Singoalla
Trådstartare
Är nyfiken på hur man ser på övertid på era arbetsplatser? Jobbar ni inom det privata näringslivet eller kommun/landsting?
Jag har arbetat inom näringslivet senaste fyra åren och har märkt att övertid snarare är en regel än undantag på mina arbetsplatser. Vi sitter kvar några timmar eller tar upp datorn någon timme på kvällen. Det är inte uttalat, min chef skulle inte be mig arbeta övertid rakt ut. Men varje gång vi har extra hög arbetsbelastning (i princip varje vecka..) och jag påtalar för min chef att jag inte hinner med mitt jobb så ser jag svaret i hennes blick: "Hugg i nu, det gör vi alla andra.."
Varje dag är det folk som påttalar att "Jag satt till 22 igår" eller "Jag fick sitta både lördag och söndag denna helg".
Själv har har inställningen att jag gör ett himla bra jobb och sliter hårt de 40 h varje vecka som jag arbetar. Om jag inte hinner med allt så får det vara så, jag vet att jag är effektiv och tänker inte jobba på min lediga tid varje vecka för att företaget har överbelastat oss. Däremot om det krisar, finns deadlines eller är extra mycket en period så kan jag hugga i och sitta några kvällar utan att klaga. Dock har jag börjat känna mig dålig som inte jobbar över mer?
Alla mina kollegor jobbar över, mina vänner jobbar över på sina jobb och det känns som ett kvitto på att man är engagerad. Jag är väldigt engagerad och jag älskar att arbeta. Men jag älskar mitt privata liv också. Dessutom har jag varit utbränd tidigare och vill inte hamna i den fällan igen.
Vad säger ni, kan man göra ett bra jobb och vara en driven och engagerad medarbetare utan att arbeta hela tiden på sin lediga tid? Hur ser det ut på ditt jobb?
Jag har arbetat inom näringslivet senaste fyra åren och har märkt att övertid snarare är en regel än undantag på mina arbetsplatser. Vi sitter kvar några timmar eller tar upp datorn någon timme på kvällen. Det är inte uttalat, min chef skulle inte be mig arbeta övertid rakt ut. Men varje gång vi har extra hög arbetsbelastning (i princip varje vecka..) och jag påtalar för min chef att jag inte hinner med mitt jobb så ser jag svaret i hennes blick: "Hugg i nu, det gör vi alla andra.."
Själv har har inställningen att jag gör ett himla bra jobb och sliter hårt de 40 h varje vecka som jag arbetar. Om jag inte hinner med allt så får det vara så, jag vet att jag är effektiv och tänker inte jobba på min lediga tid varje vecka för att företaget har överbelastat oss. Däremot om det krisar, finns deadlines eller är extra mycket en period så kan jag hugga i och sitta några kvällar utan att klaga. Dock har jag börjat känna mig dålig som inte jobbar över mer?
Vad säger ni, kan man göra ett bra jobb och vara en driven och engagerad medarbetare utan att arbeta hela tiden på sin lediga tid? Hur ser det ut på ditt jobb?