Bukefalos 28 år!

Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Men hur VET man NU vilka namn som kommer att vara motsvarigheten till y-namnen ?

De barn som föds nu har väl rimligen inte börjat att begå brottsliga handlingar ?

Det *kan* ju vara Kevin, Jason och Noel, men det kan ju lika gärna vara Arvid, Eskil och Johan !

Vet vi verkligen hur namntrenderna ser ut?

Jag säger ju att vi ser det tidigt i sjukvården :cry:

Helt allvarligt.

Kommer det in en tio-åring på "röntgen hand" och han heter tex Cewin eller Eddie så behöver man oftast inte titta på bilderna för att veta vilken slags skada det är :crazy:

(jag kallar det "argumentationsfraktur", att man slagit in knogen i ett nkytnävsslag, finns inget annat sätt att få den skadan på)

Tjejerna är inte lika tydliga för de slåss mindre. Men rena fallolyckor med tex vanliga handledsfrakturer eller svåra armbågsfrakturer är också vanligare hos antingen ryttare eller andra idrottare :p eller barn med sämre tillsyn. Det finns i den senare gruppen många tjejer med namn som låter att de kommer från såna där harlekinromaner i den gruppen, gärna med tillkrånglad stavning.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag säger ju att vi ser det tidigt i sjukvården :cry:

Helt allvarligt.

Kommer det in en tio-åring på "röntgen hand" och han heter tex Cewin eller Eddie så behöver man oftast inte titta på bilderna för att veta vilken slags skada det är :crazy:

(jag kallar det "argumentationsfraktur", att man slagit in knogen i ett nkytnävsslag, finns inget annat sätt att få den skadan på)

Jodå, det finns det. Även om slag med knuten näve är vanligast.

Tjejerna är inte lika tydliga för de slåss mindre. Men rena fallolyckor med tex vanliga handledsfrakturer eller svåra armbågsfrakturer är också vanligare hos antingen ryttare eller andra idrottare :p eller barn med sämre tillsyn. Det finns i den senare gruppen många tjejer med namn som låter att de kommer från såna där harlekinromaner i den gruppen, gärna med tillkrånglad stavning.

Min erfarenhet är att det inte är så utpräglat som du framställer det. Möjligen en lätt överrepresentation, men jag ställer i alla fall inte diagnosen på förnamnet.

Jag ser ju en del frakturer, jag med.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vi får verkligen hoppas att det INTE är så som Silverkedjan säger. Tur att man inte bor där. Undra vad för skador barn med " gamla" namn har??
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag skulle tro att det är skillnad på en liten bruksort i de här trakterna och Skåne där namnen är mer uppblandade?

Det finns ganska tydliga regionala tendenser också har jag märkt när jag jobbat på annan ort.

Alltså helt allvarligt - ALLA misshandelsfall under nyårshelgen hade "belastande" namn :crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Min uppfattning är i alla fall inte lika polariserad som hennes är. Så att säga "vi i sjukvården" håller inte riktigt.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag skulle tro att det är skillnad på en liten bruksort i de här trakterna och Skåne där namnen är mer uppblandade?

Det finns ganska tydliga regionala tendenser också har jag märkt när jag jobbat på annan ort.

Alltså helt allvarligt - ALLA misshandelsfall under nyårshelgen hade "belastande" namn :crazy:

Det finns "trash"-områden i nordöstra Skåne också. Jag har hittills inte noterat någon överrepresentation av de namn som nämns tidigare. Kan vara att jag inte aktivt tittar på enskilda namn, men om det vore så extremt som du har påstått så borde nog även jag ha märkt det.
Jobbade också i nyårshelgen. De misshandelsfall jag såg hade namn av alla sorter.

Utan att ta ställning till frågan om namn stigmatiserar - så tycker jag inte du kan prata om att "vi i sjukvården" ser det ena eller det andra.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

.

Sen angående det där med fördomar mot namn så finns det ju många namn som är jättegulliga till bäbisar, men där åtminstone jag har tänkt tanken nån gång att "med det namnet kommer man knappast bli Vd, stadsminister eller bankdirektör", för att det känn "fel". Jag kan inte sätta fingret på varför, mer än att jag tycker det är barn-namn.

Sedan så är ju vissa namn väldigt starkt förknippade med vissa personer. Då tänker jag på tex. Victoria, Elvis och Carola som exempel.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tycker om engelska namn, som t.ex. Sawyer, vilket jag älskar :love: Även Blake och Keith är fint! Tror ni att det skulle bli jätte - problem med sådana namn i Sverige? Jag menar...I dag har ju det engelska språket/de engelska namnen dykt upp i vår vardag via TV, radio, tidningar o.s.v. Vi är väl rätt så vana med det...Men tror ni att det skulle bli problem på dagis t.ex.?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vad heter de barnen med "battered child syndrome" hos dig?

Hur mycket "gammal arbetslös fabriksarbetararbetsklass" i andra generation (jag vet det låter förskräckligt men tänk dig några nedlagda bruk per decennium, vad det gör med en bygd) har ni i samhället?

Hur unga är mammorna?

Min teori att att det skulle gå att göra en befolkningsprofil på samma sätt som tex http://teleadress.se/ bara utifrån förnamnen folk väljer.

Jag kan tex utifrån namnstatistik över kommuner och stadsdelar se var det verkar "farligast" att bo och var det är störst chans att jag skulle hitta sådana föräldrar jag skulle ha bra utbyte av att diskutera medvetet föräldraskap med :o

Ja, jag har gjort den typen av undersökning när vi funderade på att flytta. Enligt namnstatistiken skulle jag då känna mig hemma i EXAKT de stadsdelar som bukefolket rekommenderade som barnvänliga med många engagerade föräldrar att bilda nätverk med.

Jag är övertygad om att det skulle gå att "vikta" namnen så man fick en social belastningsfaktor. Även om det inte är PK.

Jag menar att gamla bruksorter har mer trash-namn än tex universitetsorter, fenomenet blir mycket tydligt här.

(söker man på min gata på teleadress får man fram "typ E15", metall & industri, konsumerar cigarretter, snus och "vuxenköpfilm")
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tycker rent allmänt att det är svårt med namn man inte vet hur de stavas eller på vilket språk de ska uttalas.

Jag hatar att ropa upp "Steve" i väntrummet och skulle inte ha en susning om vilket namn som åsyftades om en svensk tre-åring sa att den hette "Såjjej" eller något liknande.

Man kan ju välja ett engelskt namn som funkar även i det svenska språket om man vill underlätta för barnet och tänker bo i båda länderna.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det här fick jag;

Utmärkande drag
Unga
Välutbildade
Singlar
Förmögna med höga inkomster
Stora bostadsrätter i Stockholm
Samhällsintresserade
Förändringsbenägna individualister
Läs mer om Kosmopoliter

Det är ju löjligt!
Här bor mest ÄLDRE!
Det är billiga hyresrätter (därmed så tror jag att många liksom jag inte är högavlönade) och framför allt..Det är i Göteborg!

Man kan nog inte lita så mycket på den sidan!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det är möjligt att du gjort mer djupgående undersökningar än jag. Vad jag vill säga är att det hittills inte slagit mig att en sorts namn skulle vara så våldsamt överrepresenterat och därför tycker jag inte att du kan generalisera såpass att du säger "vi i sjukvården har märkt...."

De slagna barn jag träffat på heter allt från Matilda till Muhammed.

Slagen kan man bli i vilken familj som helst.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

(därmed så tror jag att många liksom jag inte är högavlönade) !

Nu görs ju statistiken på EXAKTA inkomster så den tror antagligen bättre än du.

Och ang stad - det ges exempel på VAR det är vanligt med sådana områden. Inte så konstigt kanske att det är i flera storstäder.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Tycker att datorn även ska titta på personnummer!

80% av dom som bor här är äldre änkor!
Kan tänka mig att dom flesta har varit hemmafruar.

Förändringsbenägna?
Knappast det heller!

"Så här har vi gjort i huset i 50 år"

I mitt fall var det inte mycket som stämde i alla fall!
Men det lät ju bra!:angel:
Så jag hade inte använt deras site som en vägledare för mitt framtida boende i a f!;)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Nej, Byfånen är tydligen inne på samma linje!

Snygg avatar han hade!

Men vad var det där för sida???
Där fanns ju alla namn med som whitetrashnamn..

Syrrans Alexander och min Michelle så vi får numera bekänna oss till denna kategori!
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

Det är möjligt att du gjort mer djupgående undersökningar än jag. Vad jag vill säga är att det hittills inte slagit mig att en sorts namn skulle vara så våldsamt överrepresenterat och därför tycker jag inte att du kan generalisera såpass att du säger "vi i sjukvården har märkt...."

De slagna barn jag träffat på heter allt från Matilda till Muhammed.

Slagen kan man bli i vilken familj som helst.

Exakt!!!!!!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Där jag bor (och har bott) så är förstföderskan närmare 30 om jag inte minns fel så de som får barn tidigt (där JAG kommer ifrån) tenderas att ses som lite "white-trash". Därmed inte sagt att jag tycker att de är det eller tycker att det ska vara så.

Så är det nog nuförtiden, allt fler får barn senare i livet och de som får barn tidigt (+- 20) ses säkert som lite mindre vetande eller rent av white trash. Gemene man har ju så många fler möjligheter idag till utbildningar och upplevelser innan man stadgar sig och/eller skaffar barn!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 066
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 841
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 295
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 797
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp