Vad tycker ni om för namn på hundar?

geting

Trådstartare
Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och varför?

Min förra vovve var en omplacering, men hans namn var i topp 3 av de vanligaste hundnamnen i Sverige. Själv föredrar jag lite ovanliga namn, speciellt naturrelaterade som låter gulliga. Sätter gärna ”tjejiga” namn på hanhundar, nästa kille kanske blir en Vallmo… :angel:

Konstigaste namnet jag stött på är nog McDog!
 
Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och varför?

Min förra vovve var en omplacering, men hans namn var i topp 3 av de vanligaste hundnamnen i Sverige. Själv föredrar jag lite ovanliga namn, speciellt naturrelaterade som låter gulliga. Sätter gärna ”tjejiga” namn på hanhundar, nästa kille kanske blir en Vallmo… :angel:

Konstigaste namnet jag stött på är nog McDog!

Jag tycker om korta namn. Har tidigare döpt alla mina hundar efter karaktärer i filmer eller serier.

Sambon döpte vår nyaste till Bog. (Som i träsk på engelska 😅). Jag bad om natur-inspirerat och enstavigt.
 
Jag är så tråkig att jag vill ha en del av stamtavlenamnet som vardagsnamn :p Mina hundars uppfödare har haft mer eller mindre strikta teman på sina kullar, så även om jag fått välja stamtavlenamn så har det funnits ett tänkt tema där.

Min yngsta, Lily, hon kommer från en kull där alla skulle ha namn som en svart blomma. I stamtavlan heter hon därför Odessa Calla Lily och Lily blev bra som vardagsnamn.

De två tidigare som jag tagit som valpar, där har det mest varit att namnet ska börja på en viss bokstav och vara på ett språk som talas i något av salukins ursprungsländer. Där var det svåraste att faktiskt hitta ett bra namn med fin betydelse, något som går att uttala och som inte blir helt galet.

Mina två omplaceringar, där hade den ena redan sitt namn (som var just stamtavlenamnet) och den andra bytte jag namn på, så att hon fick sitt stamtavlenamn då det passade henne långt mycket bättre än det namn hon hade när hon kom till mig.
 
Min heter Jason Bourne, jag associerar Jason med Jason Voorhees så det gick inte 😆
Vi döpte honom till Harry eftersom han påminner om Dynamit-Harry 😁
Dock så använder vi mest Steven, Tommie eller Boy, högst oklart varför 🙄
Vill vi ha 100% inkallning kan vi ropa ett av katternas namn, så kommer han som en raket pga avundsjuk deluxe 😁
 
Jag tycker om korta namn. Har tidigare döpt alla mina hundar efter karaktärer i filmer eller serier.

Sambon döpte vår nyaste till Bog. (Som i träsk på engelska 😅). Jag bad om natur-inspirerat och enstavigt.
Jag gillar namnet Bog! Men sen har jag som
biolog en förkärlek för träsk :D

Min partner är engelsman så alla potentiella namn måste liksom funka på båda språken. Finns många fina ord på engelska som blir lite klumpiga på svenska.
 
Gammelhunden döpte sonen då det egentligen är hans hund. Han heter Frasse vilket nog är det vanligaste namnet i rasen.
Ungtiken fick vi välja ett namn på W för uppfödaren och vi ville ha ett ovanligt denna gången.
Hon fick min mormors namn. Wally (utalas Vally) men 90% tror hon är en hane och utalar det amerikanskt. Eller som Willy, Willi, Wille…😩
 
Det beror lite på hundras tycker jag.
Det finns så många fina hundnamn. Men dom hundar jag kommit nära och som har fina namn är
Nina-bordercollie
Albertina-bordercollie
Tellus-engelsk setter
Milla- Groendale
Molly-Groendale
Chaika- dvärgschnauzer (kallas även doggy och perro av familjen)
 
Vill gärna ha namn som knyter an till stamtavlenamnet och gillar namn som låter vackra och dessutom får de gärna vara inspirerade av myter, legender och fantasy. Så nu när jag får vara med och påverka har det blivit en Engelaiz Invierno som kallas Winter och en Engelaiz Lancelot som kallas Lancelot eller Lance.
 
Jag vill gärna ha relativt korta namn. Mina två äldsta fick jag först när de var runt 6 månader, och jag har inte bytt namn på dem efter det - men de hade lite längre namn än jag tycker är smidigt så det kortas ofta ner till bara en eller två stavelser (dvs några bokstäver från namnen försvinner). Yngsta hunden valde jag inte heller namn till, men hon hade ett tvåstavelsenamn från uppfödaren som jag tyckte var helt okej.

Sen, eftersom jag är skåning i grunden och har ganska icke-existerande "r", så föredrar jag namn utan r i sig :p Min mellanhund har ett namn som slutar på -der, och alla som hör mig säga namnet tror att det stavas -dy :cautious::p

Jag har bara en hund med stamtavlenamn (de andra är blandraser), men hennes namn kopplar till stamtavlenamnet.
 
Mina senaste två har haft låååånga och väldigt krångliga stamtavlenamn så jag ha gett tilltalsnamn.

Förra hette Torsten - döpt av avkomman som tyckte han såg ut som en "grumpy old man" Ove låg inte lika bra i munnen :rofl: Passade honom perfekt och alla han mötte mindes hans namn.

Nuvarande heter Oskar. Kort tvåstavigt och innehåller både K och R. Behändiga att ropa men också att berömma med.
 
Ganska korta namn. Till nuvarande valpen så ville jag ha något fornnordiskt men Loke, Tor och Odin kändes ganska vanliga. Men då dök namnet Toke upp som ju även passar på en tokig labbevalp 😁 Jack kallades det av uppfödaren så han fick fortsätta heta det då jag tyckte om det, dock lite svårt att ropa 😅
 
Mina hundar har fått namn på nördtema senaste åren. Karaktärer från böcker, spel eller serier. Eftersom namntraditionen inom BC är att det ska vara en-eller tvåstavigt så försöker vi hålla oss till korta namn.

Jag gillar Mako, Rost, Teb, Aloy, Tam, Zoe mfl. Tycker att Fridolf, Frodo och Karla är ganska hemska namn men kunde aldrig med att döpa om dem. Just nu har vi en Bob, och innan hade vi en Boy. Fullständigt hemska namn bägge två. Boy viste inte vad han hette, så honom döpte vi om till Tas. Bob lär få fortsätta heta BobBob 🙄
 
Jag gillar substantiv eller andra namn som har flera betydelser, dock inte allt för långa. Namn som hundnamn tycker jag generellt är rätt tråkiga. Men har bara döpt om en av mina hundar, alla andra har fått behålla sina namn.
 
Jag har ju haft hundar i 35 år. Men innan nuvarande 2 hundar har hundarna jag fått hem varit vuxna och namngivna med tilltalsnamn. Jag har inte bytt namn på dem. Roligaste var väl när jag hade Mygga och Fluga. :laugh:

Nuvarande hund döpte jag till ILY, förkortning av I love you. Jag uttalar det illy. Tycker det är lätt att säga och lite fint på ngt vis. Först var hon en illbatting. Så då var hon illy illbatting. Men nu är hon förutom en busig clown också den mest kärvänliga hunden i världen typ. Så alla älskar henne och hon älskar alla. Känns som rätt namn.

Sambo döpte sin till Pebbles iom att han tyckte det var fint främst. Hon är som ett litet gruskorn i storlek med. 😅
 
Mina hundar har fått namn på nördtema senaste åren. Karaktärer från böcker, spel eller serier. Eftersom namntraditionen inom BC är att det ska vara en-eller tvåstavigt så försöker vi hålla oss till korta namn.

Jag gillar Mako, Rost, Teb, Aloy, Tam, Zoe mfl. Tycker att Fridolf, Frodo och Karla är ganska hemska namn men kunde aldrig med att döpa om dem. Just nu har vi en Bob, och innan hade vi en Boy. Fullständigt hemska namn bägge två. Boy viste inte vad han hette, så honom döpte vi om till Tas. Bob lär få fortsätta heta BobBob 🙄

Jag är fortfarande ruggigt mallig över att du använde mitt förslag till namn för din valpkull - Tidus.
(Valpköparen kanske valde något annat tilltalsnamn, men det är en annan femma.)
 
Jag gillar när man har del av stamtavlenamnet som tilltalsnamn. Jag har fått välja namn på alla mina från ett specifikt tema och första bokstav.

Alpina, Shiera och Iso. Namnen passar odjuren och är lätta att säga. Förutom att ingen annan kan uttala Shiera då. 😂
 
Zhenshi Francesca – kallas för Gaia. Jag hade alltid gillar det namnet.
Xilla van het Bossche Front – kallas för Xilla (uttalas Silla).
Mei Hung Ping Nan – kallas för Pinglan, vilket är ganska likt Ping Nan.
Gurkans Plötsligt Händer Det – kallas för Peggy, ett trevligt namn som jag tog från Captain America-filmerna (Peggy Carter).
Minillas Professor D of Surprise – kallas för Albus. Professor D i stamtavlan är naturligtvis Professor Dumbledore.

Tidigare hundar har hetat saker som Gurkan, Russin, Musslan, Bengtsson, Öhman, Gerda, Kryddan, Loppan, Sushi, Hedvig, Pärlan, Kummin, Greta, Hekla, Masha.
 
Jag tycker om namn som betyder något och som har med rasens ursprung att göra. :) Kailzie var född på gården där jag aretade i Skottland, Kailzie Equestrian, och var dessutom en gåva till mig när jag reste hem så namnet kom rätt naturligt.
Chika ville jag döpa till någonting japanskt och hon var en sådan söt och feminin valp så jag tänkte på tusensköna. Jag fann ingen direkt översättning utan gick istället på 千花, som betyder tusen och blomma.
Spindlarna är till 90% döpta på alviska, vilket naturligtvis inte har något alls med deras ursprung att göra. Bara total nörd där. :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 422
Senast: rutans
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 895
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej hörni!! De första dagarna i Januari kommer vår nya valp hem, en liten boxer tjej. Nu sitter jag och har sån beslutsångest över vad...
2
Svar
30
· Visningar
2 401
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej hörni!! De första dagarna i Januari kommer vår nya valp hem, en liten boxer tjej. Nu sitter jag och har sån beslutsångest över vad...
Svar
0
· Visningar
521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp