Övningar för att lossa höften?

majola

Trådstartare
Jag har ett stort ridproblem just nu. Det består i att jag inte själv kommer till riktig lösgjordhet. Allra värst är vänster höft som på något sätt tycks ha en blockering. Den fanns även innan resten av kroppen slutade vara lösgjord, men nu blir det förstås mycket värre.

Till exempel har jag jättesvårt att få tillbaka min vänster överskänkel. Höften ligger liksom för långt fram och jag kan inte lägga rätt den. Höger funkar däremot.

Höftböjarna är ganska välstretchade hos mig så det borde inte vara problemet. Men även en lång muskel kan väl låsa sig i fel läge så att säga, eller?

Nu ska jag titta i Meyners om han har några övningar för att lossa höfterna, men jag vill också ha era tips!

Sv: Övningar för att lossa höften?

Har du prövat Feldenkrais (tror det stavas så)?? :)

Hempfling har några bra övningar i sina böcker om höfter :)

Det låter som att din vänstra höftböjare är för stel, eller att du möjligtvis har fått en låsning i höften. Men låsningar brukar ge upphov till kraftig smärta, så det är väl mindre troligt.

Om höftböjarna är stela så kan det – förutom stretchning av höftböjarna, givetvis – hjälpa att stretcha rygg, rumpa och fram- och baksida lår, för att stretcha den kringliggande muskulaturen. Det finns också särskilda övningar för att träna upp höftböjarnas koordination.

Om du annars har fått en låsning i höften, så kan det åtgärdas relativt snabbt med manipulations-behandling av en kiropraktor eller naprapat.

Nä, ont gör det inte.

Som sagt, höftböjarna är egentligen hyfsat rörliga och välstretchade, men det skadar förstås inte att ta tag lite extra i det. :o

Provade idag att jogga och göära uppvärmningsövningar 5-10 minuter innan ridningen och det hjälpte också lite grann.

Feldenkrais har bra "höftrullningar" som övning, det brukar hjälpa mot sånt där!

Kan du inte beskriva dem då?

Jag kan ingen feldenkreis och harunder inga omständigheter råd att gå på någon behandling, tyvärr, så jag måste prova hemma på egen hand.

alltså jag fick ett kasettband (trot eller ej ;) ) av morsan. Hon kallar det för avslappningsband, det är 30 min i en övning och det finns två övningar på bandet. Den ena övningen har bäcken/höftrullningar eller vad man ska kalla det och den andra har mer med armar och ben att göra.

jag vet inte var hon fick bandet ifrån men jag tror det var hennes sjukgymnast??? Ska kolla upp detta, hmmm tror jag PM:ar istället :idea:

Håller med! Feldenkrais är jätte bra.
Det är en god investering att lära känna hela kroppen...
Ofta är det så att det stramar på ett ställe men det finns även andra punkter att jobba med. Precis på samma sätt som hos hästen.
Jag rekomenderar enkel och lugn Yoga, typ Yin Yoga för den som inte är van. Det är ett jätte bra sätt att lära känna sin kropp och jobba mot liksidihet.

jag tipsar om att gå till en naprapat.

Höften är beroende av lederna i länden, tex en låsning i S- I leden påverkar höften mycket men även andra leder.

En naprapat kan också känna igenom dig och hjälpa dig till att bli mer liksidig.

Om ryttaren inte varit du (som jag vet har en tränare somkollar hur du sitter )hade jag frågat om denna var säker på att den satt på mitten av hästen - man kan prova att lätta lite på det sittben vars höfted har sämre rörlighet när man rider.

Hej, hej.

Det blev bättre när vädret blev varmare/jag tänkte på att värma upp innan ridningen... Jag är extremt frusen av mig och krampade väl ihop när det blev för kallt.

Men lite sned är jag nog i varmt tillstånd också (konstaterade senast igår att min höger fot är utåtvriden när jag går t ex).

Tack för tipsen alla!

Ett jätte bra sätt att träna höfter och bäcken och förståss koordination och kroppskontroll är dans!
Samba, magdans, salsa, afrikansk dans mm är att rekomendera, det är mycket rullning av höfter, man blir varm och mjuk i kroppen och roligt är det! :banana:
Sätt på en skiva medans du gör i ordning hästen och varva borstningen/sadlingen med några dans steg;)
Lycka till!!

Mitt tips -Stretcha! Vi hade något liknande på idrottsteorin härom månaden.. Idrottläraren hade nog också något sånt där..

(förlåt för ev. kl*:o )

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 109
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka