P1 -om skyltdockan

Catwalkmodeller bär provkollektion. Plaggen visas innan kollektionen har gått i ut till kund dvs saknar storleksmärkning. Det nålas och korrigeras efter varje modell backstage. Efter visningen är det vanligt att kollektionen (plaggen från visningen) hamnar på tex en pr-byrå/showroom. Därifrån lånas de till plåtningar eller ibland till offentliga personer. Dessa ser nödvändigtvis inte ut som catwalkmodeller så därför motsvarar faktiskt sällan plaggen 34.
Vilken storlek brukar de motsvara?
 
Vilken storlek brukar de motsvara?

Kläderna eller modellerna?
Modellerna typ 32 ofta. Tänk rangliga 14-åringar med ben som bambi. Men på senare tid så har det blivit en större variation och vissa designers har gjort en grej av att ha mer alternativa modeller! Plaggen nålas, tejpas, snabb-sys backstage av påklädarna (brukar vara totalt kaos haha).
Kläderna ofta typ S eller 36-38 skulle jag säga. Men de är ju inte uppsydda efter storlek på det sättet, det görs ju när kläderna går i produktion. Jag har rätt många plagg från provkollektion jag fått via pr-byråer. Storleken kan variera en del men de är inte minimala.
 
Senast ändrad:
Kläderna eller modellerna?
Modellerna typ 32 ofta. Tänk rangliga 14-åringar med ben som bambi. Men på senare tid så har det blivit en större variation och vissa designers har gjort en grej av att ha mer alternativa modeller!
Kläderna ofta typ S eller 36-38 skulle jag säga. Men de är ju inte uppsydda efter storlek på det sättet, det görs ju när kläderna går i produktion. Jag har rätt många plagg från provkollektion jag fått via pr-byråer. Storleken kan variera en del men de är inte minimala.
Okej, jag vet att när jag i början av 2000-talet möjligen slutet av -90 tittade på en dokumentär om modeller så var en av anledningarna som angavs då för att modeller var tvungna att vara smala och långa att kollektionerna syddes upp i den storleken dvs 34.
 
Okej, jag vet att när jag i början av 2000-talet möjligen slutet av -90 tittade på en dokumentär om modeller så var en av anledningarna som angavs då för att modeller var tvungna att vara smala och långa att kollektionerna syddes upp i den storleken dvs 34.

Det har hänt mycket sen tidigt 2000-tal. Varje designer avgör ju hur provkollektionen/visningkollektionen sys upp. Generellt är ju modellerna "hängare" och plaggen är mer oversize är de blir sen på '"vanliga" människor. Sen så är det ju ganska smalt om plaggen ska funka hyfsat på alla tjejer, om man måste göra snabba ändringar i gång-schemat tex. och byta outfits på dom. Haute couture antar jag är mkt mer rigorös fitting på då dock. Här går ju tjejer ofta i för stora/små skor tex, men har de bra och säker gång så klarar de ju det (men det underlättar ju om de har iaf lite samma sko-storlek.
 
Jag är 173 cm. Längd på nederdelar och överdelar har passat mig perfekt för det mesta vare sig när jag i min ungdom hade storlek 38 eller när jag vägde som mest och hade storlek 48-50.
 

Liknande trådar

Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 087
Senast: Anonym_85
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 037
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund ...vad det är för fel på min hund? Hon är 4 år och har fram tills nu varit kärnfrisk. För ca 9 dygn sedan började hon spy 5 nätter på...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: attempt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp