Bukefalos 28 år!

Oxascand eller Zolpidem?

Så är det mesta med det som diskuteras på ett diskussionsforum, går att googla, kolla upp osv… Jösses vad alla vill kommentera men inte ett endaste konkret svar på min fråga.

Ja men det här handlar ju inte om kunskap som folk vanligtvis besitter, när du undrar om effekterna de specifika medicinerna ger på kroppen i ett längre perspektiv i jämförelse med varandra, eller hur? Läkemedelsupplysningen var utifrån det ett tips. Men ett skitdåligt tips, tydligen 😄
 
Jag tycker personligen det är bra att folk är ytterst försiktiga med att ge råd kring såna här frågor, kanske till skillnad från resten av internet? Menar inte att dryga mig nu, TS, men det är ju i slutändan en bra sak att folk här inte vill svara på frågan ”hur ska jag välja?” eftersom man även om man skulle besitta expertkunskapen som krävs ju inte har inblick i din specifika hälsohistorik. På den punkten tänker jag att det inte är helt jämförbart med sakfrågor man kan googla sig till. Prata med din läkare, ställ fler frågor om du tycker hen är för svävande och sök på tex FASS.
En sak som jag kanske kan bidra med som är mer i linje med det du önskade är att jämföra eventuella biverkningar med de negativa hälsoeffekterna långvarig sömnbrist kan orsaka, inte med en fungerande sömn.
 
Jag vet inte om de flesta har missat poängen med tråden?
Jag har haft dess mediciner i många år! I små doser som fungerar bra, men nu ville jag bolla lite idéer eftersom min läkare tycker det inte spelar någon roll hur jag väljer att göra. 🤷‍♀️
Jo jag förstår dig! Samtidigt så om du tar upp sån här medicinering på Buke så kommer de allra flesta som svarar tänka inte bara på dig utan på andra som också läser tråden och tar till sig vad som skrivs. Tvivlar inte på att det funkar bra med dessa mediciner för dig men ska det bollas idéer på ett öppet forum så måste ju nackdelarna vädras. För det finns många som fått stora problem av benso. Ta bara åt dig av det som känns konstruktivt för dig!
 
Vet att zolpidien ger under lång tids användning ökad risk för tidig demens. Inte så kul.
En snabb googling visar:

Bensodiazepiner: ”Sammanfattningsvis verkar individer som någon gång förskrivits bensodiazepiner löpa 1,5–2 gånger ökad risk att diagnosticeras med demens upp till ett decennium senare. Det kan dock inte uteslutas att behandlingen förskrivits just för att behandla tidiga symptom vid demens, såsom ångest, oro och sömnbesvär. Att bensodiazepiner orsakar, eller bidrar till, demensutveckling är således inte visat med säkerhet.”
Källa: https://janusinfo.se/behandling/exp...hriskfordemens.5.a4496a416ad09887763433c.html


Syrapumpshämmare ökar risken för demens: https://nyheter.ki.se/nyupptackt-mekanism-kan-forklara-okad-risk-for-demens
 
Vet att zolpidien ger under lång tids användning ökad risk för tidig demens. Inte så kul.
Den studien haltade ju en del. Och det där gällde väl bensodiazepiner?
Zolpidem och Zopiklon är inte riktiga benso. Även om de så klart också är starka mediciner som man bör vara försiktig med.

Oxascand är riktig benso. En läkare jag hade förklarade att benso ofta hämmar inlärningsförmågan. Om man då vill lära sig nya, sundare vanor och tex få bättre sömn var det svårare på benso än med tex Zopiklon. Man blir lätt fast i problemet så att säga.
 
Den studien haltade ju en del. Och det där gällde väl bensodiazepiner?
Zolpidem och Zopiklon är inte riktiga benso. Även om de så klart också är starka mediciner som man bör vara försiktig med.

Oxascand är riktig benso. En läkare jag hade förklarade att benso ofta hämmar inlärningsförmågan. Om man då vill lära sig nya, sundare vanor och tex få bättre sömn var det svårare på benso än med tex Zopiklon. Man blir lätt fast i problemet så att säga.
Tack 🙏
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 603
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 525
Senast: Linn-Nora
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 210
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 216
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp