P3 idag vid lunchtid..

Och då får man en hund med planlydnad. Vill man ha en hund som fugnerar i alla miljöer måste man träna i alla miljöer.

Är din sambo så hundrädd bör han söka hjälp för sin fobi.
 
En vuxen hund bör enbart maskas av vid tecken på mask. Överanvändning av avmaskningsmedel ger resistenta maskar och det är inget vi vill. Mina har inte maskats på två år och är trots det parasitfria.
 
Det var många barn som fick mask upprepade gånger under den perioden, och det upphörde när man lyckades fånga de hundägare som rastade sina hundar på skolgården och gömde skiten i de snöhögar som barnen lekte i. Detta var på vintern så sanden var frusen i de sandlådor som inte fanns på skolgården. Det fanns inga sandlådor alltså.

Problemet skulle ju ha kvarstått om det varit katter, för de hade ju varit kvar även efter hundavvisningen.
 
Ett exempel. De lokala ordningsföreskrifterna för Stockholms kommun §§ 20-23, som gäller alla som har hund, dock inte synskadade med ledarhund eller för polishund i tjänst. Dvs de gäller även de som har väl uppfostrade hundar!

Hunden ska hållas kopplad utom på hundrastplatser som kommunen anordnat.
Tikar ska under löptid vara kopplade när de vistas utanför inhägnade områden.
.
Vad står det mer i föreskrifterna? Ingenting om undantag, t ex?
Dessutom verkar det tårta på tårta, det du skriver. :confused:
Varför skriva att tikar skall vara kopplade under löptid, om dom ändå alltid måste vara det iaf???
Hundrastplatser brukar ju vara inhägnade.

LIA
 
Hunden har en självklar plats i vårt samhälle och ska inte utestängas.
Varför det?

Hundägare får väl anpassa sitt liv och sitt boende till att de vill ha hund. Det är väl ändå inte omvärldens sak att ordna det för andras hundar, lika litet som det är omvärldens sak att ordna det för andras hästar.

Har man inget stall och inga hagar att ställa hästen i, så kan man inte ha häst. Och bor man inte så att det passar med hund, då så kan man inte ha hund. Varken hund eller häst är någon självklar rättighet. Och inte katt heller för den delen.

Vill man ha mark att ha hunden lös på, så får man väl ta och köpa sig mark för det ändamålet. Att kräva att få använda andras mark inklusive kommunens för sin hobby, det tycker jag är bra magstarkt. PÅ vissa ställen passar det inte att man rider, på andra ställen inte att man har med hunden och ibland så passar det inte att man röker.

Ja då så får man väl ordna det på annat sätt.
 
Jag tycker att hunden skiljer sig mycket från hästen i och med att hunden är ett nyttodjur i människans tjänst. Vi utnyttjar hundarna som narkotikahundar, mögelhundar, kvicksilverhundar, tjänstehundar hos både polis och militär, service- och signalhundar och ledarhundar. Om hunden gör allt detta för oss, kan vi då inte göra något för hunden?
Eller ska det bara vara så att hunden får finnas till om de kan göra någon direkt nytta?
Jag vill inte ha ett samhälle där allt ska anpassas till människan. Det går emot hela min livssyn.
Jag vill att alla ska få plats och åtnjuta respekt. Jag vill ha varg och björn i skogarna, hundar i människors vardag, hästar i alla delar av landet och så vidare.
För några århundaden sedan fanns inte denna aversion mot hundar och heller inte denna ovilja att anpassa sig och förstå. Då var hunden både en kär vän och en varelse av stor nytta. Samhället har tyvärr förändrats och främjat oss människor alltmer från naturen och djuren. En mycket tråkig utveckling.
Vill vi ha hundar i tjänst och kunna åtnjuta den service de ger oss, då ska vi banne mig inte behandla dem som paria heller.
 
Kattt

Det är långt vanligare att barn får mask av kattskit än hundskit. Katter har mycket mera mask pga av att de äter råttor och möss. De gräver ned sin skit och gärna i barns sandlådor. Mask är riktigt ovanligt på hund men direkt vanligt hos katt....
 
Då hundskatt endast betalas av hundägare så behöver inte du drabbas.
 
Jo, tyvärr måste det ena utesluta det andra.
Polisen har inte tillräckligt med resurser för att både jaga hundägare och att fånga in pedofiler, djurplågare och andra brottslingar.
 
Är man så pass rädd för hundar så måste man försöka få hjälp. Man skjuter inte Stockholms alla duvor för att någon har duvskräck. Man bygger heller inte större hissar för att det finns folk som har klaustrofobi.

För att en hund ska kunna gå fint så måste man träna i alla miljöer och inte bara på appelplan. Det är precis som med hästar, bara för att hästen har hoppat ett hinder från ett håll betyder det inte att den tycker att det är mindre läskigt bara för att den hoppar samma hinder fast från andra hållet.
 
Gäller inte det alla djur?
Om man maskar hela tiden så fungerar ju inte medlet efter ett tag.
Vad jag menade var att hundar har mindre mask än katter, rent generellt, enligt min erfarenhet.
 
Jag förstår att alla inte har samma syn, och jag respekterar era åsikter, även om mina skiljer sig.

VI bestämde att städerna är våra, och att djur inte hör hemma i vårat samhälle. Vi förändrade naturen till något som inte är natur, och vi började anpassa hela världen efter oss.
Ärligt talat, så om det inte vore för bekvämlighet och fara så skulle nog folk ha sina hästar lösgående på almänna platser. Kolla i Indien t.ex. där korna går inne i staden, på gatorna, tillsammans med alla människor. Inga konstiga, onaturliga regler. Inte går en korädd människa på gatorna och skriker åt folk att koppla sina kor? :rofl:
Djuren hör hemma på jorden. Enligt mig finns det inte "din mark" och "min mark", utan för att nå harmoni måste vi dela med oss av allt, och älska våran omgivning.

Allmänn mark innebär enligt mig landmassor där alla får vara, EXAKT ALLA. Lika väl som de ouppfostrade ungarna springer runt, skriker, kastar sten på saker och ting eller plågar omgivningen på andra vis, lika väl måste vi väl tolorera en hund? Fast vi kanske ska införa visselförbud för att jag är så uled på alla kåta pojkar som visslar efter tjejer? Snälla, kan vi inte ha koppel och munkavel på ungarna också om det ska vara bekvämt för mig att gå ut? Och kan vi inte koppla tonåringarna så att de inte kan springa runt och kasta flaskor på gatorna?
Shit happens, men det är vi ALLA stora nog för att stå ut med. Livet är sådant, vi tjänar så mycket mera på att sätta oss över situationen än att sätta oss därnere och klaga. Vi får inte alltid som vi vill, så det minst frustrerande är att acceptera saker. Det är förvånansvärt hur mycket bättre man mår när man bestämmer sig för att se det vackra i allt.

Hundar minskar risken för allergi och de minskar stressen för oss, så de har ett gigantiskt värde för den moderna människan. Sedan finns det 101 andra saker hundar kan göra (nu är inte jag den som tycker det är OK att bussa hundar på minor, lära dem att stå emot stryk (polishundar) eller inte heller tycker jag det är OK att använda levande, känsliga hästar som blockader mot människor; en själ, oavsett art, är lika helig som en människosjäl enligt mig).

Vad vill människan göra? Vill vi utrota naturen? Vill vi kunna stänga av allt narurligt ett litet tag? Vad är så hemskt med djur?

Fobier kan botas, så det är upp till var och en vad ni gör åt det hela. Men som jag sa tidigare, jag ber INTE alla människor att gömma sig för att jag har social fobi! Världen kretsar inte kring mig, jag får faktiskt anpassa mig! Och det är helt naturligt att världen inte dansar efter min pipa, så jag är bekväm med det.
Vad kämpar folk mot? Är det bara jag som blir så överväldigad av tacksamhet när jag bestämmer mig för att sluta klaga och se att saker inte är så hemska egentligen?

INGEN här vill ha farliga hundar på gatorna som jagar oss, inte vill vi bli bitna eller om vi är allergiska vill vi inte behöva ha en hund i knäet; jag tror INGEN säger att detta är vad vi strävar efter. Mig veterligen strävar ingen efter att ha farliga djur lösa på gatan.

Och anledningen till att JAG lydnadstränar är för att min hund ska kunna få leva ett bra liv, samtidigt som han ger mig alla fördelar som husdjur för med sig. Han kan springa runt, leka med sina pinnar, strosa i gräset, sega efter när han vill nosa på något, springa runt som en tok när han hittar en lekkamrat som han får leka med... Världen är inte lika rolig för min lilla skyddsling om han ska gå i koppel.
Och till skillnad från detta folk som säger "jag är hundrädd, jag kan hantera det, men det tänker jag inte, så ta bort era hundar från mig!" så ger min hund mig något tillbaka i alla fall, han klagar inte bara och ställer en massa krav för att han är bekväm. Sure, det är inte bekvämt att vara rädd, men ni är lika rädda för att ta itu med det som ni är rädda för hundarna, så ni låter rädslan ta överhanden och ber oss att rätta oss efter det. Är det ok?
Jag skulle aldrig i hela mitt liv bussa min hund på någon hundrädd, men jag är betydligt positivare till hundrädda som säger det vänligt eller i alla fall försöker jobba på det, än dessa typer som blir maniska och klagar en massa. Det FINNS medicin mot manin, och psykologisk hjälp att hämta. Tror ni att världen ska bli hundfri inom något år i och med att ni inte gör något åt det?
 
Jag tycker att hunden skiljer sig mycket från hästen i och med att hunden är ett nyttodjur i människans tjänst.

Aha så Polishästar gör ingen nytta då? Å hästen har väl aldrig gjort nåt nyttigt för bönderna? Eller för skogsarbetarna? Eller för varenda människa innan det fanns bilar? Eller för alla stackars tonårstjejer som utan ridskolor skulle driva runt på stan?

Nä Jadzia. Jag gillar hundar, men jag tycker nog inte man kan säga att bara hundar är nyttiga, hästar gör också en hel del nytta. Katter däremot kan man ju diskutera (iaf mina 2 bortskämda innekatter, utekatter kan ju göra lite nytta med att fånga möss...)!
 
Men hästen har idag inte fler samhällsfunktioner än inom polisen och som hobby. Hunden gör mycket mer för människan än så.
 
Jag är en hundvän men jag tycker inte att din förklaring håller. De allra flesta hundar används inte yrkesmässigt utan de är främst en hobby och sällskap för sina ägare. fast det är ju inget problem för vi kan ju acceptera hundar trots att de inte gör nytta. Om man skulle driva nyttoaspekten hårt så skulle vi kanske inte tillåta hobbyhundar i städerna?

Det här handlar framförallt om respekt mot sina medmänniskor. Hundägare måste respektera de som inte gillar hundar men även icke hundägare måste respektera hundägare. Hunden är dessutom alltid ägarens ansvar och jag tycker inte att man kan kräva att kommunen har ett ansvar för hundskit osv.
 
ja men är hundägare lika konstiga som hästäger tror du? ;)

Och är man dubbelt konstig om man har både häst och hund?
 
Jo, hästägare är värst. Men de brukar inte ta med sig hästarna till lägenheten i sta'n eller släppa dem lösa när de kommer och hälsar på.

Jag tror att man nästan bara finner de konstiga hundägarna i tätort och mest då i Lägenhet faktiskt. De som har egen tomt eller litet mark kan ju lättare umgås med sina hundar utan att störa andra. Jag tycker inte att hundar hör hemma i en lägenhet faktiskt, det är för mig som om man hade häst på balkongen.
 
Enligt mig finns det inte "din mark" och "min mark",
Men det gör det enligt mig och Sveriges lag. Och på min mark kan jag förbjuda dig att ha hunden lös och på den största delen av den att vara alls, då det kan anses som min tomt.

Allmänn mark innebär enligt mig landmassor där alla får vara, EXAKT ALLA. Lika väl som de ouppfostrade ungarna springer runt, skriker, kastar sten på saker och ting eller plågar omgivningen på andra vis, lika väl måste vi väl tolorera en hund? Fast vi kanske ska införa visselförbud för att jag är så uled på alla kåta pojkar som visslar efter tjejer? Snälla, kan vi inte ha koppel och munkavel på ungarna också om det ska vara bekvämt för mig att gå ut? Och kan vi inte koppla tonåringarna så att de inte kan springa runt och kasta flaskor på gatorna?
Vad du tar upp här kan nog betraktas som icke tillåtet beteende. Barn skall icke kasta sten eller plåga sin omgivning. Och tonåringar skall inte springa runt och kasta flaskor på gatorna. Vad gäller de kåta pojkarna, så finns nog en och annan kåt flicka som uppskattar visslandet.


Och du, jag är inte hundrädd. Jag tycker bara att de är i vägen. Jag skulle tycka att grannens ungar var i vägen om de störde mig också. Nu så är de oerhört trevliga och väluppfostrade så de får gärna vara här hos mig. Men om de vore odrägliga, så skulle uppfostra dem. Ty jag gillar barn. Men då jag inte gillar hundar, så förstår jag inte varför jag måste uppfostra dem.
 
Jag håller med om att de flesta djur inte hör hemma inne i staden. katter och hundar i hör inte hemma i en lägenhet. Ofta är det ägarens behov och inte djurets som får avgöra tyvärr.

När man väljer att bo i stan så får man vissa fördelar med ökat utbud av det mesta men man får acceptera stadens nackdelar också tex möjligheten att ha djur.

Hårt skrivet men jag är inte så kategorisk som det ser ut som.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp