Bukefalos 28 år!

Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

KL*

Jag får väldigt ofta höra att mina ögon är obehagliga av främmande folk. Även här på bukefalos. Jätteroligt, för jag kan ju inte direkt gå runt
och blunda hela tiden. Det har lett till att jag inte tycker om ögonkontakt och till att jag inte tittar på människor utan viker undan med blicken
om någon tittar på mig.

Va?? Vad i hela friden är vitsen med att - oavsett vad man tycker - säga så? Och du har ju inte alls obehagliga ögon - du har fina, stora ögon! Vad skulle vara obehagligt med dem?

Idioter finns det tydligen gott om!
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Fast det som vi nämner här är väl rätt självklart att man inte säger. Tycker du inte det?
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Ja men du menade ju att han var bög eftersom han inte stötte på ts. Det var därför jag tog upp väninnan.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

När det gäller kvinnor kanske det helt enkelt handlar om att även de betraktar varandra genom den manliga blicken. Det är väl ganska vanligt också just när det gäller vikt, att kvinnor uttalar sig även om vad män vill ha, dvs "lite att ta i", som om detta var riktlinjer för hur man ska se ut och vilket ideal alla kvinnor ska eftersträva.

Så det måste kommenteras som följd av den här normen att alla kvinnor ska vara attraktiva (för män).

Så tror jag också att det (i många fall) är. Kvinnor som springer den manliga överordningens ärenden genom att kritisera varandra.
I vissa väninnekretsar verkar det vara ett etablerat nöje att snacka skit om andra kvinnors sätt att klä sig, vikt osv :(

jag är fö också smal och har fått höra varianter av det där, från både män och kvinnor. Bl.a en "väninna" som vid flera tillfällen deklarerade att det visste ju alla att varenda karl egentligen vill ha 'lite att ta i', men att det säger de såklart inte till såna som mig utan håller god min tills de hittar något bättre O_o
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Kvinnor är enligt min erfarenhet värst på att döma andra kvinnor. Alltså när det gäller kläder, utseende osv.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Min erfarenhet är att kvinnor tycker mycket bakom ryggen men det är bara män som är sådär brutalt "ärliga".
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag förstår hur man kan jämföra de två sakerna.
Det handlar om information som man inte har bett om.
Jag tycker inte att det är rätt att informera om otrohet. Lika lite som jag tycker att någon har rätt att kommentera utseende
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Men nä!
1. Du har jättefina ögon.
2. Hur konstruktivt är det att säga så? Jag fattar verkligen inte sånt. Det är ju enbart sårande/nedbrytande, vad ska du göra åt det..? Gå med solglasögon konstant för att vara hygglig mot andra. Så jäkla onödigt!

.

Va?? Vad i hela friden är vitsen med att - oavsett vad man tycker - säga så? Och du har ju inte alls obehagliga ögon - du har fina, stora ögon! Vad skulle vara obehagligt med dem?

Idioter finns det tydligen gott om!

Jo då, det händer ofta, minst ett par gånger i månaden. Mest kvinnor är det som säger så. Enbart ett par, tre stycken män har sagt det. Männen verkar tycka att dom är fina.

Har fått höra att min blick är obehaglig, både för att mina ögon är stora och för att min ögonfärg är väldigt ljus i vissa ljussättningar. Att jag har en väldigt kall och isig blick. Men precis som ni säger, jag kan inte göra så mycket åt det. I skolan hade jag bruna linser för att slippa höra "Titta inte på mig, dina ögon är så konstiga", det hjälpte faktiskt något.

Lady_vip, Jag använder faktiskt solglasögon ofta av den orsaken faktiskt, nu när jag väl tänker på det.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag har oxå väldigt ljusa ögon, och har fått höra samma sak.

De som inte uppskattar det får väl titta åt något annat håll då, det är ju deras problem.

Killen jag träffar (eller vad man nu ska kalla det) just nu tycker att mina isblå ögon är jätte vackra. Vad alla andra tycker är ointressant.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Det här är nog mer en personlig reflektion men: jag tror att jag har lättare att slå bort sådana kommentarer från män med just det som du säger: att deras åsikt som män skulle vara så viktig. Skit ner dig, känner jag mest då.
Haha! :D Jag kan känna igen det där faktiskt, att det ibland är lättare att avfärda en mans kommentar som sexistiskt dravel än att peka ut en kvinnas kommentar som lika irrationell. Det känns sorgligt att säga det men kan det vara så att det är för att man är så van att se den här sexismen från män i dess olika former, medans en kvinnas påhopp är mer svårtolkat - kanske för att det oftast verkar på ett lite annat plan än mannens "jag skulle minsann gilla dig mer om du ser ut/gör så här"? Det har inte samma uppenbara personliga vinning och arrogans som en mans kommentar, så det smiter lättare under radarn och passerar som en mer neutral åsikt. Möjligtvis. Alltså att motivet inte är riktigt lika uppenbart när en kvinna kommenterar och därför kan det i vissa fall vara svårare att avfärda som rent nonsens.

En teori.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag får också höra att jag är för smal,oftast av kvinnor! Speciellt om dom själv äter något"osunt",då ska det trugas. Tackar jag nej,uppför dom sig som om det är en personlig förolämpning att jag inte vill ha."Du som är så smal kan ju äta hur många bullar du vill",men snälla-jag kanske åt världens middag för en kvart sedan:banghead:
Ja det där trugandet har man allt fått sin beskärda del av. För mig gav det som sagt ett tag den motsatta effekten att jag inte ville äta bland folk, för det kändes som om alla dömde mig och höll koll på varje tugga.

Så tror jag också att det (i många fall) är. Kvinnor som springer den manliga överordningens ärenden genom att kritisera varandra.
I vissa väninnekretsar verkar det vara ett etablerat nöje att snacka skit om andra kvinnors sätt att klä sig, vikt osv :(

jag är fö också smal och har fått höra varianter av det där, från både män och kvinnor. Bl.a en "väninna" som vid flera tillfällen deklarerade att det visste ju alla att varenda karl egentligen vill ha 'lite att ta i', men att det säger de såklart inte till såna som mig utan håller god min tills de hittar något bättre O_o
Det verkar mycket riktigt vara ett nöje i vissa kretsar. Det blir ju ett inlärt beteende att betrakta kvinnokroppar utifrån hur attraktiva de är enligt den manliga blicken, och de höga kraven kan förstås ge en osäkerhet och fokus på yta som hos en del tar sig väldigt dömande uttryck.

Jisses! :eek: Ja en del verkar inte ha några gränser för vad de säger, jag har hört liknande jag med.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Det verkar mycket riktigt vara ett nöje i vissa kretsar. Det blir ju ett inlärt beteende att betrakta kvinnokroppar utifrån hur attraktiva de är enligt den manliga blicken, och de höga kraven kan förstås ge en osäkerhet och fokus på yta som hos en del tar sig väldigt dömande uttryck.

.

Lite KL
Min egen erfarenhet är att kvinnor är väldigt elaka mot varann. Elaka kommentarer om utseende har kommit från kvinnor. Bistra konstateranden om att jag tar för mycket plats kommer från kvinnor. Regelrätt vuxenmobbing enbart från kvinnor.

Faktiskt inte att jag kan minnas ett enda tillfälle där jag fått elaka kommentarer om utseende och personlighet från män (med min exman som stort undantag då.. :meh: ).
Kanske för att min erfarenhet är att de håller igen. Till skillnad från er andras i tråden.
Kvinnor håller inte igen. De säger de elaka sakerna och de pratar ihop sig med varann tills det kommer en som meddelar budskapet.

Generellt är jag rädd på rent kvinnliga arbetsplatser. Undrar vad jag ska göra för fel.
Bland män får jag raka budskap och kan föra raka diskussioner. Det går inte med kvinnor. De försöker alltid tolka vad jag egentligen sa och sedan kommer tjuvnypen utifrån det.
Blandat är absolut bäst.



Puh, nu har jag hävt ur mig...
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag kanske haft tur, men jag har aldrig fått annat än positiva kommentarer om mitt utseende av kvinnor. Det beror knappast på att jag är otroligt underskön och vad som sagts bakom min rygg har jag naturligtvis ingen aning om, men jag upplever att kvinnor i regel är mer medvetna om vilka effekter en elak kroppskommentar kan få i form av komplex etc och därför är mer försiktiga. De gånger jag fått kommentarer av typen "Vet du om att din näsa är väldigt liten/dina axlar väldigt breda/ditt hår väldigt lockigt" har de kommit från män. Män som tydligen trott att de gör mig en tjänst genom att upplysa mig om detta.

Jag försöker själv vara sparsam med kommentarer om utseende i allmänhet och försöker bekräfta folk runt mig på andra sätt. Särskilt barn och i synnerhet flickor vaktar jag tungan med, men det är inte alltid så lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Spånar.

Jag vill egentligen inte få mitt utseende recenserat alls. Över huvud taget. Män som kommer fram och säger att jag är vacker eller dylikt gör mig inte heller någon tjänst. Visst, jag är inte mer än människa och blir smickrad, men på sikt gör det mig mer skada än nytta.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag håller med. Jag tycker kvinnor är mer stöttande och peppar varandra mer. Jag har nog aldrig fått en negativ kommentar om mitt utseende av en annan kvinna. ( förutommin mamma då men det är en annan historia)
Jag här ibland kvinnor som säger att kvinnor är så elaka, inte kan hålla sams etc och allt det är väldigt främmande för mig. Jag har inte upplevt det så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp