Vad får dig att tro att det har något med styrka att göra?
Att gå för skänkeln är en inlärd SIGNAL för hästen. Det är alltså inte så att ju mer revbenen kläms, desto mer vill hästen springa. Själv skulle jag få mindre lust att röra på mig, ju mer mina revben klämdes...
Om jag säger "gå" till dig, på japanska, så förstår du (antar jag...) inte vad jag menar. Om jag skriker samma sak, så uppfattar du att jag är upprörd, men du vet fortfarande inte vad jag vill. Så är det väldigt ofta: Hästen lyder inte, för att den inte förstår. En annan variant är om en person, vars åsikt du bryr dig väldigt lite om ber dig göra något. Du kanske gör det, men inte direkt, och inte det bästa du kan. Men om en person du är förälskad i, ber dig, på ett språk du förstår, skulle du antagligen göra det du blev ombedd om, på stört, och med inlevelse.
Om hästen inte går när du driver, kan du i allafall vara säker på följande: Det beror inte på att hästen inte känner vad du gör, och det beror inte på att du tar i för lite.
Hästen blir precis sådan som du gör den. Vill du att den ska reagera för en liten signal, ge den en liten signal. Om du inte får en reaktion, gå tillbaka ett steg i utbildningen = lägg till spöet. Var noga med att det inte är en bestraffning. Var inte arg.
En sak som de flesta inte är medvetna om, är att hästen går när man släpper skänkeln. Du får alltså en snabbare reaktion, ju snabbare du släpper skänkeln.
Att lägga till skänkeln betyder "snart vill jag att du ska öka farten". Att släppa skänkeln betyder "NU vill jag att du ska öka farten".
Om du klämmer med dina skänklar, (vilket du nästan alldeles säkert gör, med tanke på det du skriver om hur du får ta i) håller du kvar hästen, och hindrar den från att röra sig. Du låser dina egna höfter, och blir en obehaglig ryttare att bära på, för att inte tala om att det blir omöjligt för dig att få någon timing i dina hjälper.
Se dessutom till att hand och skänkel säger samma sak: Om skänkeln säger gå, får inte handen säga stanna. Motstridiga hjälper får känsliga hästar att bli mycket upprörda, och flemgatiska hästar att lägga av.
Lycka till!