Övergångstäcke

anjescka

Trådstartare
Vad har ni för övergångstäcken? och vid vilka temperaturer byter ni till mer fodrade/ofodrade täcken? helt enkelt mer info om hur ni använder er av täcken nu när det börjar bli lite varmare ute :) min häst är inte frusen av sig, o jag funderar på ett 100grams övergångstäcke nu när det börjar sjunka mot -10 o sol. berätta gärna vad ni själva anser är lämpligt.

Sv: Övergångstäcke

Min häst har sitt övergångstäcke (100gram med halvhals) när det börjar bli minusgrader/är minusgrader, risk för snö och blåsigt. Han behöver inte ens ett tjockare täcke när det blir kallare ute (-15 till -20). Nu när det är runt 0an och ingen nederbörd går han utan täcke. Skulle det regna eller blåsa kraftigt får han nättäcke+ofodrat eftersom övergångstäcket skulle bli för varmt vid plusgrader.

Jag kan väl tycka att en häst som inte är frusen av sig skulle klara sig mer än väl på samma täckning som min, det är ju inte hur kallt det är ute som avgör om hästen fryser utan hur hästen är under täcket.

Min har 200 g när han är helklippt.
Som spårklippt har han haft 100 g hela vintern.
När det är ner till ca -5 och uppehåll/vindstilla kan han gå med o fodrat regntäcke, dock blir det alltid lite varmare på våren innan man byter tillbaka, känns så kallt att byta liksom :angel: Så runt nollan får han väl regntäcket på (just nu väntar vi dock på ett nytt då förra läckte så blir väl 100 g någon vecka till) nu i vår.

Naken kan han gå när som under vintern (oavsett temp alltså, dock inte längre stunder om det är -15 tex) om det är sol och uppehåll/inte blåsigt. Som idag :)

Regntäcket använder han länge om det är nederbörd, tills det blir för varmt. Han är så himla stökig i boxen om han kommer in helt blöt nämligen.

Jag börjar täcka vid ca +10 då med ofodrat regntäcke.
sen vid ca +5 har de 100g foder. När det kryper neråt 0 så har de 200g och vid ca -4 åker 400g vintertäckena på och de har de hela vintern tills det börjar bli vår och man går neråt igen med tunnare täcken.
Det är svårt o säga exakta grader, man känner på hästen om de vill ha tjockare eller tunnare täcke.

När de fodrade täckena åker på så klipps hästarna, helklippning.

Senast ändrad:

Min häst går med 100g ner till -10grader, kallare än så får han 200g. Vid plusgrader är han naken :laugh:

Min halvklippta pålle har 150gr inne, 200gr ute men vid blåst/nederbörd och kallare än -5gr så åker 300gr täcket på. Båda utetäckena är med hals.
(Min pålle är frusen av sej....) :D

Jag "övergångtäckar" med stalltäcken och regntäcke över. Då kan man lätt byta tjocklek och variera.

Tex vintertäcke (ca 200-300 g) med tunt stalltäcke under när det är riktigt kallt, sedan bara vintertäcke när det är kallt, sedan regntäcke med stalltäcke (ca 100 g), efter det ett tunt stalltäcke (bommull, fleece eller liknande) med regntäcke över för att sedan gå över till enbart regntäcke.

här är det nu -5 och jag har precis börjat med övergångs täcke på mina 2 hästar(känner nu att jag borde börjat tidigare :/),
den ena har ett 200g övergångs täcke från city gross(super bra!), och den andra har ett inne täcke från öb + ett ofodrat regn täcke från jacson.
brukar försöka hålla mig till detta;
under -10 = 200-300g vinter täcke
över -10 och ingen blåst = 100g övergångs täcke
+5-+10 och soligt= fleece fodrat regn täcke eller naken.

Tja, det borde väl vara det ofodrade regntäcket som används ganska frekvent under vår och höst. På våren innan det varma sommarreget kommer och på hösten innan det behövs lite fodrat till vintern. :)
Men det används ju även på sommaren om det kommer en längre regnperiod med lägre temperatur.

De täcken som brukar benämnas "övergångstäcke" i butikerna kallar jag vintertäcke... ;)

Medhåll från oss med:-)

Min har 100 gr-täcket ner till -10 ungefär.

Denna vinter har varit första på lösdrift och hon fattade inte att man kunde ligga i lösdriften på några månader (och ligger aldrig naken i lera!!), så hon gick täckad i höstas för att kunna ligga i leran.

Fina fröken tycker inte om att bli blöt och kall- då blir hon spänd, så hon får täcke på när det är under 10 plusgrader. Under 0-an och nederbörd blir det 100gr-täcket, eftersom regntäckena oftast blir så tunga och kalla och då blir hon (också) spänd.

Sen har jag varit lite "mesig" denna vinter och övertäckat henne lite.

Nu går hon naken dagtid och har täcke på natten, men funderar på naken även över natten, om det inte regnar/snöar.

/Lavinia, som snart ska åka till stallet igen och medicinera pålle och lägga på täcket:-)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 645
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 432
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka