P böter...

M

Mitzi

Räknas lördag som vardag?

Idag (lördag) när jag skulle parkera läste jag på P-skylten ovanför automaten:
Vardagar: 20kr /timme
Övrig tid: 2 kr /timme

I tron att jag skulle betala 2 kr i timmen började jag lägga i mynt och då såg jag i displayen att det stod 20 kr /timme.
Trodde då att det blivit fel på automaten så jag lade inte på något alls, och nu har jag fått p-böter...

Är detta rätt att lördagen är en vardag?
 
Nä, lördag är ingen vardag vad jag vet. Anledningen till p-böterna är ju att du inte betalade. Är det fel på automaten är man skyldigt att rapportera det och jag antar att du inte gjorde det?

Hade du ringt in så hade du förhoppningsvis sluppit böterna. Kollade du någon annan automat om den fungerade? Du kan ju alltid testa med att överklaga, men som sagt har du varken betalt eller anmält automaten som trasig så är nog chansen liten att få tillbaka något. :(
 
Vardagar

Egentligen är lördag att betrakta som vardag, men språkbruket varierar. Som järnvägsanställd har jag kommit i kontakt med förkortningarna "V" och "VuL". V betydde vardag, alltså måndag till lördag, medan VuL betydde just vardag utom lördag. Mig veterligt försvann dock detta språkbruk för några år sedan, men det är fullt möjligt att det lever kvar någonstans.

Ibland får situationen avgöra vad som menas. Finns det en uppgift för vardagar och en annan för lördagar, är det uppenbart att vardag avser måndag till fredag.

Jag tycker att det är otydligt, när man skriver vardag, respektiv övrig tid. Hade det däremot stått Sön- och helgdag på den andra raden, hade det varit uppenbart att lördag hänfördes till vardag.

Du kan alltid pröva att överklaga, men jag tror inte att du kommer att ha någon framgång. Om du hade betalat 2 kr/tim och utgått från att automaten vore felinställd hade det kanske varit litet bättre.

Berätta gärna hur det går! Lycka till!
 
Lördag är ingen vardag vad jag vet.
För att undvika böter i en sån situation så lämna en lapp på automaten och en innanför vindrutan om du inte har möjlighet att ringa och felanmäla!
 
Lördag är ingen vardag vad jag vet.
För att undvika böter i en sån situation så lämna en lapp på automaten och en innanför vindrutan om du inte har möjlighet att ringa och felanmäla!
 
Enligt parkeringsbolagen själva räknar dom må-lör som vardag, söndag och andra röda dagar som just röda dagar. :smirk:
 
Det är nog olika från olika parkerningsbolag, där jag står på vardagar är det gratis på lörsdag söndag fast det står "Avgift vardagar 9-18", alla dagar före helgdag är tydligen gratis (det står inte) för nu i mellandagarna så den 5/1 (måndag, dagen före trettondagen) så var det gratis för det var dag före helgdag.
 
Yes det är riktigt, men lurigt lurigt. När det står så här på skyltarna 8-18 (8-18), räknas den inom parantes som röd dag de övriga mån-lörd.

Om lördagaen inte räknas in, anges detta på skyltar. Annars är det mån-lörd samt sönd och röda dagar.
 
Jo det brukar ju vara så, men inte på "vårt" parkeringsbolags skyltar.. där står endast avgift vardagar 9-18 inget annat, så egentligen brode man få betala för lördagar och dag före helgdag men det behöver man inte här.
 
Här har man angivit lördag, men på de skyltar där man bara har två tidsangivelser räknas lördagen inte som röd dag dvs de inom parantes. Det är detta som gör saken lurig, där man inte ange lördagen som specifik.
 
Nä här är det lurigt igen, ni betalar endast på vardagar. Hade man angivit en tid efter å måste man klämma in lördagen någonstans, och den hamnar inte som röd dag då. Nu har ni ingen angiven tid efter, vilket innebär måndag till fredag.

Ibland tror jag att dom gör detta på :devil: -skap, ingen männsika med sina sinnen i behåll kan ju veta detta om man inte specifikt går in och frågar.

En annan lurig sak som jag stridit för, är att en P-förbudsskylt inte måste sitta på plats. Det har visat sig detta, att inom storstäder räcker det med att skylten sitter vid infarten av tullarna för att gälla i hela den stora staden. :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 194
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp