Vad är onormal trötthet?

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Jag har funderat mycket senaste tiden på min energinivå, då jag upplever att den varit låg under en längre tid.

Jag tycker att jag verkar så mycket tröttare än mina kollegor tex, inte mentalt men liksom fysiskt. Benen känns tunga (och är tyngre pga viktuppgång ☹️), jag har en skrivbordstjänst och kollegorna går ”på golvet” och känns mycket raskare än mig liksom. Men å andra sidan så dricker dom kaffe morgon och eftermiddag: kan det vara det som som utgör skillnaden?

Idag är det lördag och jag har varit i stallet en kort sväng och storhandlat - sedan har jag legat i sängen och soffan. Sovit en timme efter lunch. Känner mig helt dränerad. Detta kan väl inte vara normalt? Kan jag bli trött av att jag gör för lite?

Känner delvis igen tröttheten från då jag var i kemiskt framkallat klimakterie, den där totalt dränerade känslan, och det kan mycket väl vara förklimakteriet då samtliga kvinnor i min släkt kommit i klimakteriet redan vid 45-46 års ålder.

Jag har försökt att ta järntillskott för att se om det hjälper - ingen effekt.

Tanken är att kontakta sjukvården, men är mest nyfiken på hur det är för er andra, framför allt er i 40-årsåldern som inte intar koffein? Hur pigga är ni? Hur mycket orkar ni?

Pigg var jag senast när jag var runt 21 😅 . Orka saker efter jobbet gör jag inte men tvingar mig att träna några dagar i veckan. Somnar vid 21 för att orka upp i tid och minst en dag på helgen måste jag vila största delen av dagen för att orka med veckan efter. Har slutat försöka kolla på tv för jag bara somnar om jag sätter mig i soffan så bäst att hålla igång tills det går att gå och lägga sig. Pga det så upplevs jag som relativt energisk utifrån sett. Ingen skillnad om jag dricker kaffe eller inte på hur trött jag är. Kollade upp det för något tiotal år sen men finns ingen fysisk anledning i all fall så tar det som att det är normal orkesnivå för någon som jobbar heltid med ett hyfsat krävande jobb.

Senast ändrad:
Nu dricker jag visserligen celsius, men är utan dessa när jag är och vandrar.
Jag börjar jobbet vid 05, sen är jag aktiv under (nästan hela arbetsdagen) efter det tränar jag oftast och/eller tar en promenad. Tränar ca 5 dagar i veckan.

Jag blir en seg degklump om jag bara ligger i soffan, tycker träningen hjälper mycket för energin :)

Jag är inte 40 ännu men styrketräning/annan träning har gjort underverk för mina energinivåer. Och bra sömn och mat såklart! Tränar 4-5 ggr/vecka och sover 7-9 h/natt.

Men låter klokt att kolla så att prover ser bra ut hos VC först, många sjukdomar kan yttra sig genom trötthet. :)

40-årsåldern, inget koffein, låg energinivå med stort behov av återhämtning. Så har jag alltid varit dock.

För mig är det väldigt tydligt att om jag är för inaktiv så blir jag trött. Jag behöver komma igång på förmiddagen, annars blir jag sjukt seg. Jag kan också bli tröttare av att sova på dagen (om jag sovit tillräckligt på natten, har jag inte det så blir jag piggare)

Men så som du beskriver det låter det kanske som nåt mer, iaf värt att kolla upp.

Jag har funderat mycket senaste tiden på min energinivå, då jag upplever att den varit låg under en längre tid.

Jag tycker att jag verkar så mycket tröttare än mina kollegor tex, inte mentalt men liksom fysiskt. Benen känns tunga (och är tyngre pga viktuppgång ☹️), jag har en skrivbordstjänst och kollegorna går ”på golvet” och känns mycket raskare än mig liksom. Men å andra sidan så dricker dom kaffe morgon och eftermiddag: kan det vara det som som utgör skillnaden?

Idag är det lördag och jag har varit i stallet en kort sväng och storhandlat - sedan har jag legat i sängen och soffan. Sovit en timme efter lunch. Känner mig helt dränerad. Detta kan väl inte vara normalt? Kan jag bli trött av att jag gör för lite?

Känner delvis igen tröttheten från då jag var i kemiskt framkallat klimakterie, den där totalt dränerade känslan, och det kan mycket väl vara förklimakteriet då samtliga kvinnor i min släkt kommit i klimakteriet redan vid 45-46 års ålder.

Tanken är att kontakta sjukvården, men är mest nyfiken på hur det är för er andra, framför allt er i 40-årsåldern som inte intar koffein? Hur pigga är ni? Hur mycket orkar ni?
Jag kan vara riktigt trött i omgångar, men har pigga dagar också. Sedan gör jag oftast ca 10 000 steg om dagen i bara farten hemma på gården även en trött dag, så det är nog inte riktigt på samma nivå tror jag?

Tycker det låter som ett besök på vc vore en rimlig startpunkt för dig.
Just att benen känns tunga tycker jag du ska ta upp med vc, det låter ju som när man är uttröttad. Sen om det beror på någon fysisk åkomma, brist eller bara mentalt utmattad är ju svårt att sia om. Förhoppningsvis kan väl vc börja nysta i det direkt, kanske med hjälp av blodprov.

Ingenting. Är trött hela tiden. Det började visserligen innan 40 och är en av anledningarna att jag inte jobbar heltid.

Idag klev jag upp 8, var ute med hunden, åkte till ett möte med föreningen som avslutades med lunch. Kom hem vid 15.30 och tog bilen och hundarna till havet. Var tillbaka hemma kl 18 och sen dess har jag sovit/vilat. Känner mig helt slutkörd.

Jag hade blivit orolig om den känslan blev långvarig eller inte gick att påverka nämnvärt med tex mat/sömn/motion/glädjeämnen/inspiration. Personligen så har jag en ganska bra känsla för vad jag orkar och inte och vad som ger energi och inte men är inte superbra på att göra bättre val i tid. Stress påverkar mig helt otroligt negativt, och det innefattar tex även att jobba för långa stunder intensivt med något jag gillar. Min psykiska och fysiska hälsa är för mig också alltid något väldigt påtagligt, jag kan liksom inte "stänga av" att inte hela tiden reflektera över det och det är därför lätt för mig att tänka tillbaka när jag känner mig sådär som du beskriver och härleda det till senaste dagarna/större händelser som påverkar mig. Det är kanske inte normalt att göra? Men pga det skulle jag själv alltså bli orolig om det känts sådär och jag inte hittare orsaker som kunde förklara det och/eller val som gjorde att känslan påverkades.

Jag har några år kvar till 40, men jag blir alltid sådär när det är för mycket runtomkring som påverkar negativt. All stress läggs direkt på kroppen tills det inte går längre, och jag verkar bara få lägre tolerans med åldern. Nu har jag lärt mig att extrem trötthet är en varningssignal, sätter jag inte stopp då så blir det garanterat värre.

Det bör dock nämnas att jag aldrig har varit en jätteenergisk person och har ett par kraftiga utmattningsdepressioner bakom mig, så jag har permanent nedsatt ork och minimal stresstålighet. Koffein gör varken från eller till för mig energimässigt. Jag är utredd flera gånger men det har aldrig hittats något medicinskt fel. Jo förresten, glutenintolerans för några år sedan, men med ändrad kost så är jag nu symtomfri.

En vanlig dag gör jag inte mycket. Sköta hem och hund samt jobba de väldigt få timmar jag gör per vecka brukar vara mer än nog för att jag ska vara trött på eftermiddag/tidig kväll. Det blir lite bätte om jag håller bra rutiner med mat och sömn, men inte på långa vägar tillräckligt för att jag ska kunna leva på samma villkor som vanliga heltidsarbetande människor.

Såklart kan man bli trött av att göra för lite, ha dålig kondis osv. Att vara tyngre än tidigare kan också göra att din kropp är långsammare såklart. Har du kollat sköldkörteln?

Kolla diabetes, ett symptom är trötthet. Hästmänniskor äter ofta ett övermått av snabba kolhydrater för att orka.

B12 kan ju kanske också vara läge att kolla. Det bör dock ha fler symptom än trötthet, som till exempel stickningar. Men jag tänker att man inte kan diktera vad vc ska ta prov för, men tänker att man kanske kan fundera över symptom man kanske eventuellt inte tänkt på innan eller inte tror hör ihop, så man får med allt.

Nä, det är det jag tänker be vården om 🙂
Det finns ett självtest du också kan göra hemma innan om du vill ang sköldkörteln. Det finns ju många olika typer av trötthet. Har du tex provat att nästa gång du känner dig trött att gå en liten promenad? Är det tex att du rör dig för lite och har dålig kondis så lär du märka ganska så snabbt om orken blir bättre. 🙂

Jag är inte 40 än, men inte så långt bort. Jag känner mig aldrig PIGG, bara mer eller mindre trött. Sen gör jag ganska mycket under en ”vanlig dag” men har sällan energi/ork över till extra grejer som inte ingår i vardagen som dock är välfylld med ett intensivt jobb, studier, och sedan stall/häst efter det. Dricker kaffe men det hjälper inte mycket, det är nog bara udden av tröttheten som rundas av 😅

Tänker precis som tidigare att VC låter rätt, det kan ju finnas orsaker som går att rätta till om man hittar dem.

Jag är 40 och har märkt att desto mindre jag rör mig desto segare/tröttare blir jag.

Varje morgonpromenad är seeeeg som tusan i början.. vart vi än går är det uppför i början och där känns benen som stora klumpar och jag har dålig hållning. Sen när jag gått 15 min är jag piggare! Då känns de som ja kan gå flera timmar till.

Känner att jag påverkas mer av mitt stillasittande jobb nu än förr.
Sen var ett mer aktivt jobb bättre för både min kropp och knopp.

Har även endel övervikt jag dras med just nu.

Väldigt segstartad generellt.

Dricker energidryck men den har en mer lugnande effekt på mig.

Jag känner mig lite som du, seg och trött och tung i benen när jag har järnbrist. Vilket man kan ha även om man inte har en rejäl mens. Ingen vet varför jag har järnbrist, man har gjort flera undersökningar- koloskopi, gastroskopi, gynundersökning, blodprover och nu beslutat sig för att det "är så" bara. Jag får tigga till mig blodprov och järndropp av VC när jag känner att det dippar igen, och så slipper jag symptomen en tid.

Skulle vilja ha det som regelbunden uppföljning istället för det här tjatet varje gång så att jag slipper dipparna för det ÄR jobbigt att hamna där faktiskt, man är så sanslöst trött! Gå tre minuter till bussen? Sjukt jobbigt! Gå ut med hundarna? "Åh nej inte igen!", tankar som inte finns när jag är frisk. Det var så jag sa till sköterskan på vc i telefon, att när jag känner så är något riktigt fel, och hon bara "men vi är ju alla trötta ibland". Som tur var tog läkaren mig på allvar, hon hade hund själv och fattade precis känslan och att det inte var normalt.

Några, hm liiiite drygt 2 då närmare bestämt, år under 40. Dricker kaffe men absolut inte energidryck (skadligt för hjärtat very much så den skiten är bannlyst) om det gör någon skillnad hm. Men håller med övriga; ju mer stilla jag är desto segare blir jag, verkligen! Sen med övervikten värre- upplever att jag kan känna mig trött eller slö fast får ofta höra att jag är pigg 😆. Men ja som sagt- ju mer jag slöar ju segare blir jag, absolut! Så kämpar med att komma ur det, bättra mina sömnvanor (behöver fatta att prioritera sömnen) och bli av med extrahullet jag släpar på. Men somna efter lite aktivitet om det inte finns andra omständigheter känns inte rimligt, nej. Jag jobbar och har äntligen en egen rad och för närvarande 75 % med halvtid varannan vecka och heltid varannan. Har egen häst som motioneras i snitt 4-6 dagar vecka och så är det ju hushållssysslor som sköts.

Precis fyllt 42. Dricker energidryck för att det är gott. Pigg blir jag verkligen inte av den. Jag är tröttare än vad som är normalt men har ADD. Det är den som gör mej trött. Har väldigt svårt med tidig morgon. Ofta blir hela dagen förstörd av trötthet och dåligt mående då.

Liknande trådar

• Förklimakteriet/PMDS
  • Klimakterietråden
  • Vad är ett kul liv?
  • Långvariga problem med hals/luftrör

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat