Överbyggd bak...

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 238

Ela

Trådstartare
Hur påverkar det hästen att vara överbyggd bak? Hur fungerar det med samlingen samt hur påverkar det hästens förmåga att få bakbenen under sig??
Andra synpunkter... Tack :)

Sv: Överbyggd bak...

Hur påverkar det hästen att vara överbyggd bak? Hur fungerar det med samlingen samt hur påverkar det hästens förmåga att få bakbenen under sig??

Ja det blir ju svårare för hästen, men det beror också mycket på hur den är i kroppen för övrigt, hur stark den är, hur smidiga coh starka leder den har mm.

Det kan vara lättare att samla en överbyggd häst (rimligt överbyggd) än en korrekt byggd som är dåligt musklad, har dåliga, kanske stela leder eller är felbygg på andra sätt.

min är överbyggd bak i nuläget då han växer.
ganska mkt överbyggd också.

men han blir ganska rak i ryggen i arbete!

Min ponny är ganska mkt överbyggd bak och självklart försvårar det samling etc. Det går ju, men det är ju helt klart lättare med en häst som inte är överbyggd ;) Ett annat problem som jag oftast upplever med hästar som är överbyggda bak är att dom lätt hamnar på bogarna, med bra ridning blir det ju mindre av det dock.

Min häst är överbyggd men som någon annan skrev det beror helt på hur dom ser ut i övrigt... Han har lätt för att samla sig men han måste stärka sig mkt mer än en häst som inte är överbyggd men som sagt han har tekniken men för att få han riktigt att sitta på rumpan måste han böja ännu mera på bakbenen. Så det är bara styrkan som krävs!

Min häst är överbyggd och har i många år "gått på bogarna". För några år sen började jag klättra med honom och märkte direkt skillnad när jag ridit ner från en brant backe (alltså väldigt brant) När han går nerför måste han böja väldigt på sina bakben och det sätter både rätt muskler och mjukar upp lederna. Dom första stegen på plan mark efter backen är den känslan jag vill uppnå i ridningen.
Ofta klättrar jag innan dressyrpass för att få honom på plats och för att få in känslan.
Det har fungerat jätte bra för mig!

/Kviga

Liknande trådar

Fordon Hej! Jag har nyligen börjat övningsköra på trafikskola och har hittills tagit tre lektioner med manuell bil, men jag har aldrig kört... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 373
Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 097
Senast: Lady_S
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 314
Senast: Kilauea
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med... 2
Svar
35
· Visningar
4 452
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka