Bukefalos 28 år!

Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Men VA? Hur kan du likställa en persons åsikt om någons kroppsdel/hår/frisyr, med att informera om när någon blir bedragen?
Det handlar enligt mig om att berätta någonting man inte har någonting med att göra och någonting som faktiskt inte förbättrar någonting när man berättar det.

Tycker du illa om granskande journalistik också?
Det är ju inte riktigt samma sak. Det har förhoppningsvis en samhällsnytta. Att berätta för någon annan att den är ful i håret gör liksom ingenting för någon. Det bara skadar.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Förstår hur du menar, men tycker det finns en viss skillnad då det i ena fallet handlar om "sak" och den andra "person". I otrohetsfallet handlar det om vad en person gjort och inte vad personen är. Utseendet är ju i mångt och mycket en personlig egenskap som man i de flesta fall inte ens kan rå för.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Utseendet är ju i mångt och mycket en personlig egenskap som man i de flesta fall inte ens kan rå för.
Jo, men ändå inte liksom. Alltså, jag tror inte att killen var ute efter att såra dig. Jag tror helt enkelt att han var lite dragen och kände att du hade kunnat se bättre ut än vad han tyckte att du gjorde. Och så tyckte han väl att han gjorde dig en tjänst som berättade.

Ungefär som att folk tror att de gör någon en tjänst som berättar att deras partner är otrogen. Det är lite samma känsla. Folk tror att de gör rätt när de informerar om någonting - även om det bara är en åsikt.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Så förstår jag bättre hur du menar :).
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

kl

Oftast har det i de fall jag fått en ovälkommen kommentar handlat om vikt, "du är lite för smal för min smak", och kommentarerna har kommit både från män och kvinnor. Annat också, men mest vikten. Det brukade göra mig osäker, jag fick svårt att äta bland människor ett tag när jag för jag inbillade mig att de stirrade på mig.

Men jag har vid det här laget blivit bedömd så många gånger efter mitt utseende att den typen av enstaka kommentarer verkligen förlorat sin mening. Jag stör mig på det faktum att de säger något ohyfsat, att de tror sig ha rätt till det, men vad de säger spelar ingen roll. För varje person som tycker si finns någon som tycker så, och det hela kokar ner i att alla helt enkelt har väldigt olika smak.

Något jag också slutat reagera på är när folk säger att jag är lik en känd person. Jag har nog fått ett tiotal sådana kommentarer från främmande människor det senaste året men aldrig har samma namn upprepats två gånger. Jag måste vara en kameleont, eller så har folk bara väldigt dålig uppfattning om vad de ser. Jag tror det sistnämnda, de flesta har svårt att göra bedömningar, de ser dåligt.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Men alltså, "för min smak?" Vad ger folk anledning att tala om för dig hur du stämmer med deras "smak"?
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

kl

Jag kan bli rätt trött på utseenderecensioner i allmänhet, faktiskt. Vem har sagt att jag vill höra främmande mäns åsikter om hur min kropp ser ut? Jag vill inte bli påmind om att jag hela tiden blir bedömd för och får mitt yttre värderat.
 
Senast ändrad:
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Men alltså, "för min smak?" Vad ger folk anledning att tala om för dig hur du stämmer med deras "smak"?
Ja varför?! Jag har vid dessa tillfällen inte försökt mig på något närmande, utan liksom bara existerat. Existerat för dem, måste de ha tolkat det som.

halvt kl

Jag kan se Kosmostantens resonemang när det gäller män, att de stereotypt tänker sig att deras åsikt i egenskap av just män är väldigt viktig. Att de tänker sig att jag ska dra nytta av deras "insider information" om hur en kvinna bör se ut.

När det gäller kvinnor kanske det helt enkelt handlar om att även de betraktar varandra genom den manliga blicken. Det är väl ganska vanligt också just när det gäller vikt, att kvinnor uttalar sig även om vad män vill ha, dvs "lite att ta i", som om detta var riktlinjer för hur man ska se ut och vilket ideal alla kvinnor ska eftersträva.

Så det måste kommenteras som följd av den här normen att alla kvinnor ska vara attraktiva (för män).
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag kan se Kosmostantens resonemang när det gäller män, att de stereotypt tänker sig att deras åsikt i egenskap av just män är väldigt viktig. Att de tänker sig att jag ska dra nytta av deras "insider information" om hur en kvinna bör se ut.

När det gäller kvinnor kanske det helt enkelt handlar om att även de betraktar varandra genom den manliga blicken. Det är väl ganska vanligt också just när det gäller vikt, att kvinnor uttalar sig även om vad män vill ha, dvs "lite att ta i", som om detta var riktlinjer för hur man ska se ut och vilket ideal alla kvinnor ska eftersträva.

Det här är nog mer en personlig reflektion men: jag tror att jag har lättare att slå bort sådana kommentarer från män med just det som du säger: att deras åsikt som män skulle vara så viktig. Skit ner dig, känner jag mest då.

Men kommentarer från kvinnor uppfattar jag som mer normerande. Jag minns i någon tråd här, det handlade nog om klädsel på bröllop, så skrev jag att jag inte har såna där blanka klänningar och höga klackar som verkar vara norm där. Då fick jag kommentaren: "Men vill du aldrig vara lite fin då?" Som om "fin" var något bestämt och lika för alla. Jag känner mig fin när jag går på bröllop - men det innebär bara inte den typen av klänning och skor.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och föll i snack med en man på 30+, inte märkbart berusad. Från ingenstans och mitt i samtalet så kommenterar han mitt hår och säger att jag "egentligen var en söt tjej", men håret förstörde mitt utseende, yadiyada.

Jag tror att han är bög och försökte ragga kunder till sin frisersalong :D
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Men kommentarer från kvinnor uppfattar jag som mer normerande.
Det där beror nog mer på den som tar emot kommentaren än den som ger den. Hur man tar åt sig liksom?

Jag märker det väldigt tydligt på mig själv - ifall jag mår bra och trivs med livet rent allmänt så tar jag åt mig av sådana där "fin"-kommentarer som någonting nytt och utanför min tankebox just då. Alltså, jag värderar kommentaren helt annorlunda än ifall jag skulle vara i lite obalans. Då skulle jag ta en sådan kommentar som att någon inte tyckte att jag var tillräckligt fin och att jag borde tänka om. Mår jag bra så kommer jag aldrig med kommentaren "Men inte kan väl jag....", utan det blir mer självklart att jag ska utveckla och utmana mig själv så att jag blir "mer flexibel" och tänker större och utan skygglappar på.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Är han bög så raggar han inte på TS utan är mer intresserad av hennes hår i sin yrkesutövning ;)
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag håller med dig ang "fin".

Jag har fått höra från en jag träffar lite att jag är vacker. Det är jätte svårt att ta till sig. När jag frågar honom hur han menar så får jag dock ett svar, och då fokuserar han inte på det där som andra män gör. Det kan tex vara sättet mitt hår ligger på, hur mina läppar rör sig när jag tuggar eller liknande. Och då kan jag ta till mig av komplimangen på ett annat sätt.

Dels för att han är så långt ifrån sliskig som det går att bli, och dels för att det märks att han faktiskt har tittat.


Got2Be: Icke då! Jag är bara ärlig! Jag hånglade med en tjej senast i helgen som hade ruskigt söt uppnäsa :D Hur det gick till vet jag inte riktigt, vi såg varann när vi gick förbi varann, sedan hånglade vi i 2 min, sen gick vi helt åt olika håll. Sånt skulle jag vilja kunna göra med en man, men de funkar inte så :meh:
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag får också höra att jag är för smal,oftast av kvinnor! Speciellt om dom själv äter något"osunt",då ska det trugas. Tackar jag nej,uppför dom sig som om det är en personlig förolämpning att jag inte vill ha."Du som är så smal kan ju äta hur många bullar du vill",men snälla-jag kanske åt världens middag för en kvart sedan:banghead:
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

KL*

Jag får väldigt ofta höra att mina ögon är obehagliga av främmande folk. Även här på bukefalos. Jätteroligt, för jag kan ju inte direkt gå runt
och blunda hela tiden. Det har lett till att jag inte tycker om ögonkontakt och till att jag inte tittar på människor utan viker undan med blicken
om någon tittar på mig.

Men nä!
1. Du har jättefina ögon.
2. Hur konstruktivt är det att säga så? Jag fattar verkligen inte sånt. Det är ju enbart sårande/nedbrytande, vad ska du göra åt det..? Gå med solglasögon konstant för att vara hygglig mot andra. Så jäkla onödigt!

KL

Jag jobbar med massor av män, jag är dessutom typ yngst och chef. Nu känner jag alla rätt bra, men det finns en anledning till att jag inte "piffar" till mig på jobbet. Jag inser att jag säkert blir objektifierad ändå, men hittills har jag inte hört så mycket, då biter jag ifrån ordentligt. Men visst är det otroligt intressant att vissa personer anser att de får uttala sig oavsett relation.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Ungefär som att folk tror att de gör någon en tjänst som berättar att deras partner är otrogen. Det är lite samma känsla. Folk tror att de gör rätt när de informerar om någonting - även om det bara är en åsikt.
Förstår inte hur du kan jämföra det!

Jag skulle tycka det var jäkligt stor skillnad på om någon sa till mig att min frisyr inte passade mig eller berättade att min partner var otrogen. Hur ledsen jag än hade blivit hade jag varit oerhört tacksam för att få reda på min partners otrohet! Jag tycker alltid man gör rätt när man informerar om otrohet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp