på bogarna vs. naturlig form

P

popeye

Vad på ridskolan där min kompis jobbade idag, och medan jag väntade på att hon skulle fodra färdigt gick jag ner till ridhuset för att fördriva tiden. Där pågick en lektion med vuxna ryttare på stora hästar. Man såg flera hästar som gick kraftigt på bogarna (hade inte blivit förvånade om det hade tippat framåt!) med bakvagnen långt bak och utan aktivitet. Såg också en annan häst som var känd att vara "stel som en planka, och omedgörlig" Den sprang i, vad ska man kalla det för? "hästen naturliga form". Halsen rakt fram ungefär som när en häst travar i hagen. Men vad sliter egentligen mest på hästen, att ryttaren tror att den jobbar bra med i själva verket lägger all vikt på frambenen, eller at den pinnar på i den form hästen valt själv med någolunda jämnare vikt på alla fyra hovar? :confused:
 
Troligtvis så sliter det mindre om hästen själv får välja sin form.
Men på lång sikt så är inte heller det bra, eftersom hästens "naturliga form" med en ryttare på ryggen lägger för stor belastning på framdelen.

Jag vet inte om du "kritiserar" dom vuxna ryttarna, men det finns faktiskt vuxna nybörjare också. :D
 
För några år sen trodde jag att "i form/på tugeln" var när hästen böjde på nacken....
:crazy:

men på buke lär man sig annat :)
 
det var ingen kritisering över huvudtaget, utan en fundering vad som egentligen är värst. Men det kanske är som att välja mellan pest eller kolera?
 
Varför skulle det vara skdligt för hästen att gå i en naturlig form ? Hellre att den bär upp sig någotsånär än att den är på bogarna !

Min häst jobbar MYCKET med nosen LÅÅÅÅÅNGT fram. För att den bär mer vikt bak då än när den har nosen LÅÅÅÅÅNGT ner.
 
Jag tillhör typen som tycker att framåt-nedåt är på bogarna, även om det finns de som påstår att det inte alltid är så så har jag iallafall inte sett något annat !
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 624
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 022
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp