Övergångsställe för Hästar

Dingelass

Trådstartare
När ni ska rida ut i skogen måste ni passera över vägar då?
alltså större vägar utan överggångsställen?

Finns det nånstans övergångsställen gjorda för oss?

Kom o tänka på detta när jag va ute häromdan med min 4åring o skulle över en 70väg med lastbilar...inte roligt..

Sv: Övergångsställe för Hästar

När du sitter på hästen räknas detta som ett fordon och skall framföras på vägen. Får inte framföras på cykelväg/gångbana om du inte leder hästen.

Men hallå, jag rider på cykel/gångbanor ibland om jag måste hellre än på en tungt trafikierad 70-väg. Det är ju faktiskt säkrast för alla!

Men vad jag vet så står detta i boken "hästen, samhället och lagen" eller vad den heter. Men den utgåvan jag har, har några år på nacken... Och om man bryter mot detta så vet jag inte vad som händer? böter?? Men jag tror aldrig någon har "åkt fast" för att ha ridit på gångbana. Dock tycker jag att om hästen bajsar kan man ju sitta av och sparka ner skiten i diket för att inte göra saken värre om man har griniga grannar..

När du sitter på hästen räknas detta som ett fordon och skall framföras på vägen. Får inte framföras på cykelväg/gångbana om du inte leder hästen.

Men hallå, jag rider på cykel/gångbanor ibland om jag måste hellre än på en tungt trafikierad 70-väg. Det är ju faktiskt säkrast för alla!

Men vad jag vet så står detta i boken "hästen, samhället och lagen" eller vad den heter. Men den utgåvan jag har, har några år på nacken... Och om man bryter mot detta så vet jag inte vad som händer? böter?? Men jag tror aldrig någon har "åkt fast" för att ha ridit på gångbana. Dock tycker jag att om hästen bajsar kan man ju sitta av och sparka ner skiten i diket för att inte göra saken värre om man har griniga grannar..

:angel:

Det är inte så att vi rider jäms med denna väg men vi Måste passera över den för att ta oss ut i skogen till ridstigarna..

Kanske får man tillverka en egen övergångsskyllt o sätta upp o spraya dit ett övergångsställe...:angel:

När jag bodde i England så fanns det häst övergångs ställe i området jag bodde i. Stolpen var mycket högre än vanligt där knappen att trycka sitter på, precis i rätt höjd att trycka på från hästryggen. Som extra säkerhet satt stolpen lite längre in än vanliga från vägen.

ni kan ju kanske sätta upp en skylt och skriva nåt i stil med "OBS hästar/ryttare"...

Det jag menar är att när man sitter på hästen så är den ett fordon och ska framföras som ett, tex en bil med alla trafikregler som gäller. Väjningsplikt mm...
Enligt lagen, verkligheten när det gäller hästar och ryttare i trafiken är en heeelt annan anser jag!

Hästig: Coolt! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 917
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 967
Senast: fio
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 619
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka