Bukefalos 28 år!

På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag tycker ju att det är så intressant att gå tillbaka i halvblodsstammarna och titta på vilka fullblod som är framstående i generation efter generation.

Ett exempel är Jubal född 1940 e Light o`Love xx - Printonan Boy xx - Coulett (e Warren Hastings xx), dubbel guldmedaljör i OS i fälttävlan 1952. Light O´Love var i sin tur morfar till Presto xx den ende fullblodshingst som blivit elitpremierad i halvblodsaveln. Presto var en son till Hyperbole vars stam du kan analysera bättre än jag. Printonan Boy lämnade Boheme xx som fick 22 avkommor i svår klass och sonen Jovial 369 med över 20 avkommor i svår klass. Jovials son Caracas är morfar till Maraton och Jovial fick också sonen Ceylon, bl a, båda halvblodshingstarna med tvåsiffrigt antal avkommor i svår klass i alla dicipliner.

Vad har du att säga om stammen på Prince Fair xx? Den säger mig inte mycket men Prince Fair själv var ju guld värd i ridhästaveln!

Bra blod förnekar sig inte!
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Tänkte vidare på Svenåke Lindbergs fine tävlingshingst Rick xx, svår fälttävlan om jag inte minns helt fel? e Moderne u Hurryan e Hyperbole u Hurry, helsyster till den väldigt framstående och nyttige Hurricane. Moderne - Hyperbole var ju även Son of a Gun och Nicke. Jag tycker att det var så tragiskt att Rick hann dö samma år som han godkändes för halvblodsavel. Om uppfödarna hade förstått sig på att använda honom till rätt ston tror jag att han skulle kunna gjort väldigt stor nytta i ridhästaveln! Någon som känner till ifall han hann betäcka något innan han dog?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Han var ju efter en Fairway-hingst och Fairway dyker ständigt upp bakom mycket det som är bra. JJ Babu (OS-guld i fälttävlan) Gestion Bonfire (hur mycket medaljer som helst i dressyr)

Kollar man på Fairways linje inser man ju rätt snabbt att hans pappa Phalaris gjort underverk för både galopp och ridsport iochmed att han är farfar till Nearco som i sin tur ligger bakom t.ex Ladykiller och Sacramento Song. Vart hade vi vart idag utan dessa två hingstar?

Morfar är en av mina favoriter och typiskt en sådan hingst som finns bakom i stort sett allt som lyckats väl inom fälttävlan och hoppning av idag och har fullblod i sig nämligen Princequillo.

Princequillos pappa Prince Rose är ännu större och är t.ex morfar till Hill's Double, han ligger bakom Gem Twist (bästa häst i VM-finalen i hoppning 1990) och ligger även han bakom Sacramento Song (som även har Teddy, Phalaris sig)

Mormorsfar är Bull Lea (e.Bull Dog e. Teddy) och det är riktigt, riktigt bra blod. Teddy finns i första fem led bakom Laudanum, Bull Dog finns i Hand in Gloves första fem. Han finns bakom Moderne osv. Franskt blod både franska och franskättade hästar.

Bull Lea är pappa till Hill Gail som du finner på mödernet till Hilly Trip e. Hills Double.
Hill Gail är även mormorsfar till Sonnen Gold som är morfar till Son of a Bitch.
Sedan kommer High Cloud som jag inte vet så mycket om annat än att han dyker upp just sådär bakom prestationshästar.

Som du själv sa och som jag hela tiden säger, bra blod förnekar sig sällan och man kan krasst konstatera att man för 50 år sedan låg långt fram i användandet av xx-blod i svensk halvblodsavel då man letade upp det bästa som fanns och nu i modern tid befinner man sig i någon form av vacuum. Trist som f-n rent ut sagt.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Oldtimer då?
Han gick ju båda slätlopp och steeple med stor framgång (Tysklands mestvinnande genom tiderna) och skolades om till dressyrhäst då han var 13 och gick inom kort St George. Vad jag vet är han det fullblod som fått bäst betyg på gång.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag skulle jätte gärna vilja veta lite mer om Mas Media och Precocius (såg att Du nämde honom förut), då jag har ett sto efter dom.
Hennes mamma är en engelsk import, Primo Melody, som inte startat så många gånger, men vunnit några lopp bla. ett med 150 000 kr i första pris.
Folk har sagt till mig att mitt sto är väldigt välstammad, men jag känner inte till hingstarna så väl.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Har de skrivit så???? :eek:

VEM har skrivit den artikeln???

Ja, de har skrivit så, annars skulle jag inte ha skrivit mitt inlägg ju....

Det hade varit en glad överaskning om Birkas farfar varit fullblod.....
När jag är säker på att han var hannoveraner/anglo.

Läs mitt inlägg ovan, så stod det i artikeln.

Får jag skriva här vem som författad artikeln?
Eller ska jag skicka pm??
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag såg också artikeln och reagerade, men tänkte att jag kanske hade blandat ihop hingstarna eftersom utländska hingstar inte är min specialitet.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Mycket intressant! Nu får jag ihop ännu mer:)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Ditton Wood har en bra stam men.... han har väl inte så många avkommor att hänga i en julgran och det beror ju till stor del på att han inte fått tillräckligt många ston och inte heller tillräckligt bra ston. De mindre attraktiva hingstarna får ju ofta ston av sämre kvalitet, därmed inte sagt att detta är en dålig hingst. Hans storhet kan däremot komma senare då hans döttrar och barnbarn kommer i avel.
Jag mejlade faktiskt stuteriet som ägde honom när jag köpt henne, bara för att se vad jag skulle få för svar (att det skulle vara partiskt visste jag ju :p). Och deras kommentar var att han importerades då det inte var särskilt attraktivt med fullblod i halvblodsaveln och det var därför han inte fick så mkt ston.
Intressant i sammanhanget är att jag faktiskt minns att jag ringde dem för att ev betäcka mitt dåvarande hblsto med just honom :p minns dock inte varför det inte blev av.
Har man som du sedan Glacial - Toe Hold - Montal - Hurricane bakom märren så kan man sova lugnt om natten då alla dessa knyter samman gener att brås på.:)
Låter skönt! :D

(hoppas bara jag får ettårshingsten såld så att jag kan finansiera nästa års betäckning av henne med det :p vet vilken hingst jag skulle vilja ha, men saknar ju pengarna :crazy: )
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Kan då passa på och fråga dig om vad du känner till om stammen på mitt nya stos uue. Chandulal** e. Narrator(Nearco-Windsor Lad) u. In Doubt ue. Canot uue Barneveldt
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Har en del att anmärka på ditt tankesätt när det gäller fullbloden och framförallt de fullblod du missat :D

Fört vill jag faktiskt hävda att Blue Talk** är en bra hingst som inte använts i avel speciellt mkt. Han har dock lämnat en del bra fälttävlanshästar + att jag sett honom både tävla fälttävlan och dressyr upp till msv klass och skulle inte tveka att använda honom av vad jag sett. Han har till skillnad mot många andra NZ bra temperament.

National Zenith** har också en del bra avkommor men där är det lite hetlevrat temperament. Golden Profit** gick ju faktiskt både svår fälttävlan och hoppning. Och skars eftersom han som MÅNGA hingstar inte kunde koncentrera sig ;)

Bakom Blue Talk** finns det ytterliggare en bra hingst och det är Kew Gardens** som är far till en av sveriges bästa fälttävlanshästar på sin tid Tai Mahal**. Kew Kardens har dessutom varit framgångsrik som morfar till många tävlingshästar.

En hingst som glöms bort mkt i diskussioner är Cosmos** som faktiskt lämnat en hel del spår i svensk avel. Hurricane** är en annan fullblodshingst så var mkt bra i aveln. Boheme** en annan där finns det både Bonaparte 566, Bordeaux 502, Jovial 369 och vad har inte Jovial gjort för svensk avel??

Att inte förglömma 88n :smirk:

Jag tittar precis på Krius betäckningssiffror och hur kan en hingst som inte betäcker något lämna något i avlen?? 9 st ston på 5år!

Jag tror att detta är det största problemet med Sverige att man INTE vågar använda fullboden. Utan de får ett par ston och speciellt då kanske inte de bästa stona för det hör ju till saken också. Och ett par avkommor måste ju prestera dubbelt så bra som halvblodshingstarnas avkommor för att öht synas.

Vi kan inte jämföras med Tyskland där de har så oerhört mkt större avle och oftast då sätter in alla sina ston i avel som 3åringar innan de börjar att tävla.

Jag tror inte alls att de svanska fullblodshingstarna är speciellt dåliga de bara används inte på rätt sätt.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Prince Fair** där var det en hingst som jag glömde bort faktiskt som dessutom lämnat väldigt bra avkommor i ridgrenar :d

Sedan är det ytterliggare en hingst som jag tappade bort och det var Koncertz** vars avkommor jag sett varit väldigt trevliga och han själv var väl rätt framgångsrik i hoppning!??
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Måste säga att jag håller med dig i största allmänhet.
Blue Talk** betäckte jag ett sto med för några år sedan, tyvärr tog hon sig inte. (Ingen skugga över hingsten dock, stoet stod med blödande livmoderinflammation...)
De Koncerz** avkommor jag har sett har jag varit mycket fötjust i.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag skulle jätte gärna vilja veta lite mer om Mas Media och Precocius (såg att Du nämde honom förut), då jag har ett sto efter dom.
Hennes mamma är en engelsk import, Primo Melody, som inte startat så många gånger, men vunnit några lopp bla. ett med 150 000 kr i första pris.
Folk har sagt till mig att mitt sto är väldigt välstammad, men jag känner inte till hingstarna så väl.

DIN HÄSTS STAM:love:

Mas Media fäderne har Northern Dancer i sig, redan avklarad.

Han har Val de Loir e. Viuex Manoir i sig. Viuex Manoir är farfar till hingsten Laudanum. Val de Loir finns dessutom själv bakom många godkända SF hingstar.

Vidare har Mas Medias Fortino II e. Grey Sovereign e. Kong i sig.
Grey Sovereign ligger delvis till grund för Spender S pappa Silbersee och även till Richard of York xx som är ledande fadershingst i galopp i Danmark. Grey Sovereigns mamma heter Kong.

Sedan finns ett inslag av vad jag kallar muppgenen och det är när man blandat in Bold Ruler i det hela.;) Snygga men kapabla monster brukar bli resultatet av för mycket av honom :angel:

Går man sedan vidare till Precocious så hittar man Mummys Pet till pappa, en ytterst välstammad herre vars fäderne stammar från Hyperion och mödernet har stammen Grey Sovereign - Honeyway - Fair Trial.

Morfar till Precocious är hingsten Reform som i sin tur stammar från en fädernelinje med Palestine e. Fair Trial som farfar och Viuex Manoir som morfar och sedan den franska hingsten Mieuxce.

Mödernelinjen till Precocious har bland annat Fair Trial i sig men sedan i femte led dyker märren Kong upp igen, mamman till Grey Sovereign.

Primo Melodys möderne består av mycket Blandford, Swynford och Hyperion kombinationer idel ädel adel inom sporten.

Jag har starka misstankar om vem som fött upp din häst och denna uppfödaren har fött upp många mycket bra hästar och hållt sig till stammar som jag personligen är mycket förtjust i och som visat sig duga även inom ridsporten.

De där två i rött är ofrälse i detta sammanhang då dessa är av halvblodsras.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Fört vill jag faktiskt hävda att Blue Talk** är en bra hingst som inte använts i avel speciellt mkt. Han har dock lämnat en del bra fälttävlanshästar + att jag sett honom både tävla fälttävlan och dressyr upp till msv klass och skulle inte tveka att använda honom av vad jag sett. Han har till skillnad mot många andra NZ bra temperament.
Mina erfarenheter av honom säger det motsatta, om temperamentet alltså.
Att han har en guldkantad stam råder inga tvivel om men jag är personligen mycket, MYCKET skeptisk till alla individer som har NZ i sig.... Han var så gudomligt vacker själv men det vete sjutton om man inte skulle kunna hitta 666 någonstans i pälsen på många av hans avkommor.

Halvblod som fullblod har jag endast stött på snurriga NZ hästar. Kapabla som attan, men med ett temperament som får en fundamentalistisk muslimsk självmordsbombare att framstå som harmonisk.
Angående Blue Talk så det jag sett av honom själv uppvisade symaskinstrav och imponerade inte då på mig. Tilläggas bör att han då var ung.
Jag har jag även träffat avkommor till honom med nerverna utanpå :crazy: jag har tyvärr alltså bara dåliga erfarenheter av detta blodet som likförbaskat är bra blod.

Att Krius bara fått 9 ston på fem år beror nog på de avkommor han tidigare fått fram eller snarare inte fått fram. Han betäckte nog som en genomsnittlig lagomhingst av halvblodsras sina första säsonger och resultatet vart väl inte så lysande.
De två första säsongerna betäckte han runt 60ston/år och sedan har väl folk blivit avskräckta. Jag tror om jag ska vara riktigt elak att Steve's Friend som betäckt färre än fem halvblod per år har lyckats bättre.

Du har helt rätt i att man inte vågar använda x-hingstarna i avel men... OM vi från början hade haft riktigt, riktigt bra stammade hingstar som vi faktiskt haft om man kollar bakåt i tiden.

I Sverige har vi ju haft förmånen att ha Konzerts och jag vet inte exakt hur många ston han betäckt men man ser ju att en hingst med bra blodslinjer faktiskt får rejäla blänkare även om stomaterialet kanske är skiftande. Familjen Andlers Amaretto ue. Napoleon är utan tvivel Koncertz främsta avkomma då Amaretto faktiskt deltagit i OS i fälttävlan.

Tittar man vidare på blodslinjer kan man spana titta på angloaraber och kanske framförallt hingsten Stubin x. Angloaraber lever i ett ännu tuffare klimat än de engelska fullbloden gör i ridsportavel. Stubin x som med ett bra fäderne e. Stove Friend xx (som även var pappa till Gold Friend som tävlat internationell fälttävlan) och ett starkt möderne utspätt med prestationsblod av arabisk härkomst och utmärkt xx-blod så lyckades han själv tävla tom 1.50m hoppning i hoppning med placeringar. Helbrorsan Tristan placerade sig i 1.30m hoppning då han var 17.

Stubin x vann fälttävlans-SM och har även tävlat internationellt i fälttävlan. 1988-90 (hittar inte min bok) hade han betäckt runt 40 ston totalt. Ston av mycket skiftande kvalitet, lik förbaskat när han är färdig med sitt aktiva liv som avelshingst har han fått fram några riktigt bra avkommor med helt olika möderne.

Rislyckans Samantha x e. Marabou x.
Marabou hade rent arabblod på fädernet men på mödernet stammade han från Hurricane - Monsiuer D'Ypres - Home Ruler. Marabou x tävlade själv hoppning och Rislyckans Samantha tävlade höga klasser i distans (en sport jag inte begriper mig på men det måste räknas som en merit)

Sulbin x med rent arabmöderne (Bilbao x 2 i första tre leden) och även hingsten Kariba ox som lämnade många bra tävlingsponnyer på den tiden det begav sig. Sulbin har tävlat tom Msv dressyr och placerat sig.

Röd Kalle x med rent fullblodsmöderne e. Asama (e. Ribero ue. Grey Sovereign ) ue. Moderne - Viuex Manoir. Ett möderne som själv tävlade fältävlan och hoppning. Röd Kalle x har tagit SM-guld och har placerat sig internationellt.

Sist men inte minst slagskeppet Businness med ett anglomöderne där Businness morfar är hingsten Le Gregol som är samma hingst som Flyinge Phaetons pappa.
Phaeton gjorde ju mycket rätt under sin fälttävlans och hoppkarriär och blev väl NM-mästare i fälttävlan har jag för mig. Businness har ju i stort sett inte gjort några fel alls under början av sin karriär.

Det jag vill få fram med detta är att gott blod förgås inte så lätt. Dvs att om man har en hingst som kanske inte är så poppis på grund av rastillhörighet eller liknande så spelar detta inte så stor roll för den välstammade hingsten, för han kommer sin stam medan en dåligt stammad hingst sällan kommer att lyckas med sina avkommor.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Tack för en mkt bra redovisning av hennes stam! Att hon var välstammad visste jag, fast att det var så bra :d .
Skulle tro att det var just "muppgenen" som gjorde att vi fick köpa henne, då ingen jockey ville rida henne. Tror att hon var lite för hårt tagen (gick 12 löp som två-åring) och dessutom åt hon inte. Men vi har fått bra ordning på henne och hon har en fantastisk ridbarhet, om man bara har henne på sin sida, dessutom är hon bedömd med 9-9 i hoppning.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Lite nyfiken på vad du tycker om följande stammar??

1. Lotus Pool - Take a reef - Roman Way

2. Hayya Ya Shareef - Fools Holme - Muscovite
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

1. Lotus Pool - Take a reef - Roman Way

Lotus Pool e. Spectacular Bid ( e. Bold Bidder som är e. Bold Ruler lite muppgen där minsann;) ) Fast å andra sidan finns där även Princequillo. Morfar Mr Prospector som vi ju redan är av ädlaste sort. Mormorsfar är Buckpasser e. Tom Fool, bra blod

Take a Reef e. Right Tack som på fädernet stammar från Pharis, Hyperion lite Teddy och mycket St Simon som uppskattas i hoppvärlden bland de som vet (läs L.Melchior å Co)
Mödernet stammar från morfarsfar Prince Bio och lite Tourbillon.

Roman Way är linjeavlad på Teddy och Man O'War, we like:) Teddy ligger som jag sagt tidigare bakom många goda hästar.

2. Hayya Ya Shareef - Fools Holme - Muscovite

Hayya Ya Shareef. Farfar en klassiker Northern Dancer sedan lite Tom Fool även här:)
Honeyway, Val de Loir (e. Viuex Manoir) på mödernet. Även Chop Chop morfar till National Zenith.

Fools Holme ingen som jag vet speciellt mycket om men..... fädernet stammar från Hyperion och en hingst som heter Colombo som även finns bakom en del franska äss.
Morfar är Vauguely Noble som bland annat vann Prix de l'Arc de Triomphe 1968 och dog en (förhoppningsvis) lycklig död 1989 på väg tillbaka till stallet efter en betäckning;) Vid döden var han pappa till 60 stycken stakes vinnare som tillsammans sprungit in i runda slängar 20 000 000 USD:eek:

Mormorsfar återigen Tom Fool himself och därefter Discovery som jag har ett minne om något men just nu är jag lite förvirrad på den fronten.

Jag skulle vilja påstå att framförallt att detta är två mycket goda löpstammar med bra blod att använda även för halvblodsavel. Multistam:p
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Tänkte bara bidra med att Koncertz betäckte 262 ston under sin tid i Sverige.

Har du förresten någon koll på Homme d'Honneurs stam?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Ja det har jag men jag skiter i detta nu, har fått nog och du vet precis varför. Trägen vinner, jag tyckte det var kul att komma tillbaka och diskutera det jag är bra på men så f-n heller :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
374
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp