Bukefalos 28 år!

P3 idag vid lunchtid..

De gånger jag simmar med mina hundar så gör jag det med dem bredvid mig. Detta både för att kunna hålla koll så de inte simmar för nära andra och för att kunna undsätta dem utifall de av någon anledning sjunker.
 
Re: Är en km långt??

Ja faktiskt! 2 km på morgonen för min hund är långt.

Hon har arbete så det räcker så att gå 2 km i "onödan" känns långt.

En normal dag för min hund innebär ca 3-4 h promenad i rask takt med annan lös hund som sällskap. Två lösa hundar innebör mycket bus och stoj. :p
Sen springer hon lös när jag tränar två av mina hästar. Det brukar bli en sträcka på 1-2 mil i hästarnas travtempo.

För att sedan avsluta kvällen med en promenad med husse som också gärna vill se sin favvohund som annars är med matte alla dygnets timmar.

Några kvällar i veckan åker vi även till klubben och tränar spår eller lydnad.

Hur sen våra grannar löser sina kattskitar vet jag inte men vi hundägare få ialla fall inte slänga skiten i sopnedkastet. :smirk:
 
För mig som hundägare är det självklart att:
1. _Alltid_ plocka upp efter hunden (även i skogen, jag går ju själv där med hunden! Att gå med en bajspåse i handen, knuten i kopplet eller i fickan stör inte mig, jag brukar nämligen _knyta_ ihop den *tips*)

Nu vet jag inte vad Du har för hundras, men jag får garanterat inte ned min hunds bajspåse i fickan. :crazy:

Och att springa runt med den fastknuten på hundkopplet tänker jag inte heller göra då jag är ute många timmar med min hund och av erfarenhet vet jag att det inte kommer att dyka upp en hundlatrin förrän jag är tillbaka på mitt arbete.
 
Att det är noga kontrollerat betyder inte att folket med vapen är vettiga.
Har tyvärr mestadels stött på idioter med jaktlicens, folk som skjuter vilt i luften, folk som skjuter för nöjets skull (kul att skjuta, d.v.s. döda levande varelser), och folk som skjuter även när de inte har bra vinkel (det är därför djur skadeskjuts ibland).

Fast jag kom på att jag uttryckte mig idiotiskt. Jag menade inte att det är OK för hundar eller människor att gå och döda djur hur som hels, definitivt inte.

Fast när jag är ute i skogen är nog chansen större att min hund blir attackerad av lo eller björn än att min hund skrämmer ihjäl något. Han är för liten för att följa rådjur och för feg för att gå på fåglar och gryt.

Angående att skrämma ihjäl, så tänk logiskt! De vilda djuren ÄR bytesdjur, så nog är de vana att jagas OM de är i livet. Naturen har egna rovdjur, så om de inte klarar lite stress överlever de inte skogen i huvud över taget (för tamhundar är inte de enda som ger sig på dem).
Klena djur ska sållas ut, det är så naturen fungerar. Anlag för hjärtattack är nog tänkta att sorteras bort, då inte alla djur dör av stress.
Om en räv som bor i skogen har usel jaktlycka och misslyckas för jämnan, så är jag övertygad om att tamhunden som inte ens har träning på att jaga sin egen föda och inte ens är hungrig misslyckas mer än naturens djur.
 
Läser du vad folk skriver?
Du kan vara snäll och visa vem som inte följer lagen här inne (citera). Jag har då inte läst någon "jag har hunden lös, har ingen koll på den, och det är inte mitt problem"-attityd. Det enda var väl hon som inte tar upp skiten, och DET är jag lite tveksam emot om det nu är så att hon bor i bostadsområde med en massa klippta gräsmattor eller liknande där folk faktiskt uppehåller sig. Man kan slänga skiten i sina hushållsopor annars, eller hur gör denna kvinna med bindor? Klart det går att ta med sig skiten hem om det är för långt till skräptunnan utomhus.

Jag har i alla fall varit väldigt tydlig med att min hund INTE ska klättra på folk, jaga dem, skälla på dem o.s.v. (om han börjar skälla på en hund eller något kan jag inte rå för, men jag kan däremot få tyst på honom i alla fall).
Jag är nog lika rädd om andras barn som du är om dina egna, jag vill inte heller ha en hund klättrande på dem, så nej, jag släpper inte i min hund där folk badar (om det inte enbart är folk som känner hunden och VILL leka med honom i vattnet, kasta pinnar och bollar och sådant). Hade jag en större hund skulle jag nog oroa mig ännu mera om de skador de kan göra (djur gör mycket av misstag, och det har inte att göra med att de är dumma, de förstår ju bara inte, och ibland har vi människor lite knepiga eller otydliga regler, så det är svårt för djur att alltid betee sig bra).

Det du beskriver här är ju faktiskt väldigt befogat. Du vill inte behöva vara rädd, och det vill inte vi heller. Jag vill inte heller ha okända hundar klättrande på mig (ok, jag kan stanna och hälsa på bekantas hundar ibland, men det är en annan sak, då har ju jag valt att gå fram, då blir jag inte överrumplad helt oväntat), och folk ska inte rasta sin hund på min gräsmatta (min hustomt är mitt hem, jag vill kunna sitta på gräsmattan eller springa runt barfota där, det är min privata frizon, så jag vill inte ha någon som stökar ner där tack).

Jag tror redan lagarna är skapade så att de ska skydda dig från dessa saker, tyvärr efterlevs de inte tillräckligt.
Jag har då alltid undrat varför folk inte måste ta "djurlicens" innan de skaffar djur, då det krävs en massa kunskap och vett och etikett för att få allt att gå ihop (gäller särskillt hundar och hästar som man ofta ser totalt ouppfostrade och farliga vid många tillfällen).
 
Jag tror redan lagarna är skapade så att de ska skydda dig från dessa saker, tyvärr efterlevs de inte tillräckligt.
Ja befintliga lagar är fullt tillräckliga för min del.

Angående att skrämma ihjäl, så tänk logiskt! De vilda djuren ÄR bytesdjur, så nog är de vana att jagas OM de är i livet. Naturen har egna rovdjur, så om de inte klarar lite stress överlever de inte skogen i huvud över taget (för tamhundar är inte de enda som ger sig på dem).
Skogarna runt oss skulle bli knökfulla av lösa Stockholmshundar, så det skulle inte finnas någon plats kvar för viltet att ta vägen om hundarna skulle få gå lösa här. Jag bor avsides, visst. Men för nära Stockholm för att det skulle fungera. Jag har hittat folk från Saltsjöbaden med lös hund i mina hästhagar. De har då tagit bilen till vad de ser som fria landet och släppt ut hunden att springa lös. Resan är på 6 mil.

Du kan vara snäll och visa vem som inte följer lagen här inne (citera).
Det skall jag försöka göra.

Kaza:Håller inte alls med! Jag tänker inte koppla upp min hund varje gång jag får ett möte. Då får jag snart en hund som så fort snöret kopplas på kollar runt för att hitta det "farliga". Aldrig!
Alla hundar skiter inte 1 gång per dag. Min hund skiter 5-7 högar/dag. Så länge det inte är lag på att plocka upp och så länge de inte finns latriner så struntar jag i det.


Lady_Vip:Är ganska säker på att det inte finns något som heter koppeltvång, det hade ju varit helt sjukt att alla skulle gå omkring med byrackorna i snöre... Däremot ska hunden hållas under uppsikt, och det är VERKLIGEN UNDER UPPSIKT, det finns det många som inte gör.

har mycket sällan min hund kopplad, men hon har inget intresse av vare sig andra hundar eller människor hon tittar inte åt dem. Jag kan i ärlighetens namn säga att jag inte har mycket till övers för hundrädda, men det beror på att de flesta hanterar det så dåligt. Men visst kan jag förstå deras rädsla, det är som om någon skulle tvinga mig konfrontera en orm varje dag, jag skulle dött...

Jobemi:Rent ut sagt skiter jag i att ta upp hundskiten, om den inte skulle ligga på ett väldigt olämpligt ställe.

Jadzia:Jag följer inte jaktlagen till punkt och pricka under perioden 1 mars till den 20 augusti. Det går inte när man har en sökhund som ska tränas.

Andra trådar:
Töltande_pudding: hur lär man en hund att springa med? När man rider? tänkte bar skriva och säja att jag testade i dag och det gick jättebra! hon blev jätte rädd när jag red i väg om hon stannade och kom springande som en galning!

Favina:Det är min hund och jag gör vad jag vill..Ikväll när jag var ute och badade med min hund och min kompis hund vid hamnen. Laholmen heter det. Vi lät hundarna springa i och hoppa från stenarna och dom kom upp igen.

Sedan skulle vi testa om våra hundar hoppade från bryggan. Min hund har gjort det förut, men han ville inte för jag tror att det var högt. Vi tvingade inte hundarna utan dom gick runt och hämtade flaskan som vi hade kastat i x-antal ggr.

Nej nu orkar jag inte mera. Detta blev tradigt. Att räkna upp och titta på alla dumheterna.
 
Lady_Vip bryter inte mot någon lag, möjligen mot någon lokal förordning. Kopplet behöver som sagt inte vara fysiskt.

Kaza behöver inte heller koppla upp.Däremot ska hundskit tas upp.

Favina behöver inte heller vara lagbrytare. Det beror helt på under vilken uppsikt hunden hållts. Kanske simmade den bara någon meter från henne.
 
Lady_Vip bryter inte mot någon lag, möjligen mot någon lokal förordning. Kopplet behöver som sagt inte vara fysiskt.
Att påstå att man är ganska säker på att det inte finns något som heter kopplingstvång, tyder på okunnighet. Att hålla hunden under uppsikt räcker då inte, utan det krävs att hunden är i förarens omedelbara närhet typ "gå fot". Det måste ju betyda mindre än en halvmeter från föraren.

Kaza behöver inte heller koppla upp.Däremot ska hundskit tas upp.
Så länge som hon kopplar upp hunden på anmodan av markägare/jakträttsinnehavare är det på rätt sida om lagen, om hunden är tillräckligt nära henne. Skiten är ett värre problem där.

Favina behöver inte heller vara lagbrytare. Det beror helt på under vilken uppsikt hunden hållts. Kanske simmade den bara någon meter från henne.
Hur man rent praktiskt gör när man kastar en flaska X-antal gånger, som hundarna hämtar samtidigt som man har hunden i sin omedelbara närhet och simmar med den, det begriper då inte jag. Men det kanske du eller Favina kan förklara för mig?
 
Hej igen, "Inte Ung".

Så tråkigt att se dig fortsätta på hundhatarspåret. Jag trodde efter förra tråden, att du åtminstone fått lite balans i synsättet på dessa människans bästa vänner och fr a insett att hundar INTE gör människor dåliga.

Hur är det med riktigheten i dina påståenden?
Var har du exempelvis fått det här ifrån?
"Att hålla hunden under uppsikt räcker då inte, utan det krävs att hunden är i förarens omedelbara närhet typ "gå fot". Det måste ju betyda mindre än en halvmeter från föraren."
Eller det här?
"Hur man rent praktiskt gör när man kastar en flaska X-antal gånger, som hundarna hämtar samtidigt som man har hunden i sin omedelbara närhet och simmar med den, det begriper då inte jag."


Du hänvisar till jaktlagen. Så här ser den ut (på en sida om ämnet):


(1987:259)

Denna lag är från 1 januari 1997.

6 § Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad.
*


Om nu detta stämmer, ser inte jag att något absolut kopplingstvång finns. Ej heller att en lös hund måste gå fot, vilket du påstår! Även i övrigt verkar dina lagexempel lite hemmagjorda. Om lagtexterna finns, hänvisa till sidor där vi kan läsa dom.
Att ha hunden "under sådan tillsyn ..." på 1, 10 eller även 50 meters avstånd är inget problem, under förutsättning att uppfostran, dressyr, kontakt etc är tillfyllest.

Att, som i inlägg ovan, måla en tavla med en klumpig hund som stör fågelbon och skrämmer harar och rådjur, är i mitt tycke onödigt. Dels är en hund mer observant än vi människor, dels brukar fåglarna vara förståndiga nog att lägga sina bon på säkrare ställen. Harar eller rådjur som blir uppstötta, oavsett det är hund, människa eller annat som gör det, tar inte skada av det. Dom lubbar en bit och stannar sedan och kollar läget.


Varför fortsätta med detta tjafsande? Det finns dugliga likaväl som odugliga hundägare inklusive hela skalan däremellan. Precis som i alla delar av vårt samhälle i övrigt. Det verkar som du har fått en fobi mot hundägare. Ställer du lika höga krav på alla andra i samhället och i alla andra sammanhang?
Nej, för din egen skull, lägg energin på något mer konstruktivt och produktivt innan du får nojjan.

I all välmening,
LIA


PS!
Saxat från Svenska Kennelklubbens hemsida:
I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång och på vissa platser totalt hundförbud. Koppeltvång gäller alltid i naturreservat (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund). Hundförbud gäller t ex på lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats.
*

Långt från din version av "Hundförbud", eller hur?
DS.
 
Jag har fått det från Jägareförbundets tolkning av lagen och de Jaktvårdsbestämmelser som finns. Den är kryddad med prejudikat.

D.v.s. Tolkningen bygger på verkliga rättsfall.

Den lyder:
Generellt hundförbud råder under tiden 1 mars - 20 augusti i mark där det finns vilt.

Bestämmelsen gäller både sällskaps och jakthundar. Hundförbud innebär att hundar skall vara kopplade i normallångt koppel. En väl dresserad hund kan emellertid få vara lös under förutsättning att den är i omedelbar närhet av föraren - går fot eller motsvarande.

När hundförbud ej råder, skall "hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva och förfölja vilt, när de inte används i jakt". Kraven på hundhållning är således höga även undet icka hundförbudstid.

Med vilt avses alla däggdjur och fåglar. Både Kungsörn och Skata är således vilt.
Slut Citat.

Detta har jag diskuterat med de lokala Jägarna, varav en är Polisens sammarbetspartner vad gäller spåra och avliva trafikskadat eller skadeskjutat vilt. Och de bekräftade att det är detta som gäller. Och berättade också att markägare/jakträttsinnehavare har rätt att beordra hundägare att koppla upp hunden på sin jaktmark alla tider på året.

Lagen är inte alltid rakt på det du ser, utan prejudikat och föreskrifter gäller också ur rättshänseénde.
 
Och så skall jag bemöta dina påståenden:

Att, som i inlägg ovan, måla en tavla med en klumpig hund som stör fågelbon och skrämmer harar och rådjur, är i mitt tycke onödigt. Dels är en hund mer observant än vi människor, dels brukar fåglarna vara förståndiga nog att lägga sina bon på säkrare ställen. Harar eller rådjur som blir uppstötta, oavsett det är hund, människa eller annat som gör det, tar inte skada av det. Dom lubbar en bit och stannar sedan och kollar läget.
Det spelar ingen roll, ty det räknas som jakt och är i lag förbjudet för alla utom jakträttsinnehavaren. Enligt lagen så skall viltet vara fredat. Och det anses inte möjligt att ha full kontroll på hundens förehavanden på med än ett normallångt koppels håll.

Varför fortsätta med detta tjafsande?
Därför att det finns sådana som du, som tycker att "det är väl inte så farligt att hunden jagar rådjuret en bit" i stället för att tycka att vi alla skall följa de lagar som finns. Och jag bor på ett ställe där sådana som du är ganska vanliga.

Det verkar som du har fått en fobi mot hundägare.
Nejdå, jag tyckar bara att de skall följa lagen, så att jag vet vad jag kan vänta mig av dem.

Ställer du lika höga krav på alla andra i samhället och i alla andra sammanhang?
JA, jag anser att alla skall följa lagen. Så att jag vet vad jag kan vänta mig av dem. Den, lagen alltså, är där för den skull.

Och jag skall också följa lagen.
 
Ett normallångt koppel är ändå upp till 2,2 meter. Att gå fot innebär att hunden går klistrad vid förarens sida med ständig ögonkontakt. Det är viss skillnad.
Det LIA beskriver är inte heller att hunden jagar en bit utan att en fågel eller något annat vilt flyger upp när hund och människa passerar. Det är något som aldrig kan undvikas oavsett kopplad hund.

Jakrättsinnehavaren har förvisso rätt att beordra koppel på, men där jag har tillsåtnd att gå med lös hund kan jag göra så. Det gäller bara att hunden håller sig inom några meters avstånd, inte driver, jagar eller spårar upp vilt och kommer på en gång jag kallar. Det är vad ett koppel kan hindra en hund från att göra, varken mer eller mindre.

Egentligen spelar det hela inte så stor roll då den med lydig hund som går med den lös där markägarens tillstånd finns inte kommer att hamna i klammeri med rättvisan.
 
Visst ja, jag kollade dessutom upp om jag är lagbrytare. Det är jag inte för organiserad träning med SBK-instruktör har dispens från kravet på koppel och ständig uppsyn så länge markägarens tillstånd finns och hunden inte jagar vilt.
 
Jaha, 2,2 meter, det räcker gott och väl för mig. Det är när det blir upp mot 10 meter som det blir litet irriterande.

Det LIA beskriver är inte heller att hunden jagar en bit utan att en fågel eller något annat vilt flyger upp när hund och människa passerar.
Hon skriver ordagrant "Stöter upp" och lägger till att det inte spelar någon roll om hunden är 1, 10 eller 50 meter bort. Om hunden stöter upp vilt 10 meter från föraren så har ju dels kopplinstvånget brutits, 2,2 meter, och dels så har hunden bedrivit jakt, vilket är förbjudet.

Jakrättsinnehavaren har förvisso rätt att beordra koppel på, men där jag har tillsåtnd att gå med lös hund kan jag göra så. Det gäller bara att hunden håller sig inom några meters avstånd, inte driver, jagar eller spårar upp vilt och kommer på en gång jag kallar. Det är vad ett koppel kan hindra en hund från att göra, varken mer eller mindre.

Egentligen spelar det hela inte så stor roll då den med lydig hund som går med den lös där markägarens tillstånd finns inte kommer att hamna i klammeri med rättvisan.
Om hunden jagar så blir det olaga jakt, vilket lyder under allmänt åtal. Jag skulle åka dit så att det brakade om det, om jag jagade utanför jakttiderna.
 
Visst ja, jag kollade dessutom upp om jag är lagbrytare. Det är jag inte för organiserad träning med SBK-instruktör har dispens från kravet på koppel och ständig uppsyn så länge markägarens tillstånd finns och hunden inte jagar vilt.
Men den tror jag att vi redan har konstaterat i en annan tråd. Det är ju rimligt att det finns vissa dispanser. Men det där med markägarens tillstånd tycker jag är viktigt att påpeka. Det är inte bara att dra ut till närmaste skog och ha med sig en instruktör och köra igång.

Utan detta ger mig och mitt markägande det skydd som jag tycker att jag behöver och vill ha. Ingen kan ha lös hund på min mark utan just mitt tillstånd. Så jag är ju egentligen redan skyddad genom lagen. Vilket ytterligare stärker att ALLT JAG VILL ÄR ATT ALLA HUNDÄGARE FÖLJER LAGEN. Om de gjorde det, så skulle jag vara nöjd.
 
Men då brister lydnaden på de punkter som jag tidigare räknat upp och hunden kan inte räknas som viltren. Sådan hund ska inte vara lös.
 
Svar:

"
Det LIA beskriver är inte heller att hunden jagar en bit utan att en fågel eller något annat vilt flyger upp när hund och människa passerar.
Hon skriver ordagrant "Stöter upp" och lägger till att det inte spelar någon roll om hunden är 1, 10 eller 50 meter bort. Om hunden stöter upp vilt 10 meter från föraren så har ju dels kopplinstvånget brutits, 2,2 meter, och dels så har hunden bedrivit jakt, vilket är förbjudet."

* Nu får du allt läsa på lite bättre!!!
1 Stöter upp, betyder att djuret skräms ut/upp från sin lega/gömställe. INTE att någon jakt därefter vidtar!!!
2 "Mina meter" hänvisade till "att ha hunden under tillsyn", och inget annat. Förstår du innebörden av begreppet?


Du skriver:
"Jag har fått det från Jägareförbundets tolkning av lagen och de Jaktvårdsbestämmelser som finns. Den är kryddad med prejudikat"
* Jamen, var kan VI läsa dessa tolkningar och prejudikat? Har dessutom Jägareförbundet något slags tolkningsföreträde? Vet också av erfarenhet att "lokala jägare" långt ifrån är några experter på de lagar och regler som gäller.

Vidare: "Generellt hundförbud råder under tiden 1 mars - 20 augusti i mark där det finns vilt."
* Detta står så vitt jag vet och förstått INTE i lagen!

Och: "Det spelar ingen roll, ty det räknas som jakt och är i lag förbjudet för alla utom jakträttsinnehavaren. Enligt lagen så skall viltet vara fredat. Och det anses inte möjligt att ha full kontroll på hundens förehavanden på med än ett normallångt koppels håll."
* Anses av vem?? Är det inte min bedömmning och mitt ansvar som hundförare som sätter dom ramarna? Vi vet alla att det finns många hundar som överhuvud taget inte kan vara lösa. Samtidigt finns det faktiskt hundar, tom schäfrar, som struntar fullständigt i viltet och är 100% när det gäller kontrollen.
Du menar med andra ord, att den människa som är ute och plockar svamp, gör sig skyldig till olaga jakt om vederbörande råkar skrämma upp en hare???

Och: "Därför att det finns sådana som du, som tycker att "det är väl inte så farligt att hunden jagar rådjuret en bit" i stället för att tycka att vi alla skall följa de lagar som finns. Och jag bor på ett ställe där sådana som du är ganska vanliga."
* När och var har jag uttryckt mig så???????????????
Och vad vet du egentligen om "sådana som jag"? Jag har skrivit ett vänligt och balanserat inlägg till dig, och det vore trevligt, om du lät dina svar också vara sådana.

Slutligen: "JA, jag anser att alla skall följa lagen. Så att jag vet vad jag kan vänta mig av dem."
* Även jag anser att lagar skall följas, men någonstans på vägen mot absurdum måste ett sunt förnuft och omdöme få finnas. Detta brukar det också finnas utrymme för.

Upprepar mig till sist:
"Jag trodde efter förra tråden, att du åtminstone fått lite balans i synsättet på dessa människans bästa vänner och fr a insett, att hundar INTE gör människor dåliga."
Har jag fel?

LIA
 
Enligt lagen så skall viltet vara fredat. Och det anses inte möjligt att ha full kontroll på hundens förehavanden på med än ett normallångt koppels håll." Anses av vem?? Är det inte min bedömmning och mitt ansvar som hundförare som sätter dom ramarna?
Anses i lagens mening och det är inte hundföraren som sätter dessa ramarna mellan 1 mars - 20 augusti, utan lagen.

Du menar med andra ord, att den människa som är ute och plockar svamp, gör sig skyldig till olaga jakt om vederbörande råkar skrämma upp en hare???
I lagens mening så är en människa som råkar störa viltet inte skyldig till olaga jakt. Om människan däremot skulle förfölja viltet med vilja, så är det olaga jakt. Hundar som stör viltet är alltid olaga jakt utom i fallet att hunden kan anses som kopplad eller att det faktiskt är jakträttinnehavaren som på laglig jakttid jagar. För då så är det laga jakt.

"Jag har fått det från Jägareförbundets tolkning av lagen och de Jaktvårdsbestämmelser som finns. Den är kryddad med prejudikat"
* Jamen, var kan VI läsa dessa tolkningar och prejudikat?
Jag har läst dem i sambons skrift om "Jaktlagstiftningen" som Jägareförbundet givit ut för att alla jägare skall veta vilka lagar som gäller vid jakt. Ni kan antagligen hitta informationen på Jägareförbundets hemsida.

Har dessutom Jägareförbundet något slags tolkningsföreträde?
Jägareförbundet brukar vara de mest insatta i ämnet jakt, då de dels påverkar föreskrifterna ganska mycket och håller noga reda på olika utfall av domar i ämnet. Och hundhållning går, oavsett om ni vill det eller ej, under alla de lagar som gäller för jakt.

Och vad vet du egentligen om "sådana som jag"?
Det du har skrivit på olika forum här på Bukefalos.

"Jag trodde efter förra tråden, att du åtminstone fått lite balans i synsättet på dessa människans bästa vänner och fr a insett, att hundar INTE gör människor dåliga."
Nej hundar gör inte människor dåliga, men många dåliga människor har tyvärr hund. Vilket ger många dåliga hundägare.

Och hundarna är inte mina bästa vänner, och jag är människa, så den generaliseringen håller inte.
 
Jag anser att hundskit SKA plockas upp, det är inte trevliga att trampa i det och få skulden för att andra inte plockar upp efter sina hundar.
Ang. koppeltvång anser jag att om man har fullständig koll på sin hund så kan den vara lös. Min ena blandis hane har inte haft koppel på sig på över 1 år, men jag har alltid kopplet med mej för säkerhets skull. Han både älskar och hatar andra hundar, men han vet att han inte får gå fram förrän jag har gett min tillåtelse.
Kommer det nån som vill att jag ska koppla honom gör jag det gärna, men det är nästan aldrig det händer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp