Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Avdelningen när något som skulle kunna blivit en komplimang blev en massförolämpning....
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Förstår inte hur du kan jämföra det!

Jag skulle tycka det var jäkligt stor skillnad på om någon sa till mig att min frisyr inte passade mig eller berättade att min partner var otrogen. Hur ledsen jag än hade blivit hade jag varit oerhört tacksam för att få reda på min partners otrohet! Jag tycker alltid man gör rätt när man informerar om otrohet.

Jag håller med dig helt och fullt.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Lite KL
Min egen erfarenhet är att kvinnor är väldigt elaka mot varann. Elaka kommentarer om utseende har kommit från kvinnor. Bistra konstateranden om att jag tar för mycket plats kommer från kvinnor. Regelrätt vuxenmobbing enbart från kvinnor.
Jag tror inte det är unikt för något av könen att döma kvinnor, min erfarenhet är som sagt att båda fäller kommentarer, men kvinnor har ju generellt betydligt snävare ramar att röra sig inom. Kvinnor ställs i högre grad mot varandra när de som grupp inte tillåts ta samma plats som män. Detta gäller väl särskilt i miljöer där den traditionella kvinnorollen har stor betydelse (tex utseendefixerade yrken) eller där könet utgör ett direkt problem för kvinnorna. Och det kan också vara som andra nämnt, att det plockas poäng i ett samhälle styrt av män när man som kvinna ser ner på kvinnor. Även om det inte finns män direkt närvarande påverkar de med sin självklara status.

Ska man se krasst på det så bygger ju kvinnorollen på att kvinnor ska förhålla sig till män på ett visst sätt, så att kvinnor som kommenterar kvinnor utifrån den givna kvinnorollen skulle vara helt opåverkade av män är väl inte så troligt. Fast i vissa fall används kvinnorollen kanske mer som en slägga än ett makt och statusmedel, jag tänker då på exempelvis destruktiva människor av typen mobbare. Alltså att man tar det som ligger nära till hands, något som väger tungt, och slår med det. I detta fall blir det då kvinnorollen. (Du ser inte ut som en kvinna ska, du tar för mycket plats blablabla)

Jag tror inte man kan betrakta kvinnors elakhet (när den rör kvinnorollen) mot varandra som helt isolerad från män, vare sig det handlar om ren elakhet eller en överlevnadsstrategi.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Det finns kvinnor som är lika pigga på att racka ner på killars utseende åxå så- fråga en som vet :(

/s

Hur är dina erfarenheter av det i relation till de erfarenheter som beskrivs i tråden? Tråden är vid det här laget praktiskt taget en listtråd över kvinnors erfarenheter av att få sitt utseende kritiserat av okända män i offentlig miljö. Är det liknande erfarenheter du har, okända kvinnor i offentlig miljö? Eller var det i andra sammanhang? Yttras kritiken på liknande vis?
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Har en släkting som öppet deklarerar att hon trivs mycket bättre på arbetsplatser med bara manliga kollegor. Anledningen?
Hon får vara medelpunkten. Madonnan, snyggingen, mamman.
Hon glider snyggt ut o in i dessa roller på jobbet.
Privat är hon tjejfestens drottning - festen ska dock ha avslutning på könsblandad lokal så hon kan blända männen. Hon har en liten grupp mycket nära kvinnliga vänner som hon har en schysst relation med - dom har hängt ihop sen skoltiden.
Nya kvinnor däremot tas emot med stora famnen och sen brukar dom saaakta glida ut ur den närmaste cirkeln och stå där med en förvirrad min. Dom mindre attraktiva som inte konkurrerar kan få hänga kvar lite längre men dom får inte skrämma bort männen.
Hon missar aldrig ett tillfälle att gnälla om sin sambo och deras tråkiga förhållande och att deras sexliv går på sparlåga men om han är i närheten ska det pussas och gullas a la högstadie med sidoblickar på eventuella åskådare.

Att iaktta denna kvinnas spel är fascinerande.
Hon kommenterar ofta andras utseende - först en komplimang till den nyfriserade - högt så alla hör, gulligt och uppskattande. Sen bakom ryggen -Hon borde ju ha sett att hon passade bättre i ....

Lååååg självkänsla är väl oftast anledningen till dylikt beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Du är så bra!
Åh tack!

Lååååg självkänsla är väl oftast anledningen till dylikt beteende.
Absolut, människor som är säkra i sig själva och som kan hantera pressen och kraven utifrån på ett avslappnat sätt har väl oftast en inte lika dömande syn på sina medmänniskor. Medans osäkra måste kontrollera sin status och söka bekräftelse, trycka ner andra och framhäva sig själv i högre grad.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag har också ett "bitchy resting face" :D Och har även jag flertalet gånger fått frågan varför jag ser så sur ut, när jag bara är helt neutral. Det gör mig dock inte så mycket, även om det är lite irriterande när någon ber en att le lite. Något som är lite värre är att min pojkvän efter några år verkar lite genuint ledsen över att jag ser så uttråkad och sur ut, trots att jag flertalet gånger påpekat att det inte är något att ta personligt, det är så jag ser ut helt neutral.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Men alltså, själva termen! "Bitchy Resting Face". Den är knappast neutral.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag tror inte alltid det handlar om låg självkänsla eller dåligt självförtroende.

Jag är ruskigt dåligt självförtroende, men inte fasen kommenterar jag andra människors utseende för det. Men jag tycker inte utseendet spelar så stor roll, hur man ser ut säger ju inget om hur man är som person. Och jag är väldigt försiktig med att dömma andra, för personen hade säkert en anledning som just där och då gjorde att den där saken denne gjorde kändes rätt. Jag kan ju inte dömma personen innan jag vet helt och hållet, och jag kommer ju aldrig få veta.

Och eftersom det finns osäkra människor som inte dömmer andra så borde det ju rimligtvis finnas människor med bra självförtroende som dömmer andra...

KL

Btw, jag "lider" oxå av bitchy resting face :(
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag tror inte alltid det handlar om låg självkänsla eller dåligt självförtroende.
Nej det är inte alla osäkra människor som beter sig så, långtifrån. Låg självkänsla och lågt självförtroende kan ju ta sig otroligt många olika uttryck. Men jag tror att de som fäller dömande kommentarer och söker bekräftelse hela tiden ofta lider av osäkerhet eftersom de påverkas så starkt av normerna runt omkring och måste jobba så hårt mot att framställa sig själva som bättre att de trycker ned andra på vägen.

Sedan kan de nog utåt oftast försöka framstå som väldigt självsäkra, men det är inte samma sak som att faktiskt ha god självkänsla.

Jag tänker att de med verkligt god självkänsla helt enkelt inte känner sig hotade av andra på det sättet, eftersom de ser sitt eget värde.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag tror inte alltid det handlar om låg självkänsla eller dåligt självförtroende.
Fast nu när jag läser mitt inlägg igen kan jag se hur du tolkar det på ett lite annat vis än jag menade, och känner att jag vill tillägga något om det fetade:

Absolut, människor som är säkra i sig själva och som kan hantera pressen och kraven utifrån på ett avslappnat sätt har väl oftast en inte lika dömande syn på sina medmänniskor. Medans osäkra måste kontrollera sin status och söka bekräftelse, trycka ner andra och framhäva sig själv i högre grad.
Det kan nog ofta vara så att man har MER förståelse för andra när man lider/har lidit av en viss grad av osäkerhet.

Osäkerheten kan ju vara ett tecken på att man faktiskt är medveten om hur samhället ser ut, vilka krav som finns, att man ser att man kan bli påverkad och man får en djupare förståelse även för andras osäkerhet kring utseende eller vad som helst. För många osäkra är det väl det här som händer, snarare än det destruktiva fördömandet av andra.

Känner man ingen osäkerhet alls kan det ju vara så att det är för att man hela tiden får bekräftelse, för att man passar in, och man kanske inte alls ser de ramar vi har att agera inom eftersom man hela tiden håller sig tryggt inom dem. Man känner inte kedjorna förrän man rör sig för långt bort så att säga.

Men jag tänker som sagt att om man samtidigt då kritiserar andra som inte passar in så är man inte verkligt säker på sig själv utan hänger upp sin identitet i den här bekräftelsen man får, och i den status man tycker sig ha. Dvs skulle man av någon anledning trilla av den här piedestalen så har man ingen självkänsla att falla tillbaka på. Man ser inget värde i sig själv utan bara i de ideal man matats med.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Om man kombinerar låg självkänsla med högt självförtroende så får man ofta en person som gärna trycker ner andra.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Det där får du jätte gärna förklara, jag har lite svårt att se vad de olika sakerna är, och att de skulle kunna vara så stor skillnad på dem??
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag brukar tänka att självkänslan speglar hur man känner inför vem man är som person och självförtroendet hur mycket man tror på sin förmåga att utföra något. Vet inte hur korrekt det är dock ;).
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Själv så tycker jag att jag är rätt kass som person, men tror att jag är queen of the world när det gäller mina förmågor. Dålig kombo ;). Men tror inte jag trycker ner folk särskilt mycket ändå, hoppas jag :D!
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Du kan tycka att du är skitsnygg eller ha vunnit massor med tävlingar i en sport och ha högt självförtroende.
Men om du skulle få en vanställande skada eller börja förlora så tappar du hela ditt självförtroende - tycker att du inte duger som människa = låg självkänsla.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Har fått höra att min blick är obehaglig, både för att mina ögon är stora och för att min ögonfärg är väldigt ljus i vissa ljussättningar. Att jag har en väldigt kall och isig blick.

Det hjälper kanske föga att höra, men det kan ju inte skada. I mina ögon är just stora, ljusa ögon som ger en isig blick de finaste ögonen man kan ha, och jag är uppriktigt förvånad över att du fått skit för det. Fast... å andra sidan så brukar min smak kanske inte riktigt stämma överens med normen, tenderar att dras till ett utseendet som är markant på något vis, som gör det intressant.

Minns en gång när jag vågade mig på att säga till en kvinna att hennes näsa var bland det finaste jag sett, hon tittade på mig som att jag var dum i huvudet, och sa att den var hennes stora sorg i livet. Efteråt såg hon lite glad ut, men jag funderar ändå lite på om det var en "ovälkommen kommentar om ens utseende" med tanke på att jag kommenterade något som hon hade stora komplex för, samtidigt kanske det satte det i lite perspektiv, att någon kunde tycka att det hon hatade så innerligt var det finaste den sett i näsväg.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp