Överjävligt ont i ryggen

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Jag har haft problem länge med ryggen och har fått träningsprogram av fysioterapeut för ett år sedan. Givetvis har jag inte följt träningsråden. Och nu när jag jobbar med städ så orkar jag definitivt inte träna. Jag jobbar 50% och det drar musten ur mig helt, både fysiskt och mentalt.

Igår kväll grävde jag lite i trädgården (kanske 10 minuter) och idag är ryggen helt kaputt. Smärtan har också gjort mig illamående. Jag har tagit så mycket Ipren och Alvedon som jag får, men det hjälper inte mycket. Jag kan bara stå och gå med stor möda.

Vad fan gör man? Jag ska jobba i morgon. Idag har jag varit ledig.

Tänker att städning är ett väldigt tungt jobb, så det underlättar ju om utrustningen är bra (allt ifrån städmaterial till dina skor). Vet inte hur länge du jobbat med det, men hade nog räknat med att ha träningsvärk ett tag om jag gått från mitt nu hyfsat stillasittande kontorsjobb till städ.
Går det att försöka med värmeplåster eller smärtstillande gel istället för tabletter? Någon form av stretchning istället för träning?

Hur du ska göra just imorgon vet jag inte, men kanske försöka värma upp lite när du vaknar imorgonoch givetvis komplettera med värktabletterna? Sedan eventuellt smyga in de där övningarna i arbetsdagen framöver?

Tänker att städning är ett väldigt tungt jobb, så det underlättar ju om utrustningen är bra (allt ifrån städmaterial till dina skor). Vet inte hur länge du jobbat med det, men hade nog räknat med att ha träningsvärk ett tag om jag gått från mitt nu hyfsat stillasittande kontorsjobb till städ.
Går det att försöka med värmeplåster eller smärtstillande gel istället för tabletter? Någon form av stretchning istället för träning?
Ja, städning är tungt. Som lök på laxen har jag också fått problem med knäna så jag kan inte avlasta ryggen så mycket genom att sitta på huk när jag städar toaletter.

Jag började jobba 25% i slutet av april till sista maj. Då hade jag ett annat jobb också, men det tog slut sista maj. Sen var jag ledig ett par veckor men började igen veckan före midsommar. Så nu är det 50% städ.

Mina skor är köpta på loppis. Jobbet tillhandahåller inte sånt.

Jag ringde 1177 direkt efter att jag gjort inlägget här och fick bl.a. rådet att smörja med Voltaren, vilket jag gjorde alldeles nyss. Runt midnatt får jag ta mer Ipren och Alvedon. Men om jag inte härdar ut under natten så är det akuten jag får ta mig till. Eller så ringer jag VC i morgon.

Jag har varskott jobbet om läget.

Jag försöker också med lite yoga och hoppas det hjälper.

Hur du ska göra just imorgon vet jag inte, men kanske försöka värma upp lite när du vaknar imorgonoch givetvis komplettera med värktabletterna? Sedan eventuellt smyga in de där övningarna i arbetsdagen framöver?
Jag har inte möjlighet att träna på jobbet.

Vad fan gör man? Jag ska jobba i morgon. Idag har jag varit ledig.

Jag har haft problem länge med ryggen och har fått träningsprogram av fysioterapeut för ett år sedan. Givetvis har jag inte följt träningsråden.
Du har ju svaret själv. Nån quick fix lär inte finnas förutom värktabletter.

Jag har inte möjlighet att träna på jobbet.
Inte träna, men kanske nån övning nån minut då och då?

Ståendes! Sök fysio igen om du behöver hjälp.
Jag vet inte vad jag ska göra stående. Alla övningar jag fått av fysio utförs liggande (eller stående på alla fyra). Yoga kan jag dock göra sittande på stol.

Men ska försöka härda ut natten och ringa vc i morgon.

Vet ju inte VAR i ryggen du har ont, men om du har ont i ländryggen kan du prova detta för stunden.
1000028400.webp

Du kan kanske ha knäskydd och stå på knä när du städar toaletter?
Man ska komma upp också. Och komma ner. Jag har svårigheter med båda.
Har man utrett orsaken till ditt onda?
Olika orsaker kan ge olika sätt att lindra och förebygga på.
Fysion jag träffade förra året gjorde en mindre utredning. Svaret var väl att jag behöver träna styrka både på framsidan och baksidan av kroppen. För det onda kommer alltid när jag gjort något fysiskt, vilket jag gör typ stup i kvarten. Jag är inte den som klarar av att sitta still.

Jag har åldrats sinnessjukt mycket sen jag var tvungen att sluta rida.
Något som ofta glöms bort är sängen vid ryggont. Har du en bra säng som är rätt för din kropp?
Jag har inga valmöjligheter. Just nu har jag en tempurmadrass (stenhård) som jag fått av morsan. Men att köpa en madrass finns inte på kartan av ekonomiska skäl.

Man ska komma upp också. Och komma ner. Jag har svårigheter med båda.

Fysion jag träffade förra året gjorde en mindre utredning. Svaret var väl att jag behöver träna styrka både på framsidan och baksidan av kroppen. För det onda kommer alltid när jag gjort något fysiskt, vilket jag gör typ stup i kvarten. Jag är inte den som klarar av att sitta still.

Jag har åldrats sinnessjukt mycket sen jag var tvungen att sluta rida.

Jag har inga valmöjligheter. Just nu har jag en tempurmadrass (stenhård) som jag fått av morsan. Men att köpa en madrass finns inte på kartan av ekonomiska skäl.
Fattar, ibland kan man dock hitta billiga eller till och med skänkes som fortfarande är fräscha och bra tex på facebook. Jag själv måste ha en ganska mjuk säng (tempur går helt bort för min del)annars går min rygg typ av. Kan du testa att på nåt sätt sova mjukare en natt och se om du kanske får någon skillnad? Då vet du ju om du är något på spåret. Jag önska i efterhand jag hade förstått det mycket tidigare, det hade besparat mig massor av ont i ryggen om jag bara bytt säng tidigare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Symptom efter missfall
  • Vad är onormal trötthet?
  • Ryggont
  • När vara hemma vid förkylning?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Arbetsintervju