Vad tycker ni om för namn på hundar?

Jag tycker om vackra, gärna engelskklingande namn. Med ett undantag har alla hundar jag haft, såväl de som jag och exet hade tillsammans som mina egna, haft namn efter litterära (i vid bemärkelse - opera och TV-serie har förekommit) eller mytologiska karaktärer. Detta tema följer jag fortfarande efter alla år. Även om det nu känns som att jag börjar få slut på namn som dessutom är ovanliga. Vilket är ett annat krav. Luna är ett namn jag gillar men faller på att det är för vanligt t ex.

Min nuvarande hund heter Rhiannon, döpt efter en fågelgudinna. Jag tycker mycket om det namnet och har själv använt det som litterär karaktär, men tänkt att det kanske blir för krångligt på en hund. Till jag en dag när jag snart skulle hämta min nya valp lyssnade på Fleetwood Macs låt "Rhiannon" och tänkte att det faktiskt klingar väl. Tidigare har jag namngett Caspian (innan det var så populärt), Phaedra (uttalas "Fedra") och Dharma. Så hade jag några valpar där jag faktiskt blev lite rörd över att valpköparna tyckte så mycket om arbetsnamnen (som var delar av stamtavlenamnen) att de valde att låta sina hundar fortsätta heta Willow, Rusty och Letty. Jag har även haft Fredman och Myrten. Båda dessa hade sina namn när de kom och fick behålla dem. De råkade dessutom vara döpta efter litterära figurer, så det passade ju bra.
 
Det kanske är som med mops? Där anger väl FCI Storbritannien som hemland eftersom det var där rasen utformades och började stambokföras, även om ursprunget är Kina.
Det finns en hel del raser som har Storbritannien som hemland fast de stammar någon annan stans ifrån, vanligen från tidigare kolonier.

Men pudel är en fransk ras, ursprungligen samma som barbet. Jag har aldrig hört något om tysk inblandning.

https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasstandarder/standard-pudel-fci172.pdf
 
Det finns en hel del raser som har Storbritannien som hemland fast de stammar någon annan stans ifrån, vanligen från tidigare kolonier.

Men pudel är en fransk ras, ursprungligen samma som barbet. Jag har aldrig hört något om tysk inblandning.

https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasstandarder/standard-pudel-fci172.pdf
Såhär säger Wikipedia:
Most cynologists believe the Poodle originated in Germany in the Middle Ages, from a dog similar to today's Standard Poodle. The Poodle was Germany's water dog, just as England had the English Water Spaniel, France the Barbet, Ireland the Irish Water Spaniel and the Netherlands the Wetterhoun.[1][2][3][4][5] Among the evidence used to support this theory is the Germanic name for the breed, Poodle or "Pudel" in German, which is derived from the Low German word "puddeln", meaning "to splash". Numerous works by various German artists from as early as the 17th century depict dogs of recognisably Poodle type.[1][2][3][5]Some cynologists believe the Poodle originated in France, where it is known as the "Caniche" (French for "duck dog"), and that the breed descends from the Barbet. This view is shared by the Fédération Cynologique Internationale (FCI).[6][7] Others argue that the breed originated in Russia, Piedmont or Northwest Africa.[4][7]

Väldigt intressant! Men ja, tror nog aldrig jag kommer se en showklippt pudel och tänka på någon annan plats än Paris :D
 
Min nuvarande dvärgschnauzer heter Wira. Där blev det att jag tog 1a bokstaven i varje namn från hennes stamtavlenamn, skippade bokstav från kennelnamnet, så då blev det Wira. Valpen som kommer den 11/8 har jag inte kommit på nåt än, men heter Leyenda i stamtavlan. Funderar på Leya.
 
AKC. säger med andra ord också att det är en fransk ras. Att rasen (och det engelska rasnamnet) kan ha vidare rötter är inte samma sak som att dagens pudel är tysk. I så fall är väl spaniels från Spanien.

AKC sager kanske ... ;)

Screen Shot 2023-07-28 at 2.48.56 PM.png
 
Jag gillar enkla, tvåstaviga namn. Har en Sarek och en Rio hemma, har tidigare haft en Loke. Och en Minina, omplacering som jag inte döpte om (hörde dock fel, egentligen hette hon Menina). Har generellt svårt för dansbands-Z och "tysta" bokstäver typ H i slutet på (smek-)namn, men smaken är ju som baken.
 
Jag gillar enkla, tvåstaviga namn. Har en Sarek och en Rio hemma, har tidigare haft en Loke. Och en Minina, omplacering som jag inte döpte om (hörde dock fel, egentligen hette hon Menina). Har generellt svårt för dansbands-Z och "tysta" bokstäver typ H i slutet på (smek-)namn, men smaken är ju som baken.

Sarek är så fint :love:
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 422
Senast: rutans
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 895
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej hörni!! De första dagarna i Januari kommer vår nya valp hem, en liten boxer tjej. Nu sitter jag och har sån beslutsångest över vad...
2
Svar
30
· Visningar
2 401
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej hörni!! De första dagarna i Januari kommer vår nya valp hem, en liten boxer tjej. Nu sitter jag och har sån beslutsångest över vad...
Svar
0
· Visningar
521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp