Bukefalos 28 år!

P3 idag vid lunchtid..

"Anses i lagens mening och det är inte hundföraren som sätter dessa ramarna mellan 1 mars - 20 augusti, utan lagen."
"Ni kan antagligen hitta informationen på Jägareförbundets hemsida."
* Dessvärre, trots att jag letat där ganska länge. Kan du visa var dina lag-uppgifter finns i officiellt tryck, skall jag vika mig som ett strå i höststorm. Tills dess får jag får nog lov att hålla mig till känd lagtext och det SKK skrivit i fallet, trots allt. Se även längst ner.
.
"Har dessutom Jägareförbundet något slags tolkningsföreträde? Jägareförbundet brukar vara de mest insatta i ämnet jakt, då de dels påverkar föreskrifterna ganska mycket och håller noga reda på olika utfall av domar i ämnet.
* Samt har egenintresse i saken, eller hur? Nej, jag föredrar lagtexten framför en parts "tolkningar".
.
.
Varför svarar du inte på nedanstående? Varför måste du ta till personangrepp och beskylla mig för åsikter som jag aldrig uttryckt och dessutom inte sympatiserar med???
"Därför att det finns sådana som du, som tycker att "det är väl inte så farligt att hunden jagar rådjuret en bit" i stället för att tycka att vi alla skall följa de lagar som finns. Och jag bor på ett ställe där sådana som du är ganska vanliga."
* När och var har jag uttryckt mig så???????????????"
.
Och vad vet du egentligen om "sådana som jag"?
Det du har skrivit på olika forum här på Bukefalos.
* Inget alls som är relevant i denna tråd, med andra ord.
.
.
"Jag trodde efter förra tråden, att du åtminstone fått lite balans i synsättet på dessa människans bästa vänner och fr a insett, att hundar INTE gör människor dåliga."
Nej hundar gör inte människor dåliga, men många dåliga människor har tyvärr hund. Vilket ger många dåliga hundägare.
* Japp, så är det. Så finns också många dåliga människor som har häst, katt, cykel, bil, trädgård osv, osv. Du måste verkligen ha fullt upp... :eek:
.
Och hundarna är inte mina bästa vänner, och jag är människa, så den generaliseringen håller inte.
* Ett talesätt som du nog vet. Men vet du VAD som är människans bästa vän, om det nu inte är hunden? Undrar ändå om inte hunden tar den platsen? Även om den inte behagar alla. ;)

LIA


Det här har jag hittat på nätet:

Jaktlagen och jaktförordningen.

I jaktlagen finns regler om kopplingstvång och vissa andra bestämmelser som rör hundar i marker där det finns vilt. Detta har motiverats med att lagbestämmelserna liksom tidigare behöver kompletteras med tillämp­ningsföreskrifter som systematiskt hör hemma i jaktlagstiftningenǜ Det är då framför allt fråga om undantagsföreskrifter för olika former av jakt och träning av jakt hundar. Under tiden från den l mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn, att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Endast sådana marker där vilt förekommer som en normal företeelse avses. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn, att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Formuleringen "hindras från att löpa lösa" innebär inte att hunden måste vara kopplad. För att hunden inte skall anses varav löslöpande krävs dock, att den i princip står under samma kontroll, som om den hade varit kopplad. Den måste därför omedelbart lyda vid tillrop och omedelbart kunna kallas tillbaka. Det ställs inte lika strängav krav på tillsynen av hund under tiden från den 21 augusti till den I mars. Under denna tid är det tillräckligt att hunden hindras från att driva eller förfölja vilt, om den inte används vid jakt.
.
.
Och det här:
.
6§ Jaktlagen
Under tiden 1 mars - 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad.

Denna paragraf skärper kravet på tillsyn som finns i 4§ lagen om tillsyn över hundar och katter (se ovan) under en tidsperiod då man vet att djuren har ungar och naturen är extra känslig för störning. Det finns inte heller här koppeltvång men det krävs att hunden kommer omedelbart då den kallas in samt att den inte på något sätt stör djuren eller naturen. Under övrig tid får hunden naturligtvis inte heller driva eller ofreda vilt. Jakträttsinnehavaren kan begära skadestånd av hundägaren om han drabbas av skada p.g.a. hundens framfart bland djuren.
.
.
Och det här:
.
[2003-06-10]

Får hunden vara lös i naturen?

Tillsyn

Så här säger jaktlagen: ”Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad.”

De lokala ordningsföreskrifterna förtydligar och ger mer detaljer.

Inte slaviskt

Men det handlar förstås om kopplade hundar. I övrigt gäller jaktlagen. Och jaktlagen är ju formulerad så att den inte slaviskt kräver koppel. Men formuleringen innebär för de flesta att hunden är just kopplad. Detta eftersom det kräver ganska mycket träning och samförstånd mellan hund och hundägare att utan koppel ha hunden under den tillsyn lagen föreskriver.
.
.
Sammanfattning
Ingenstans har jag, trots idogt letande, hittat något om att hunden skulle betraktas som ett vapen, ej heller att det skulle finnas "hundförbud", ej heller att hunden alltid måste vara kopplad, alt gå fot, alt gå inom 2 meters avstånd, ej heller att jakträttsinnehavaren i alla lägen kan begära att hunden kopplas.
Tvärtom ges uttryckligen utrymme för lös hund, UNDER FÖRUTSÄTTNING att den är under kontroll, kan kallas in vid behov och inte jagar.
 
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.HTM

Se 6 § och 35 § där det står att hunden skall vara kopplad när man går över annans jaktmark.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.HTM

Se 16 § där hundar behandlas som ett medel för jakten.
Enligt 19 § så får Länstyrelsen meddela vissa föreskrifter. Det kanske är sådana som jag har läst? Vissa kanske är koordinerade och lika över hela Sverige? Det skulle kunna förklara varför vi inte hittar informationen annat är på skriften om Föreskrifter som jag har.

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Klicka på HUND
 
Den sk koppellagen finns så inte hundar ska jaga. Så jag kan bada med min hund, för i vattnet finns inga djur att jaga.
Sen är det inte fot som gäller, det är koppellängdsvastånd som gäller. DVS hunden kan gå ca 2 meter från mig om jag har kontroll på den.
 
Att du bara orkar sitta här och tjafsa. Du säger att du inte vill höra skällande hundar mm när du badar. Kan jag då begära att alla barn är tysta när de badar. För jag vill nämnligen också ha tyst omkring mig, men barn gapar och skriker när de badar.
Finns ingen lag på att en hund inte får ge ifrån sig ett skall då och då i naturen.
 
Så länge du går längsmed vägar så är du undantagen från detta. Precis som Grana skriver så innebär inte §6 att hunden måste ha ett koppel och inte heller att den går 'fot'.

De ställen där länsstyrelsen har krav på fysiskt koppel brukar vara naturvårdsområden, naturreservat och där brukar det vara skyltat.

Det som är skrivet på naturvårdsverkethemsida är felaktigt enligt lagen.
 
När det gäller badandet så kan man ju undra om Inte_Ung hade reagerat likadant om det hade varit någon med häst där och badat? Nu förväntar jag mig inte ett ärligt svar här från IU. Jag tex anser att hästar och ryttare stör lika mycket i naturen som hundfolk. De skrämmer upp minst lika mycket vilt och om det är några som snabbt anlägger stigar så är det ryttare. Hästar gör långt mer skador på marken än vad hundar gör. Badande hästar är långt mycket farligare än badande hundar.

Och ändå så tycker jag att ryttare skall få njuta av att rida i naturen, bada med sina hästar osv. Jag unnar dessa människor och hästar den glädjen. Annars kanske man skall starta en lobbying grupp som jobbar för att häst och ryttare bör endast få rida på ridbana samt ridhus!

Vidare anser jag att det är av största vikt för naturen och miljön att vi människor (oavsett djur eller inget djur)kan och får nyttja naturen. Annars kommer naturens värde bli lika med noll vilket innebär att inga vill satsa pengar på att bevara och underhålla. Detta har visat sig vara det allra bästa sätt för att få folk att vilja bevara.
 
Enl. Jaktlag (1987:259)

35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.


Så skall hunden vara kopplad där jag badar, då det är annans jaktmark.

Se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.HTM
 
Du säger att du inte vill höra skällande hundar mm när du badar.
Det har jag inte skrivit. Jag har skrivit att jag inte vill bli störd av skällande hundar. Mest stör av hundskall blir jag om de väcker mig när jag sover eller skäller oupphörligen och hindrar mig från att sova.

Att du bara orkar sitta här och tjafsa.
Ja det är ju märkligt. Men jag tycker att det är ännu mera märkligt samt riktigt skrämmande att hundägare inte kan de lagar som gäller för hund.
 
Och ändå så tycker jag att ryttare skall få njuta av att rida i naturen, bada med sina hästar osv. Jag unnar dessa människor och hästar den glädjen.
Det må så vara, men det är det ju inte du som bestämmer. Utan det är noga kontrollerat genom de lagar som vi har.

Vidare anser jag att det är av största vikt för naturen och miljön att vi människor (oavsett djur eller inget djur)kan och får nyttja naturen.
Då så föreslår jag att du tar och köper upp en massa trevlig mark med tillhörande strand, i ett attraktivt område. Och sedan upplåter den marken till denna verksamhet. Du kan ju då också få nöjet att städa upp och plocka skräp efter alla dina besökare. Fimpar och cigarettpaket är vanligast av någon anledning.
 
HALLÅ, kan någon i IUs trakt åka hem till henne och trycka av repeat-knappen!
 
Nä men jag kan heja på henne
eftersom hon har vettiga inlägg.

Jag älskar hundar och ser gärna dem i min vardag
(Jobbar som väktare).

Men jag föraktar människor som bryter mot våra
lagar och föreskrifter.
 
Om du däremot äger flera hektar skog så kan du inte förbjuda henne att vistas där och ej heller hennes hund.
Jag kan förbjuda hunden att vara lös på min mark. Enligt jaktlagen så får jag göra det. Hunden anses som jaktredskap, alla hundar, och de får inte löpa lösa på mark där man inte har jakträtten.
Det är möjligt, men du kan fortfarande inte förbjuda dem att gå med hunden kopplad på din mark. Är det verkligen en önskan du har?
många har nämligen samma önskan om oss som rider på deras mark....
 
Visst har du häst?
Rider du i andras skog, på andras vägar osv?
Jo, men jag har inte hästen lös och jag har frågat om lov. Dessutom så är allemansrätten en färdslorätt och inte en rätt till att regelmässigt rida eller springa med med hunden varje dag i samma skog. Då det blir stigar så måste jag ha tillåtelse.
Så länge du rider på redan befintliga stigar/vägar och inte "trampar upp dem"/förstör så har du rätt att rida regelbundet i samma skog. Om du är ensam eller kanske två stycken - börjar man rida flera/större sällskap gäller som du säger bara "enstaka tillfällen", dvs du får inte rida regelbundet på samma stig/väg.
Om det bara vore "färdslorätt" så har du ju heller inte rätt att som individ utan djur gå på samma promenadstig varje dag....
 
Gör du det, dock går våra åsikter isär. Om man skall tolka lagar och förordningar som IU tolkar dom kan jag lova att hundarna i vår vardag inte kommer att må så bra och kommer att bli allt färre och endast av den varianten som saknar initiativförmåga, arbetslust osv osv. Vettiga hundar till väktare och poliser är då snart ett minne blott..
 
Du får inte utan markägarens tillstånd anlägga en vandringsled.
Att gå i andras skog är INTE lika med "anlägga vandringsled"!!
Allvarligt; vill du hellre ha det som i syd-Europa där du inte får köra in på småvägarna på en utflykt, inte kan gå en meter utanför rastplatsen pga staket med taggtråd, inte får plocka bär, svamp eller blommor om du inte råkar vara rik nog att ÄGA egen mark?!

Jag håller med den som skrev att det handlar om hänsyn till VARANDRA åt båda håll! Självklart ska hundägare respektera hundrädda och andra, något jag tycker gäller även kattägare föresten! Men lite tolerans och förståelse för andras djurintresse är väl heller inte fel?
 
Hm, en chihuahua eller malteser har inte heller den möjligheten. Möjligtvis en och annan sork eller snigel.
Enligt både Polisen och de jägare som jag känner, de flesta av dessa med hund, så kan även dessa små hundar med lätthet stressa ihjäl både rådjurskid och harpaltar.
Ja, de djuren ligger ju ofta stilla i gräs, men kan säkerligen bli ihjälstressade av VADSOMHELST som står intill och "stör" (människa stor eller liten, moped, flygplan, katter, hästar mm mm).
 
Glömde. Det innebär i förarens omedelbara närhet, gå fot eller motsvarande.
Problemet är att det där inte är helt klart uttryckt i lagen. Innebär verkligen "under sådan uppsyn som om den vore kopplad" ett hunden ska gå fot? Enligt vissa gör det det, enligt andra inte. Vissa menar att en hund som är helt "säker" på inkallning egentligen borde kunna gå lös åtskilliga meter ifrån husse/matte och ändå vara laglig, problemet är att många hundägare anser deras hund VARA så säker, men den är det ändå inte.
En hund som badar kan givet inte "sticka iväg" på jakt i vattnet - så snabbt simmar ingen hund, men om den inte LYDER kan den självklart sticka upp på land o dra iväg där... För övrigt så är hund i flexikoppel kopplad, men kan ändå vara många meter ifrån matte/husse och förorsaka diverse bekymmer...

Ingen vettig hundägare tycker det är okej att dina barn och du blir påsimmad av dennes hund. Det bevisar tyvärr bara att hundägare är som folk är mest: väldigt olika vad gäller hänsyn till sina medmänniskor! Det bevisar INTE att ALLA hundägare skiter i lagen....
 
Inte_ung!

Jag har läst vad som står på sidorna du hänvisar till, och min uppfattning är fortfarande:
Det du anför angående olika lagar är inte riktigt! Kommentarer nedan.

Din inställning till hundmänniskor är som den är, och bara du kan ändra på den. Däremot tycker jag man kan begära, att du framledes inte kommer med oriktiga påståenden om våra lagar, när du vill argumentera för denna inställning. Kan vi slippa alla hemmagjorda "regler" om gå-fot-krav, 2,2 meters avstånd på land och i vatten etc, etc?
Du kräver ideligen att hundmänniskor skall kunna lagen och följa den. Det tycker jag också.
Tydligt är, att vi är många hundmänniskor, som kan lagen bättre än du.
Dags att nyansera dina argument?


http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.HTM

Se 6 § och 35 § där det står att hunden skall vara kopplad när man går över annans jaktmark.
* Kommentar: Så står det inte!!
I § 6 står: "Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."
Tillsyn alltså, INTE KOPPLAD!
.
I § 35 står mycket riktigt: "Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad."
MEN! Det gäller det gäller alltså hund som används i jakt på annat jaktområde!!! Innebär helt enkelt tillstånd att passera annans jaktområde under pågående jakt!
.
.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.HTM

Se 16 § där hundar behandlas som ett medel för jakten.
Enligt 19 § så får Länstyrelsen meddela vissa föreskrifter. Det kanske är sådana som jag har läst? Vissa kanske är koordinerade och lika över hela Sverige? Det skulle kunna förklara varför vi inte hittar informationen annat är på skriften om Föreskrifter som jag har.
* Kommentar: Här finns heller inte en bokstav om det kopplingstvång, fotgående, hundförbud etc som du predikar. Att Länsstyrelsen HAR RÄTT att t ex införa kopplingstvång i speciella fall är en sak för sig. Något generellt kopplingstvång existerar inte här!
.
.
http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Klicka på HUND
* Kommentar: Ej heller här har du stöd för dina uppgifter.
Det står: "Hunden får följa med ut i naturen. Men kraven på hundägaren är stora, och reglerna stränga. Fullständig kontroll är vad som gäller. Bestämmelserna om hund i naturen är främst till för att skydda djurlivet.
Under tiden 1 mars - 20 augusti får därför inga hundar löpa lösa i skog och mark. Det bör tolkas som att hunden ska hållas i koppel."

"DET BÖR TOLKAS" står det alltså. Dvs, ur Naturvårdsverkets synvinkel BÖR hunden vara kopplad för att säkerställa "fullständig kontroll". En inställning som jag kan förstå, med tanke på många hundägares oförmåga till "fullständig kontroll". MEN, det är fortfarande INGET KOPPLINGSTVÅNG!


Som avslutning upprepar jag ännu en gång min fråga till dig. Nog borde du väl kunna förklara detta eller åtminstone erkänna att du gjort ett fel här?

Varför svarar du inte på nedanstående? Varför måste du ta till personangrepp och beskylla mig för åsikter som jag aldrig uttryckt och dessutom inte sympatiserar med???
"Därför att det finns sådana som du, som tycker att "det är väl inte så farligt att hunden jagar rådjuret en bit" i stället för att tycka att vi alla skall följa de lagar som finns. Och jag bor på ett ställe där sådana som du är ganska vanliga."
* När och var har jag uttryckt mig så???????????????"
.
LIA
 
I § 35 står mycket riktigt: "Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad."
MEN! Det gäller det gäller alltså hund som används i jakt på annat jaktområde!!! Innebär helt enkelt tillstånd att passera annans jaktområde under pågående jakt!
Det gäller alla hundar vid alla tillfällen. Lagen gör inte skillnad på jakthund och annan hund. Lagen gäller för alla hundar alltid.

Där så är jag faktiskt förvånad. Jag trodde inte att det skulle vara så hårt faktiskt.

Din tolkning att det bara skulle vara under pågående jakt är en felaktig tolkning. Denna paragraf gäller ALLTID.

Under tiden 1 mars - 20 augusti får därför inga hundar löpa lösa i skog och mark. Det bör tolkas som att hunden ska hållas i koppel.
Betyder då att inte ens jaktinnehavarens egen hund får löpa lös på egen mark under denna tid.

Uj,uj, det var hårda bud. Riktigt så tufft trodde inte jag att det skulle vara.
 
Det är möjligt, men du kan fortfarande inte förbjuda dem att gå med hunden kopplad på din mark. Är det verkligen en önskan du har?
många har nämligen samma önskan om oss som rider på deras mark....
Nej jag är fullt nöjd om hunden är kopplad under tiden 1 maj - 20 augusti. Och för övrigt hindras från att jaga viltet, mina hästar, mina katter och hålls kopplade just när man passerar min gårdsplan där allemansrätten inte gäller, ty den räknas som tomt. Jag vill att hundarna inte tillåts vara lösa i hästhagarna.

Ridande och hästkörande får också gärna passera förbi över gårdsplanen, men jag vill att dessa skrittar på den delen som kan räknas som tomt. Då vi använder ytan till div. aktiviteter. Bl.a. så leker mina små barn där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp