Ovanligt svaga skänklar?

Lorelie

Trådstartare
Hjälp mig någon! Har jag ovanligt svaga skänklar eller gör jag bara fel? Tycker inte någon häst svarar ordentligt på mina framåtdrivande skänkelhjälper. Får ofta ta i med ponnysparkar för att överhuvudtaget få någon reaktion :crazy:
Upplever det som att jag använder vaden, och händer det inget drar jag upp knäna och tar i med hälen (gäller även om jag sitter på en stoor häst där skänklen hamnar högt ändå). Tycker sällan jag får någon reaktion från vaden, tycker snarare jag blir svagare när jag tänker upp med tån, alltså när man ska bli starkare

Sv: Ovanligt svaga skänklar?

Hmm, vilken sorts hästar är det du rider? Själv rider jag på ridskola, och hästarna där kan inte vara lika känsliga som andra, då skulle de antagligen inte stå ut länge.

Du kan ju alltid prova att träna upp dina vadmuskler genom exempelvis tåhäv och se om det blir bättre!

Vrid om så tån pekar lite nett utåt så du skänklar med hälen. Låååååånga ben.

Och kräv respekt! Du är lite för snäll. Ett tryck och händer inget så andvänder man det där gröna ordentligt EN gång, sedan behövs det inte mer.:D

Sedan är dte inte så lätt när mamma står och tittar på...::o :love: :D

kräv respekt! ser kanske inte fint ut i början,

sitt inte å kläm om med benen utan snabba små kickar i takt med hästens steg. när du bara klämmer konstant så kopplar hästen helt enkelt bort det.

kanske ta ett dressyrspö och "dutta" (inte så att det klatchar) i början varje gång du ger framåtdrivande skänkel?

Vad får dig att tro att det har något med styrka att göra?
Att gå för skänkeln är en inlärd SIGNAL för hästen. Det är alltså inte så att ju mer revbenen kläms, desto mer vill hästen springa. Själv skulle jag få mindre lust att röra på mig, ju mer mina revben klämdes...
Om jag säger "gå" till dig, på japanska, så förstår du (antar jag...) inte vad jag menar. Om jag skriker samma sak, så uppfattar du att jag är upprörd, men du vet fortfarande inte vad jag vill. Så är det väldigt ofta: Hästen lyder inte, för att den inte förstår. En annan variant är om en person, vars åsikt du bryr dig väldigt lite om ber dig göra något. Du kanske gör det, men inte direkt, och inte det bästa du kan. Men om en person du är förälskad i, ber dig, på ett språk du förstår, skulle du antagligen göra det du blev ombedd om, på stört, och med inlevelse.

Om hästen inte går när du driver, kan du i allafall vara säker på följande: Det beror inte på att hästen inte känner vad du gör, och det beror inte på att du tar i för lite.

Hästen blir precis sådan som du gör den. Vill du att den ska reagera för en liten signal, ge den en liten signal. Om du inte får en reaktion, gå tillbaka ett steg i utbildningen = lägg till spöet. Var noga med att det inte är en bestraffning. Var inte arg.
En sak som de flesta inte är medvetna om, är att hästen går när man släpper skänkeln. Du får alltså en snabbare reaktion, ju snabbare du släpper skänkeln.
Att lägga till skänkeln betyder "snart vill jag att du ska öka farten". Att släppa skänkeln betyder "NU vill jag att du ska öka farten".
Om du klämmer med dina skänklar, (vilket du nästan alldeles säkert gör, med tanke på det du skriver om hur du får ta i) håller du kvar hästen, och hindrar den från att röra sig. Du låser dina egna höfter, och blir en obehaglig ryttare att bära på, för att inte tala om att det blir omöjligt för dig att få någon timing i dina hjälper.
Se dessutom till att hand och skänkel säger samma sak: Om skänkeln säger gå, får inte handen säga stanna. Motstridiga hjälper får känsliga hästar att bli mycket upprörda, och flemgatiska hästar att lägga av.
Lycka till!

Senast ändrad:

Hmm, vilken sorts hästar är det du rider? Själv rider jag på ridskola, och hästarna där kan inte vara lika känsliga som andra, då skulle de antagligen inte stå ut länge.

Du kan ju alltid prova att träna upp dina vadmuskler genom exempelvis tåhäv och se om det blir bättre!

de har blivit okänsliga eftersom de just går på riskola och folk har använt ponnysparkar och nötit.

jag vill egentligen inte använda skänklar alls. takt, tempo osv ska komma från höfterna anser jag...men men..

sitt inte och nöt! säg till en gång ordentligt! de stänger ju liksom av. att bli sparkad i magen hela tiden är ju inte så trevlig. jag skulle inte vilja bli sparkad i magen. dessutom vet den ju inte vad du menar med "sparkarna" om du använder dem jämt och inte visar vad du vill med skänklarna. bättre att säga till EN gång ordentligt om hästen inte svarar än att sitta och nöta nöta nöta nöta nöta nöta... använd inte skänklarna i onödan!

hoppas du förstår vad jag menar :)

Senast ändrad av en moderator:

Att gå för skänkeln är en inlärd SIGNAL för hästen. Det är alltså inte så att ju mer revbenen kläms, desto mer vill hästen springa. Själv skulle jag få mindre lust att röra på mig, ju mer mina revben klämdes...
Om jag säger "gå" till dig, på japanska, så förstår du (antar jag...) inte vad jag menar. Om jag skriker samma sak, så uppfattar du att jag är upprörd, men du vet fortfarande inte vad jag vill. Så är det väldigt ofta: Hästen lyder inte, för att den inte förstår. En annan variant är om en person, vars åsikt du bryr dig väldigt lite om ber dig göra något. Du kanske gör det, men inte direkt, och inte det bästa du kan. Men om en person du är förälskad i, ber dig, på ett språk du förstår, skulle du antagligen göra det du blev ombedd om, på stört, och med inlevelse.

Om hästen inte går när du driver, kan du i allafall vara säker på följande: Det beror inte på att hästen inte känner vad du gör, och det beror inte på att du tar i för lite.

Hästen blir precis sådan som du gör den. Vill du att den ska reagera för en liten signal, ge den en liten signal. Om du inte får en reaktion, gå tillbaka ett steg i utbildningen = lägg till spöet. Var noga med att det inte är en bestraffning. Var inte arg.
En sak som de flesta inte är medvetna om, är att hästen går när man släpper skänkeln. Du får alltså en snabbare reaktion, ju snabbare du släpper skänkeln.
Att lägga till skänkeln betyder "snart vill jag att du ska öka farten". Att släppa skänkeln betyder "NU vill jag att du ska öka farten".
Om du klämmer med dina skänklar, (vilket du nästan alldeles säkert gör, med tanke på det du skriver om hur du får ta i) håller du kvar hästen, och hindrar den från att röra sig. Du låser dina egna höfter, och blir en obehaglig ryttare att bära på, för att inte tala om att det blir omöjligt för dig att få någon timing i dina hjälper.
Se dessutom till att hand och skänkel säger samma sak: Om skänkeln säger gå, får inte handen säga stanna. Motstridiga hjälper får känsliga hästar att bli mycket upprörda, och flemgatiska hästar att lägga av.
Lycka till!

bra skrivet, maste tanka pa det nar jag rider nasta gang.

Lycka till!

Fel teknik alltså... Kan stämma att jag är ganska låst i höften, och tajmingen... ja, den är katastrof :o Jag kan ju inte påstå att jag är någon naturligryttartalang direkt... Har svårt att hitta takten och känslan. Bara rätt sittben tycker jag är skitsvårt! Det är sällan jag känner om jag sitter rätt :o Ibland kan jag räkna ut om jag sitter rätt genom att titta på bogarna, men ibland slår det knut i huvudet på mig, då går det inte :crazy: (prestationsångest?)

Att de går när man släpper trycket vet jag :D Det är "den svarta" väldans bra på. Han stannar tex inte om man inte håller om med skänklarna, (men det ska man ju komma ihåg när han sticker med mig i skogen...:crazy: )

Vad ska jag göra för att få hästen att förstå vad jag vill då?

Via skrev ett jatte bra svar tycker jag.

Men oxa, jag antar att du rider pa ridskolehastar, och en som inte verkar vara bra utbildad eller ordentligt riden. En valldigt viktig sak ridskolehastar maste gora ar att ga framat, men deras vilja att gora det ar ibland lite trytande. Sarkilt om de har en elev pa ryggen som inte ar bestamd.

Bestamdhet har inget att gora med hardhet. Pa ridskolan dar jag jobbade hade vi en stor gammal vagnshast en annning trog hast som inga barn kan fa att ga framat ordentligt, men sa kommer det en valldigt bestamd 8 aring och hasten gar framat, trav, galopp, kavaletti. Utan att sakta av eller fuska allt for mycket i hornen.

Det ar inte for att den hara lilla 8 ariga tjejen var starkare an de 4 ar aldre tjejerna, inte heller for att hon var battre eller hade battre teknik, utan for att hon ar otroligt bestamd och hasten uppfattar det och beter sig riktigt bra.

Sa var bestamd, krav svar, och berom nar hasten gor ratt, berom den inte nar du inte lyckas fa den att ga fram.

Nar jag ska trana hastar som jag vet inte gar framat ordentligt brukar jag overaska dom i borjan. Forst en liten skankelsignal och om hasten inte vill lyssna sa uppmarksamar jag hasten pa att den ska lyssna. De kan bli gasnka forvanade om de lunkat runt pa ridlektioner lange. Men efter ett litet tag sa ror sig hela hasten mycket battre. Eftersom hastar har ett fantastikt mine sa kommer samma hast ga framat med mig nasta gang jag rider den.

Och om jag hade latigt hasten gora som den ville hela ridpasset hade hasten kommigt ihag det och velat gora samma sak nasta ridpass.

En annan sak med ridskolehastar ar att de VET vad skankeln betyder, de ignorerar bara den. Och det ar viktigt att forsta varfor hasten inte vill gora som du vill, den inte kan, den har ont, den inte vill.

Och nar hasten har forstat att du inte forstar att han/hon ignorerar dina hjalper sa kan den gora vad som hallst, for du har forlorat kontrollen. Men det ar ganska mycket sakrare att forlora kontrollen for att hasten inte ror sig framat. Sa det ar ganska bekvamt att ha sadana hastar pa ridlektioner, mindre olyckor.

Mycket svamel

Nej, jag rider inte ridskolehästar....
Det är inte hästarna det är fel på, det är ju jag som är problemet!

Även om jag tycker jag blir bestämd så händer det inget :crazy:

Jag har dålig kondis och orkar inte riktigt både sitta kvar på hästen, driva, styra och ställa samtidigt, lägg till kass balans och dålig koordination :crazy:
Sist jag red var jag dessutom ganska så förkyld och orkelös, men eftersom man inte ska behöva någon större kraft ska väl inte det spela in?

jag antar att forskyld och orkeslos spelar valldigt mycket in, for a ar man inte pa sin topp.

Om du har alla dom problemen sa behover du hitta en hast dar du inte behover kampa med alla problemen sammtidigt. Eller sa far du prioritera eftersom du inte kan losa alla samtidigt.

och om du rider hasten for att rida eller for att trana hasten ger olika prioriteringar.

Men jag antar att du rider for din egenskull, och da skulle jag forst bara bekymra mig om att hitta balansen, fa hasten att ga framat i ett bra tempo (rytmiskt). Hastens huvudstallning, bojning, luttning osv kan vanta tills du tagit steget over den hara svarigheten.

(jag brukar ibland rida med mp3 spelaren i ena orat pa lag niva, och folja rytmen i musiken, mycket bra ovning och da lagger du oxa marke till varje rytmforandring hoss hasten eftersom det inte langre stammer med musiken.

jag ar lessen att jag antog att du red ridskolehastar, nagon skrev det langre upp. men men

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 442
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 410
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
814
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 842
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka