nästa. Vi har snott receptet från halv åtta hos mig och där verkade det funka som förrätt trots att det antagligen gick kortare tid mellan rätterna. :)
 
Jag personligen alskar att doppa gront apple men aven morot, champinjoner och t.ex. chorizo slinker ner finfint!
 
Min bästa kompis är gift med en schweizare, och vi brukar få cornichons och syltlök när de serverar fondue. Dock vet jag inte om det egentligen är meningen att man ska doppa dem. Jag gör det ;)
 

Liknande trådar

Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
943
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 563
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 292
Senast: Lyan
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp