Överjävligt ont i ryggen

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, smärtan hamnar på lite olika ställen från gång till gång.

Jag har verkligen inte förolämpat någon, men blir extremt frustrerad när folk inte förstår och kan ta till sig det jag skriver. För mig framstår det som extremt okänsligt. Däremot har jag själv blivit förolämpad genom att bli kallad otrevlig. Det kan inte vara otrevligt att ha exekutiv dysfunktion och förklara det.

Sen tycker jag inte att folk svarar på frågan. Som vanligt. Jag har efterfrågat svar om vad jag kan göra NU, men så gott som alla tjatar om vad jag ska göra SEN eller tror t.o.m. att jag klarar av att göra aktiviteter jag inte klarar nu. Och DET är faktiskt extremt tondövt. Jag förväntas TRÄNA (och får t.o.m. en YouTube-video) när jag nätt och jämt klarar av att stå och gå.
Ta värktabletter och rör dig och gör övningar så gott du förmår är svaret som flera skrivit. Något anat nu finns inte?

Jag har verkligen inte förolämpat någon, men blir extremt frustrerad när folk inte förstår och kan ta till sig det jag skriver. För mig framstår det som extremt okänsligt. Däremot har jag själv blivit förolämpad genom att bli kallad otrevlig. Det kan inte vara otrevligt att ha exekutiv dysfunktion och förklara det.

Sen tycker jag inte att folk svarar på frågan. Som vanligt. Jag har efterfrågat svar om vad jag kan göra NU, men så gott som alla tjatar om vad jag ska göra SEN eller tror t.o.m. att jag klarar av att göra aktiviteter jag inte klarar nu. Och DET är faktiskt extremt tondövt. Jag förväntas TRÄNA (och får t.o.m. en YouTube-video) när jag nätt och jämt klarar av att stå och gå.

Att kalla folk IQ-befriade är extremt otrevligt.

När folk inte stryker dig medhårs blir du sur och börjar förolämpa folk.

Jag är rätt lat när det kommer till träning... och får betala för det med mer smärta än vad jag skulle behöva ha. Men jag inser också att allt det ligger på mig och att jag själv är den enda som kan ändra på det. Ingen annan.

Ibland måste en bita ihop och pusha sig igenom smärtan, det finns ingen annan väg. Eller jo, det gör det ju... att fortsätta ha ont och inte fungera i vardagen.

För mig, när det är som värst, hjälper inte heller några värktabletter. Alls! Det enda jag kan göra är att slappna av - låter idiotiskt när man knappt kan röra sig, men för mig är det så. En medveten avslappning av ryggmuskulaturen. För den krampar ju när man har så in i helsicke ont. Men det är jag. Jag säger inte att det fungerar för alla, det låter ju löjligt.....

@Wille Det här är det som hjälper mest för mig med. Att ligga ner, med ett eller båda benen böjda, gärna 90 grader upp på en stol eller något, eller upp mot väggen om jag ligger i sängen. Och djupandas, och i varje andetag fokusera på att slappna av och typ andas ut krampen i musklerna.
Visst har du yogat förr? Kanske att andningsövningar och avslappning från det kan hjälpa dig nu?

Man kan i allra högsta grad vara otrevlig och ha en dysfunktion, man har aldrig frikort att vara otrevlig pga sådant, att ha lite klumpiga uttryck absolut men inte att vara rent otrevlig.
Men folk har ju inte gjort annat än att förklara vad du kan göra just nu? Du är bara inte nöjd med svaren du får helt enkelt, jag tror du mycket väl vet om vad du kan och bör göra i dagsläget men du vill ha andra mer magiska lösningar vilket är förståeligt men bli inte otrevlig när dom magiska lösningarna inte kommer.

Vilka svar vill du ha då? Det finns inga andra saker att göra. Din rygg får ingen utredning så länge du inte testar övningarna en tid först.

Det spelar i sig ingen roll om du vare sig inte kan eller vill när svaret på din fråga är detsamma.
Det som min läkare sa. Vad han sa står i tråden om man ids läsa. Ingen här verkar ha kunskap om att jag inte ska träna i det skick jag är i just nu.

Har också fått tips om naprapat/kiropraktor, vilket jag kollat upp men som jag dessvärre inte har ekonomisk möjlighet till. Missade du det?

@Wille Det här är det som hjälper mest för mig med. Att ligga ner, med ett eller båda benen böjda, gärna 90 grader upp på en stol eller något, eller upp mot väggen om jag ligger i sängen. Och djupandas, och i varje andetag fokusera på att slappna av och typ andas ut krampen i musklerna.
Visst har du yogat förr? Kanske att andningsövningar och avslappning från det kan hjälpa dig nu?
Ja, jag har gjort så. Jag ligger i sängen och sätter upp fötterna mot övre sängens ribbor.

Jag har också provat att göra lite yoga idag, lite försiktig stretch i sittande position, kan jag klara.

Det som min läkare sa. Vad han sa står i tråden om man ids läsa. Ingen här verkar ha kunskap om att jag inte ska träna i det skick jag är i just nu.
Det som din läkare sa dock "rörelse efter förmåga" det är att göra övningar eller träning i viss del. Fast man ska göra dom efter sin förmåga så jo, folk har visst läst och förstått.

Jag tänker att väldigt många (de flesta?) har haft ont i ryggen någon gång. Så ingen försöker vara otrevlig, och det handlar inte heller om att ingen förstår dig.

Efter en viss ålder blir det allt vanligare med smärtor i kroppen, även om man inte har några direkta fysiska skador.
Och även om det vore fallet, så är lösningen ändå träning (och ännu mera träning).

Jag har en bra bit kvar till 50, men pga stillasittande jobb har jag ändå problem med en höft. Min OMT-fysio säger att det sannolikt beror på en buktande disk i ländryggen. Och vad är lösningen: jo TRÄNING.

I det akuta skedet är som sagt 90° knäböj bra för att avlasta ryggen. I övrigt kan man försöka lägga sig på golvet och försöka öka rörligheten i ländryggen, så här:
"Ländryggsrotation: Ligg på rygg med knäna böjda och fötterna i golvet. Håll armarna utsträckta åt sidorna och sänk båda knäna åt ena sidan, håll i några sekunder och återgå sedan till mitten. Upprepa på andra sidan. Övningen hjälper till att öka flexibiliteten i ländryggen."

Det är tråkigt att du har ont. Hoppas det blir bättre snart.

Vad vill du man ska skriva? Ibland måste man jobba massor med sig själv trots diagnoser (för vetskap: i mina journaler står det kronisk suicid, inom autismspektrum, persinlighetsstörning). 9,9 fall av 10 vill jag bara ge upp och dö. Men det går inte så dagligen kämpar jag mig ett steg fram för att inte ta det där sista steget till döden. JAG måste dagligen kämpa med det.

Min systerson har grov adhd, skolios på två ställen, benskör, nedsatt lungförmåga, kass motorik och ramlar han kommer han inte upp. Utöver det har han en ovanlig kromosomavvikelse så i hans fall måste han göra saker som är jobbiga, han vill inte men gör det ändå. Sedan dag 1 utanför syrrans mage. Alla dagar: träning, alla dagar medicin, ju äldre han blir desto mer måste han träna för att få ett liv med kvalité. Han är medveten om det. Annars kommer hans kropp fallera. Han måste genomföra sina träningar fast han inte vill.

Man måste sluta sparka bakut åt alla förslag, ta sig i en krage och bara göra det. Annars får man acceptera att ha ont.

Jag tänker att väldigt många (de flesta?) har haft ont i ryggen någon gång. Så ingen försöker vara otrevlig, och det handlar inte heller om att ingen förstår dig.

Efter en viss ålder blir det allt vanligare med smärtor i kroppen, även om man inte har några direkta fysiska skador.
Och även om det vore fallet, så är lösningen ändå träning (och ännu mera träning).

Jag har en bra bit kvar till 50, men pga stillasittande jobb har jag ändå problem med en höft. Min OMT-fysio säger att det sannolikt beror på en buktande disk i ländryggen. Och vad är lösningen: jo TRÄNING.

I det akuta skedet är som sagt 90° knäböj bra för att avlasta ryggen. I övrigt kan man försöka lägga sig på golvet och försöka öka rörligheten i ländryggen, så här:
"Ländryggsrotation: Ligg på rygg med knäna böjda och fötterna i golvet. Håll armarna utsträckta åt sidorna och sänk båda knäna åt ena sidan, håll i några sekunder och återgå sedan till mitten. Upprepa på andra sidan. Övningen hjälper till att öka flexibiliteten i ländryggen."

Det är tråkigt att du har ont. Hoppas det blir bättre snart.
Ländryggsrotation har också morsan tipsat om, men jag vet inte var jag ska göra det. Jag är inte så sugen på att ligga bland fästingarna i gräset. Inomhus får jag inte plats att göra den.

Jag anser att folk inte förstår mig för jag har inte ställt en enda fråga om vad jag ska göra efter den akuta fasen. Det är lite som om folk säger "gräset är grönt" när jag frågar vilken färg himlen har.

När man har sådär väldigt ont kan ett hårt ihoprullad badlakan tex hjälpa om man lägger den längs med ryggraden. Då får musklerna runt ryggraden en chans att slappna av. Annars kan man också rulla försiktigt en pigg/taggboll över det smärtande området så att musklerna också börjar slappna av. Det är hemskt att få sådana där smärtskov, hoppas det blir bättre snart för dig.

Vilka svar vill du ha då? Det finns inga andra saker att göra. Din rygg får ingen utredning så länge du inte testar övningarna en tid först.

Det spelar i sig ingen roll om du vare sig inte kan eller vill när svaret på din fråga är detsamma.
Det märks att du inte begriper skillnaden mellan kan inte och vill inte. Så du behöver inte svara mer i den här tråden.

Ländryggsrotation har också morsan tipsat om, men jag vet inte var jag ska göra det. Jag är inte så sugen på att ligga bland fästingarna i gräset. Inomhus får jag inte plats att göra den.

Jag anser att folk inte förstår mig för jag har inte ställt en enda fråga om vad jag ska göra efter den akuta fasen. Det är lite som om folk säger "gräset är grönt" när jag frågar vilken färg himlen har.
Fast om gräset är enda lösningen så får det väl vara så? Du är ju därute och påtar ändå så att ligga ned några minuter lär varken göra till eller från om man ser till risken för fästingar.
Med en far som länge lidit av kronisk smärta i ryggen (av många olika anledningar) är det ligga planka på hårt golv eller just rotationer som eventuellt lättar just då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Symptom efter missfall
  • Vad är onormal trötthet?
  • Ryggont
  • När vara hemma vid förkylning?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund