P3 idag vid lunchtid..

E

ecssory

..var det en reporter som "gick på" folk som inte hade sina hundar kopplade.
Först sade reportern till en engelsktalande att han skulle plocka upp hundskiten.
Den engelsktaladende mannen upplös om att han inte hade någon påse varpå reportern frågade vem han tyckte skulle plocka upp hundskiten.
Den engelsktalande blev förbannad och tyckte reportern var pervers när denne drog till med en liknelse där han undrade vad den engelstalande mannen skulle tycka om reporten sket på hans vardagsrumsmatta.
Reportern hade ingen rätt att lägga sig i och han förde väl inte Svenska folkets talan.

Därefter träffade reportern på en kvinna med tre lösa hundar.
Reportern frågade kvinnan om hon inte visste att det var lag på kopplade hundar.
Hon svarade att det visste hon visst men hon kände inte för att ha hundarna kopplade och det var inget som angick reportern. Hon ansåg inte att hundar skall vara kopplade för hon vill att de skall vara fria - vilken idiot!
Sedan fortsatte det på dagisnivå där jag tyckte att kvinnan gjorde bort sig ordentligt.

Det som förvånar mig var att alla som reportern var på angående kopplingstvång, käftade emot och dessutom med total avsaknad av vettiga argument.
Reportern bjöd på många argument och vinklingar, visst var han provocerande men han hade ju rätt och då är det bara att ge sig.
Vad är det för fjantig stolthet att argumentera som en tvååring?!
Idioter.

Skrämmande dessutom att det finns människor som inte med omedelbar verkan kopplar sina hundar vid påpekande.
 
Jag tycker öht att man bör koppla upp sin hund om man får ett möte. Oavsett koppeltvångsperiod eller ej. Det finns så många som är hundrädda och bara att se att hunden kopplas upp måste ju vara lugnande. För hundägaren vet säkert att hunden går fint fot och inte är intresserad av att hälsa eller att tugga i sig den mötande. Men den som möter vet ju inte detta!
Den som inte kan/vill/ids plocka upp efter sin hund i tätbebyggt område ska inte ha nån hund. En rulla påsar kostar en tia och hunden skiter en eller ett par gånger på dygn. Borde vara en självklarhet, även om då också kommunen kunde göra sitt för att förenkla och sätta upp lite fler latriner och dessutom tömma dem med jämna mellanrum.

Min förra hund, min lydiga golden, hade jag oftast lös. Han skulle aldrig dra iväg! Men jag hade honom lös där det passade, där vi inte störde någon.
Mina flickor går alltid kopplade, i flexikoppel. De har 8 meter att gå åt alla håll, men möter vi någon så halas de in och får gå fot brevid mig tills den vi mötte passerat. Och oavsett koppeltvångsperiod eller ej så sticker mina hundar och de kommer inte på inkallning. Lyder inte hunden till 100% så ska den gå kopplad!!!
 
Håller inte alls med! Jag tänker inte koppla upp min hund varje gång jag får ett möte. Då får jag snart en hund som så fort snöret kopplas på kollar runt för att hitta det "farliga". Aldrig!

Om det kommer en hundrädd som fortfarande är rädd när jag kallar in min hund till fot så får hon faktiskt be mig koppla hunden. Då gör jag det gärna!

Angående hundskit så plockar jag alltid upp om det ligger på vägen eller på klippt gräs. Tyvärr finns det inte en hundlatrin så långt ögat når och då får många gånger skiten ligga kvar. Jag tänker inte gå runt med flera påsar under mina timlånga promenader.

Alla hundar skiter inte 1 gång per dag. Min hund skiter 5-7 högar/dag. Så länge det inte är lag på att plocka upp och så länge de inte finns latriner så struntar jag i det.
 
Varför förknippar hunden koppel med något farligt?

Själv blir jag vansinnig på alla de som inte kopplar upp och inte har pli på sina hundar. Jag tycker om hundar, men jag vill inte att en främmande, lös hund springer fram till mig. Och har jag dessutom mina hundar med, kopplade, så har jag god lust att sparka till både lös hund och ägare :devil:

Jag tycker att vi hundägare ska ta ansvar och visa respekt för andra då vi vistas på allmän plats!
 
Ja, har man inte pli på sin hund vid möte så ska man självklart koppla! Nu har jag pli och tänker inte koppla min hund vid möte vare sig det är hund eller människa vi möter.

Farligt är väl fel ord, men varje gång man kopplar så talar man ju om att det är något på gång. Jag vill inte att min hund ska titta fram och tillbaka och vänta på att få se varifrån den andra hunden/människan kommer ifrån.

Hur gör du själv om du har din hund lös mitt ute i skogen och helt plötslig så dyker det upp en svampplockare från ingenstans. Du hinner inte koppla och hunden är inte van vid att vara lös vid möte.
Händer denna situation när jag är ute med min lösa schäfer så vet hon att varje gång det blir möte med antingen människa/häst eller annan hund så ska hon sluta upp vid min sida i väntan på att sedan få ett frikommando.

Mycket enklare än att hela tiden dra fram koppel varje gång man möter någon, tycker jag!
 
Jag blir så förbannad på människor som inte har pli på sina hundar inte ska använda koppel. Det finns antal x hundrädda människor som går omvägar för hundar.

Jag tycker man ska respektera andra människor och koppla vid möte. En hund dör inte av gå i koppel. Det finns ju koppeltvång men hur många bryr sig?
 
Alla bor inte ute i ödemarken. Om jag skulle koppla min hund så fort det kommer en människa skulle jag få sätta på koppel femtioelva gånger ute på våran gångbana. Har hitills aldrig mött någon människa som klagat/sett missnöjd ut när min hund går lös bredvid mig. Tvärtom så stannar alla istället och berömmer vilken lydig hund man har. Jag har mött EN hundrädd människa på 3 år som inte gillar hundar och hon bad mig vänligt att koppla hunden bara medan hon passerade och det gjorde jag givetvis. Men jag tänker inte gå med hunden ständigt i koppel bara för att man kan RÅKA träffa på någon som inte gillar hundar. Då skulle jag aldrig kunna ha hunden lös eftersom jag alltid riskerar att möta en annan människa. Alla bor inte ute på landet...
 
Håller med till 100 % :bow:. Dom enda som brukar klaga är andra hundägare som är avundsjuka för att dom själva missat allt som har med inkallning och fotgående att göra...
 
Nu menar jag personer som inte har pli på sina hundar först och främst. Hundar som rusar fram och hoppar på främmande människor.
 
var har ni sett det där med koppeltvång???

Är ganska säker på att det inte finns något som heter koppeltvång, det hade ju varit helt sjukt att alla skulle gå omkring med byrackorna i snöre... Däremot ska hunden hållas under uppsikt, och det är VERKLIGEN UNDER UPPSIKT, det finns det många som inte gör.

har mycket sällan min hund kopplad, men hon har inget intresse av vare sig andra hundar eller människor hon tittar inte åt dem. Jag kan i ärlighetens namn säga att jag inte har mycket till övers för hundrädda, men det beror på att de flesta hanterar det så dåligt. Men visst kan jag förstå deras rädsla, det är som om någon skulle tvinga mig konfrontera en orm varje dag, jag skulle dött...

Därför håller man hunden under uppsikt och låter ALDRIG hunden gå fram och hälsa på något. Det borde alla som köper hund lära sig, stället för att trä koppel på en 8 veckors valp...

Vill också påpeka att om hunden börjar skruva sig och inte vill komma varje gång kopplet åker fram så borde man tänka om, kopplet betyder att något roligt händer för ex. de flesta arbetande hundarna och använder man alltid koppel så är det snett... Det ska vara en kul grej med koppel, är min åsikt..

//Emma, som har koppel i stan pga att jag inte litar på andra hundägare och andra ungar som ska jaga hunden osv...
 
Tja koppletvånget är ju för att förhindra hundar springa lösa i skog och mark. Även om hunden inte jagar vilt så kan de springa och störa upp fågelbon som finns på marken.
 
Kan du visa något exempel? Är det som det sk koppeltvånget som är 1 mars-20 augusti. Eller är det riktigt koppeltvång?
 
Ok, jag har två hundar varav den ena alltid går kopplad. Detta för att hon inte fick den "grundutbildning" som jag anser att hundar ska få när de är unga, dels för att hon inte velat lära sig när hon nu är vuxen. Hon är en Siberian Husky, och har inte riktigt viljan att vara en lydig hund som kan gå lös. Jag måste här få påpeka att hon är jätteduktig när kopplet är på, och skulle säkert kunna gå lös, om jag visste att kvarterets katter eller grannhundar skulle hålla sig borta. Hon har en stark jaktinstinkt, och jag vill inte utmana ödet. Hon är tränad på att kunna göra annat än att gå lös. :smirk:
Det skulle säkert gå att träna henne till att kunna ha lös, men jag har helt enkelt inte det intresset, eller viljan att utmana ödet. Hon trivs som hon har det nu, så varför ändra på det? Tilläggas bör att hon går i en långlina på 18 m, istället för koppel på 2m. :D

Min andra hund, min gammeltik, kan vid 9 års ålder "äntligen" gå lös. Hon kom också till mig först vid unghundsåldern, så vi har fått kämpa med henne en hel del. Hon mognade dock till slut och blev fromm som ett lamm när hon går lös. Jag tror att hon fann sina vallinstinkter i o m rätt träning...
Hon får gå lös i skogen och i områden där det inte rör sig så mkt folk. Direkt när jag får möte, kallar jag in henne och ber henne sitta eller så kopplar jag henne. Vid denna ålder vet hon att koppel är lika kul som lös, ibland går hon t o m "bättre" (mer framåt) fastkopplad. Detta har med hennes vallhuvud att göra = när hon är lös vallar hon mig, när hon är kopplad vet hon var jag är... :bow: :smirk:

Nu finns det säkert de som anser att jag borde tränat mina hundar mer, så att jag kunnat ha dem lösa. Min gammeltik KAN gå lös, men jag anser att det är tryggare att ha henne kopplad vid vissa tillfällen. Inte för att hon är olydig, utan för att den/de jag möter kanske saknar hjärna. Det är alltså för mina hundars skull som jag kopplar dem.
Sen vill jag faktiskt inte träna dem mer - jag är nöjd med det jag har. Huskyn tränar jag i att arbeta (dra saker m m) och gammeltiken får fortsätta sitt vall- och sökarjobb.

När jag är ute i skogen och möter t ex en svampplockare vet min hund att jag kommer att kalla in den. Oftast är det ändå inte en så lång bit som hon behöver gå, då hon oftast vallar mig och därmed finns i min närhet. Hon vet dock vad som gäller, och det efter flera års träning av att koppla/kalla in vid möte. Hon ser detta som arbete och tycker att det är jättekul! Jag har alltså vänt det till nåt positivt!
Min husky brukar för den delen inte bry sig om möte med svampplockare. Men är det andra hundar kan det hända att hon blir döv och de naturliga flockinstinkterna griper in. De gångerna är jag ruskigt glad över att hon är kopplad. :crazy:
Varför jag över huvud taget tar fram kopplet med gammeltiken är för att hon automatiskt vet vad som gäller då. Dessutom behöver jag inte tänka på hur hon reagerar - hon vet vad som gäller. När hon är lös kan hon bli förrvirrad och därmed börja skydda sin flock lite väl mycket... :o :smirk:

Det där med att ta fram kopplet jämt och ständigt - märker jag att det är mkt folk ute låter jag kopplet sitta på, tills vi kommer till ett område där det är lite mindre folk. Mina hundar är lugnare, och risken för olyckor minskar.

(Jag kanske ska nämna att när jag är i ett inhägnat område, där jag vet att min husky är "säker" får hon gå lös, så att hon obehindrat kan busa med mig. Hon har varit lös några gånger, med eller utan mening, ute i skogen, men varje gång har mitt hjärta slutat slå. Hon har visserligen kommit tillbaka varje gång, men som jag tidigare nämnt, så vill jag inte ha henne lös när grannens katt går förbi...) :smirk:
 
Nässjö har haft frågan uppe efter att antal gående har blivit attackerade. Alltså det har planerats i endast staden Nässjö!

Jag har läst att en del kommuner i sina städer har koppeltvång året om alltså inte det tradtionella utan året om. Vad jag har fattat som gäller är det att koppeltvånget gäller alla hundar men sedan om alla följer det är en annan sak.

Vet dock inte vilka det är men det är upp till hundägaren själv att kolla upp vilket är enkelt att ringa till sin kommun.


Jag tycker att man som hundägare själv får ta ansvar över sina hundar. Har man inte pli på sin hund ska man också ha den kopplad. Alla gillar inte hundar.

Jag respekterar själv genom att koppla min när jag möter folk vilket jag inte ofta gör men de ggr så kopplar jag hunden.
 
Tyvärr finns det inte en hundlatrin så långt ögat når och då får många gånger skiten ligga kvar. Jag tänker inte gå runt med flera påsar under mina timlånga promenader. Så länge det inte är lag på att plocka upp och så länge de inte finns latriner så struntar jag i det.
Varför är det "någon annans" ansvar, i det här fallet kommunens, att ta hand om bajset efter din hund? Det borde du väl ta hand om själv? Det är ju som om jag skulle låta mina ungar skita på gatan och klaga på bristen på barntoaletter. Eller strunta i att sätta blöjor på minstingen, för att det inte finns Bebis-latriner.
 
Dom enda som brukar klaga är andra hundägare som är avundsjuka för att dom själva missat allt som har med inkallning och fotgående att göra...
Och sådana som jag, som INTE vill hälsa på hunden ALLS. Och inte vill ha hund, och inte har hund och inte vill behöva ha med andras hundar att göra.
 
Dom enda som klagar är INTE folk som inte har pli på sina hundar. Att jag klagar på lösa hundar är för att jag är rädd om viltet i marken. Blir heligt förbannad om jag ser lösa hundar i skogen även under "tillåten" tid.
Är man inte jakträtts innehavare får du aldrig ha hunden lös i skogen. Men det skiter de flesta i...
/absolut
 
Jag tror att jag skulle vilja lägga en av mina majsormar i din ficka. Och sedan säga att "Jag har inte så mycket till övers för ormrädda", de bara hanterar det så dåligt. JAg tror att jag går över till grannen och lånar hennes Tarantella, jättespindel 15 cm i diameter, också.
 
var har ni sett det där med koppeltvång???

Är ganska säker på att det inte finns något som heter koppeltvång, det hade ju varit helt sjukt att alla skulle gå omkring med byrackorna i snöre...

Varför finns det hundägare som inte ens vet vilka lagar och regler som gäller för hundar?
Och kan ingen vänlig själ upplysa denna hundägare?
Jag tycker att jag har skrivit utdrag ur "Jaktlagstiftningen" på detta forum så många gånger att alla borde ha läst det nu!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp