Övningar på töm för att stärka ena galoppen.

Bukefalos 30 år!

Ainon

Trådstartare
Har någon tips på övningar på töm för att stärka ena galoppen?
Förutom många fattningar ;)

Ponnyn väljer helst höger galopp oavsett varv och är påtaglig skillnad i styrka.

Endast sådant som går att göra på töm då det gäller en liten shettisdam och har ingen nog duktig liten ryttare att träna från ryggen, jag själv är för tjock 😅

IMG_2932.webp

Ponnyn väljer helst höger galopp oavsett varv och är påtaglig skillnad i styrka.

Endast sådant som går att göra på töm då det gäller en liten shettisdam och har ingen nog duktig liten ryttare att träna från ryggen, jag själv är för tjock 😅

Visa bifogad fil 180537
Men hur söt!? 😍

Har kiro kollat på den? Så det inte finns låsningar som stör..

Annars är sluta framtagen för att stärka galoppen. Så att jobba i sluta i det varv galoppen är svår brukar vara kanon.
Rent allmänt kan att rygga dem med långa, långsamma kliv längre sträckor hjälpa till att få dem mer på bakdelen och det hjälpa galoppen med.
Du kan kolla om den ryggar rakt när du gör det längre sträckor.

Att öht gymnastisera med skänkelvikning och skolor brukar vara kanon. Kolla om den gör skänkelvikning, flyttar sig i sidled på böjt spår och öppna och sluta liksidigt. Om det är knepigare i ena varvet med vissa rörelser/övningar har du ngt att jobba med i skritt och sen trav som kan underlätta även galoppjobb senare.

Visa bifogad fil 180537

Vilken sötnos!! ❤️

Visst är hon 🥰 önskar bara att hon var typ 30cm högre så jag kunde rida 🥲

Ingen kiro, kanske kan vara bra om jag kan hitta någon som verkar vettig som kommer ut här i krokarna.

Tack för tipsen. Vi har precis börjat med sidoförande och öppna i skritt och är svårare åt ett håll men kan för i mitt liv inte komma på nu vilket 😅 Hon är iaf svårare att böja till vänster på böjt spår.
Ska traggla vidare med det och försöka klura hur man ska få till sluta på töm. Inget proffs på detta precis men försöker tömköra henne minst en gång i veckan så hon får arbeta lite mer ordentligt jämfört med när barnet sitter på.

Men hur söt!? 😍

Har kiro kollat på den? Så det inte finns låsningar som stör..

Annars är sluta framtagen för att stärka galoppen. Så att jobba i sluta i det varv galoppen är svår brukar vara kanon.
Rent allmänt kan att rygga dem med långa, långsamma kliv längre sträckor hjälpa till att få dem mer på bakdelen och det hjälpa galoppen med.
Du kan kolla om den ryggar rakt när du gör det längre sträckor.

Att öht gymnastisera med skänkelvikning och skolor brukar vara kanon. Kolla om den gör skänkelvikning, flyttar sig i sidled på böjt spår och öppna och sluta liksidigt. Om det är knepigare i ena varvet med vissa rörelser/övningar har du ngt att jobba med i skritt och sen trav som kan underlätta även galoppjobb senare.

Senast ändrad:
Min ponny (också shettis) är tyvärr också rätt oliksidig, och rids främst av barn. Försöker böja och ställa och min tränare brukar säga att man inte ska förakta bara att leda från fel sida :)

Ingen kiro, kanske kan vara bra om jag kan hitta någon som verkar vettig som kommer ut här i krokarna.

Tack för tipsen. Vi har precis börjat med sidoförande och öppna i skritt och är svårare åt ett håll men kan för i mitt liv inte komma på nu vilket 😅 Hon är iaf svårare att böja till vänster på böjt spår.
Ska traggla vidare med det och försöka klura hur man ska få till sluta på töm. Inget proffs på detta precis men försöker tömköra henne minst en gång i veckan så hon får arbeta lite mer ordentligt jämfört med när barnet sitter på.
Jag tycker att det är lättare att göra sluta för hand än på töm, men nu vet jag iofs inte hur lätt det är att jobba dem för hand när de är så små🤪

Nu vet jag inte om det hjälper för just galopp på det sättet, men ett tag hade jag två hästar som båda var väldigt oliksidiga - en ung minishettis som blivit opererad för patellaupphakning och behövde lära om helt att röra sig med det benet, och en ung ridhäst som definitivt föredrog ena varvets galopp och som också hade fått lite spänningar i ryggen från inridningen.

Om jag minns rätt så var det framförallt en övning jag gjorde regelbundet med båda - gå på volt med upphöjda bommar (dvs så att bara utsidan är upphöjd, och bommen ligger på marken vid insidan av volten). Jag gjorde en liten voltbana i ena hagen, så att det var lätt att göra det 10 minuter varje dag. Utöver det fick shettisen även jobba en del med ryggning, skänkelvikning, öppna, allmänt flytta bakdelen runt framdelen etc.

Jag tycker att det är lättare att göra sluta för hand än på töm, men nu vet jag iofs inte hur lätt det är att jobba dem för hand när de är så små🤪
Jag jobbar väldigt gärna för hand(alltså med vanliga tyglar, som ju du vet men kanske inte andra som läser).
Tycker det är oslagbart för att kunna jobba igenom ojämnheter eftersom man får möjlighet till ett mycket större signalsystem som kan påverka individuella kroppsdelar/leder.
Det går absolut att hasa runt och ta de små vid hand om man inte själv är fysiskt nedsatt. Men visst blir det en rätt obekväm arbetsställning ibland. 😅

Tror det kan vara klokt med kiro om hästen rör sig så oliksidigt. Så man inte stökar för mkt med dem om det är så att kroppen säger emot.

Jag jobbar hellre hästar för hand i träns än i töm just för att det är enklare att påverka kroppen på dem då.
Det blir ju lite bökigt när de är så små. Men det går ju. Särskilt om det inte är ofta.

Då är det mkt enklare att tex be dem gå sidvärts i böjning på stor volt, skänkelvikning, byta ställning/böjning för att känna att de mjukt följer med när man böjer över och inte tappar balansen/spänner halsen etc.
Att lära in sluta för hand kan göras på flera sätt. Jag jobbar med lite andra hjälper än normalt och tycker det är enklast. Men för folk som använder vanliga hjälper kan det funka att tex antingen lära hästen att flytta in bakdelen om man pekar med spöet över ryggen mot deras ytter höft eller genom att gå längs med sarg/staket och trycka utåt på en punkt på halsen nära bogarna ungefär där jag målat vitt på fotot nedan.
Hästarna har en punkt där nerverna automatiskt säger ”böj och flytta ut bogen” där. Man kan antingen trycka lätt med handen eller med toppen av spöets handtag. Då blir det sluta.
Man ville gärna ha en viss längd på stångbettets skänklar förr för att de skulle toucha just den punkten.

IMG_2558.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar