Sv: Öva trafiksäkerhet
Sedan fölstadiet så såg hon ju den lilla trafik som är i byn, dvs lite bilar, mycket traktorer, fyrhjulingar etc.
Sedan så promenerade jag henne i snöre längs med byvägennär jag visste posten skulle komma. Postis är van att det kan dyka upp hästar på byvägen och kör fint och sakta, och saktar ner för hästar. Dessutom är byvägen omgiven av åkrar som man kan gå ner på. I början stod vi i åkerkanten och kollade på bilen, sen gick vi i åkerkanten och tillslut gick vi längs vägen.
När det fungerade så promenerade vi i snöre längs med en annan byväg, dock mer trafikerad. Såg några bilar åka förbi i 90 på 70-vägen med.
När det fungerade satt jag upp, och så gjorde jag samma sak (börja med posten osv) men uppsuttet.
Ut på landsvägen har vi inte tagit oss än, men när det är dags för det så får hon gå som handhäst med valacken som är bombsäker i trafik. Dock inte haft behov av att ta ut henne (hon är tre) på landsvägen än, de ridvägar jag når via den är för långa slingor för henne än så länge, så än har jag bara behövt korsa vägen.
Valacken gick som handhäst med gammelstoet han och vande sig därvid med all möjlig och omöjlig trafik. Han var bil- och traktortränad innan han kom till mig dock, och när han såg att gammelstoet inte reagerade för lastbilar och liknande så brydde han sig ju inte om de heller. Det enda som tog tid var motorcyklar, de vande han sig först vid efter att ha fått gå i hage uppe vid stora vägen en sommar. Efter en sisådär två veckor och femton motorcyklar lyfte han inte ens på huvudet för dem längre