Överreagerar jag?

turbofling

Trådstartare
Ni som har små bebisar/barn, vilka "krav" ställer ni på era barns pappor?
Vad är ok att dom gör utanför jobbet?

Jag funderar på om jag har "rätt" att vara sur på min sambo. Han var på grillfest igår och kom inramlandes nu vid 7 nu imorse. Det innebär att han kommer sova hela dagen idag. Det är en helgdag här idag och jättefint väder så det hade varit roligt att hitta på ngt roligt tillsammans.
Jag ringde honom vid 3 inatt då Emilia var väldigt orolig vilket inte alls är likt henne och bad honom komma hem. Han kom alltså 3h senare.

Tycker ni att jag överreagerar som inte tycker det var ok av honom?

Annars är han en underbar pappa som gör allt för sin dotter men just festandet hela nätterna med kompisarna har han svårt att släppa.

Kanske ska tilllägga att jag såklart tycker han ska få festa med sina vänner ibland men det är just att han kommer hem så sent så dagen efter blir förstörd som jag reagerar på.

Sv: Överreagerar jag?

Min man får komma inramlandes vilken tid han vill (bara jag vet att han ska vara borta på kvällen) men han ska vara i skick att ta hand om sin son dagen efter.

Jag tycker inte att du överreagerar, men man måste ju komma överens om vad som gäller så att båda är på det klara om vad som gäller.

Vad som är ok kan bara du själv avgöra. Jag tycker inte att det är ok att det tar honom 3h att förpassa sig hemåt när du uttryckligen bett honom komma pga att du är orolig för era gemensamma barn.

Nu vet jag inte hur gammalt ert barn är men varför tar inte du en sleepover hos en tjejkompis så får han hantera natten och följande dag själv?

Istället för att tjata och gnata och bråka, försätt honom i samma situation så kanske han kommer till insikt av sig själv.

Lycka till!

Det ni har kommit överens om är okej :)

Min sambo får gärna göra saker bara jag vet om det innan och helst inte helt förstörd dagen efter. Å gärna inte flera gånger/månaden men nån gång ibland.

Jag tar ju igen det senare :angel: :rofl:

Min son är bara 9 veckor gammal så pappan kan inte sköta honom själv än då jag ammar. Men sen så :laugh:

Jag tycker du överreagerar. Sådant gör man väl upp om i förväg ? dvs, om min sambo vill ut och drulla halva natten så har ju vi i förväg gjort upp om att jag går upp med dottern så får han sova. Nästa gång om jag vill ut, så går han upp. OM vi bägge skaffar barnvakt och går ut tillsammans så bestämmer vi innan vem utav oss som får sovmorgon och vem som går upp. Att göra saker på helgen planeras i förväg och inte dagen före.

Svarar flera

Dottern är 3 månader och jag har inte direkt ngr kompisar här än då jag nyligen flyttat hit (men börjar lära känna ngr). Men att "straffa" honom vill jag inte göra.

Att han skulle iväg bestämdes i måndags så det var helt ok. Men jag sa redan då att jag inte ville att han skulle komma hem jättesent, men han struntade alltså i vad jag ville.

Vi hade bestämt att vi skulle hitta på ngt idag, inte bestämt helt vad vi skulle göra men ngn utflykt var planerad. Undrar om han tänkt att vi ska ha den ikväll?

Jag tror inte han skulle var i skick att ta hand om dottern idag, han var lite småsur när jag var inne i sovrummet för en stund sen och la dottern i sin säng. Hon är oftast vaken längre än hon borde och är övertrött och lite gnällig/skrikig innan hon somnar.

Har ni pratat om detta innan ?

I annatfall så måste ni diskutera igenom så att man är på det klara med hur den andra känner.

Hade jag ringt Ellas pappa när han var på en fest så skulle han kommit hem direkt om jag bad honom, han vet att jag aldrig skulle ringa om jag verkligen inte behövde honom.

Han sover på soffan om han är full när han kommer hem, vi samsover med Ella och jag vill inte ha en fulldrutt i samma säng ;)

Att sambon festar till händer inte så ofta så jag skulle nog ha överseende även om dagen efter blir lite "förstörd", jag kan ju åka ut själv med Ella och njuta av dagen :)

Tillägg:

Att sura tjänar väl ingenting till, ta upp det med honom igen.
Fråga varför han kom hem så sent och var så full när du uttryckt att du ville att han inte skulle bli så sen.

Du kan väl poängtera att ni faktiskt skulle göra en utflykt idag och att du tycker det är trist att ni inte kommer iväg tillsammans.

Senast ändrad:

Jag tycker ocksa det ar helt vardelost nar man sambo gar pa puben, han ar helt off hela dagen efter.

Jag har ocksa satt som "krav" att visst far han ga ut och ha kul precis nar han vill, men inte pa bekostnaden att jag blir ensam foralder hela dagen efter for att han ska sova. Det funkar ratt sa bra....

Sa ja du overreagerar, detta maste ni prata om nu tills nasta gang det hander sa att han ar inforstadd i vad du tycker.

Alltså Tjejer, går ni aldrig ut och slår runt ????

Det verkar vara ständiga krav när det gäller vad killen ska göra för att tjejen inte ska typ dra hela lasset själv dagen efter. Vad gör ni ? Är ni bara hemma ?

Jag har en kompis som jag ärligt talat tycker går till överdrift. Hon/sambon fick barn för snart 1 år sedan. Han är aktiv i en MC klubb, sitter i styrelsen osv. 2 ggr/året har denna klubb en jättefest för allmänheten. då ställs det alltid krav att: OM du ska dricka så får du INTE komma hem och sova, utan då får du sova på klubben och komma hem sent på eftermiddagen dagen efter :eek:. Va fan, det är ju hans hus med. När jag ifrågasatte henne om varför ? Så sa hon: Han blir så himla bakis dagen efter och bara ligger och sover, det är så jobbigt. Jamen 2 gånger om året ?!!!

Sen undrar jag varför många alltid ska planera in någon aktivitet dagen efter när ena vart ute och festat ? Om min sambo är ute och festar nångång så planerar vi då aldrig in ett jota dagen efter. Så himla meningslöst tycker jag/vi. Vill jag göra nåt så kan jag ju göra det själv. Jag är ju inte presis handfallen.

Dottern är bara 3 månader så jag vill inte vara borta från henne längre stunder, saknar henne för mkt då.
Hur det blir sen vet jag inte nu, men jag har aldrig varit en festmänniska, tycker det är mkt trevligare med en middag med vännerna och dom pågår sällan till kl 7 på morgonen. Jag skulle aldrig orka vara uppe så länge.

Jag vill att sambon ska komma hem, oavsett hur full han är, känns tryggt att veta att han är hemma.

Ang aktivitet så är det något som planeras tillsammans, anser sambon på planeringstadiet att han ska vara i skick att klara det tycker jag att han då ska se till att vara det. Han blir aldrig bakis, men kommer man hem kl 7 så är det inte så konstigt att vara trött. Det tycker jag är ganska lätt ordnat, om han vet att han borde gå upp i rimlig tid dagen efter så är det väl inte så svårt att komma hem tidigare.

Jag är inte direkt sur, mest ledsen.

Alltså Tjejer, går ni aldrig ut och slår runt ????

Det verkar vara ständiga krav när det gäller vad killen ska göra för att tjejen inte ska typ dra hela lasset själv dagen efter. Vad gör ni ? Är ni bara hemma ?

För tillfället, nej. Jag har en son på 6 månader och han ammas fortfarande och varken jag eller hans pappa tycker att det är lämpligt att mamman är full när han ammas.;) Därför är våran deal, för tillfället (den kommer självklart att förändras med tiden), att min man visst kan gå ut och festa men han måste vara i skick att ta hand om sin son dagen efter och han får inte lägga sig full bredvid sonen i sängen. Om han kommer hem 1,3 eller 8 på morgonen bryr jag mig inte om bara han inte är uträknad dagen efter.

Varför jag vill att min man ska kunna ta hand om sin son dagen efter är för att jag ska orka med hela dagarna när min man arbetar resten av veckan.

De här gången överreagerade jag. Sambon är uppe nu och håller på göra sig iordning, sen ska vi åka och bada (hur jag nu ska våga visa mig i badkläder). Men det här är helt klart något som ska diskuteras ordentligt i lugn och ro. Jag mår inte så bra just nu pga att mamma är allvarligt sjuk (cancer) så även mindre saker kan få mig väldigt ledsen.

Hmm, jag trodde alla förstod att jag uteslöt ammande barn. Nej, jag ska vara TYDLIGARE...jag menar inga barn som ammas. Nej full bredvid har jag heller inte menat, alla har väl en soffa kan jag tänka mig. Men som min kompis sambo får ju inte ens komma hem. Dom har ändå en hel gillestuga + gästrum i källaren med egen ingång :confused:

Jag fattar också att man tar hand om barnet hela dagarna i veckan när killen jobbar, det gör jag med + tis och tors när han inte ens kommer hem efter jobbet för han åker till repet, men troligtvis går väl knappast killarna ut fre/lör vareviga vecka hoppas jag. Kan inte ni mammor som inte då ammar, ta sovmornar lite då och då när INTE mannen vart ute ? Ok, alla gör som dom vill, men jag tycker mig känna igen ett mönster bland många tjejer och deras krav på mannens utgång trots att det i många fall kanske handlar om knappt 1gång i månaden.

Tex min kompis tjatar hela tiden om att: jag är mamma nu och har kommit i från allt det där...ja hon ja. Men då ska tydligen hennes sambo innefattas i detta. Trots han emellanåt vill ut och träffa folk. Nu känner jag denna människa mycket väl och vet hur hon funkar, hon funkar som en regelbok hur saker och ting måste och ska vara som en familj. Har man fått barn så ska det vara på ett visst sätt. då är man en slarver eller har tonårskomplex om man nångång slår runt. :confused:

Mamma är man väl jämt trots att man går ut emellanåt. Man är väl i första hand en människa tycker jag. Någongång skulle jag villja höra en man säga som många kvinnor gör, dvs det vi disskutterar i denna tråd. Nähärru, du ska inte ut och går du ut ska du vara startklar i morgon kl 8 ;)
*obs skämt*

Tycker inte du överreagerar. Jag hade varit skitsur och surat hela dagen.
Visst kanske jättebarnsligt men det fungerar bra på min gubbe han sköter sig då. Dessutom tvingas han ligga i gästrummet på nedervåningen och höra ungarna föraliv hela dagen.

Hade jag ringt efter min sambo hade han åkt på en fet jävla smäll om han inte kom hem när jag bad om det. Just för att han vet att jag inte ringer i onödan.

Min sambo får gärna gå ut. Han går och kastar pil varje fredag med tillhörande öldrickande. Ibland kommer han inte hem förrän 2 på morgonen men han vet att senaste 10 ska han upp så enkelt är det bara. Sedan får han gärna vara borta till 7 på morgonen också men han ska upp senaste 10.
Jag får aldrig sova längre än till 9 ens när jag varit iväg på jobb och kommit hem klockan 2 på natten så varför ska han sova hela dagen när han roat sig?

Skriver som många andra...

Det ni kommit överens om är det som är okej. Jag hade inte tyckt att det var okej om min man struntade i det vi kommit överens om, eller inte kom hyfsat direkt om jag ringde och bad honom komma hem (eftersom det ska mycket till innan jag ringer).

Min man får gärna gå på fest om han vill, men oftast går vi tillammans och åker hem tillsammans. Det har hänt att jag åkt hem tidigare med My, och det är helt okej för mig. Jag ammar ju, det kan inte min man göra. Men det blir annorlunda när hon äter annat, då kan man ju turas om mer.

//julia

Jag tycker att du har helt klart en poäng, när det gäller TS så kan jag gissa att hon kanske känner sig lite ensam och dessutom orolig för sin mamma och då blir små saker som man i vanliga fall skiter fullständigt i helt enorma. Om man dessutom känner att man själv aldrig kommer att komma iväg så blir det ännu värre... Med dottern hade jag en sån period när hon var liten, jag tyckte att karln var ute på något roligt jämt och jag kände inte en kotte och satt hemma och hade tråkigt. Men så här i bakspegeln så var han kanske ute 1 gång i månaden med sina barndomskamrater och släktingar, och idags läget så är jag ute utan barnen betydligt oftare än han.

När det gäller alkhol så brukar vi turas om, om det är gemensam fest så är en nykter/ev ett glas vin till maten och tar huvudansvaret för barnen under festen och på morgonen efter. Är någon av oss ute så är det helt okej att dricka, bara man tar sig hem, och den som är nykter tar barnen på morgonen, nästa gång är det den andras tur.
Självklart så är man välkommen hem, som sagt båda bor ju här! Fast det kanske beror på hur man kommer hem, börjar man gapa och skrika och är otrevlig efter en fest, nej då behöver denne inte komma hem., (alls ;) ) både jag och maken brukar smyga in och gå och lägga sig så tyst man kan, alternativt lägger sig på soffan/gästrummet.

Nej jag gar inte ut och slar runt, eftersom jag tycker det ar sloseri med tid att sova bort en hel dag. Och jag skulle verkligen inte krava att fa sova en hel dag heller utan skulle antagligen masa mig upp och ta hand om sonen sa att atminstone en av oss fick nagot ordentligt gjort.

Jag tycker inte det hor ihop att ha smabarn och komma hem dyngrak kl 7 pa morgonen. Darfor gor inte jag det.

Jag och min sambo har inga barn ihop alls och av de 4 barn vi har är det bara en som inte är myndig än, det blir hon nästa år.

Jag hade blivit mycket besviken om jag hade ringt sambon vid tre och bett att han kom hem av någon orsak och han kom hem vid sjutiden.
Det är respektlöst att bestämma att man ska göra något och sedan fullkomligt strunta i det och istället vara ute så länge.

För min del hade det inte spelat någon roll om han gick upp igen vid åtta, det handlar inte om det, det handlar om att han har lovat något som han inte håller om han har sagt att det inte blir sent.

På den tiden jag hade småbarn var jag och min dåvarande sambo (barnens pappa) inte ute alls.
Han drack en folköl under hela tiden jag var gravid och ammade, dvs. från augusti -89 till mars -93 (jag drack givetvis inte heller)
Vi hade festat innan vi fick barn och hade inget behov av att ut och festa när vi hade småbarn.
De vänner vi ville umgås med träffade vi hemma, antingen hos dem eller hos oss man behöver inte dricka för att träffas.

Nä, nu ljög jag, vi var ute en helg i tre timmar i augusti -91 när jag hade slutat amma sonen, samma helg som dottern blev till;)

Alla gör ju givetvis som de vill men jag tycker inte att det är ok att ena parten är ute och festar medans den andre sitter hemma. Lyckligtvis tyckte barnens pappa likadant och han och hans fru har gjort likadant när deras barn var små.

Senast ändrad:

Jag hade absolut inte blivit sur över att sambon ville gå ut (jag tillhör inte de som vill förbjuda min man att göra saker som inte jag kan eller vill göra under graviditet och amning) men jag hade blivit väldigt ledsen om han inte kom hem fast jag var orolig över barnen. Det var ju inte direkt så att han blev hemsliten innan festen började, kl 3 på natten har man sökerligen redan hunnit festa en del.

Jag hade däremot blivit sur om han hade legat hela dagen efteråt och lagt barnansvaret helt på mig utan att prata med mig före.
I vår familj är det helt o.k. att sova till 12 dagen efter fest men har man tänkt vara/vet att man riskerar att bli okapabel en hel dag efteråt så måste man ha meddelat det före.
Jag kan ju ha andra planer dagen efter som inbegriper att han tar barnasvaret som jag tog kvällen före.

Har man däremot kommit överens före om att man ska åka på en riktig brakfest och vara totalt inkapabel ett helt dygn efteråt så är det inget som skulle störa mig.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 159
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 870
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 663
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 840
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur