Otäckt med stora hästar

T

Tjalfe

Jag har ett jobbigt problem. Jag är ju väldigt feg av mej. Skulle aldrig ge mej upp på en häst som bockar och liknande. Men ett utav dom största problemen är att jag är rädd för att rida på stora hästar. Alla hästar över 150 är jätte läskiga enligt mej!:o Hur snälla dom än är. Det är dags för mej att byta häst eftersom min fjording till slut blev för "svår" för mej. Egentligen skulle jag vilja ha en häst och ingen ponny men jag tycker dom är jätte läskiga:crazy: En travare skulle t.ex passa mej bra. Dom är billiga i inköp och eftersom jag bara är intresserad av skogsridning och inte tävling så duger en sån alldeles utmärkt för mej. Men så var det ju det där med höjden. Jag blir helt skakis av att sätta mej på en häst, är livrädd för att jag ska trilla av och slå ihjäl mej och får svindel. Så känns det inte när jag rider på min fjording på 143,5cm, även fast jag kan tycka att han är stor också ibland när jag inte ridit på länge.
Skulle aldrig tänka tanken att sätta mej på en häst på 160. Och jag kan inte förstå hur någon vågar sej upp på nån som är 170+:eek:
Är det någon mer som har det här problemet? Finns det något man kan göra åt det?
Alla tjatar på mej att jag ska köpa häst och inte ponny(och jag håller ju med dom), men jag vet inte om jag vågar det:(
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Tycker du ska ge den häst du har en chans genom att ta stöd av tränare. Om du sen ändå är inne på att byta så finns det varmblodstravare med måttlig mankhöjd. Dock, tycker du att din fjording är svår bör du inte ta en varmblodstravare från banan utan någon som redan har ridtränats i rätt form.

Du behöver inte alls gå över till "stor" häst om du inte vill det.
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Men varför vill du köpa en större häst om du nu är rädd för dom ?
Det är inte kul att ha en häst man inte vågar rida på...


Hoppas du kommer över din rädsla !!

Själv har jag också en fjording på 137cm , och det räcker för mej . :D
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Jag måste bara lägga in en sak. Någon sa till mig någon gång att det är bättre att trilla av från en stor häst. För då hinner man rätta till kroppen så man landar på ett "bättre" sätt. Om man rider en mindre ponny så hinner man inte rätta till något alls innen man har landat på marken.^^

Jag vet ju inte om du har ridit på en stor häst någon gång. Men jag bytte från en B-ponny (som jag iofs hade varit ifrånväxt ett bra tag) till stor häst på en gång. det var ganska högt tyckte jag, de första gångerna i allafall. Men man vänjer sig så snabbt. Nu tycker jag att det är en helt normal höjd.

Lycka till med hästköp och allting!
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Det finns en och en annan liten travare kring 1.50. Men oftast har de ju en del temperament. Men sen finns det ju alla möjliga korsningar. En ide är ju att köpa en lite äldre häst som har busat av sig det värsta och kanske sjunkit i pris lite för den delen också. Är säker på att det finns en bra häst till dig med!
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Om du bara rider i skogen varför då inte köpa den häst som får dig att känna dig trygg??

Varför ens bry sig en sekund över vad andra säger. Du ska inte ha storhäst om du är rädd för då kommer det sluta som det nu gjort med fjordingen.

Jag är vuxen och skulle aldrig köpa storhäst just för att dom är "farliga".

Har gått igenom de problem du nu går igenom och det är inte kul, men för att komma ur situationen så MÅSTE man lyssna helt till sitt egna hjärta och fatta EGNA beslut själv och inte vad andra vill och tycker.
 
Sv: Otäckt med stora hästar

jag säger bara en sak,,,, ISLANDSHÄST!!!!! :banana: gick över till dom för 6 år sedan efter 18 års skräckblandad glädje på stora hästar. islänningarna har en sällan skådad power, altså en stor häst i litet format!!
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Skulle aldrig tänka tanken att sätta mej på en häst på 160.

jag har ridit på ridskolans ponnyer nu i tre år... Jag är 155 cm lång och har fått gå i ponny grupperna tills nu när jag slutar (är 16 år och äldst i gruppen :D) Nu ska jag flytta till naturbrukskola och har skaffat mig en häst i närheten. När jag skulle rida henne för första gången var jag riktigt rädd... Hon är 165 i mankhöjd! Fick hjälp upp och allt gick bara bra! Nu har jag hunnit rida henne sammanlagt 3 gånger (ska börja på allvar denna veckan som kommer) och har lyckats med att tränsa, sadla, borsta och hoppa upp helt själv utan pall och stol :rofl::banana:. Jag menar att även om du är rädd för dem stora hästarna nu så kommer det att gå över! Bara du vågar sitta upp några gånger så vänjer du dig! Lycka till
 
Sv: Otäckt med stora hästar

haha det var en sådan galenpanna som fick mig skadad och ett totalbrustet självförtroende.

Kanske var jag också en galenpanna på den tiden tills jag fann min överman och förstod att man kunde bli skadad. Jag har aldrig ridit en lugn och harmonisk isis så jag bytte ras.
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Om du bara rider i skogen varför då inte köpa den häst som får dig att känna dig trygg??

Varför ens bry sig en sekund över vad andra säger. Du ska inte ha storhäst om du är rädd för då kommer det sluta som det nu gjort med fjordingen.

Jag är vuxen och skulle aldrig köpa storhäst just för att dom är "farliga".

Har gått igenom de problem du nu går igenom och det är inte kul, men för att komma ur situationen så MÅSTE man lyssna helt till sitt egna hjärta och fatta EGNA beslut själv och inte vad andra vill och tycker.

Håller med i Sissus resonemang. Tjalfe - nu när du haft så MYCKET problem och jobbigt som du skrivit om så många gånger här, och nu står inför att kunna förändra den situationen. SNÄLLA begå inte samma misstag igen - ta INTE en häst som du redan från början känner att du har rädsla/osäkherhet inför. Det är tillräckligt svårt ändå att komma tillrätta med sina rädslor av den sort du har. Ta TID på dig och hitta absolut rätt häst, för det blir ju en MARDRÖM för dig om du köper en ny och sen sitter i samma situation igen.

sen måste jag säga att jag tycker det är dålig stil av folk som känner dig omkring dig, som propsar på att det ska va en häst av en viss sort osv - när de vet att du haft de här problemen och är rädd. Är det inte vettigt då att man ligger lågt och stöttar personen i hur DEN känner att den vill ha för typ av häst för att INTE vara rädd osv?

:mad:
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Jag känner också igen mig i det där. Tidigare har jag ridit större hästar (runt 1.70) men nu när jag haft ett 1.55m högt sto i några år tycker jag att de större pållarna är skyhöga!! Min erfarenhet är dock, precis som någon sagt tidigare: det går över snabbt. Såvida du inte har regelrätt höjdskräck vänjer du dig vid att sitta högre upp. Om du verkligen vill ha en större pålle, men känner dig osäker kanske du kan få ha en på halvfoder några månader först, komma och rida några gånger i veckan och sen ta hem den om/när du vänjer dig? Eller om du käner någon som har en lätthanterad storhäst kanske du kan få vänja dig på den. Det är ju ganska viktigt att känna sig trygg vid hästköp och när hästen kommer ny till dig, annars kanske det blir jättetokigt vid t.ex provridningen om du bara kan tänka på hur stoooor hästen känns...:(
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Du behöver inte alls köpa en stor häst. Tycker du att en ponny är lagom hög så ska du ha en. Att köpa en häst som man är rädd för är ingen bra idé.

Lycka till!
 
Sv: Otäckt med stora hästar

KL*
Anledning till att jag vill ha en "liten storhäst" är ju att jag är lite nojjig över att jag kanske blir för stor för ponny, vill ju inte behöva tänka jämt och ständigt att jag är för stor och får ta det extra lugnt med hästen, inte göra för ansträngande övningar och inte rida för mycket. Är 162cm ungefär men väger bara 45kg. Växer inte mer på längden men hoppas gå upp i vikt.

icca- islandshäst har jag tänkt mycket på att skaffa. Men eftersom jag aldrig suttit på en islandshäst så känns det lite "främmande" med nya gångarter och allt sånt.

Som någon sa att jag kanske borde behålla min fjording, jag har tänkt mycket fram och tillbaka på det. Och jag har nästan bestämt mej helt för att det är nog är bäst att sälja honom, av flera anledningar.. Bara han blir bra snart ifrån sin hälta.
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Om du inte tänker växa mer på längden så är en ponny inte fel. Och 45 kg är inte för mycket, jag väger 70 kg ovh rider ibland D-ponny/arab. O förresten så är det inte storleken på hästen som gör den viktbärande utan typ o kondition. Det är inte alls ovanligt att fjordingar rids av vuxna även om dom väger mer än du.
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Tycker inte alls att du ska byta till en stor häst om du inte vill. Med din längd - och vikt, även om du går upp lite - kan du lätt hålla dig till hästar i ponnystorlek.
Jag har också läst vad du har skrivit om dom problem du har haft, och jag tycker att du ska sikta på en sak och endast en sak - att du ska hitta den häst som kommer att ge dig självförtroendet tillbaks och vara till glädje för dig. Storlek, ras osv på hästen ska komma i andra hand. Vem vet, du kanske hittar en riktig nallebjörn som råkar vara 1,52....

Lycka till iaf :banana:
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Köp en ponny i rätt storlek. :)
Du har ingen anledning att oroa dig för vikt (just nu hade du t.om. kunnat rida shettis något enstaka ridpass ibland, så det finns ingen risk att du blir för tung för en liten eller mellanstor D-ponny) men om du ändå oroar dig så köp nån lite kraftigare korsning eller nåt, med bra kroppsbyggnad och lugnt temprament. :) Som någon annan sa; kanske en äldre snäll häst som har go men inte blir rädd för ingenting och hoppar iväg eller sticker.
Lycka till.
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Det är ingenting som säger att man MÅSTE rida stor häst. Man rider den häst man själv vill.
 
Sv: Otäckt med stora hästar

icca- islandshäst har jag tänkt mycket på att skaffa. Men eftersom jag aldrig suttit på en islandshäst så känns det lite "främmande" med nya gångarter och allt sånt.

Har du möjlighet att prova rida islänning så gör det.
Jag provade för en vecka sedan och trodde det skulle kännas jättekonstigt men det var verkligen jätteroligt och inget underligt alls. Och dessutom lagom storlek :D

Jag är själv 162 och väger 58 och har en D-ponny och tycker verkligen inte du ska köpa stor häst om du tycker det är läskigt.
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Hoppas att du skämtar att du skulle vara/bli för tung!
Jag har en haflinger och väger bra mycket mer än 45 kg,hon bär mig galant ändå. Har även ridit en Welsh cob utan problem så det är klart att du kan fortsätta att rida ponny! Annars kan du leta efter ett litet halvblod runt 150 cm/L
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Du kommer absolut inte vara för stor för ponny!
Jag är 164 cm och väger 48 kg, och jag rider mest c-ponny.

9334749.jpg

(ignorera hur han står ;))
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 184
Senast: Sirap
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 730
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 434
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp