Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag håller med. Jag tycker kvinnor är mer stöttande och peppar varandra mer. Jag har nog aldrig fått en negativ kommentar om mitt utseende av en annan kvinna. ( förutommin mamma då men det är en annan historia)
Jag här ibland kvinnor som säger att kvinnor är så elaka, inte kan hålla sams etc och allt det är väldigt främmande för mig. Jag har inte upplevt det så.

Min teori är att flockkänslan är större bland kvinnor (ja, isen är tunn nu). "Passar man in i gänget" bemöts man med s.k. systerskap. Är man inte likadan så stöts man ut.

Först i rejält vuxen ålder har jag hittat kvinnor jag kunnat knyta an till. Som jag kunnat betrakta som äkta vänner. I ungdomen fanns inte den vänskapen. Den var alltid villkorad på något vis. Jag behövde spegla den kvinnliga kompisen på rätt sätt för att duga.

Det spelet fanns inte bland killarna. Jag behövde inte göra mig till. Jag dög som kompis ändå.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag kanske haft tur, men jag har aldrig fått annat än positiva kommentarer om mitt utseende av kvinnor.

Jag håller med. Jag tycker kvinnor är mer stöttande och peppar varandra mer. Jag har nog aldrig fått en negativ kommentar om mitt utseende av en annan kvinna.

Samma här, faktiskt. Förutom någon enda i omgivningen som ofta påpekar att jag ser blek ut, att jag ser trött ut. Jag gillar det inte för det gör mig bara ännu mer låg - men samtidigt, hon menar inget illa, det är hennes sätt att visa att hon vet vilka helvetes sjukdomsproblem jag har och visa sympati.

Men annars får jag pepp av kvinnor, och försöker peppa själv.

Precis som du, koltrast, försöker jag hålla igen lite på just utseendekommentarer, det riskerar bara bli normerande. Dessutom gillar jag inte att kvinnor förväntas engagera sig i varandras utseende.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Dessutom gillar jag inte att kvinnor förväntas engagera sig i varandras utseende.

Precis! Man förväntas kommentera (positivt) på andra kvinnors utseende, annars så ses man som likgiltig? Ve den som inte ser att vänninan fått en ny (snygg) frisyr liksom.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Kom och tänka på en diskussion som jag hade för en tid sedan med en kvinnlig vän. Hon var trött på hur kvinnor betedde sig medan hon tyckte det var lättare med män. vi spenderade en helg tillsammans och jag observerade hur hon betedde sig med män/ kvinnor. Det jag märkte var att hon betedde sig olika mot män och kvinnor. Mot män var hon avslappnad och skämtade. Mot kvinnor hade hon en kort ton, och allt som de sa tolkade hon som ngt negativt.

Jag säger inte att det alltid är så, men kan det vara en idé att själv betrakta sitt eget beteende?
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

En ny frisyr kommenterar jag nog. Men samtidigt skaver det att normen säger att jag ska kommentera och peppa det, medan den samtidigt säger att män ska reagera med "Öh, va... va sa du, klippt dig?"

Tänk dig hur många mer eller mindre skämtsamma varianter på temat Han ser inte ens när jag har klippt mig du har hört. Eller "Nu ligger man illa till, man såg inte att hon kom från frissan".

Skulle också vara trevligt att någon gång under sin livstid höra en man ge en annan man en komplimang för hans frisyr.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Så tror jag också att det (i många fall) är. Kvinnor som springer den manliga överordningens ärenden genom att kritisera varandra.
I vissa väninnekretsar verkar det vara ett etablerat nöje att snacka skit om andra kvinnors sätt att klä sig, vikt osv :([...]

Det har jag kommit i kontakt med vid ett par tillfällen det senaste året och jag gillar det verkligen inte, så jag brukar säga till.

I den av mina bekantskapskretser jag rör mig mest i är sådant totalt främmande. Vi kommenterar faktiskt andra människors utseende ytterst sällan och i stort sett aldrig negativt. Kommentarer över huvud taget är vanligen 1) till varandra när någon frågar eller spontana, positiva kommentarer eller 2) i "ovan" miljö, t ex utomlands när man noterar något som känns annorlunda än hemma. I det sistnämnda fallet antingen a) om modet är helt annorlunda och därmed som en typ kulturell kommentar eller b) om man ser något som är väldigt snyggt, typ "Kolla där! Tror du att det där skulle kunna passa på mig?"

Sedan erkänner jag - varje gång jag är i England vår eller höst har jag svårt att hålla inne lätt chockade kommentarer om frånvaron av strumpbyxor i vad jag uppfattar som iskyla:o. Men jag gör det i alla fall diskret.

Jag håller med om det fetstilta. För utseendefixeringen hos många kvinnor (jag är definitivt en av dem själv, när det gäller mig själv) uppfattar jag egentligen som något som har med normen och en manlig överordning att göra. Det är så viktigt för många kvinnor att uppfattas som snygga.

Min erfarenhet är att kvinnor tycker mycket bakom ryggen men det är bara män som är sådär brutalt "ärliga".

Jag kan tänka mig att även vissa män tycker en del bakom ryggen, i rent manliga kontexter. Jag råkade äta lunch ensam med min dator i London. Vid bordet bredvid satt ett gäng svenska yngre män på affärsresa. Eftersom jag kan tas för engelsk om man själv inte är det och bara hör mig beställa på restaurang så visste de ju inte att jag förstod vad de sa. Bland samtalsämnena fanns var utseendena hos deras kvinnliga kollegor, som alltså inte var närvarande.

Lite KL
Min egen erfarenhet är att kvinnor är väldigt elaka mot varann. Elaka kommentarer om utseende har kommit från kvinnor. Bistra konstateranden om att jag tar för mycket plats kommer från kvinnor. Regelrätt vuxenmobbing enbart från kvinnor.

Faktiskt inte att jag kan minnas ett enda tillfälle där jag fått elaka kommentarer om utseende och personlighet från män (med min exman som stort undantag då.. :meh: ).
Kanske för att min erfarenhet är att de håller igen. Till skillnad från er andras i tråden.
Kvinnor håller inte igen. De säger de elaka sakerna och de pratar ihop sig med varann tills det kommer en som meddelar budskapet.

Generellt är jag rädd på rent kvinnliga arbetsplatser. Undrar vad jag ska göra för fel.
Bland män får jag raka budskap och kan föra raka diskussioner. Det går inte med kvinnor. De försöker alltid tolka vad jag egentligen sa och sedan kommer tjuvnypen utifrån det.
Blandat är absolut bäst.


Puh, nu har jag hävt ur mig...

Jag har flera tillfällen läst generaliserande kommentarer som de jag fetstilat ovan från dig. Är det osannolikt att tänka sig att en anledningarna att du bemöts som du gör är att du inte gillar andra kvinnor och att det märks?

Sett till mig själv så finns det få saker som kan trigga mig så mycket som kvinnor som på olika sätt deklarerar att de inte gillar andra kvinnor. Jag har sett allt för många med denna inställning använda den som ett sätt för egen vinning. De gör sig själva till ett alibi i mäktiga, mansdominerade kretsar. Genom att ta in en kvinna med denna inställning kan kretsen peka på att visst, de har en kvinna. Men de behöver inte oroa sig för att något ska förändras i grunden och att andra grupper (i detta fall kvinnor) ska få inflytande över kretsen.

När jag ser ett sådant beteende blir jag skogstokig. Jag kommer aldrig någonsin bli annat än korrekt mot en person som spelar detta spel. Varför skulle jag det, liksom?

Men, tanten - det finns definitivt kvinnor som opåkallat faller in i de mönster du beskriver. Jag uppfattar dem dock inte som vanliga.

Spånar.

Jag vill egentligen inte få mitt utseende recenserat alls. Över huvud taget. Män som kommer fram och säger att jag är vacker eller dylikt gör mig inte heller någon tjänst. Visst, jag är inte mer än människa och blir smickrad, men på sikt gör det mig mer skada än nytta.

Jag är oerhört ambivalent till kommentarer från främmande och slutsatsen är egentligen att allt beror på tillfälle och fingertoppskänsla. I våras kom en kvinna fram till mig när jag rastade mina hundar som den dagen var med på jobbet. Hon sa ungefär: "Jag måste bara säga att färgkombinationen du har på dig är underbar. Man blir glad av att se dig." I efterhand så tänker jag att hon verkligen gav komplimangen på ett bra sätt - inte till mitt utseende utan min smak. Med andra ord så lyckades hon, som jag aldrig träffat förr eller senare, säga något fint om min personlighet.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Min erfarenhet är att kvinnor tycker mycket bakom ryggen men det är bara män som är sådär brutalt "ärliga".
Det tror jag också. Har väldigt sällan hört kvinnor säga något negativt till någon, däremot är det mycket tisseltassel bakom ryggen. Föredrar arbetsplatser med män faktiskt :p

Jag förstår hur man kan jämföra de två sakerna.
Det handlar om information som man inte har bett om.
Jag tycker inte att det är rätt att informera om otrohet. Lika lite som jag tycker att någon har rätt att kommentera utseende
Men det är ju inte på något vis samma sak.
Om någon säger till mig att mitt hår är fult så är ju inte det något särskilt allvarligt, jag kanske tar illa upp eller kanske till och med reflekterar över vad jag har för frisyr.

Men om jag får veta att min sambo är otrogen får jag ju möjlighet att välja om jag vill leva med en sådan man eller inte. Istället för att år efter år leva med någon som gör något så fruktansvärt vidrigt bakom min rygg.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Sett till mig själv så finns det få saker som kan trigga mig så mycket som kvinnor som på olika sätt deklarerar att de inte gillar andra kvinnor. Jag har sett allt för många med denna inställning använda den som ett sätt för egen vinning. De gör sig själva till ett alibi i mäktiga, mansdominerade kretsar. Genom att ta in en kvinna med denna inställning kan kretsen peka på att visst, de har en kvinna. Men de behöver inte oroa sig för att något ska förändras i grunden och att andra grupper (i detta fall kvinnor) ska få inflytande över kretsen.

Exakt. Mycket väl uttryckt:bow:

Ett väldigt bra sätt att solidarisera sig med män verkar vara just att racka ner på andra kvinnor och framhålla sig själv som ett undantag. Jag har t o m sett någon här på buke beskriva det som hennes raggmetod - hon förklarade för män att de inte skulle vara med "tråkkärringar" eller nåt i den stilen.

Man binder ris åt egen rygg där. Om man framhåller sig själv som ett undantag får man bara vara med (männen) och leka så länge man uppför sig som det undantaget.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jo, det är just samma sak.
Information som jag inte vill ha.

Sen att informationen i sig är olika och kan ha olika konsekvenser- det håller jag med om.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Tyvärr har jag märkt att kvinnor ofta blir populära hos män genom att prata illa om kvinnor som grupp och genom att säga att kvinnor inte kan samarbeta. Och genom att framhålla att kvinnor är si eller så.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Det känns inte riktigt sunt att inte vilja veta om man blir bedragen med allt vad det kan innebära.

Sedan finns det ju dom vars förhållanden inte följer normen och dom har kanske ett annat upplägg och andra önskemål.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Det känns inte riktigt sunt att inte vilja veta om man blir bedragen med allt vad det kan innebära.[...]

Men vaddå inte sunt? Bestämmer du alternativt normen vad som är sunt för Bettan i Säffle, Bengan i Hökarängen eller mig?
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag skrev bara vad jag tyckte. Man borde väl vilja veta om någon går bakom ryggen på en, tex pga könssjukdomar om inte för ljugandet.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Borde och borde ;). Det är väl upp till var och en?
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Ja, det är väl det. Har bara svårt att förstå varför man inte vill veta sådant.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Exakt. Mycket väl uttryckt:bow:

Ett väldigt bra sätt att solidarisera sig med män verkar vara just att racka ner på andra kvinnor och framhålla sig själv som ett undantag. Jag har t o m sett någon här på buke beskriva det som hennes raggmetod - hon förklarade för män att de inte skulle vara med "tråkkärringar" eller nåt i den stilen.

Man binder ris åt egen rygg där. Om man framhåller sig själv som ett undantag får man bara vara med (männen) och leka så länge man uppför sig som det undantaget.

Men.. nu kopplar du det till män. Som om kvinnors tråkiga attityder uppstår i relation till män? Som ett sätta att ta sig fram och komma i gunst, hos män?

Jag begriper inte detta. Kanske är jag blind för mitt eget beteende (gu förbjude!!) Men att skaffa poäng bland männen - är det det tråkiga beteende ni sett bland kvinnor?

Inte kvinnor som beter sig illa mot andra kvinnor utan att den där kopplingen till män finns? Jag känner inte igen det.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Mitt svar var alltså till Myrtens: Sett till mig själv så finns det få saker som kan trigga mig så mycket som kvinnor som på olika sätt deklarerar att de inte gillar andra kvinnor. Jag har sett allt för många med denna inställning använda den som ett sätt för egen vinning. De gör sig själva till ett alibi i mäktiga, mansdominerade kretsar. Genom att ta in en kvinna med denna inställning kan kretsen peka på att visst, de har en kvinna. Men de behöver inte oroa sig för att något ska förändras i grunden och att andra grupper (i detta fall kvinnor) ska få inflytande över kretsen.

Visst finns det tråkiga attityder även bland kvinnor. Men det vi pratar om här ju när de tråkiga attityderna amvänds för att vinna fördelar hos män. (Min fetning i Myrtens inlägg).

Det innebär alltså inte att tråkig attityd hos kvinnor alltid används för att vinna fördelar hos män.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Kl

Hur viktigt utseendet är beror mycket på sammanhang och vad normen/kulturen är på tex en arbetsplats. Min egna erfarenhet är att smink, frisyr och klädsel är mindre viktigt för kvinnor på mer mansdominerade arbetsplatser/grupper. Min erfarenhet är it branschen och nu senast skogsutbilning och skogsarbete. Jag är normalt osminkad, ser inte vad andra har för kläder och märker inte om någon klippt sig, möjligen om de gjort något radikalt. Är van att bli bemött på samma sätt. Visst har jag haft kvinnliga kollegor som haft smink och kjol, även jag har kjol är det passar, men det har inte varit något viktigt som det pratas om.
Kontrasten har blivit stor när jag varit på mindre företag där man umgåtts mer blandat mellan avd och märka hur mer kvinnodominerade avdelningar, ex administration, lagt fokus på smink, kläder, vad andra har på sig osv. Så pass att jag verkligen reagerat över det. Eller den lätta chocken när någon kommenterade mina skor, att jag hade nya. Vem ser sånt? :D
I skogsbranschen känns det som de flesta har samma uniform, det ska fungera i fält. Vanligt med fältkläder även inne på huvudkontoret. Sett få kvinnor med smink.
man kan så klart se det på flera sätt, jag tycker det är troligt skönt att ha en praktisk och bekväm klädkod, inte behöva tänka på att pimpa mig för att gå till jobbet och jag känner mig sedd för den jag är och vad jag kan, inte för vad jag har på mig, frisyr etc. Å andra sidan kan man säga att kvinnor i skogsbranschen förväntas vara manhaftiga och det finns absolut en hel del i det också. Man anpassar sig till gruppen för att passa in och skogsfolket är från en ganska snäv socialgrupp och starkt mansdominerad (och jag menar inte átt det alltid är problemfritt som kvinna i den miljön, men då blir det en lång uppsats ;) ). Min anpassning har varit väldigt liten och jag har delvis sökt mig till branschen för att jag känner mig hemma i miljön. Kan det inte vara så att tex tanten känner sig iakttagen och värda för att det är miljöer med koder och kultur som du inte är hemma i eller bekväm med? Jag känner samma i situationer där jag inte trivs eller känner mig hemmastadd och som udda fågel blir man ofta hackkyckling. Och att det blir extra starkt i enkönade miljöer, jag tycker mig se att gubbarna i min nuvarande bransch är snabbare att klanka ner på andra män som på något sätt inte helt faller in i mönstret och jargongen än de är mot kvinnor (undantag finns givetvis).
Bara snabbt nedkladdade funderingar.

Vad gäller utseendekommentarerna har jag varit rätt besparad tack och lov, är inte ute på krogen särskilt ofta heller för den delen :) Men blir mörkrädd över vad folk kan häva ur sig..
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Åh, nu påminde du mig om vad en kollega sa en dag när en av oss hade kjol på sig - "Vad trevligt att se att inte alla här ser ut som lodiga supporttanter" Jösses vad han fick på pälsen av de lodiga supporttanterna, inklusive hon med kjolen. Synd bara att ingen av de lodiga supportgubbarna reagerade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp