P3 idag vid lunchtid..

Nu menade jag folk som klagar när man kommer och går på den asfalterade cykelvägen inne i villaområdet med hunden lös fotgående. Antog att det var den miljön vi diskuterade eftersom man möter andra människor där...
 
Varför är det "någon annans" ansvar, i det här fallet kommunens, att ta hand om bajset efter din hund? Det borde du väl ta hand om själv? Det är ju som om jag skulle låta mina ungar skita på gatan och klaga på bristen på barntoaletter. Eller strunta i att sätta blöjor på minstingen, för att det inte finns Bebis-latriner.

Den liknelsen håller inte. Föräldrar brukar vara ordentligt duktiga på att dumpa deras barns blöjor på massa otrevliga ställen om det inte finns en soptunna i närheten. Det är bara att titta i skogar längs med vägar, stränder osv. Ibland orkar de inte ens gå ut till soptunnan utan lägger dom i trapphuset vilket är avsevärt mycket värre för omgivningen än en skithög på trottoaren.
 
Föräldrar brukar vara ordentligt duktiga på att dumpa deras barns blöjor på massa otrevliga ställen om det inte finns en soptunna i närheten. Det är bara att titta i skogar längs med vägar, stränder osv. Ibland orkar de inte ens gå ut till soptunnan utan lägger dom i trapphuset
Ja men det är väl lika fel det. Man kan väl inte påstå att bara för att gruppen småbarnsföräldrar gör fel, så kan gruppen hundägare automatiskt få göra fel.

Jag tycker att en hundbajshög på trotoaren är bland det absolut äckligaste som finns. Dessutom så är det farligt p.g.a. halkrisken.

Och blöjor är också något som småbarnföräldrarna skall ta hand om, på samma vis. Men det blir inte mindre mängd äckliga blöjor av att man kryddar med hundbajs. Utan jag anser att ALLA skall ta upp efter SIG, SINA BARN och SINA HUNDAR.

Så jag tycket att liknelsen var riktigt bra faktiskt.
 
Det var du som gjorde liknelsen och den gjorde plattfall även om du har svårt att erkänna det :devil:. Jag har inte på något sätt sagt att det ena motiverar det andra utan bara att din liknelse inte stämde, mao föräldrar är lika goda kolsupare om hundägare. Din liknelse vill ju påskina att föräldrar var bättre än hundägare för att de lät sina barn skita på trottoaren. Det enda som håller föräldrar från att låta sina små telningar att både kissa och skita på trottoaren är trycket från förbipasserande för så fort de kommer ut från staden är de precis som vilken hundägare som helst.....
 
Ett exempel. De lokala ordningsföreskrifterna för Stockholms kommun §§ 20-23, som gäller alla som har hund, dock inte synskadade med ledarhund eller för polishund i tjänst. Dvs de gäller även de som har väl uppfostrade hundar!

Hunden ska hållas kopplad utom på hundrastplatser som kommunen anordnat.
Tikar ska under löptid vara kopplade när de vistas utanför inhägnade områden.
Man ska alltid plocka upp förorening efter hund längs gator och parkvägar, och inom tullarna även på andra offentliga platser.
Hund får inte tas med till särskilt angivna områden på badplatser under perioden 1 juni - 31 augusti (se information på respektive badplats).
Hunden ska vara märkt så att man lätt kan få tag på ägaren om hunden skulle komma bort.


Ett liknande kopplingstvång finns i paragrafer 16 och 17 i Vaxholms ordningsstadga. Detta är de enda kommuner jag har kontrollerat och i båda gäller ett generellt kopplingstvång (dvs det räcker inte att ha hunden under uppsikt) och ett krav att plocka upp hundskiten
 
Vad jag vet så är även nedskräpning straffbart. Det borde således vara straffbart att sprida begagnade blöjor omkring sig också. Även om det nu görs ganska frekvent.

Liknelsen blir bara bättre och bättre.

Inte_Ung, som alltid tar hem sina barns begagnade blöjor och kastar dem i EGEN soptunna, vilket då gör just MIG bättre än de hundägare som INTE tar upp sina hundars bajs från trotoarerna.
 
Rötägg finns det inom alla grupper.
Det är inte bara på landet man kan hitta använda blöjor ligga slängda på marken, ibland precis nedanför en papperskorg!
Personligen är jag för hundskatt, då jag vill att pengarna ska användas till bl a hundlatriner.
Jag vägrar gå längre sträckor med plastpåsar innehållande bajs i handen tills jag kommer till en latrin eller papperskorg/soptunna.
Ang. koppeltvång så blir jag lite konfunderad.
Jag har tolkat lagen på det vis att hund ska hållas under ordentlig tillsyn/kontroll så att den inte kan springa och störa och jaga vilt.
Men det behöver väl inte betyda att den måste vara kopplad. :confused:
Men så läste jag i lokaltidningen att det är koppeltvång i hela kommunen där vi bor med ett undantag, brukshundklubben, och att polisen ska patrullera på en relativt välbesökt gångväg och ge hundägare som har sin/sina hundar lösa böter på 600:-
Va fan, nu får det väl vara nog!!! :mad:
Har inte polisen vettigare saker för sig?!! :mad:
 
Att ha hund är som att parkera en bil - man måste hålla reda både på lagen OCH kommunernas lokala ordningsstadgar. BÅDA gäller.

Fast om folk kunde ha lite koll på sina hundar, plocka upp efter dem, förhindra att de jagade och se till att ha dem mycket nära sig eller kopplade när andra människor passerar, skulle nog ingen propsa på att ordningsstadgorna följdes till punkt och pricka
 
Var det verkligen kopplingstvång, enligt kommunal ordningsstadga, på den plats där reportern befann sig? Flertalet tycks nämligen tro att det är koppeltvång överallt inne i stan, men generellt sett så är det inte det. I skog och mark ska ju hundar vara kopplade mellan vissa datum på sommaren, men inte inne i stan.
Personligen hade jag bett honom fara åt he*vete och sticka ur parken och sätta sig på sin balkong om han inte gillar lösa hundar! :devil:
 
Fy, ytterligare en anledning att ogilla stockholm! Tacka vet jag Gbg, här har precis komunen beslutat om att TILLÅTA hund på begravningsplats. Något som tidigare inte varit tillåtet, kopplad förvisso men ett steg i rätt riktning!
 
Tja, kommunen har att välja på att se skiten eller att se till att de finns latriner åtminstonde en i varje område.

Från mitt hus har jag exakt 1 km till närmaste latrin/papperskorg. När jag ska åka till jobbet på morgonen så följer hunden alltid med och då hon ska göra sin morgontoalett så har jag två alternativ att välja på.

1. Gå 1 km till latrinen och 1 km tillbaka. Varje morgon och kväll

2. Plocka upp skiten, ta med påsen och lägga i bilen så länge tills jag kommer till en latrin.

Alternativ 3 kunde ha varit att gå in i porten igen och slänga skiten i sopnedkastet, men det får vi tyvärr inte göra, då man kan beivras.

Så det lättaste och lagligaste är att låta skiten ligga. Men självklart tar jag upp det om det ligger på gatan eller klippt gräs.

Jämförelsen med barnblöjor var löjlig!
 
Alla djurs skit hör hemma i naturen, de är en del av kretsloppet mig veterligen. Lite hundskit i det öga gräset i diket i utkanten av staden är totalt ofarligt för folk, däremot så är jag led på att behöva bära hunden inne i staden för att folk har slängt glasflaskor överallt! Men inte hör vi folk klaga på detta glas?! Kliver du på lite skit, men so what? Det går att tvätta bort! Skit är inte smutsigare än olja, och alla ni som sysslar med sex och slickar/suger där äckliga vätskor har kommit ut? Och en glasskärva gör betydligt mera skada än lite smuts.
Ärligt, jag förstår inte vad vi snackar om. När det passar oss så klagar vi, och när det passar oss så har vi jättehög tolerans. Så är vi bara en bunt bekväma djur?

Jag tar bort hundskit när det ligger olämpligt, d.v.s. på våra konstgjorda gräsmattor eller på andra ställen där folk kan tänkas lägga sig ner, eller där barn kan springa omkring och leka i gräset. Men vem bryr sig ute i skogen eller i diket? Det är hur naturligt som helst, jämfört med kondomer, burkar m.m. som är rentav skadligt för både människor och djur på ett eller annat sätt.
Och alla utekatter?! Vad gör vi med dem? Ska ägarna springa efter och plocka upp efter dem?

Jag säger såhär:
Där skiten inte hör hemma, där tar jag bort den, men där den skulle vara naturligt sett, får den lika gärna ligga kvar. Ska jag gå och plocka för syns skull när det ändå inte stör någon att det ligger där?
 
Jag vägrar gå längre sträckor med plastpåsar innehållande bajs i handen tills jag kommer till en latrin eller papperskorg/soptunna.
Då tycker inte jag att du skall ha hund. För det är ju som att skaffa barn och vägra byta blöjor!

Men så läste jag i lokaltidningen att det är koppeltvång i hela kommunen där vi bor med ett undantag, brukshundklubben, och att polisen ska patrullera på en relativt välbesökt gångväg och ge hundägare som har sin/sina hundar lösa böter på 600:-
Va fan, nu får det väl vara nog!!!
Har inte polisen vettigare saker för sig?!!
Jag tycker att det var en mycket vettig sak för Polisen att ha för sig. Ty det händer alldeles för mycket olyckor med hund. Och jag tror att många hundägare tycker att det är bra att slippa träffa på lösa hundar.
 
Och angående koppel:
Ska de väluppfostrade hundarna behöva gå i koppel de 99.9% av tiden som vi INTE är i närheten av er hundrädda? Hallå? Tror ni hela världen kretsar kring er?
Självklart är det hemskt och jobbigt med fobier, jag har en egen fobi jag också, men jag kräver inte att världen anpassar sig efter mig. Jag kan bara styra över mig, och det är vad jag gör. Självklart kan jag be folk att vara snälla och ha överseende med mina problem, men inte kräver jag att de ska gå och betee sig onaturligt för min skull den tid jag inte är runt dem.
Jag förstår er hundrädda som stött på dessa "sämre" hundägare med hundar som springer runt er, skäller på er eller annat, men det är väl inte alla som gör så? Det finns rötägg, och ni har all rätt i världen att klaga på dem. Själv så läser jag alla människor i min närhet, ser jag osäkerhet mot hunden så kopplar jag honom UTAN att ni behöver be om det; så hur stör min hund er genom att vara okopplad? Han går bara och snosar i vägkanten och uträttar sina behov, varken mera eller mindre. Han är inte alls intresserad av människor och när jag möter hundar så har jag honom fot vid min sida.
Var realistiska. Jag förstår att ni är rädda att hunden KAN komma åt er om den är okopplad, men ärligt, jag som hundägare är oftast mera rädd för de där okoppeltränade hundarna som går och drar på sina ägare än de där väldtränade hundarna som går stolt vid mattes/husses sida. Och jag menar, den där hunden som inte ger ett skvatt i dig där du går och är rädd, skadar den dig? Är din rädsla befogad?
Koppeltvång gör inte hundar snällare eller trevligare. Och jag är mest rädd för stora hundar utanför hus eller butiker som hoppar i linan och skäller ilsket. Eller hundar som är ute och leder deras ägare i koppel.
När jag ser en lös hund tänker jag "åh, någon som har pli", men inte vill jag ha ett koppelförbud bara för det.

Vad jag vill säga är bara att hela världen kan inte anpassa sig efter en. Man får ha sin åsikt, men det enda man kan kontrollera är sig själv, sina egna reaktioner och tankar kring saker och ting. Och det är unfair av mig att be folk gå att gömma sig bara för att jag har social fobi, det är INTE så livet går till. Ni får gärna klaga på hundar som springer fram eller t.o.m. hoppar upp på er, men hur stör er hunden vid sidan av min sida? Ni är rädd, men det rår inte min hund för, och inte jag heller. Jag har tränat min hund, för min skull, men även för er skull (fy så jag skulle skämmas om han råkade skrämma någon).
 
Personligen hade jag bett honom fara åt he*vete och sticka ur parken och sätta sig på sin balkong om han inte gillar lösa hundar!
En attityd som denna hos hundägare är oftast orsaken till att det verkligen blir kopplingstvång för alla hundar. Vilket är synd för dem som sköter sig och svarar trevligt.
 
Jag tycker att det var en mycket vettig sak för Polisen att ha för sig. Ty det händer alldeles för mycket olyckor med hund. Och jag tror att många hundägare tycker att det är bra att slippa träffa på lösa hundar.

Alternativt kan polisen istället för att jaga hundägare, ägna sig åt dessa fruktansvärda djurplågare som smyger runt i hästhagarna och knivskär och torterar hästar.
 
eller så kan de kanske jaga pedofil-fotografer som lurar i buskarna på badstränder och plåtar våra barn när de badar (tydligen något vanligt i storstäderna).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp