P1 -om skyltdockan

Kollade craft och de hade faktiskt det. Aldrig sett på vanliga kläder (alltså som inte är sport etc)

Men alltså crafts storlekar är ju knasiga på sitt vis
. XS I dam på underställ är för folk 164 cm långa. Är du kvinna och 175 cm lång bör du ha storlek xl.

Det blir ju också galet. Tänk om det fanns XS kort, normal och lång, S I kort, normal och lång osv *drömmer*
Förutom friluftskläder/sportkläder köper jag bara jeans och de har ju storlek på både bredd och längd så jag har nog dålig koll på "vanliga" kläder.

Vissa friluftskläder finns ju i lång, medel, kort eller vad de nu kallar det. Lundhags och Fjällräven tror jag? 2XU har väl också två längder på sina tights?

Underställ, tights och sånt tycker jag inte är så känsligt med längden. Värre med längden på armarna.
 
Förutom friluftskläder/sportkläder köper jag bara jeans och de har ju storlek på både bredd och längd så jag har nog dålig koll på "vanliga" kläder.

Vissa friluftskläder finns ju i lång, medel, kort eller vad de nu kallar det. Lundhags och Fjällräven tror jag?

Underställ, tights och sånt tycker jag inte är så känsligt med längden. Värre med längden på armarna.

Om de blir alldeles för långa blir det problem, det blir hemskt knöligt vid anklarna. Men när du säger det så har jag sällan problem med underställ. Så kanske de flesta där har anpassat för kort kroppslängd i små storlekar?
 
Jag frågade i en klädaffär en gång varför det inte finns några byxor som inte är för långa för mig. Svaret blev att alla byxor sys så att de ska passa en kvinna som är 175 cm lång. Butiken rekommenderade mig att lägga upp byxorna.

Haha nej det stämmer inte. Jag är 178 cm och måste köpa byxor från tall-produktion. Kedjor producerar kläder efter majoriteten. Så typ 165 cm.
 
Det är intressant med kläder... Jag tror att nästan alla byxor, kjolar mm är gjorda för min benlängd. De är ofta perfekt längd och jag har hur lätt som helst att köpa just byxor och sådant.

Överdelar däremot... :banghead: Har insett att herravdelningarna ofta är bra. På damavdelningen kan kläderna sitta ok om jag står helt stilla, men jag vill ju kunna röra på mig. Då plötsligt är alla plagg för korta, för trånga över axlarna osv. Ofta för stora i midjan också, vilket är lite skumt eftersom jag verkligen aldrig haft någon tydligt markerad midja utan som smalast är väldigt rak.
 
Det är intressant med kläder... Jag tror att nästan alla byxor, kjolar mm är gjorda för min benlängd. De är ofta perfekt längd och jag har hur lätt som helst att köpa just byxor och sådant.

Överdelar däremot... :banghead: Har insett att herravdelningarna ofta är bra. På damavdelningen kan kläderna sitta ok om jag står helt stilla, men jag vill ju kunna röra på mig. Då plötsligt är alla plagg för korta, för trånga över axlarna osv. Ofta för stora i midjan också, vilket är lite skumt eftersom jag verkligen aldrig haft någon tydligt markerad midja utan som smalast är väldigt rak.

Och jag är tvärtom. Tröjor, skjortor och andra överdelar kan jag oftast köpa utan att prova. De passar. Trots att jag har smal midja, breda axlar och lite långa armar. Men byxor är ett trauma.
 
Byxor är väl det lättaste i världen att anpassa om man är kort, bara att lägga upp. En del butiker erbjuder tjänsten, eller så kan man lämna in till skräddare eller sy själv. Eller så håller man utkik efter D-storlekar eller petite-kollektioner, finns tyvärr inte så ofta i fysisk butik i Sverige men en del postorderfirmor har.
 
Byxor är väl det lättaste i världen att anpassa om man är kort, bara att lägga upp. En del butiker erbjuder tjänsten, eller så kan man lämna in till skräddare eller sy själv. Eller så håller man utkik efter D-storlekar eller petite-kollektioner, finns tyvärr inte så ofta i fysisk butik i Sverige men en del postorderfirmor har.

Om det är ett par vanliga raka byxor - javisst. Om det är bootcut, slitningar, dragkedjor i nederkant, avsmalnande i nederkant eller något annat så inte alltid så "bara"

(sen har inte alla symaskin eller ens kunskap heller, men..)
 
Ok, fast alla gör nog inte det. Jag minns inte vilken affär jag var inne i men expediten sa 175 cm. Men olika kedjor gör kanske olika.

Alltså det är ju den uttalade standardlängden men det är möjligt att det finns kedjor som väljer en annan. Kommer du på vilken butik det är får du hemskt gärna meddela det vore guld att kunna köpa kläder online. :love:
 
Är 173 och smal, byxor är ofta för korta ja, köper "vanliga" jeans, och alla sitter som ankeljeans.
Även jackor kan vara sådär, lite för korta i ärmarna om dom ska passa i övrigt
 
Det är intressant med kläder... Jag tror att nästan alla byxor, kjolar mm är gjorda för min benlängd. De är ofta perfekt längd och jag har hur lätt som helst att köpa just byxor och sådant.

Överdelar däremot... :banghead: Har insett att herravdelningarna ofta är bra. På damavdelningen kan kläderna sitta ok om jag står helt stilla, men jag vill ju kunna röra på mig. Då plötsligt är alla plagg för korta, för trånga över axlarna osv. Ofta för stora i midjan också, vilket är lite skumt eftersom jag verkligen aldrig haft någon tydligt markerad midja utan som smalast är väldigt rak.
Håller med. Har inga större problem att hitta byxor som passar. Jag är runt 165 med hyfsat långa ben och utan överdrivet mycket former.
Överdelar som inte är elastiska är betydligt krångligare. Har hyfsat långa armar och tränar rätt mycket så är rätt bred över både rygg och axlar plus att jag inte är helt platt fram. Hitta skjortor som inte ser ut som ett tält över magen om de passar över bröstet är hopplöst.
 
Håller med. Har inga större problem att hitta byxor som passar. Jag är runt 165 med hyfsat långa ben och utan överdrivet mycket former.
Överdelar som inte är elastiska är betydligt krångligare. Har hyfsat långa armar och tränar rätt mycket så är rätt bred över både rygg och axlar plus att jag inte är helt platt fram. Hitta skjortor som inte ser ut som ett tält över magen om de passar över bröstet är hopplöst.
Jag kör på stretchiga linnen och t-shirts. Konstant...
 
Överdelar däremot... :banghead: Har insett att herravdelningarna ofta är bra. På damavdelningen kan kläderna sitta ok om jag står helt stilla, men jag vill ju kunna röra på mig. Då plötsligt är alla plagg för korta, för trånga över axlarna osv. Ofta för stora i midjan också, vilket är lite skumt eftersom jag verkligen aldrig haft någon tydligt markerad midja utan som smalast är väldigt rak.

Ja, överdelar är inte kul alls, springa in i en butik och lite snabbt hitta en mer figurnära typ blus/skjorta som bara passar händer liksom inte. Jag är nog ganska timglasformad och därtill mer bredaxlad än vad man ska vara tydligen, för framför allt är de alltid för trånga över axlarna, typ: ”Yes, den här sitter perfekt .... hm, så länge jag inte rör armarna”. Går jag upp i storlek för bättre (d.v.s. någon alls) rörelsefrihet blir de ju bara bylsiga i övrigt istället. Det är helt värdelöst.

Men byxor har jag sällan problem med däremot, om man ska vara glad för något ...
 
Jag är 170 cm, verkar ha ben med den magiska längden som byxor är lagom för! En del andra plagg däremot :arghh::arghh::arghh: Kavajer t ex är ett elände att hitta, mina axel/bystproportioner är tydligen helfel.
 
Allmänna reflektioner nu efter att ha lyssnat på avsnittet.

Intressant hur rörelsemönstret skiljde sig mellan den kvinnliga dockan och den manliga. Kvinnlig docka = ostadigare och spretigare.
Även hur sexdockan och dess framtid hur den avspeglar samhället. Ska bli intressant att följa dess utveckling till att mer efterlikna önskad partner och när man kan börja gifta sig med dessa. Nej inte om utan när.
 
Man går inte på längd på kvinnor utan på vidd. Modeller bär alltid storlek 34 tex vilket är extra small trots att de många gånger är över en och åttio.

Catwalkmodeller bär provkollektion. Plaggen visas innan kollektionen har gått i ut till kund dvs saknar storleksmärkning. Det nålas och korrigeras efter varje modell backstage. Efter visningen är det vanligt att kollektionen (plaggen från visningen) hamnar på tex en pr-byrå/showroom. Därifrån lånas de till plåtningar eller ibland till offentliga personer. Dessa ser nödvändigtvis inte ut som catwalkmodeller så därför motsvarar faktiskt sällan plaggen 34.
 

Liknande trådar

Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 088
Senast: Anonym_85
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 064
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund ...vad det är för fel på min hund? Hon är 4 år och har fram tills nu varit kärnfrisk. För ca 9 dygn sedan började hon spy 5 nätter på...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: attempt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp