Ovanlig julmusik

Den här hör inte till de obskyra låtarna, men väl en personlig:


Jag hade jour lille julafton ett år när jag lyssnade på den här låten. En del i jobbet är att granska innehållet i brev till häktade som har restriktioner och det kryper liksom extra mycket under skinnet att sitta och gå igenom julkort till och från föräldrar och barn och släktingar för att se så det inte står något om utredningen. Ovanpå det var det en allmänt tung jour med relationsvåld och andra eländiga ärenden.

Så sedan dess förknippar jag alltid den låten med sådana sorgliga julhälsningar och tanken på alla oskyldiga i periferin som drabbas av våra beslut att låsa in människor (men i gengäld kanske en och annan som kan räddas av våra beslut och som kan få en något bättre julhelg utan en våldsam partner). De som är oroliga för en häktad son eller pappa eller ett barnbarn, ledsna för att de inte får fira en normal jul och kanske samtidigt lite lättade att den anhörige är i säkerhet.

Jag tycker fortfarande att det är en fin låt, men efter den julen kan jag bara inte sluta att förknippa den med just detta vemod som kommer av kollisionen mellan lycklig familjehelg och människor som far illa och är ledsna på grund av all denna meningslösa brottslighet. Även om det mest är en slump att det var den låten jag lyssnade på just en sådan extra känslosam arbetsdag. (Men Vår julskinka har rymt eller What can you get a wookie for Christmas hade ju inte funkat riktigt lika bra att koppla ihop med vemod och sånt)
 
Denna är visserligen bara instrumental men utifall någon tycker att viol är också fint 🥰
Blir nästan lite magiskt tycker jag.
 

Liknande trådar

Kultur Ooh allvetande buke-orakel, vars hänger de seriösa banden? Varken jag eller sambon vill använda Facebook, men vi kanske måste i det här...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: skiesabove
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 161
Senast: Acto
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 354
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 612
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp