P3 idag vid lunchtid..

Så du vill införa hundskatt istället för att låta varje hundägare ta sitt eget ansvar? Jag har ingen nytta av hundlatriner och vill därför inte heller betala för dem.

Sen förstår jag inte varför många är så rädda för hundskit. Tänk om ni skulle vara lika rädda för verkliga miljöproblem. Visst är det olämpligt med hundskit på trottoaren men längs vägen eller i gräset är det ingen katastrof direkt.

Det som jag tycker är konstigt är att så många först plockar upp skiten i en påse och sedan bara slänger påsen i naturen! Då är det väl bättre att låta skiten kigga kvar utan påse? Eller hur tänker vissa?

Så jag tycker att hundägare skall ta upp hundskit från trottoaren och det är INTE kommunens ansvar att se till att det finns hundlatriner överallt.
 
Nämen helt seriöst, var står det att det är TVÅNG PÅ KOPPEL???

Du får inte ha hunden lös i skog och mark mellan vissa datum (annorlunda för mig eftersom jag har drivande hund), men måste det verkligen vara ett snöre eller räcker det med det psykiska kopplet???

Diskuterade det med en hundförande polis (tillika jägare) en gång, han, liksom jag, ansåg att om vi har våra hundar lösa och de går i en radie av 2 meter runt oss så har vi oftast mycket bättre koll än vad en med Flexi-koppel med en radie på 6-7 meter har...

Men det där med koppeltvång, kan det verkligen vara rimligt?? Alla tjänstehundar då?? Alla blindhundar som ska leta upp föremål till sina ägare??? Eller det är bara jakthundarna som ska vara kopplade??

Förstår personligen inte dubbelmoralen i detta, hundar ska inte så uppbundna, men inte vara lösa (ifall de rymmer), de ska inte gå i Flexi-koppel (det är väl en samhällsfara om nåt, hur många har inte snubblat över en sån lina??), och inte i vanligt koppel, dessutom får de inte vara lösa för att de skrämmer folk.... Man måste ju kunna se från hund till hund, alla hundägare är inte bra/dåliga...

Jag tar alltid upp bajset efter min hund när jag är på ställen där andra är, men jag bor väldigt ensamt med närmsta grannen på kilometeravstånd, så skulle någon komma och be mig plocka upp mitt hundbajs på min egen mark så...

Dessutom har jag och de flesta andra respekt för de hundrädda, men man kan ju se det på olika sätt... Jag, som ormrädd (jag är RIKTIGT ormrädd) springer ju inte direkt in på en ormmässa, för då hade jag skrämt livet ur alla ormar (tur att de inte hör ngt...) Likaså kan ju inte en hundrädd klampa in i mitt hem eller in på min mark och skrika för att mina hundar är lösa, när det är de som gör intrång.

Som ngn annan skrev, vi tar ofta hänsyn men det är ju inte ofta de tar hänsyn till oss...

//Emma
 
Hej!

Jag tycker faktiskt att hundbajs är äckligt - och jag har två hundar. Jag plockar alltid upp när jag är efter cykelväg, inne på gården (flera lägenhetshus samma gård)rastar jag dem inte överhuvudtaget, de får vänta tills vi är på cykelvägen. Har själv klivit med nya skor i bajs, det var inte kul - jag tycker faktiskt att har man skaffat hund så får man se till att ta bort bajset så ingen annan störs. Jag lämnar inte sopor på gården utan går med dem till soptunnan - bajs är äckligt...

Jag har tur och bor i ett område med mkt. hundar = gott om bajstunnor jag vet då av två! en på varje del av mina rastrundor. Kan man inte försöka påverka kommunen där man bor att ställa ut en bajstunna? Då blir det lättare för er och mindre klagomål.

Jag tycker också att det är en självklarhet att man måste respektera andra människor som är hundrädda - visst JAG vet att mina två flatar älskar människor. Men jag har full förståelse för att andra inte gör det, samt att de är rädda för dem.

Personligen skulle inte jag heller vilja ha någons annans hund lös mot mig, utan kontroll. Jag kan se på en hund om den är "lydig", ifall den stannar kvar hos den som har den lös fot vid sidan. Men om man är hundrädd kan man knappast läsa hund vilket gör det till ett högst osäkert kort om den går där lös. Jämför ex. om du ser någon med en orm bredvid sig på promenad :D , det är en giftorm, men ägaren säger att den är helt ofarlig och absolut inte går fram till dig... Tja med min ormfobi hade jag tyckt det var enormt jobbigt men alla hundrädda ska bara acceptera att möta lösa hundar?

Javan
 
Rent ut sagt skiter jag i att ta upp hundskiten, om den inte skulle ligga på ett väldigt olämpligt ställe.
Tycker jämförelsen med barnblöjor är dålig, då ett barn blir lidande om man inte byter en smutsig blöja.

Det är med andra ord vettigt att de två poliser som är i tjänst valsar fram och tillbaka på en gångväg, jagande hundägare, medan en 11-årig flicka blir hotad och rånad på mobiltelefon, busskort och småpengar av två 14-åriga killar?

Det finns en mängd andra saker för polisen att ägna sig åt.
Våldtäktsmän, blottare, djurplågare, pedofiler, rånare, inbrottstjuvar mm mm mm.
Framför allt att förebygga och förhindra brott.
 
Har du ingen nytta av latriner för att du inte har någon hund?
Eller hur löser du "skitfrågan"?
Om kommunen sätter upp fler latriner tror jag att iaf några fler hundägare skulle plocka upp skiten efter sin hund.
Vems ansvar är det att det finns latriner/papperskorgar uppsatta på lämpliga ställen?

Håller helt med att det är idiotiskt att plocka upp skiten i en påse för att sedan kasta påsen i skogen eller i diket.
Lika omiljövänligt som att slänga skräp på marken, strunta i att plocka bort efter sig på utflykten osv.
 
Tanken har aldrig slagit dig att man faktiskt kan bo på ett sådant sätt man aldrig behöver plocka upp efter hunden, dvs på landet.!
 
Men hallå!

Om alla hundägare skulle skita i att plocka upp det blir ju sanitära olägenheter. Vet ett par gator i stan som man undviker pga all hundskit. Det luktar f-n.

Jag plockar upp efter min hund när jag inte befinner mig på våra marker!
 
I de lokala ordningsstadgarna i många kommuner såsom Vaxholm och Stockholm anges kopplingstvång. I Göteborg räcker det med tillsyn utom på platser med försäljning, lekplatser, gräsmatta upplåten för lek och delar av Slottskogen etc. Även i Göteborg gäller dock:

att föroreningar efter hunden på offentlig plats plockas upp

Personligen anser jag att tillsyn borde räcka, utom inom sportfält/motionsspår/badplatser etc där det borde råda totalt hundförbud. Fast med tanke på attityderna hos vissa av hundägarna på forumet till att hålla rent efter sin egen hund och att ha sådan koll på den att andra slipper ängslas - så är jag nog tyvärr för ett totalt hundförbud.

Hundägare måste veta vad som gäller och visa hänsyn, annars utgör hundarna sådana problem för andra att polisen blir tvungen att ta av sina knappa resurser för att se till att ordningsstadgorna följs. Människor är rädda (tänk dig om du inte kunde gå utanför dörren eller åka buss etc utan att konfronteras med stora ormar, ludna jättespindlar eller andra djur som du är paniskt rädd för). Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, om fler hundägare skötte sig, så tror jag inte att någon skulle kräva drakoniska ordningsstadgor för vilka efterlevnaden uppehölls. Hundägarna är delskyldiga till reglerna och det är upp till dem att BEVISA att de inte behövs genom att nogsamt se till att deras hundar utgör minsta möjliga olägenhet för andra.

Har man valt att ha hund så har man valt att plocka upp efter den i offentliga miljöer, och detta alldeles oavsett antalet hundlatriner i omgivningen. Eventuellt att hundskatten skulle höjas så att den täckte kostnaderna för daglig gatutvätt... fast då blir hundinnehav en väldigt dyrbar affär
 
Nämen helt seriöst, var står det att det är TVÅNG PÅ KOPPEL???
Det står i Jaktvårdslagen och gäller ALLA hundar. Och det kallas faktiskt för "Hundförbud" i lag texterna.

Tjänstehundar är undantagna.

ansåg att om vi har våra hundar lösa och de går i en radie av 2 meter runt oss så
Som koplade räcker att hunden är i förarens omedelbara närhet, typ går fot. Flexikoppel duger INTE då hund och förare kan komma för långt ifrån varandra.

Likaså kan ju inte en hundrädd klampa in i mitt hem eller in på min mark och skrika för att mina hundar är lösa, när det är de som gör intrång.
Inte ens jakträttsinnehavaren får ha lösa hundar på sina marker under hundförbudstid.

Det som gör det så speciellt med just hundar, är att de räknas som vapen ur lagens mening.
 
Ska förklara närmare vad jag menar med väldigt olämpligt ställe:
Intill någons tomt.
I närhet av skola/daghem.
Bostadsområde.
I stan.
Gata/väg.
Trottoar.
Gångväg.
I parker.
På gräsmattor.
Jag går aldrig med hund i stan, och rastar inte hund i bostadsområden, på vägar, gräsmattor osv därför att det är otrevligt för alla ur flera synpunkter.
 
Härligt att det finns sådana som du!

En del tycker att hundskiten gärna kan ligga vid dagis m fl ställen som är väldans olämpliga!
 
Sen förstår jag inte varför många är så rädda för hundskit.
Jag gillar inte att trampa i det, det blir så kladdigt och luktar så illa. Och så sprider det mask till barn som inte riktigt håller koll på om de stoppar händerna i munnen eller ej. Eftersom det inte verkar som om hundägare maskar av sina hundar tillräckligt.

Min dotter fick mask i magen upprepade gånger innan skolan lyckades att bli av med alla hundägare som rastade sina hundar på den tomma skolgården utan att plocka upp bajset. En skolgård borde väl ses som en olämplig hundtoalett, men tydligen inte av alla.
 
Jag tror att man måste göra skillnad på land och
stad ochså.

Min sambo är extremt hundrädd och för honom hjälper
det inte att hunden är kopplad. Han tar mig som sköld.

Jag instämmer med Inte Ungs inlägg om hundskit och
det luktar inte gott
( Det är kanske därför ni inte plockar upp?)

Träna på att gå fint kan man göra på apellplanerna och
på de iordningställda rastplatserna som finns. Eller så
åker man ut på landet och låter dem lufsa i skogen.
(Där tycker förövrigt jag med att det är ok att de skiter
utan att man plockar upp beroende på vart de skiter förstås)

När jag hade hund gick det bra, så jag ser inga problem.

Visa hänsyn mot varandra:)
 
Det är betydligt större risk för mask via kattskit, och de skiter mer än gärna i sandlådor. Kanske var det där hon fick i sig maskägg?
 
Om så vore skulle jag söka hjälp för att bli av med min fobi. Hunden har en självklar plats i vårt samhälle och ska inte utestängas. De ska inte skuffas undan till mörka hörn bara för att en minoritet har hundfobi.

Att ha totalt hundförbud på sportfält och i motionsspår tycker jag är en dum ide. Många joggar med hund och det vill jag inte förneka dem. Att som förälder kunna ha med sig hunden då barnen utövar sinsport är säkert värt mycket också. Alltför många hundar ligger ensamma för mycket. Ska då föräldern behöva välja mellan att se sitt barn spela en match och att tillgodose hundens behov när man just utomhus på sportfält kan fixa båda sakerna?
Nej, hunden ska integreras mer i samhället, inte segregeras.
 
Det står faktiskt ingenstans att det är ett fysiskt koppel som gäller. Det mentala duger lika bra och om jag inte missminner mig är den exakta ordalydelsen "Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad."

Jaktlagen i sig ger alltså inget stöd för uppfattningen om att hunden måste hållas fysiskt kopplad. Det krävs andra föreskrifter för det.

Jag följer inte jaktlagen till punkt och pricka under perioden 1 mars till den 20 augusti. Det går inte när man har en sökhund som ska tränas. Dock gissar jag på att inget vilt finns kvar när en hel hoper folk har vandrat runt i det området där söket ska ske.
 
Otrevligt möjligtvis, men ett måste för oss som bor i stan och äger hund. Det går inte att åka ut på landet så fort hunden ska rastas.
Jag plockar dock upp om hundarna bajsar någon annanstans än i skogen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp