På er arbetsplats, hur prioriteras personalens hälsa?

Min chef värderar den högt. Företaget i stort så ser det fint ut på pappret men verkligheten ser annorlunda ut.
 
Min närmaste chef har väldigt hög prioritet på att vi ska må bra och få bästa möjliga förutsättningar, vi är ju helt kunskapsbaserade så ett team som inte mår bra kommer inte kunna leverera.

Till skillnad från en del andra chefer jag haft har hen också ett genuint bemötande även när det kan vara tufft på jobbet. Det är bland det viktigaste för mig i kärva lägen; att jag vet att jag har chefen med mig och aldrig behöver vara rädd för att ta upp om jag eller någon annan inte mår helt bra i situationen.
 
Min chef (som också är ägare till företaget, litet familjeföretag) må ha en del dåliga sidor, men han är helt fantastisk när det kommer till att ta hand om sin personal. Bara en sådan sak som att vi inte har någon policy för sjukdagar - behöver man ta ett par dagar ledigt p.g.a sjukdom är det bara att säga till, det är inget som någonsin skrivs in i något system eller liknande och det har aldrig märkts på lönen. Jag sjukanmäler mig väldigt sällan eftersom jag sällan är sjuk, men när jag väl gör det har jag absolut inga problem att få godkännande (och sympati!) även om anledningen "bara" är att jag sovit uselt och behöver ta eftermiddagen till att vila upp mig. Ibland är det till och med chefen själv som föreslår det av diverse skäl, att jag ska ta lite ledigt. Samme chef har även, flertalet gånger, skickat mail på temat "det är fint väder ute, ta ledigt resten av dagen och gå ut och njut av solen!". Återigen inget som märks på lönen eller något annat sätt.

Han är även bra på att ge oss mycket självständighet, säger sällan nej när man ber om fortbildning, kommer med spontana löneförhöjningar lite då och då, och är överhuvudtaget väldigt avslappnad och schysst när det gäller det mesta. Det enda jag saknar är mer regelbundna och organiserade medarbetarsamtal, han verkar främst förlita sig på att vi ska ta initiativ och säga till när det är något som skaver men det är inte alltid det lättaste.

Sedan är han extremt jobbig och frustrerande att jobba med på andra plan, men överlag är jag fantastiskt tacksam över min fina arbetsplats.
 
Hälsa, vad är det?
Vi piskas framåt för att allt ska hinnas med helt oberoende av hur vi mår. Just nu har 2 varit sjukskrivna en längre tid eftersom de totalt slitit ut sig. De flesta funderar på att sluta, men frågan är ju vad man kan få för jobb i stället. Nästan alla har problem med något fysiskt.
Nyligen råkade jag träffa en kollegas man i ett annat sammanhang, han beklagade sig över hur hon ofta gråter efter jobbet.

Något positivt får man aldrig höra, om man får någon feedback så gäller det något som inte var helt totalt extra perfekt, och hur vi måste skärpa oss gällande det. Psykiskt mående? Ingen aning om vad det är.
Före corona var det okej, vi drevs inte framåt på det här viset, men sedan blev närmaste chefen delägare i företaget, och vips höjdes arbetstakten och kraven.
 
Företaget jag gick in i vägen hos(stort företag):
Låter väldigt bra på ytan men när det kom till verklighet var förslagen för att minska arbetsbelastningen löjliga. Trotts mejl till chefens chef med en varning hände inget på 3 veckor och min sjukskrivning blev ett faktum.
Återgick till arbete (samma mängs/uppgifter) så sa upp mig själv och bytte jobb.

Nuvarande arbetsplats (mellanstort bolag): Ingen prio alls arbetet ska gå först
 
Ja, som rubriken lyder.

Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?

Hälsa är en förutsättning för prestation i längden, i så måtto prioriteras den högt och jobbas aktivt med både förberedande och när det svajar.
Men ska man vara krass så är det prestationen som prioriteras. I en bransch där allt sitter i kunskap och erfarenhet måste man ha ett system som ger en "sustainable pace" för de som ska fixa resultaten och där man kan hantera tillfälliga (eller mer permanenta) perioder i livet där man inte vill eller kan jobba lika mycket.
 
Hög prio. Aldrig problem att få ledigt för läkarbesök. Får friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme varje vecka. Får tre 30 min raster varje dag men en av dem är betald. En dag i veckan får vi smörgås. Efter häckklippningen bjuds vi på smörgåstårta och efter höstgrävningen får vi massage på arbetstid. Vi har även lite olika aktiviteter som kick off, picknick med kubb och säsongsavslutning på arbetstid. De har också bra företagshälsovård. Himla bra arbetsgivare!
 
Hälsan är ju en ganska stor och bred del.
Men det jag kan komma på på rak arm är ju att önskad ledighet i princip alltid beviljas. Det värderar jag själv mycket högt efter att ha arbetat på en annan avdelning där det sällan gick att få semester beviljad om man inte var ute flera veckor i förväg.
 
Ja, det tycker jag.
Nu jobbar jag på ett gigantiskt företag med flera tusen anställda så på högsta nivå är vi mest anställningsnummer av naturliga skäl. Men vi har ett fint gym, högt friskvårdsbidrag, det anordnas gruppträningar och andra aktiviteter så företaget vill absolut ha friska medarbetare. Säkerhet är väldigt viktigt och tas på stort allvar.
Men min närmsta chef och dens chef är väldigt engagerad.
Jag kan ta upp allt med min chef, jag blir lyssnad på och hen vill att jag ska trivas och må bra.
 
Min chef (som också är ägare till företaget, litet familjeföretag) må ha en del dåliga sidor, men han är helt fantastisk när det kommer till att ta hand om sin personal. Bara en sådan sak som att vi inte har någon policy för sjukdagar - behöver man ta ett par dagar ledigt p.g.a sjukdom är det bara att säga till, det är inget som någonsin skrivs in i något system eller liknande och det har aldrig märkts på lönen. Jag sjukanmäler mig väldigt sällan eftersom jag sällan är sjuk, men när jag väl gör det har jag absolut inga problem att få godkännande (och sympati!) även om anledningen "bara" är att jag sovit uselt och behöver ta eftermiddagen till att vila upp mig. Ibland är det till och med chefen själv som föreslår det av diverse skäl, att jag ska ta lite ledigt. Samme chef har även, flertalet gånger, skickat mail på temat "det är fint väder ute, ta ledigt resten av dagen och gå ut och njut av solen!". Återigen inget som märks på lönen eller något annat sätt.

Han är även bra på att ge oss mycket självständighet, säger sällan nej när man ber om fortbildning, kommer med spontana löneförhöjningar lite då och då, och är överhuvudtaget väldigt avslappnad och schysst när det gäller det mesta. Det enda jag saknar är mer regelbundna och organiserade medarbetarsamtal, han verkar främst förlita sig på att vi ska ta initiativ och säga till när det är något som skaver men det är inte alltid det lättaste.

Sedan är han extremt jobbig och frustrerande att jobba med på andra plan, men överlag är jag fantastiskt tacksam över min fina arbetsplats.
Glömde tillägga: Han är också oerhört bra på att visa uppskattning genom att berömma oss när vi gjort något lite extra bra, litet som stort. Flera gånger om året dyker det upp spontana mail i inkorgen där det kan stå något i stil med "den där artikeln du skrev om X var riktigt bra, snyggt jobbat!" eller "bra jobbat med Projekt Y, pratade med kunden idag och de är otroligt nöjda. Klappa dig själv på axeln!".
 
Bryr sig inte alls. Vi anställda mår skitdåligt. Arbetsplatsen flys och sjukfrånvaron är mkt hög.

Vi har gjort en undersökning av varför vi mår så dåligt och det är väldigt tydligt varför vi mår dåligt. Men chefernas enda svar på detta var 'vi behöver fortsätta analysera problemet'.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 864
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 970
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 161
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp